Rozliczanie się z zakończonych zadań inwestycyjnych (lub ich części) i z osiąganych efektów gospodarczych.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO KOMISJI PLANOWANIA PRZY RADZIE MINISTRÓW
z dnia 16 kwietnia 1963 r.
w sprawie rozliczania się z zakończonych zadań inwestycyjnych (lub ich części) i z osiąganych efektów gospodarczych.

W celu pogłębienia odpowiedzialności za wykonanie zadań inwestycyjnych, oddawanie do użytku planowanych efektów gospodarczych, właściwe oraz pełne zagospodarowanie i włączenie do eksploatacji przekazanych do użytku zadań inwestycyjnych, w wykonaniu przepisów uchwały nr 18 Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów z dnia 17 stycznia 1962 r. w sprawie wykonania postanowień uchwały IX Plenum KC PZPR w zakresie inwestycji oraz na podstawie § 1 pkt 9 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 czerwca 1960 r. w sprawie szczegółowego zakresu i trybu działania Komisji Planowania przy Radzie Ministrów (Dz. U. Nr 31, poz. 171) zarządza się, co następuje:
§  1.
Wprowadza się dla jednostek gospodarki uspołecznionej obowiązek rozliczania się:
1)
z wykonania zadań inwestycyjnych i oddawania do użytku zdolności produkcyjnych lub usługowych bądź innych efektów,
2)
z zagospodarowania oddanych do użytku zadań inwestycyjnych i osiągania planowanych efektów gospodarczych.

Rozliczanie się z wykonania zadań inwestycyjnych i oddawania do użytku zdolności produkcyjnych lub usługowych bądź innych efektów.

§  2.
1.
Obowiązek rozliczania się z wykonania zadań inwestycyjnych i oddawania do użytku zdolności produkcyjnych lub usługowych bądź innych efektów dotyczy wszystkich kategorii inwestycji polegających na budownictwie inwestycyjnym.
2.
W zakresie zakupu gotowych dóbr inwestycyjnych obowiązek rozliczania się z wykonania zadań i oddawania do użytku zdolności produkcyjnych lub usługowych bądź innych efektów dotyczy zakupów realizowanych w ramach inwestycji centralnych.
§  3.
1.
Rozliczanie się z wykonania zadań inwestycyjnych i oddania do użytku zdolności produkcyjnych lub usługowych bądź innych efektów należy do obowiązków służby inwestycyjnej.
2.
Rozliczenie powinno być przygotowane przez inwestora w porozumieniu z generalnym wykonawcą jeszcze przed planowanym terminem oddania do użytku zadania inwestycyjnego.
3.
Z wykonania zadania inwestycyjnego i osiągnięcia efektów inwestor rozlicza się przed właściwą komisją powołaną do oddania inwestycji do użytku (zwaną dalej "komisją") zgodnie z obowiązującymi przepisami.
4.
Rozliczenie powinno być dołączone do protokołu oddania zadania inwestycyjnego do użytku.
5.
Rozliczenie się powinno nastąpić po komisyjnym sprawdzeniu zgodności wykonanej inwestycji z wymaganymi warunkami technicznymi oraz gotowości tej inwestycji do podjęcia eksploatacji, a także po stwierdzeniu kompleksowości i bezusterkowości wykonanych robót.
6.
Jeżeli w chwili oddawania inwestycji do użytku z uzasadnionych przyczyn przedstawionych przez inwestora nie jest możliwe dokładne rozliczenie się z wykonanego zadania (w zakresie elementów określonych w § 4 ust. 1), komisja może przyjąć rozliczenie niepełne lub nieostateczne określając termin jego uzupełnienia; termin ten nie może przekraczać 3 miesięcy od daty oddania zadania inwestycyjnego do użytku.
§  4.
1.
Rozliczenie się z wykonania zadania inwestycyjnego (lub jego części) oddawanego do użytku powinno dotyczyć następujących elementów:
1)
cyklu realizacji;
2)
kosztu inwestycji;
3)
efektu gospodarczego (przyrost zdolności produkcyjnej, usługowej lub użytkowej bądź inne efekty);
4)
kapitałochłonności na jednostkę efektu gospodarczego.
2.
Rozliczenie się w wyżej przedstawionym zakresie powinno polegać na zestawieniu i porównaniu danych planowanych, przyjętych na podstawie dokumentacji projektowo-kosztorysowej przy włączeniu inwestycji po raz pierwszy do realizacji w planie odnośnego roku, z danymi faktycznymi, stwierdzonymi po zrealizowaniu zadania (lub części) w toku przekazywania zadania (lub części) do użytku.
3.
Jeżeli w toku realizacji inwestycji zachodziły zmiany pierwotnych danych wyjściowych wskutek zmiany założeń i dokumentacji projektowo-kosztorysowej, należy w ramach rozliczenia wykazać, obok danych pierwotnych, dane z kolejnych aktualizacji i porównać je z danymi wynikowymi stwierdzonymi przy oddaniu zadania inwestycyjnego do użytku.
4.
Rozliczenie się z wykonania zadania inwestycyjnego poza zestawieniem i porównaniem danych wynikowych z planowanymi powinno zawierać dokładne oświetlenie i omówienie przyczyn ewentualnie powstałych odchyleń.
5.
Przy zestawieniu i porównywaniu danych wynikowych z planowanymi należy doprowadzić je do porównywalności, usuwając ewentualne różnice formalne, wynikające np. ze zmian nomenklaturowych itp.
§  5.
1.
Rozliczenie się z kosztu inwestycji powinno dotyczyć zarówno całości zadania (lub jego części), jak też poszczególnych obiektów oraz struktury nakładów (roboty budowlano-montażowe, wyposażenie w maszyny i urządzenia, pozostałe nakłady).
2.
Jeśli w chwili oddawania zadania inwestycyjnego do użytku nie wszystkie roboty i nakłady zostały zafakturowane i rozliczone, w rozliczeniu należy podać wysokość kosztu inwestycji według danych nieostatecznych, z tym że w terminie ustalonym przez komisję powinno nastąpić uzupełnienie i uściślenie danych.
3.
Rozliczenie z cyklu realizacji powinno zawierać poza porównaniem cyklu całego zadania (lub jego części) również porównanie długości planowanych i rzeczywistych cykli budowy poszczególnych obiektów.
4.
W zakresie oddania do użytku efektów gospodarczych rozliczenie powinno przyjmować za dane wynikowe – wielkości wynikające z dokumentacji projektowo-kosztorysowej, potwierdzone lub skorygowane na tle wyników przeprowadzonych prób przez właściwe komisje odbioru końcowego.
5.
W razie przekazywania zadania inwestycyjnego do eksploatacji wstępnej rozliczenie powinno zawierać nie tylko wielkości przekazywanej zdolności produkcyjnej lub usługowej według projektu, ale również określać terminy jej sukcesywnego osiągania w toku eksploatacji wstępnej i na koniec tego okresu.
6.
Czas eksploatacji wstępnej należy określić na podstawie obowiązujących w danej gałęzi produkcji cykli dochodzenia do projektowej zdolności produkcyjnej, a w razie ich braku – na podstawie przodujących doświadczeń w zakresie już uruchomionych podobnych obiektów inwestycyjnych.
§  6.
1.
Rozliczenie z wykonania zadania inwestycyjnego oddawanego do użytku w zakresie inwestycji produkcyjnych (centralnych) powinno być opracowane według ramowego wzoru stanowiącego załącznik do zarządzenia.
2.
Właściwi ministrowie lub z ich upoważnienia właściwe zjednoczenia wiodące opracują w terminie do dnia 31 maja 1963 r. wytyczne branżowe oraz dostosują ramowy wzór, o którym mowa w ust. 1, do specyfiki produkcji w poszczególnych gałęziach i charakteru obiektów (nowe, rozbudowa, modernizacja itp.) zarówno dla inwestycji planu centralnego, jak i terenowego. Wytyczne branżowe powinny dotyczyć:
1)
zasad, zakresu rozliczania się z wykonanych zadań inwestycyjnych, o których mowa w §§ 2–5, oraz rozliczania się w eksploatacji z osiąganych efektów gospodarczych, o których mowa w §§ 8–11, wraz z podaniem jednostek, do których te rozliczenia powinny być przesyłane, z zachowaniem przepisów §§ 7 i 8;
2)
szczegółowej nomenklatury efektów i wskaźników podlegających:
a)
rozliczeniu przy oddawaniu do użytku zadań inwestycyjnych (lub ich części),
b)
wtórnemu rozliczeniu w ramach działalności eksploatacyjnej na zasadach określonych w §§ 8–11;
3)
rodzaju obiektów, dla których obowiązuje:
a)
wtórne rozliczenie się z osiąganych efektów gospodarczych w ramach działalności eksploatacyjnej; w razie potrzeby wytyczne mogą rozszerzyć lub ograniczyć elementy rozliczenia (§§ 8–11),
b)
porównawczy rachunek efektywności w stosunku do rachunku przyjętego w dokumentacji projektowo-kosztorysowej (§ 9 ust. 2);
4)
zakresu rozliczania się z drobnych inwestycji, inwestycji pomocniczych oraz inwestycji nieprodukcyjnych.
3.
Wytyczne branżowe, o których mowa w ust. 2, należy uzgodnić z Komisją Planowania przy Radzie Ministrów i Głównym Urzędem Statystycznym.
§  7.
1.
Odpisy rozliczenia z wykonania zadania inwestycyjnego (lub jego części) i oddania do użytku, o którym mowa w §§ 2–5, po jego przyjęciu przez właściwą komisję powinny być przekazane poza jednostkami określonymi w wytycznych branżowych, o których mowa w § 6, oddziałom banku finansującego inwestycje.
2.
W zakresie inwestycji centralnych odpisy rozliczenia z wykonania zadania powinny być ponadto przekazane:
1)
właściwemu zespołowi branżowemu Komisji Planowania przy Radzie Ministrów (1 egzemplarz), a w razie rozliczania się z inwestycji priorytetowych – również Zespołowi Inwestycji (1 egzemplarz);
2)
centrali banku finansującego;
3)
Głównemu Urzędowi Statystycznemu – z zakresu inwestycji zaliczonych do działu "przemysł".

Rozliczenie się z zagospodarowania oddanych do użytku zadań inwestycyjnych i osiągania planowanych efektów gospodarczych.

§  8.
1.
Po zakończeniu i oddaniu zadania inwestycyjnego lub jego wydzielonej części do użytku (eksploatacji) służba eksploatacyjna użytkownika obiektu zobowiązana jest do właściwego i pełnego jego zagospodarowania, włączenia do procesów produkcyjnych lub usługowych oraz do osiągnięcia w ramach działalności eksploatacyjnej efektów gospodarczych i wskaźników techniczno-ekonomicznych, założonych w dokumentacji projektowej obiektów przyjętych do eksploatacji.
2.
Użytkownik obiektu (służba eksploatacyjna) rozlicza się z osiąganych w eksploatacji efektów i wskaźników techniczno-ekonomicznych wobec jednostek, określonych w wytycznych branżowych, o których mowa w § 6, a ponadto wobec banku finansującego inwestycję oraz banku finansującego eksploatację, a w zakresie inwestycji priorytetowych – również wobec Komisji Planowania przy Radzie Ministrów.
3.
Termin przeprowadzenia rozliczenia z osiąganych w eksploatacji efektów gospodarczych i wskaźników techniczno-ekonomicznych powinna ustalić w ramach protokołu właściwa komisja na podstawie wytycznych branżowych (§ 6 ust. 2) z uwzględnieniem specyfiki produkcji i charakteru obiektu inwestycyjnego oraz w zależności od tego, po upływie jakiego okresu jest możliwe realne stwierdzenie osiąganych efektów gospodarczych w działalności eksploatacyjnej i przy uwzględnieniu obowiązujących w danej gałęzi produkcji cykli dochodzenia do projektowej zdolności produkcyjnej i do wskaźników techniczno-ekonomicznych określonych w dokumentacji, a w razie ich braku – na podstawie przodujących doświadczeń już uruchomionych podobnych zakładów.
4.
Rozliczenie, o którym mowa wyżej, powinno być dokonane w ramach kwartalnego sprawozdania finansowego, niezależnie od rzeczywistego stanu osiągnięcia założonych w dokumentacji wskaźników techniczno-ekonomicznych i rozmiarów produkcji:
1)
w zakresie obiektów inwestycyjnych nie wymagających okresu eksploatacji wstępnej – po upływie następnego kwartału po kwartale, w którym nastąpiło przekazanie obiektu do użytku;
2)
w zakresie obiektów inwestycyjnych wymagających okresu eksploatacji wstępnej – po upływie następnego kwartału po kwartale ustalonym dla zakończenia okresu eksploatacji wstępnej.
5.
W uzasadnionych przypadkach w zależności od charakteru produkcji (np. sezonowość itp.), długości cykli produkcyjnych i możliwości stwierdzenia osiągniętych w eksploatacji efektów, właściwi ministrowie lub z ich upoważnienia zjednoczenia wiodące mogą ustalić w ramach wytycznych branżowych terminy rozliczenia się z efektów osiąganych w eksploatacji dłuższe od określonych w ust. 4 bądź krótsze – jeżeli w toku eksploatacji wstępnej jest możliwe osiągnięcie projektowych wskaźników techniczno-ekonomicznych.
6.
Rozliczenie się w ramach działalności eksploatacyjnej z osiąganych efektów gospodarczych w wyniku zrealizowanych inwestycji obowiązuje w odniesieniu do inwestycji produkcyjnych oraz tych inwestycji usługowych, w zakresie których jest możliwe i celowe przeprowadzenie weryfikacji i porównania osiąganych efektów w eksploatacji z danymi projektowymi.
§  9.
1.
Rozliczenie się z osiąganych w eksploatacji efektów gospodarczych i wskaźników techniczno-ekonomicznych w zakresie nowo uruchomionych obiektów inwestycyjnych (nowych zakładów, nowych wydziałów produkcji podstawowej) charakteryzujących się przyrostem zdolności produkcyjnych powinno polegać na porównaniu rzeczywiście osiągniętych efektów gospodarczych i wskaźników techniczno-ekonomicznych z efektami i wskaźnikami ustalonymi w dokumentacji projektowo-kosztorysowej w zakresie następujących elementów:
1)
zdolności produkcyjnych, wyrażonych we właściwych jednostkach produkcyjnych, np. ton na dobę, MW itp.;
2)
wartości produkcji;
3)
wielkości zatrudnienia oraz współczynnika zmianowości (z wydzieleniem robotników produkcyjnych);
4)
kosztu własnego jednostki produkcji (ewentualnie dla poszczególnych asortymentów produkcji) w układzie zapewniającym analizę podstawowych składników kosztów, np.:

- materiały bezpośrednie,

- płace bezpośrednie,

- paliwo i energia technologiczna,

- pozostałe koszty bezpośrednie,

- koszty wydziałowe i ogólnozakładowe,

w tym amortyzacja;

5)
zużycie w jednostkach naturalnych podstawowych materiałów i surowców na jednostkę wyrobu oraz inne ważniejsze wskaźniki techniczno-ekonomiczne dotyczące sprawności obiektów.

Poszczególne wskaźniki powinny być odniesione do odpowiedniej jednostki czasu, właściwej dla danej produkcji (doba, miesiąc, kwartał, rok).

2.
Rozliczenie z osiąganych efektów w ramach działalności eksploatacyjnej, o którym mowa w ust. 1, powinno również zawierać w zakresie obiektów ustalonych w wytycznych branżowych, o których mowa w § 6 ust. 2, porównawczy rachunek ekonomiczny efektywności w stosunku do rachunku przyjętego w dokumentacji projektowej inwestycji. W zakresie inwestycji priorytetowych opracowanie porównawcze rachunku ekonomicznego efektywności jest obowiązkowe.
3.
Jeżeli przekazany do użytku obiekt inwestycyjny miał zapewnić uzyskanie efektów dewizowych w postaci produkcji eksportowej lub zastępującej import, w ramach rozliczenia należy wykazać rzeczywiście osiągane wielkości produkcyjne oraz efekty dewizowe w porównaniu do założonych w projekcie.
4.
W zakresie rozbudowywanych i modernizowanych zakładów produkcyjnych lub ich wydziałów należy wykazać w rozliczeniu efekty osiągane wskutek wykonanych inwestycji w drodze zestawienia i porównania podstawowych wskaźników techniczno-ekonomicznych przed rozbudową lub modernizacją i po zainwestowaniu, według danych przyjętych w projekcie i według danych rzeczywistych, eliminując z tego porównania efekty osiągnięte dzięki innym pozainwestycyjnym czynnikom (np. zwiększenie współczynnika zmianowości w zatrudnieniu, usprawnienia organizacyjno-techniczne itp.).
5.
Odchylenia w zakresie osiąganych efektów i wskaźników od danych projektowych powinny być szczegółowo omówione z podaniem ich przyczyn oraz wniosków co do sposobu ich usunięcia na przyszłość.
§  10.
Rozliczenia z osiąganych w działalności eksploatacyjnej efektów gospodarczych i wskaźników techniczno-ekonomicznych przed przekazaniem jednostkom zwierzchnim powinny być zaopiniowane przez właściwy oddział banku finansującego działalność eksploatacyjną jednostki rozliczającej się.
§  11.
Właściwi ministrowie (inne jednostki centralne) i prezydia wojewódzkich rad narodowych opierając się na rozliczeniach jednostek podległych z osiąganych w eksploatacji efektów gospodarczych i wskaźników techniczno-ekonomicznych zobowiązani są do:
1)
przeprowadzenia analizy odchyleń osiąganych efektów w stosunku do wskaźników projektowych,
2)
zbadania przyczyn hamujących osiąganie wskaźników projektowych,
3)
przedsięwzięcia niezbędnych środków do usunięcia występujących opóźnień w osiąganiu projektowych zdolności produkcyjnych i wskaźników techniczno-ekonomicznych,
4)
informowania Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów co najmniej raz w roku – w ramach sprawozdania z wykonania Narodowego Planu Gospodarczego – o stanie zagospodarowania oddanych do użytku ważniejszych obiektów inwestycyjnych i osiąganych efektów gospodarczych w eksploatacji tych obiektów wraz z omówieniem występujących odchyleń od wskaźników projektowych i ze wskazaniem środków przedsięwziętych dla usunięcia tych odchyleń.
§  12.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

RAMOWY WZÓR ROZLICZENIA ZADANIA INWESTYCYJNEGO (ETAPU) ODDAWANEGO DO UŻYTKU W ZAKRESIE INWESTYCJI POLEGAJĄCYCH NA BUDOWNICTWIE INWESTYCYJNYM

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1963.39.193

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Rozliczanie się z zakończonych zadań inwestycyjnych (lub ich części) i z osiąganych efektów gospodarczych.
Data aktu: 16/04/1963
Data ogłoszenia: 15/05/1963
Data wejścia w życie: 15/05/1963