Warunki techniczne skrzyżowań linii kolejowych z drogami publicznymi.
Przepisy ogólne.
| Kategoria drogi miejskiej (ulicy) | Klasa techniczna drogi miejskiej (ulicy) | Ilość jezdni | Ilość pasm ruchu na każdej jezdni |
| E | I | 2 | 3 |
| II | 2 | 2 | |
| P | I | 2 | 3 |
| II | 2 | 2 | |
| IIA | 1 | 4 | |
| III | 1 | 3 | |
| IV | 1 | 2 | |
| N | I | 2 | 3 |
| lub 1 | 6 | ||
| II | 2 | 2 | |
| lub 1 | 4 | ||
| III | 1 | 3 | |
| IV | 1 | 2 | |
| W | IV | 1 | 2 |
| V | 1 | 1 lub 2 |
II klasy technicznej - 40 m,
III klasy technicznej - 25 m,
IV, V A i V B klasy technicznej - 15 m,
wszystkich klas technicznych w kategorii P - 40 m,
I, II i III klasy technicznej w kategorii N - 25 m,
IV klasy technicznej w kategorii N oraz IV i V klasy technicznej w kategorii W - 15 m.
II klasy technicznej - 50 m,
III klasy technicznej - 30 m,
IV, V A i V B klasy technicznej - 20 m,
wszystkich klas technicznych w kategorii P - 50 m,
I, II i III klasy technicznej w kategorii N - 30 m,
IV klasy technicznej w kategorii N oraz IV i V klasy technicznej w kategorii W - 20 m.
Skrzyżowania jednopoziomowe.
| Klasa techniczna drogi | Odległość widoczności m |
| II | 100 |
| III | 80 |
| IV | 70 |
| V a i V b | 60 |
| Kategoria i klasa techniczna drogi miejskiej (ulicy) | Odległość widoczności m |
| I i II w kategorii P | 100 |
| II A, III i IV w kategorii P | 80 |
| I, II, III i IV w kategorii N | 70 |
| IV i V w kategorii W | 60 |
II i III klasy technicznej - co najmniej 20 m,
IV, V A i V B klasy technicznej - co najmniej 10 m,
wszystkich klas technicznych w kategorii P oraz I i II klasy technicznej w kategorii N - co najmniej 20 m,
III i IV klasy technicznej w kategorii N oraz IV i V klasy technicznej w kategorii W - co najmniej 10 m,
II klasy technicznej - 4%,
III klasy technicznej - 5%,
IV klasy technicznej - 6%,
V A i V B klasy technicznej - 8%,
I i II klasy technicznej w kategorii P - 4%,
II A, III i IV klasy technicznej w kategorii P oraz I i II klasy technicznej w kategorii N - 5%,
III i IV klasy technicznej w kategorii N - 6%,
IV i V klasy technicznej w kategorii W - 8%,
| Klasa techniczna drogi | Szerokość w metrach | |
| korony drogi | jezdni | |
| II | 12 | 7 |
| iii | 11 | 6 |
| IV | 10 | 6 |
| V A | 8 | 5 |
| V B | 7 | 5 |
- mierząc od skrajnej szyny z każdej strony przejazdu. Gdy spadek drogi ku przejazdowi przekracza 4%, długości te należy powiększyć o 10 m. Szerokość jezdni należy ustalać zgadnie z § 17.
Skrzyżowania dwupoziomowe.
Zabezpieczenie ruchu na przejazdach i przejściach.
Klasyfikacja przejazdów i przejść.
A - przejazdy użytku publicznego z rogatkami,
B - przejazdy użytku publicznego z samoczynną sygnalizacją świetlną z półrogatkami,
C - przejazdy użytku publicznego z samoczynną sygnalizacją świetlną,
D - przejazdy użytku publicznego bez rogatek i bez sygnalizacji świetlnej,
E - przejścia użytku publicznego,
F - przejazdy i przejścia użytku niepublicznego.
Rogatki.
Samoczynna sygnalizacja świetlna z półrogatkami i bez półrogatek.
Wskaźniki i tablice ostrzegawcze.
Oświetlenie przejazdów i przejść.
Postępowanie w razie uszkodzenia urządzeń zabezpieczających lub zakłóceń ruchu.
Skrzyżowanie linii kolejowych kolei górniczych i piaskowych z drogami publicznymi.
Przepisy przejściowe i końcowe.
Przekrój podłużny drogi na skrzyżowaniu z torami kolejowymi położonymi w łuku (toki szynowe ułożone w przekroju podłużnym drogi w linii prostej).
Przekrój podłużny drogi na skrzyżowaniu z torami kolejowymi położonymi w łuku (szyny bliższe osi międzytorza doprowadzane do jednego poziomu).
Warunki widzialności przejazdu kategorii D.
2. Długość L odcinka widzialności dla pojazdów konnych określa się według następujących wzorów:
1) dla przejazdów przez jeden tor - L = 5,5 V max,
2) dla przejazdów przez dwa tory - L = (5,5 + 0,25d) V max, gdzie "V max" oznacza największą dozwoloną szybkość pociągów na danej linii kolejowej (w km na godzinę), a "d" odległość między osiami torów (w metrach).
3. Długość L1 odcinka widzialności dla pojazdów samochodowych określa się według następujących wzorów:
1) dla przejazdów przez jeden tor - L1 = 3,6 V max,
2) dla przejazdów przez dwa tory - L1 = (3,6 + 0,07d) V max, gdzie "V max" oznacza największą dozwoloną szybkość pociągów na danej linii kolejowej (w km na godzinę), a "d" odległość między osiami torów (w metrach).
4. Do obliczenia długości L oraz L1 należy przyjmować jako V max szybkość nie mniejszą niż 40 km na godzinę na kolejach normalnotorowych, zaś 25 km na godzinę na kolejach wąskotorowych, chociażby największa dozwolona szybkość na danej linii była mniejsza.
5. W przypadkach gdy przy zbliżaniu się pociągów do przejazdu największa dozwolona szybkość nie jest osiągana, dyrekcja okręgowa kolei państwowych może wyznaczyć wyjątkowo dla danego przejazdu długości L oraz L1 odpowiednio do rzeczywistej największej szybkości pociągu przy zbliżaniu się do przejazdu.
6. Wartości podane w ust. 1, 2 i 3 dotyczą przejazdów o kącie skrzyżowania nie mniejszym niż 60° oraz tych przejazdów, przy których znak - krzyż św. Andrzeja (ostrzegawczy wskaźnik przejazdowy) jest ustawiony w odległości 5 m od skrajnej szyny toru. Jeżeli odległość tego wskaźnika od skrajnej szyny toru jest większa niż 5 m długość L należy zwiększyć o 0,25 V max, a L1 o 0,07 V max - na każdy metr zwiększonej odległości wskaźnika. Jeżeli kąt skrzyżowania wynosi mniej niż 60°, na każde 5° poniżej 60° długość 20 m, mierzoną po osi drogi (ust. 1) przy ustalaniu L1 od strony kąta ostrego, należy zwiększyć o 1 m.
Warunki widzialności dla przejść użytku publicznego bez urządzenia zabezpieczającego obsługiwanego na miejscu.
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
Grażyna J. Leśniak 23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
Inga Stawicka 22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
Marek Rotkiewicz 19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
Marek Rotkiewicz 19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
Grażyna J. Leśniak 18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
Krzysztof Koślicki 16.12.2025| Identyfikator: | M.P.1962.76.354 |
| Rodzaj: | Zarządzenie |
| Tytuł: | Skrzyżowanie linii kolejowych z drogami publicznymi. |
| Data aktu: | 21/09/1962 |
| Data ogłoszenia: | 25/10/1962 |
| Data wejścia w życie: | 25/10/1962 |








