Odległość przewozu w ciężarowym transporcie samochodowym oraz określenie pojazdów samochodowych nie podlegających przepisom o wykorzystaniu próżnych przebiegów.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 10 czerwca 1961 r.
w sprawie odległości przewozu w ciężarowym transporcie samochodowym oraz określenia pojazdów samochodowych nie podlegających przepisom o wykorzystaniu próżnych przebiegów.

Na podstawie § 1 ust. 2, § 2 i § 8 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 czerwca 1952 r. w sprawie używania ciężarowych pojazdów samochodowych w transporcie między osiedlami i wykorzystania ich próżnych przebiegów (Dz. U. z 1952 r. Nr 29, poz. 197 i z 1955 r. Nr 34, poz. 210) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Ciągniki typu rolniczego mogą być używane do przewozu ładunków w granicach:
1)
obszaru powiatu, na którym znajduje się miejsce postoju ciągnika, łącznie z obszarem:
a)
miasta wyłączonego z województwa, położonego w obrębie tego powiatu lub przylegającego do tego powiatu,
b)
miasta stanowiącego powiat, położonego w obrębie tego powiatu lub przylegającego do tego powiatu;
2)
obszaru m.st. Warszawy - jeżeli na obszarze tego miasta znajduje się miejsce postoju pojazdu, łącznie z obszarem powiatów przyległych do m.st. Warszawy.
2.
W razie konieczności przewozu ładunków ciągnikami typu rolniczego:
1)
do miejsca skupu, zsypu i przerobu produktów rolnych,
2)
do miejsc dostawy artykułów zaopatrzenia, zbytu i handlu,
3)
do i ze stacji kolejowej lub portu rzecznego,
4)
dla budowy oraz utrzymania dróg i mostów,
5)
przy wywozie drewna i użytków leśnych z lasów państwowych

- przewóz może być wykonywany tymi ciągnikami do i z miejsc położonych na obszarze sąsiednich powiatów.

3.
Inne niż wymienione w ust. 1 ciężarowe pojazdy samochodowe jednostek gospodarki uspołecznionej mogą być używane do przewozu ładunków w granicach obszaru województwa (miasta wyłączonego z województwa), na którym znajduje się miejsce postoju pojazdu, łącznie z obszarem:
1)
powiatów przyległych do województwa,
2)
województwa, otaczającego miasto wyłączone z tego województwa.
4.
Ciężarowe pojazdy samochodowe osób fizycznych i jednostek gospodarki nie uspołecznionej o ładowności powyżej 1500 kg mogą być używane do przewozu ładunków w granicach i na zasadach określonych w ust. 1 i 2.
§  2.
Ograniczenia odległości przewozów określone w § 1 nie mają zastosowania przy przewozie:
1)
wykonywanym ciężarowymi pojazdami samochodowymi państwowych przedsiębiorstw transportowych;
2)
towarów łatwo psujących się, wymienionych w liście stanowiącej załącznik do zarządzenia Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego z dnia 19 listopada 1952 r. w sprawie wykorzystania próżnych przebiegów ciężarowych pojazdów samochodowych w transporcie między osiedlami (Monitor Polski z 1952 r. Nr A-103, poz. 1611 i z 1955 r. Nr 119, poz. 1577);
3)
żywca zwierzęcego i drobiu żywego w ramach przeprowadzanych akcji skupu;
4)
padliny i odpadków zwierzęcych;
5)
ładunków na zlecenie organów wojskowych lub służby bezpieczeństwa publicznego, konwojowanych przez osoby wyznaczone przez te organy;
6)
wykonywanym ciężarowymi pojazdami samochodowymi w ramach świadczeń wynikających z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 września 1951 r. w sprawie świadczenia usług transportowych (Dz. U. z 1951 r. Nr 49, poz. 359 i z 1953 r. Nr 43, poz. 214) oraz z innych przepisów.
§  3.
Obszar, w którego granicach ciężarowy pojazd samochodowy może być używany do przewozu ładunków, powinien być określony w jego dowodzie rejestracyjnym, a w przypadkach przewidzianych w § 2 pkt 2, 3, 4 i 5 - ponadto w karcie drogowej.
§  4.
1.
Przy udzielaniu zezwoleń na przekraczanie dozwolonych odległości przewozu w ciężarowym transporcie właściwe do spraw komunikacji organy prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) obowiązane są kierować się wytycznymi stanowiącymi załącznik nr 1 do zarządzenia oraz stosować formularze zezwoleń stanowiące załączniki nr 2 i 3 do niniejszego zarządzenia.
2.
Prezydia wojewódzkich rad narodowych mogą przekazać uprawnienia w zakresie udzielania zezwoleń na jednorazowe przekroczenie dozwolonych odległości przewozu organom do spraw komunikacji prezydiów powiatowych rad narodowych lub rad narodowych miast stanowiących powiaty.
§  5.
Przepisom rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 czerwca 1952 r. w sprawie używania ciężarowych pojazdów samochodowych w transporcie między osiedlami i wykorzystania ich próżnych przebiegów (Dz. U. z 1952 r. Nr 29, poz. 197 i z 1955 r. Nr 34, poz. 210) nie podlegają następujące pojazdy samochodowe:
1)
ciężarowe pojazdy samochodowe o ładowności do 1.500 kg;
2)
cysterny przeznaczone do przewozu gazów, cieczy i materiałów sypkich;
3)
ciężarowe pojazdy samochodowe z basenami do przewozu ryb;
4)
platformy i przyczepy kłonicowe;
5)
chłodnie;
6)
samochody specjalne, tj. samochody, które ze względu na swą konstrukcję przeznaczone są do innych celów niż przewóz pasażerów lub ładunków;
7) 1
ciężarowe pojazdy samochodowe przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" wykonujące przewóz w zastępstwie kolejowego przewozu przesyłek drobnych.
§  6.
Zarządzenie nie narusza przepisów w sprawie zezwoleń na publiczny transport drogowy.
§  7.
Tracą moc:
1)
zarządzenie Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego z dnia 26 maja 1955 r. w sprawie odległości dozwolonego przewozu w ciężarowym transporcie samochodowym między osiedlami (Monitor Polski Nr 51, poz. 531);
2)
zarządzenie Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego z dnia 5 sierpnia 1954 r. w sprawie określenia pojazdów samochodowych nie podlegających przepisom regulującym używanie ciężarowych pojazdów samochodowych w transporcie między osiedlami i wykorzystanie ich próżnych przebiegów (Monitor Polski Nr A-77, poz. 914 i Nr 90, poz. 1004);
3)
zarządzenie Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego z dnia 6 grudnia 1955 r. w sprawie udzielania zezwoleń na przekraczanie odległości dozwolonego przewozu w ciężarowym transporcie samochodowym między osiedlami (Monitor Polski z 1955 r. Nr 124, poz. 1619, z 1959 r. Nr 94, poz. 499 i z 1960 r. Nr 67, poz. 319).
§  8.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie miesiąca od dnia ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1.

WYTYCZNE W SPRAWIE UDZIELANIA ZEZWOLEŃ NA PRZEKRACZANIE DOZWOLONYCH ODLEGŁOŚCI PRZEWOZU W CIĘŻAROWYM TRANSPORCIE SAMOCHODOWYM

§  1.
1.
Zezwolenia na używanie ciężarowych pojazdów samochodowych w transporcie ponad odległości ustalone w zarządzeniu mogą być udzielane jednostkom gospodarki uspołecznionej nie prowadzącym transportu publicznego tylko w należycie uzasadnionych przypadkach.
2.
Zezwolenia określone w ust. 1 mogą być udzielane również osobom fizycznym i przedsiębiorstwom gospodarki nie uspołecznionej, jeżeli potrzebę przekroczenia dozwolonej odległości przewozu uzasadnia terytorialny zasięg ich uprawnień do prowadzenia innej działalności gospodarczej w interesie społeczno-gospodarczym, udzielonych przez właściwy organ administracji państwowej; obszar przewozu nie może jednak w zasadzie przekroczyć obszaru województwa (łącznie z miastem wyłączonym z tego województwa), w którym znajduje się stałe miejsce postoju pojazdu, chyba że powiązania gospodarcze granicznych rejonów sąsiednich województw bezwzględnie wymagają, aby przewozy takie były wykonywane w zasięgu tych rejonów.
3.
Zezwolenia mogą być wydawane na okresowe używanie ciężarowych pojazdów samochodowych ponad dozwolone odległości przewozu bądź na jednorazowe przekroczenie tych odległości.
4.
Przy udzielaniu zezwoleń okresowych w przypadkach określonych w ust. 1 i 2 należy kierować się zasadami ustalonymi w opiniach komisji koordynacji przewozów dla poszczególnych rodzajów transportu publicznego, branżowego i własnego jednostek gospodarki uspołecznionej oraz dla transportu prowadzonego przez osoby fizyczne i przedsiębiorstwa gospodarki nie uspołecznionej, uwzględniających lokalne warunki.
5.
Zezwolenia na jednorazowe przekroczenie dozwolonych odległości przewozu mogą być udzielane w razie istnienia wyjątkowo pilnej, gospodarczo należycie uzasadnionej konieczności wykonania przewozu i to wtedy, gdy przedsiębiorstwa "Państwowej Komunikacji Samochodowej" nie mogą takiego przewozu wykonać, a zwłoka w jego wykonaniu może spowodować zepsucie lub zniszczenie towaru.
6.
W razie nasuwających się wątpliwości właściwy do spraw komunikacji organ prezydium rady narodowej ma obowiązek sprawdzić przez kontrolę we właściwym gospodarstwie samochodowym, czy udzielenie zezwolenia jest konieczne.
§  2.
Zezwolenia (§ 1 ust. 4 i 5) powinny być wydawane na formularzach według wzorów stanowiących załączniki nr 2 i 3 do zarządzenia.
§  3.
1.
Właściwe do spraw komunikacji organy prezydiów wojewódzkich rad narodowych oraz rad narodowych miast wyłączonych z województw prowadzą rejestry wydanych zezwoleń oddzielnie na okresowe używanie ciężarowych pojazdów samochodowych ponad dozwolone odległości przewozu i oddzielnie na jednorazowe przekroczenie tych odległości.
2.
Właściwe do spraw komunikacji organy prezydiów powiatowych rad narodowych i rad narodowych miast stanowiących powiaty prowadzą rejestry wydanych zezwoleń na jednorazowe przekroczenie dozwolonych odległości przewozu, gdy zostaną upoważnione do udzielania takich zezwoleń.
3.
Rejestry wymienione w ust. 1 i 2 powinny zawierać:
1)
numer kolejny zezwolenia;
2)
datę wydania zezwolenia;
3)
nazwę jednostki gospodarczej, której udzielono zezwolenia;
4)
nazwę resortu, w którego skład wchodzi ta jednostka;
5)
numery rejestracyjne i ładowność samochodu;
6)
określenie rodzaju przewożonej masy;
7)
nazwę miejscowości docelowej (dozwolony obszar poruszania się pojazdu);
8)
okres ważności zezwolenia;
9)
uwagi.
§  4.
Właściwe do spraw komunikacji organy prezydiów wojewódzkich rad narodowych oraz rad narodowych miast wyłączonych z województw mogą w przypadkach i trybie określonych w § 19 zarządzenia Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego z dnia 19 listopada 1952 r. w sprawie wykorzystania próżnych przebiegów ciężarowych pojazdów samochodowych w transporcie między osiedlami (Monitor Polski Nr A-103, poz. 1611) zwolnić osoby dysponujące jazdą samochodu ciężarowego lub ciągnika od obowiązku zgłaszania jej placówce spedycyjnej. Zwolnienie powinno być zaznaczone na zezwoleniu (§ 1 ust. 5 wytycznych) specjalnym stemplem: "Nie podlega zgłoszeniu do placówki spedycyjnej".

ZAŁĄCZNIK  Nr 2.

ZEZWOLENIE OKRESOWE Nr .........................

ZAŁĄCZNIK  Nr 3.

ZEZWOLENIE JEDNORAZOWE Nr .........................

1 § 5 pkt 7 zmieniony przez obwieszczenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 lipca 1961 r. o sprostowaniu błędu (M.P.61.56.250).

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024