Fundusz premiowy w niektórych państwowych gospodarstwach rolnych.

UCHWAŁA Nr 107
RADY MINISTRÓW
z dnia 29 kwietnia 1966 r.
w sprawie funduszu premiowego w niektórych państwowych gospodarstwach rolnych.

Rozdział  1.

Przepisy ogólne.

§  1.
Przepisy uchwały dotyczą pomocniczych gospodarstw rolnych działających według zasad rozrachunku gospodarczego oraz gospodarstw rolnych będących przedsiębiorstwami państwowymi, zwanych dalej "gospodarstwami rolnymi", z wyjątkiem gospodarstw rolnych podległych i nadzorowanych przez Ministra Rolnictwa.

Rozdział  2.

Gospodarstwa rolne, z wyjątkiem podległych Ministrowi Sprawiedliwości.

§  2.
Gospodarstwa rolne prowadzące statutową działalność naukowo-badawczą tworzą fundusz premiowy w wysokości:
1)
20% wzrostu wartości produkcji towarowej netto w porównaniu do osiągniętej w latach 1963/1964 i 1964/1965 średniej rocznej wartości tej produkcji,
2)
10% sumy poprawy wyniku finansowego w porównaniu do wyniku osiągniętego w poprzednim roku gospodarczym,
3)
do 10% funduszu płac, pod warunkiem wykonania zadań stanowiących podstawową działalność gospodarstwa w dziedzinie naukowo-badawczej i dydaktycznej, ustalonych planem na dany rok i zatwierdzonych przez jednostkę nadrzędną,
4)
5%-10% zysku po osiągnięciu wymaganego wskaźnika rentowności, ustalonego zależnie od warunków rozwoju gospodarstwa rolnego oraz poziomu produkcji, rentowności i wydajności pracy.
§  3.
Gospodarstwa rolne nie prowadzące statutowej działalności naukowo-badawczej tworzą fundusz premiowy w wysokości:
1)
30% wzrostu wartości produkcji towarowej netto w porównaniu do osiągniętej w latach 1963/1964 i 1964/1965 średniej rocznej wartości tej produkcji,
2)
15% sumy poprawy wyniku finansowego w porównaniu do wyniku osiągniętego w poprzednim roku gospodarczym,
3)
5%-10% zysku po osiągnięciu wymaganego wskaźnika rentowności, ustalonego zależnie od warunków rozwoju gospodarstwa rolnego oraz poziomu produkcji, rentowności i wydajności pracy.
§  4.
1.
Zasady ustalania:
1)
wartości produkcji towarowej netto, o której mowa w § 2 pkt 1 i w § 3 pkt 1,
2)
funduszu płac, o którym mowa w § 2 pkt 3,
3)
wskaźnika rentowności, o którym mowa w § 2 pkt 4 i w § 3 pkt 3

- określają wytyczne stanowiące załącznik do uchwały.

2.
Łączna suma odpisów na fundusz premiowy z tytułów wymienionych w § 2 i § 3 nie może przekroczyć 50% funduszu płac, a jednocześnie nie może być wyższa:
1)
w gospodarstwach rolnych rentownych - od sumy zysku zweryfikowanego,
2)
w gospodarstwach rolnych, które w poprzednim roku były deficytowe, a w danym roku gospodarczym osiągnęły zysk, oraz w gospodarstwach deficytowych - od sumy poprawy wyniku zweryfikowanego w stosunku do wyniku zweryfikowanego roku poprzedniego.
3.
Gospodarstwom osiągającym szczególnie wysokie wyniki produkcyjne, które z przyczyn od siebie niezależnych nie utworzyły funduszu premiowego lub utworzyły go w niewielkiej wysokości, właściwy minister (kierownik urzędu centralnego) w porozumieniu z Ministrem Finansów i Zarządem Głównym Związku Zawodowego Pracowników Rolnych może zezwolić na utworzenie funduszu premiowego do wysokości 15% funduszu płac.
§  5.
1.
Do obliczenia podstawy odpisów na fundusz premiowy, o których mowa w § 2 pkt 1 oraz w § 3 pkt 1, przyjmuje się dane dotyczące produkcji towarowej netto, wynikające z ksiąg rachunkowych każdego roku.
2.
Do obliczenia podstawy odpisów na fundusz premiowy, o których mowa w § 2 pkt 2 i 4 oraz w § 3 pkt 2 i 3, przyjmuje się wynik finansowy za odpowiednie lata gospodarcze, zweryfikowany zgodnie z zasadami ustalonymi w § 16.
3.
W gospodarstwach rolnych, w których zmiany organizacyjne uniemożliwiają określenie wysokości wyjściowej produkcji towarowej netto lub wyniku finansowego za rok poprzedni, podstawę do ustalenia wysokości odpisów określa właściwy minister (kierownik urzędu centralnego).
§  6.
Fundusz premiowy łącznie ze składkami ubezpieczeniowymi pokrywany jest z zysku gospodarstwa rolnego. W gospodarstwach niskorentownych, w których zysk nie wystarcza na pokrycie funduszu premiowego, oraz w gospodarstwach deficytowych - fundusz premiowy pokrywany jest w części lub w całości z dotacji budżetowej.
§  7.
1.
Fundusz premiowy przeznaczony jest na:
1)
premie dla pracowników,
2)
fundusz socjalny.
2.
Wysokość funduszu socjalnego określa na wniosek rady zakładowej ogólne zebranie załogi, przy czym wysokość tego funduszu nie może być niższa od 10% ogólnej sumy funduszu premiowego.
3.
Fundusz socjalny przeznaczony jest na wydatki o charakterze socjalnym i kulturalno-oświatowym. Do wydatków tych zalicza się również nakłady na inwestycje i remonty kapitalne budynków mieszkalnych oraz przeznaczonych na cele socjalne. Zasady wykorzystania funduszu socjalnego określą właściwi ministrowie (kierownicy urzędów centralnych) w porozumieniu z Zarządem Głównym Związku Zawodowego Pracowników Rolnych.
4.
Część funduszu premiowego, pozostała po wydzieleniu funduszu socjalnego, przeznaczona jest na premie dla stałych pracowników gospodarstwa, a także dla pracowników sezonowych - członków rodzin pracowników stałych.
5.
Absolwenci wyższych i średnich szkół, odbywający staż pracy w gospodarstwach rolnych, mają prawo do udziału w funduszu premiowym na zasadach określonych dla stałych pracowników gospodarstw.
6.
Pracownicy zatrudnieni w prowadzonych przez gospodarstwa rolne placówkach socjalnych i opłacani z funduszu płac gospodarstwa mają prawo do udziału w funduszu premiowym na zasadach określonych dla pracowników stałych.
7.
Nie mają prawa do udziału w funduszu premiowym:
1)
pracownicy sezonowi, zatrudnieni krócej niż 5 miesięcy w roku gospodarczym,
2)
pracownicy stali, którzy pracowali krócej niż 6 miesięcy w roku gospodarczym oraz którzy z własnej inicjatywy rozwiązali umowę o pracę z gospodarstwem rolnym przed datą zatwierdzenia podziału premii lub zostali zwolnieni z pracy ze swej winy.
8.
Premie przyznaje się poszczególnym pracownikom proporcjonalnie do wysokości ich rocznych wynagrodzeń. Za wynagrodzenie kierownika gospodarstwa rolnego przyjmuje się połowę jego rocznego podstawowego wynagrodzenia łącznie z dodatkami.
9.
Podziału części funduszu premiowego, przeznaczonej na premie dla pracowników, dokonuje na wniosek rady zakładowej ogólne zebranie załogi, które może zwiększyć lub zmniejszyć w granicach 30% indywidualne premie poszczególnych pracowników, przypadające z podziału proporcjonalnie do wynagrodzeń (ust. 8). Ogólne zebranie załogi może również w wyjątkowych wypadkach przyznać premie pracownikom, którym w myśl ust. 7 premie te nie przysługują.
§  8.
1.
Wysokość funduszu premiowego za rok gospodarczy podlega zatwierdzeniu przez jednostkę nadrzędną gospodarstwa rolnego z wyodrębnieniem wysokości premii ustalonej dla kierownika i głównego księgowego gospodarstwa.
2.
Wypłaty z funduszu premiowego stanowią część wynagrodzenia za pracę i opodatkowane są podatkiem od wynagrodzeń.
3.
Zasady ustalania wysokości odpisów na fundusz premiowy, o których mowa w § 2 pkt 3 i 4 oraz w § 3 pkt określa właściwy minister (kierownik urzędu centralnego).
4.
Szczegółowe wytyczne dotyczące wydatkowania funduszu premiowego określą właściwi ministrowie (kierownicy urzędów centralnych) w porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu Pracy i Płac oraz Zarządem Głównym Związku Zawodowego Pracowników Rolnych.

Rozdział  3.

Gospodarstwa rolne podległe Ministrowi Sprawiedliwości.

§  9. 1
1.
Do tworzenia funduszu premiowego uprawnione są gospodarstwa rolne działające na zasadach rozrachunku gospodarczego.
2.
Wysokość odpisów na fundusz premiowy dla gospodarstw rentownych wynosi:
1)
13%-15% zysku bilansowego,
2)
20% sumy stanowiącej poprawę wyniku w porównaniu do wyniku osiągniętego w poprzednim roku gospodarczym,
3)
15%-20% wzrostu wartości produkcji towarowej netto w porównaniu do średniej wartości tej produkcji za ostatnie 3 lata.
3.
Wysokość odpisów na fundusz premiowy dla gospodarstw deficytowych wynosi:
1)
20% sumy stanowiącej poprawę wyniku bilansowego w stosunku do wyniku osiągniętego w poprzednim roku gospodarczym,
2)
10% wzrostu wartości produkcji towarowej netto w porównaniu do średniej wartości tej produkcji za ostatnie 3 lata.
4.
W gospodarstwach rolnych, w których zmiany organizacyjne uniemożliwiają określenie wysokości średniej wartości produkcji towarowej netto za ostatnie 3 lata lub wyniku finansowego za rok poprzedni, podstawę do ustalenia wysokości odpisów określi Minister Sprawiedliwości.
5.
Wysokość odpisów na fundusz premiowy dla gospodarstw wymienionych w ust. 2 i 3 powiększa się:
1)
o 400 zł za zagospodarowanie 1 ha gruntów ornych i o 200 zł za zagospodarowanie 1 ha trwałych użytków zielonych, przejętych do zagospodarowania, z tym że zwiększone odpisy przysługują przez okres 3 kolejnych lat po przejęciu gruntów i tylko za faktycznie zagospodarowany areał; Minister Sprawiedliwości określi rodzaje gruntów, za których zagospodarowanie przysługiwać będą zwiększone odpisy na fundusz premiowy,
2)
o 50 zł za zasiew 1 ha poplonów.
6.
We wszystkich gospodarstwach posiadających czynne gorzelnie zysk bilansowy jako podstawę do odpisów na fundusz premiowy zmniejsza się o 1 zł za każdy litr spirytusu wyprodukowany w roku gospodarczym.
7.
Minister Sprawiedliwości może wprowadzić inne ograniczenia odpisów na fundusz premiowy w gospodarstwach rolnych wyposażonych w specjalne urządzenia produkcyjne, mające wpływ na wartość produkcji lub rozmiary akumulacji.
8.
Ogólna suma odpisów na fundusz premiowy nie może przekraczać 50% osobowego funduszu płac planowanego na rok gospodarczy, a łącznie z odpisami za zagospodarowanie gruntów, o których mowa w ust. 5 pkt 1 - 60% tego funduszu płac.
9.
Jeżeli suma odpisów na fundusz premiowy jest niższa od 2% osobowego funduszu płac planowanego na rok gospodarczy, odpisu dokonuje się w wysokości 2% tego funduszu płac.
10.
Jeżeli zysk gospodarstwa rolnego nie pokrywa odpisów na fundusz premiowy, różnicę uzupełnia się dotacją budżetową.
11.
W gospodarstwach rolnych, w których w porównaniu z przeciętnym wynikiem z 3 poprzednich lat nastąpiło pogorszenie wyniku finansowego, należy odliczyć od ogólnej sumy naliczonych odpisów na fundusz premiowy 15% kwoty stanowiącej pogorszenie tego wyniku. Ogólna suma tych potrąceń nie może być wyższa niż 30% funduszu premiowego danego roku gospodarczego.
§  10. 2
1.
Dla ustalenia, czy gospodarstwu rolnemu przysługuje prawo do funduszu premiowego, jak również do obliczenia podstawy odpisów, o których mowa w § 9 ust. 2 pkt 1 i 2, przyjmuje się wynik finansowy za odpowiednie lata gospodarcze, zweryfikowany zgodnie z zasadami ustalonymi w § 16.
2.
Do obliczenia podstawy odpisów na fundusz premiowy, o których mowa w § 9 ust. 2 pkt 3, przyjmuje się dane dotyczące produkcji towarowej netto, wynikające z ksiąg rachunkowych każdego roku.
3.
Minister Sprawiedliwości może ustalić zasady korygowania wyniku bilansowego dla obliczenia wysokości odpisów na fundusz premiowy o poniesione koszty na zagospodarowanie nowo przejętych gruntów. Korekta może być dokonana w wysokości stawek dopłat z budżetu stosowanych w gospodarstwach rolnych podległych Ministrowi Rolnictwa.
4.
Minister Sprawiedliwości może określić inne, poza wymienionymi w ust. 1, 2 i 3, korekty wyniku bilansowego przy ustalaniu podstawy do odpisów na fundusz premiowy.
5.
Zasady ustalania wartości produkcji towarowej netto określają wytyczne stanowiące załącznik do uchwały.
§  11. 3
1.
Środki funduszu premiowego w gospodarstwach rolnych przeznacza się na:
1)
inwestycje oraz remonty kapitalne i bieżące w zakresie budownictwa mieszkaniowego oraz budynków i sprzętu o przeznaczeniu socjalnym - w wysokości nie mniejszej niż 25% ogólnej sumy odpisów na fundusz premiowy,
2)
nagrody pieniężne i rzeczowe,
3)
wydatki o charakterze socjalnym i kulturalno-oświatowym w wysokości nie mniejszej niż 10% ogólnej sumy odpisów na fundusz premiowy.
2.
Jeżeli ogólna suma odpisów na fundusz premiowy nie przekracza 4% osobowego funduszu płac planowanego na rok gospodarczy, środki tego funduszu mogą być w całości przeznaczane na nagrody.
3.
Od dokonanych wypłat z tytułu nagród nie oblicza się składek na ubezpieczenia społeczne.
§  12. 4
Fundusz premiowy w gospodarstwach rolnych deficytowych pokrywany jest z dotacji budżetowej.
§  13.
1.
Fundusz premiowy tworzy się na podstawie zatwierdzonego rocznego sprawozdania finansowego za rok gospodarczy. W ciągu roku gospodarstwa rolne nie mają prawa dokonywania zaliczkowych odpisów na ten fundusz.
2.
Wysokość odpisów podlega zatwierdzeniu przez jednostkę nadrzędną. Składając wniosek o zatwierdzenie odpisu, gospodarstwo rolne powinno dokonać przelewu pełnej sumy objętej wnioskiem na specjalny rachunek bankowy podlegający oprocentowaniu.
§  14.
Wypłaty nagród z funduszu premiowego nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od wynagrodzeń.
§  15.
1.
Zasady ustalania wysokości odpisów na fundusz premiowy, o których mowa w § 9 ust. 2 pkt 1 i 3, określi Minister Sprawiedliwości.
2.
Szczegółowe wytyczne dotyczące wydatkowania funduszu premiowego określi Minister Sprawiedliwości w porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu Pracy i Płac oraz Zarządem Głównym Związku Zawodowego Pracowników Rolnych.

Rozdział  4.

Przepisy końcowe.

§  16.
1.
Dla obliczania wysokości odpisów na fundusz premiowy, o których mowa w § 2 pkt 4, § 3 pkt 3 i § 9 ust. 2 pkt 1, wynik bilansowy, wykazany w sprawozdaniu finansowym sporządzonym na koniec roku, powinien być zweryfikowany. Weryfikacja wyniku bilansowego polega na eliminacji, z wyniku zysku nieprawidłowego, osiągniętego w sposób naruszający obowiązujące przepisy lub w sposób naruszający interes społeczny; za zysk nieprawidłowy uważa się w szczególności zysk osiągnięty wskutek:
1)
stosowania niewłaściwych cen i taryf,
2)
niewykonania planowanych remontów i konserwacji, powodującego utrzymywanie w złym stanie lub niszczenie budynków, maszyn, urządzeń melioracyjnych oraz innych środków trwałych,
3)
niedokonywania planowych wydatków na bezpieczeństwo i higienę pracy,
4)
niewykonywania niezbędnych zabiegów agrotechnicznych lub zootechnicznych przewidzianych w planie.
2.
Dla obliczenia wysokości odpisów na fundusz premiowy, o których mowa w § 2 pkt 2 i 4, § 3 pkt 2 i 3 oraz § 9 ust. 2 pkt 1 i 2 i ust. 3 pkt 1, wynik zweryfikowany koryguje się o sumy wynikające z wprowadzonych w stosunku do roku poprzedniego zmian w zakresie cen sprzedawanych produktów i taryf świadczonych usług, urzędowych zmian cen zużywanych środków produkcji i taryf usług, jak również zmian w zakresie stawek płac, składek na ubezpieczenia państwowe i społeczne, stawek podatkowych, stopy procentowej oraz stawek i zasad ustalania amortyzacji.
§  17.
1.
W stosunku do gospodarstw rolnych podległych Polskiej Akademii Nauk przepisy uchwały obowiązują od dnia 1 lipca 1966 r.
2.
Za rok gospodarczy 1965/1966 gospodarstwa rolne podległe Polskiej Akademii Nauk tworzą fundusz na nagrody i budownictwo mieszkaniowe według zasad określonych w uchwale nr 74 Rady Ministrów z dnia 5 kwietnia 1965 r. w sprawie zasad tworzenia funduszu zakładowego w państwowych gospodarstwach rolnych, z wyjątkiem państwowych gospodarstw rolnych podległych i nadzorowanych, przez Ministra Rolnictwa (Monitor Polski Nr 19, poz. 82).
§  18.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 lipca 1965 r.

ZAŁĄCZNIK 

WYTYCZNE W SPRAWIE USTALANIA ODPISÓW NA FUNDUSZ PREMIOWY

1.
Za wartość produkcji towarowej netto w rozumieniu § 2 pkt 1, § 3 pkt 1 oraz § 9 ust. 2 pkt 3 i ust. 3 pkt 2 uchwały przyjmuje się wartość sprzedanych produktów roślinnych, produktów pochodzenia zwierzęcego, inwentarza żywego i ryb oraz suszu zielonek według faktycznych cen zbytu, zmniejszaną o wartość zakupionych nasion i sadzeniaków, zielonek do produkcji suszu, pasz oraz sztuk inwentarza żywego, materiału obsadowego i materiału zarybieniowego, jak również wartość skorygowaną o różnicę wartości remanentów produktów roślinnych, pasz, inwentarza żywego, ryb konsumpcyjnych, produktów pochodzenia zwierzęcego oraz suszu.

W gospodarstwie, które przejęło nowe grunty lub przyjęło do użytkowania nowo założone stawy, do wartości produkcji towarowej netto dolicza się wartość materiału siewnego zużytego po raz pierwszy do obsiewu tych gruntów i materiału obsadowego zużytego po raz pierwszy na obsadę tych stawów.

Jeżeli gospodarstwo posiada własne zakłady przemysłu rolnego, wartość produkcji towarowej netto powiększa się o równowartość surowców roślinnych własnej produkcji, zużytych na towarową produkcję tych zakładów. Wartość tych surowców należy przyjąć według obowiązujących cen zaliczeniowych, a jeśli takich cen nie ustalono - według cen obowiązujących w skupie.

Do sprzedaży produktów roślinnych nie wlicza się odprzedaży ziemiopłodów konsumpcyjnych zakupionych na własne potrzeby gospodarstwa lub jako surowce dla własnych zakładów przemysłowych.

W razie zużycia na potrzeby gospodarstwa, np. na pasze, ziemiopłodów zakupionych jako surowce dla zakładu przemysłowego, należy o ich równowartość pomniejszyć produkcję towarową netto.

2.
Przez fundusz płac, o którym mowa w § 2 pkt 3 uchwały, rozumie się faktyczny fundusz płac pracowników stałych zatrudnionych w roku gospodarczym 1964/1965 - bez kierownika gospodarstwa, którego fundusz płac przyjmuje się z tego okresu w 50% jego rocznego podstawowego wynagrodzenia łącznie z dodatkami.
3.
Przez wskaźnik rentowności, o którym mowa w § 2 pkt 4 i w § 3 pkt 3, rozumie się stosunek procentowy zysku zweryfikowanego do sumy skorygowanych nakładów rocznych.

Nakłady skorygowane są to roczne nakłady finansowe powiększone o zmniejszenie remanentów oraz zmniejszone o wzrost remanentów, koszty działalności naukowo-badawczej, nakłady na inwestycje i remonty kapitalne wykonane sposobem gospodarczym.

Kierownik jednostki nadrzędnej na podstawie wytycznych, o których mowa w § 8 ust. 3 uchwały, ustala dla każdego gospodarstwa minimalny wskaźnik rentowności i równocześnie procentową wysokość odpisu od zysku. Dla roku 1965/1966 za wskaźnik rentowności należy przyjąć wskaźnik wynikający z zatwierdzonego planu gospodarczo-finansowego gospodarstwa na rok 1965/1966.

1 § 9 zmieniony przez § 1 uchwały nr 203 z dnia 6 listopada 1969 r. (M.P.69.48.372) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 10 listopada 1969 r.
2 § 10 zmieniony przez § 1 uchwały nr 203 z dnia 6 listopada 1969 r. (M.P.69.48.372) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 10 listopada 1969 r.
3 § 11 zmieniony przez § 1 uchwały nr 203 z dnia 6 listopada 1969 r. (M.P.69.48.372) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 10 listopada 1969 r.
4 § 12 zmieniony przez § 1 uchwały nr 203 z dnia 6 listopada 1969 r. (M.P.69.48.372) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 10 listopada 1969 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1966.22.117

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Fundusz premiowy w niektórych państwowych gospodarstwach rolnych.
Data aktu: 29/04/1966
Data ogłoszenia: 19/05/1966
Data wejścia w życie: 19/05/1966, 01/07/1965