Koordynowanie przez gromadzkie rady narodowe kontraktacji produkcji rolniczej.

ZARZĄDZENIE Nr 119
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 26 października 1963 r.
w sprawie koordynowania przez gromadzkie rady narodowe kontraktacji produkcji rolniczej.

Na podstawie art. 25 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 25 stycznia 1958 r. o radach narodowych (Dz. U. z 1963 r. Nr 29, poz. 172) zarządza się, co następuje:
§  1.
Gromadzkie rady narodowe koordynują kontraktacją produkcji rolniczej na terenie gromad i wsi w zakresie:
1)
ustalania zadań kontraktacji dla poszczególnych wsi,
2)
organizacji kontraktacji we wsiach,
3)
zaopatrzenia w środki produkcji i organizacji pomocy produkcyjnej,
4)
organizacji opieki agronomicznej,
5)
realizacji dostaw i odbioru zakontraktowanych produktów rolniczych.
§  2.
1.
Gromadzkie rady narodowe ustalają zadania kontraktacyjne dla poszczególnych wsi według następujących zasad:
1)
wiejskie zadania kontraktacyjne ustala się w ramach gromadzkich planów kontraktacji zatwierdzonych przez prezydia powiatowych rad narodowych na wniosek zainteresowanych gromadzkich rad narodowych oraz instytucji kontraktujących,
2)
wiejskie zadania kontraktacyjne należy ustalać na podstawie gromadzkich wieloletnich i rocznych planów rozwoju rolnictwa, uwzględniających ustalenia rejonizacyjne i specjalizację produkcji, oraz na podstawie dotychczasowych wyników kontraktacji,
3)
wiejskie zadania kontraktacyjne będą ustalane na podstawie wniosków zainteresowanych instytucji kontraktujących, kółek rolniczych i zrzeszeń branżowych, po ich zaopiniowaniu przez agronomów gromadzkich.
2.
Na wniosek zainteresowanych instytucji i organizacji gromadzkie rady narodowe mogą dokonywać uzasadnionych zmian poprzednio ustalonych wiejskich zadań kontraktacyjnych.
§  3.
1.
Do zadań gromadzkich rad narodowych w dziedzinie organizowania kontraktacji produkcji rolniczej we wsiach należy:
1)
współdziałanie z zainteresowanymi instytucjami kontraktującymi i organizacjami, kółkami rolniczymi i zrzeszeniami branżowymi w zakresie powierzania funkcji kontraktacyjnych wiejskim przodownikom kontraktacji, zgodnie z wytycznymi prezydiów wojewódzkich rad narodowych,
2)
zatwierdzanie, po zasięgnięciu opinii instytucji kontraktujących, wiejskich przodowników kontraktacji spośród kandydatów wysuwanych przez kółka rolnicze, zrzeszenia branżowe bądź przez rolników na zebraniach we wsiach, w których nie ma kółek rolniczych i zrzeszeń branżowych,
3)
odwoływanie wiejskich przodowników kontraktacji w razie nie wywiązywania się przez nich z powierzonych im funkcji kontraktacyjnych.
2.
Należy dążyć, aby przodownicy kontraktacji:
1)
rekrutowali się spośród doświadczonych rolników wyróżniających się kwalifikacjami fachowymi, absolwentów szkół rolniczych, przysposobienia rolniczego i innych szkoleń rolniczych,
2)
byli mieszkańcami wsi lub rejonów, w których prowadzić będą kontraktacje, i cieszyli się w tych rejonach powszechnym zaufaniem,
3)
byli członkami kółek rolniczych lub zrzeszeń branżowych,
4)
byli wybierani spośród najlepszych dotychczasowych mężów zaufania instytucji kontraktujących, przewodniczących lub przodowników zrzeszeń branżowych, agentów kontraktacyjnych, sołtysów dających gwarancję wypełniania przez nich zadań przodowników kontraktacji oraz innych osób posiadających doświadczenie w sprawach prowadzenia kontraktacji we wsiach.
3.
Gromadzkie rady narodowe powinny sprawować nadzór nad:
1)
zawieraniem przez instytucje kontraktujące umów z wiejskimi przodownikami kontraktacji lub z innymi osobami, którym powierzone zostały funkcje kontraktacyjne; w umowach tych powinny być określone zadania związane z pełnieniem funkcji kontraktacyjnych w określonych wsiach,
2)
przebiegiem zawierania umów kontraktacyjnych z rolnikami zgodnie z zatwierdzonymi wiejskimi zadaniami kontraktacyjnymi.
§  4.
Dla zapewnienia wykonania gromadzkich planów kontraktacji gromadzkie rady narodowe:
1)
dopilnowują organizowania wiejskich zebrań w celu omówienia warunków kontraktacji i dokonania podziału wiejskich zadań kontraktacyjnych pomiędzy gospodarstwa,
2)
kontrolują przebieg zaopatrzenia rolników w środki produkcji zgodnie z obowiązującymi warunkami kontraktacji, podejmując środki interwencyjne w razie wystąpienia zahamowań na tym odcinku,
3)
inicjują pomoc produkcyjną dla gospodarstw kontraktujących w zakresie transportu i rozdziału środków produkcji, wykonania zabiegów uprawowych, pielęgnacyjnych, ochrony, sprzętu, przechowania, półprzetwórstwa i dostawy zakontraktowanej produkcji.
§  5.
W celu rozwijania produkcji kontraktowanej w gromadach i specjalizacji w tej dziedzinie wsi i gospodarstw gromadzkie rady narodowe:
1)
zapewniają rolnikom aktualną informację o warunkach i zadaniach kontraktacyjnych,
2)
koordynują instruktaż i poczynania w tym zakresie instytucji kontraktujących, zrzeszeń branżowych z instruktażem organizowanym przez agronomów gromadzkich,
3)
dopilnowują udziału agronomów gromadzkich i wiejskich przodowników kontraktacji w organizowanych specjalistycznych szkoleniach w zakresie produkcji kontraktowanej.
§  6.
Gromadzkie rady narodowe w ramach ogólnej odpowiedzialności za realizację planów i zadań gospodarczych na terenie gromad ponoszą odpowiedzialność za kontraktację, sprawują nadzór i kontrolę realizacji planów gromadzkich i wiejskich zadań kontraktacyjnych. W związku z tym gromadzkie rady narodowe organizują kontrolę przebiegu dostaw i odbioru zakontraktowanej produkcji rolniczej.
§  7.
1.
Z tytułu powierzonych zadań w dziedzinie kontraktacji produkcji rolniczej zobowiązuje się:
1)
wiejskich przodowników kontraktacji do:
a)
przeprowadzania kontraktacji w rozmiarach ustalonych przez prezydia gromadzkich rad narodowych dla danych wsi,
b)
składania na sesjach gromadzkich rad narodowych sprawozdań z przebiegu wykonania zadań kontraktacyjnych,
c)
bieżącego informowania prezydiów gromadzkich rad narodowych o zaistniałych trudnościach w realizacji zadań kontraktacyjnych,
d)
współpracy z agronomami gromadzkimi, a w szczególności do pomocy w organizacji poradnictwa i instruktażu dotyczących produkcji kontraktowanej,
e)
udziału w naradach organizowanych dla wiejskich przodowników kontraktacji;
2)
agronomów gromadzkich do:
a)
przedstawiania prezydiom gromadzkich rad narodowych wniosków i opinii dotyczących proponowanych przez instytucje kontraktujące wiejskich zadań kontraktacyjnych,
b)
opiniowania kandydatur na wiejskich przodowników kontraktacji,
c)
nadzoru pracy wiejskich przodowników kontraktacji,
d)
pomocy i współdziałania w organizowaniu instruktażu w dziedzinie kontraktacji;
3)
instytucje kontraktujące oraz ich służby do:
a)
organizowania zawierania umów kontraktacyjnych,
b)
zawierania umów - zleceń z wiejskimi przodownikami kontraktacji,
c)
przedstawiania wniosków w sprawie zadań kontraktacyjnych, zaopatrzenia, instruktażu, odbioru produkcji oraz kandydatur na wiejskich przodowników kontraktacji,
d)
kontroli realizacji zawartych umów i organizacji zaopatrzenia w środki produkcji,
e)
organizacji ochrony produkcji kontraktowanej,
f)
prowadzenia sprawozdawczości z przebiegu kontraktacji i informowania gromadzkich rad narodowych o ich wynikach.
2.
Zaleca się kółkom rolniczym i zrzeszeniom branżowym:
1)
współudział w organizowaniu i udzielaniu pomocy w przeprowadzaniu zebrań wiejskich w sprawie kontraktacji,
2)
udzielanie na warunkach obowiązujących w kółkach rolniczych pomocy w narzędziach, maszynach i urządzeniach, przy organizowaniu zaopatrzenia w środki produkcji w porozumieniu z gminnymi spółdzielniami "Samopomoc Chłopska", pomocy w wykonywaniu zabiegów uprawowych i pielęgnacyjnych, organizowaniu masowych akcji ochrony, przetwarzaniu surowców oraz ich przechowaniu, organizowaniu dostaw bezpośrednio do zakładów przetwórczych,
3)
organizowanie kontroli społecznej zaopatrzenia rolników w środki produkcji oraz odbioru zakontraktowanej produkcji,
4)
organizowanie instruktażu agrotechnicznego i udziału rolników w podejmowanych zadaniach produkcyjnych i akcjach organizacyjno-instruktażowych.
§  8.
Prezydia powiatowych rad narodowych są zobowiązane do udzielania pomocy i wytycznych gromadzkim radom narodowym w zakresie powierzonych im funkcji koordynowania kontraktacji płodów rolnych, a w szczególności w zakresie planowania kontraktacji, organizacji instruktażu, zaopatrzenia w środki produkcji i organizacji ochrony.
§  9.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1963.82.397

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Koordynowanie przez gromadzkie rady narodowe kontraktacji produkcji rolniczej.
Data aktu: 26/10/1963
Data ogłoszenia: 07/11/1963
Data wejścia w życie: 07/11/1963