Zakres i warunki prowadzenia publicznej komunikacji autobusowej przez wojewódzkie przedsiębiorstwa Państwowej Komunikacji Samochodowej.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 18 maja 1960 r.
w sprawie zakresu i warunków prowadzenia publicznej komunikacji autobusowej przez wojewódzkie przedsiębiorstwa Państwowej Komunikacji Samochodowej.

Na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1951 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 1951 r. Nr 4, poz. 26, z 1953 r. Nr 43, poz. 210 i z 1958 r. Nr 1, poz. 1) zarządza się, co następuje:
§  1.
Wojewódzkie przedsiębiorstwo Państwowej Komunikacji Samochodowej, zwane dalej "przedsiębiorstwem PKS", prowadzi publiczną komunikację autobusową w zakresie i na warunkach określonych niniejszym zarządzeniem.
§  2.
Do zadań przedsiębiorstwa PKS należy:
1)
utrzymywanie komunikacji na zatwierdzonej sieci komunikacyjnej;
2)
ustawianie i utrzymywanie przystanków autobusowych oraz utrzymywanie dworców autobusowych;
3)
przestrzeganie zatwierdzonego rozkładu jazdy, publikowanie go i wywieszanie w miejscach dostępnych dla pasażerów;
4)
uruchamianie dodatkowych kursów autobusowych w razie potrzeby i w miarę dysponowania autobusami technicznie sprawnymi;
5)
wykonywanie przewozu pasażerów i ich bagażu zgodnie z obowiązującymi przepisami przewozowymi (regulaminem przewozu);
6)
stosowanie obowiązujących opłat przewozowych, postanowień taryfowych i przepisów porządkowych dotyczących komunikacji;
7)
stosowanie innych przepisów wydanych w trybie niniejszego zarządzenia i przepisów szczególnych, dotyczących publicznej komunikacji autobusowej.
§  3.
1.
Szczegółowy zakres i warunki prowadzenia publicznej komunikacji autobusowej przez poszczególne przedsiębiorstwa PKS, z uwzględnieniem potrzeb lokalnych województwa, ustalają w formie zarządzenia prezydia właściwych wojewódzkich rad narodowych.
2.
Zarządzenie prezydium wojewódzkiej rady narodowej powinno w szczególności ustalać w odrębnych załącznikach do tego zarządzenia:
1)
w zakresie regularnej komunikacji autobusowej:
a)
sieć dróg publicznych na obszarze województwa, objętych siecią komunikacyjną przedsiębiorstwa PKS – w załączniku nr 1,
b)
połączenia (linie) komunikacyjne przedsiębiorstwa PKS wybiegające poza obszar województwa, w zasięgu nie przekraczającym sąsiednich powiatów (wliczając w to miasta stanowiące powiaty położone w ich obrębie) – w załączniku nr 2,
c)
połączenia (linie) komunikacyjne przedsiębiorstwa PKS wybiegające poza obszar województwa w zasięgu dalszym niż określony pod lit. b) – w załączniku nr 3;
2)
w zakresie nieregularnych przewozów autobusowych:
a)
zakłady pracy, dla których przedsiębiorstwo PKS ma wykonywać przewozy pracowników do pracy i z pracy na podstawie umów z nimi zawartych oraz zakres tego przewozu – w załączniku nr 4,
b)
okresowo dozwoloną przedsiębiorstwu PKS wielkość przebiegu autobusów w przewozach wycieczkowych i innych przewozach okolicznościowych w stosunku procentowym do wielkości wykonywanego przez nie przebiegu w komunikacji regularnej – w załączniku nr 5.
3.
Zarządzenie określone w ust. 2 powinno ponadto ustalać w załącznikach 1, 2 i 3 minimalną liczbę autobusów (przyczep autobusowych) technicznie sprawnych, jakie przedsiębiorstwo PKS powinno przeznaczyć do obsługi regularnej komunikacji autobusowej ustalonej w danym załączniku.
4.
Wzór zarządzenia, o którym mowa w ust. 2, wraz z załącznikami wymienionymi w pkt 1 tego ustępu, stanowi załącznik do niniejszego zarządzenia.
§  4.
1.
Zarządzenie wraz z załącznikami (§ 3 ust. 2) powinno być wydane po raz pierwszy (z zastrzeżeniem przepisu § 12) w ciągu pierwszego półrocza 1960 r. z ważnością od daty wejścia w życie letniego rozkładu jazdy 1961 r.
2.
W razie potrzeby dokonania następnie zmian w załącznikach (§ 3 ust. 2) wprowadza się je w życie osobnymi zarządzeniami wydanymi:
1)
corocznie w terminie do końca II półrocza z ważnością od daty wejścia w życie letniego rozkładu jazdy następnego roku;
2)
z ważnością od daty wejścia w życie zimowego rozkładu jazdy;
3)
w razie powstania uzasadnionej potrzeby przewozowej i możliwości rozszerzenia sieci komunikacyjnej również w ciągu okresów ważności rozkładów jazdy.
§  5.
1.
Projekt sieci komunikacyjnej przedsiębiorstwa PKS w układzie załączników określonych w § 3 ust. 2 pkt 1 i wnioski w sprawie załączników określonych w § 3 ust. 2 pkt 2 oraz wnioski w sprawie zmiany tych załączników opracowuje przedsiębiorstwo PKS na podstawie analizy potrzeb przewozowych, opartej na wynikach eksploatacyjnych poprzedniego okresu, na wnioskach swych oddziałów (ekspozytur), terenowych organów władzy lub administracji państwowej, dyrekcji kolei państwowych, jednostek organizacyjnych gospodarki uspołecznionej, organizacji społecznych i grup zainteresowanej ludności oraz na przewidywanej ilości taboru w następnym okresie planowym, i przedstawia je wydziałowi komunikacji prezydium wojewódzkiej rady narodowej.
2.
Złożony przez przedsiębiorstwo PKS projekt i wnioski, o których mowa w ust. 1, analizuje wydział komunikacji prezydium wojewódzkiej rady narodowej pod kątem widzenia interesu publicznego i zgodności z wytycznymi dotyczącymi projektu planu przedsiębiorstwa, wprowadzając w nich uzgodnione z przedsiębiorstwem PKS zmiany, które uzna za właściwe, przed przedstawieniem swych wniosków prezydium wojewódzkiej rady narodowej.
3.
Terminy składania przez przedsiębiorstwo PKS projektu i wniosków, o których mowa w niniejszym paragrafie, ustalają wydziały komunikacji prezydiów wojewódzkich rad narodowych w zależności od warunków lokalnych i z uwzględnieniem czasu niezbędnego do zachowania przepisów § 4 oraz § 7.
§  6.
1.
Przedstawienie prezydium wojewódzkiej rady narodowej wniosków, o których mowa w § 5 ust. 2, powinno być poprzedzone zasięgnięciem przez wydział komunikacji opinii komisji koordynacji przewozów o całej zaprojektowanej sieci komunikacyjnej lub o zmianach w niej wprowadzonych.
2.
W województwie, którego obszarem otoczone jest miasto z niego wyłączone, wnioski, o których mowa w ust. 1, a dotyczące projektowanych połączeń komunikacyjnych tego miasta, powinny być poprzedzone wspólną opinią obu terenowych komisji koordynacji przewozów (wojewódzkiej i miejskiej).
§  7.
Przed wydaniem zarządzenia określonego w § 3 ust. 2 lub wydaniem zarządzeń wprowadzających zmiany w jego załącznikach prezydium wojewódzkiej rady narodowej:
1)
uzgadnia (w województwie, którego obszarem otoczone jest miasto z niego wyłączone) projekt sieci komunikacyjnej (§ 3 ust. 2 pkt 1 lit. a) – w zakresie połączeń zaczynających się lub kończących w granicach tego miasta – z prezydium jego rady narodowej;
2)
uzgadnia projekty połączeń (linii) komunikacyjnych określonych w § 3 ust. 2 pkt 1 lit. b) z zainteresowanymi prezydiami wojewódzkich rad narodowych;
3)
uzgadnia projekty połączeń (linii) komunikacyjnych określonych w § 3 ust. 2 pkt 1 lit. c) z zainteresowanymi prezydiami wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) oraz uzyskuje w uzgodnieniu i na wniosek Zjednoczenia Państwowej Komunikacji Samochodowej zgodę Ministra Komunikacji na ich zatwierdzenie.
§  8.
1.
Ustalona w trybie określonym w §§ 3–7 sieć komunikacyjna oraz szczegółowa analiza potrzeb przewozowych na tej sieci przeprowadzona przez przedsiębiorstwo PKS stanowi podstawę do określenia wielkości przebiegu autobusów w projekcie planu przedsiębiorstwa.
2.
Wielkość przebiegu autobusów określona w ust. 1 powinna – oprócz przebiegu przewidzianego na kursy liniowe – obejmować przebieg na dodatkowe kursy, na obsługę przewozów pracowniczych, jak również na obsługę przewozów wycieczkowych (nieregularnych), na które – zależnie od warunków lokalnych – należy przeznaczyć nie więcej niż 15% ogólnej wielkości przebiegu w komunikacji regularnej.
§  9.
1.
W regularnej komunikacji autobusowej stosuje się letni i zimowy rozkład jazdy w okresach określonych osobnymi zarządzeniami Ministra Komunikacji.
2.
Rozkłady jazdy opracowuje przedsiębiorstwo PKS w trybie i terminach określonych wytycznymi Zjednoczenia Państwowej Komunikacji Samochodowej wydanymi w uzgodnieniu z Ministerstwem Komunikacji.
3.
Rozkłady jazdy opracowuje przedsiębiorstwo PKS na podstawie zatwierdzonej sieci komunikacyjnej przedsiębiorstwa PKS oraz ustalonej w myśl § 8 wielkości przebiegu przewidzianego na kursy liniowe.
4.
Rozkład jazdy powinien zapewniać dogodne połączenia z komunikacją kolejową, ograniczać obsługę równoległą z tą komunikacją do koniecznych potrzeb i w tym zakresie powinien być opracowany w porozumieniu z właściwymi dyrekcjami okręgowymi kolei państwowych.
5.
Zatwierdzenie rozkładów jazdy następuje w trybie określonym w § 10.
§  10.
1.
Dla komunikacji wojewódzkiej PKS oraz komunikacji wybiegającej poza obszar województwa o zasięgu nie przekraczającym sąsiadujących z nim powiatów rozkłady jazdy i wszelkie zmiany w nich zachodzące zatwierdza kierownik wydziału komunikacji prezydium wojewódzkiej rady narodowej według wytycznych prezydium wojewódzkiej rady narodowej.
2.
Dla komunikacji międzywojewódzkiej przedsiębiorstw PKS (§ 3 ust. 2 pkt 1 lit. c) rozkłady jazdy oraz wszelkie zmiany w nich zachodzące zatwierdza Minister Komunikacji na wniosek Zjednoczenia Państwowej Komunikacji Samochodowej uzgodniony z zainteresowanymi wydziałami komunikacji prezydiów wojewódzkich rad narodowych.
§  11.
Zaniechanie kursów przewidzianych w rozkładzie jazdy, z wyjątkiem przypadków będących skutkiem siły wyższej, wymaga zgody wydziału komunikacji prezydium wojewódzkiej rady narodowej, a zaniechanie kursów komunikacji międzywojewódzkiej (§ 3 ust. 2 pkt 1 lit. c) wymaga zgody wydziału komunikacji prezydium wojewódzkiej rady narodowej wyrażonej po porozumieniu z wydziałem komunikacji prezydium zainteresowanej wojewódzkiej rady narodowej i po zasięgnięciu opinii Zjednoczenia Państwowej Komunikacji Samochodowej.
§  12.
Do czasu wejścia w życie letniego rozkładu jazdy 1961 r. (§ 4 ust. 1) obowiązuje dotychczasowy tryb ustalania sieci komunikacyjnej przedsiębiorstwa PKS wraz z połączeniami wybiegającymi poza obszar województwa oraz dotychczasowy tryb ustalania rozkładów jazdy na tej sieci. Dla ustalenia zimowego rozkładu jazdy 1960/1961 r. stosuje się odpowiednio przepisy § 8 ust. 2 oraz § 9 i § 10 uwzględniając wielkość przebiegu ogólnego autobusów przyjętą w planie przedsiębiorstwa na rok 1960 i w projekcie jego planu na 1961 r.
§  13.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

ZARZĄDZENIE Nr ............ PREZYDIUM WOJEWÓDZKIEJ RADY NARODOWEJ w .......... z dnia .......... w sprawie ustalenia szczegółowego zakresu i warunków prowadzenia komunikacji autobusowej przez Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Państwowej Komunikacji Samochodowej w ....................

Na podstawie § 3 zarządzenia Ministra Komunikacji z dnia 18 maja 1960 r. w sprawie zakresu i warunków prowadzenia publicznej komunikacji autobusowej przez wojewódzkie Przedsiębiorstwa Państwowej Komunikacji Samochodowej (Monitor Polski Nr 48, poz. 228) zarządza się, co następuje:
§ 1.
1.
Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Państwowej Komunikacji Samochodowej w ........................ prowadzi regularną komunikację autobusową na sieci komunikacyjnej ustalonej w załącznikach do niniejszego zarządzenia, określających:
1)
załącznik nr 1 – sieć dróg publicznych na obszarze województwa objętych siecią komunikacyjną;
2)
załącznik nr 2 – połączenia (linie) komunikacyjne wybiegające poza obszar województwa w zasięgu nie przekraczającym sąsiednich powiatów (wliczając w to miasta stanowiące powiaty, położone w ich obrębie);
3)
załącznik nr 3 – połączenia (linie) komunikacyjne wybiegające poza obszar województwa w zasięgu dalszym niż określony w pkt 2.
2.
Przedsiębiorstwo obowiązane jest obsługiwać sieć komunikacyjną określoną w załącznikach wymienionych w ust. 1 przy użyciu liczby autobusów (przyczep autobusowych) technicznie sprawnych, podanej w każdym z tych załączników z osobna.
§  2.
Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Państwowej Komunikacji Samochodowej w ....................... obowiązane jest wykonywać przewóz pracowników do pracy i z pracy autobusami na podstawie umów zawartych z zakładami pracy, wymienionymi w załączniku nr 4 do niniejszego zarządzenia, w zakresie w nim określonym.
§  3.
Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Państwowej Komunikacji Samochodowej w ....................... może wykonywać nieregularne przewozy wycieczkowe i inne przewozy okolicznościowe w stosunku procentowym do wielkości przebiegu wykonywanego w komunikacji regularnej, określonym w załączniku nr 5 do niniejszego zarządzenia.
§  4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Wojewódzkiej Rady Narodowej.

Załącznik  Nr 1

1.
Sieć komunikacyjna regularnej komunikacji autobusowej wykonywanej przez Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Państwowej Komunikacji Samochodowej w .................... na obszarze województwa ....................

Ustalona z dniem ....................

Określenie odcinka drogi objętej siecią komunikacji Długość w km Uwagi
razem
2.
Do obsługi wyżej określonej sieci komunikacyjnej przeznacza się .......... autobusów oraz .......... przyczep autobusowych technicznie sprawnych, w tym:
1)
.......... autobusów (przyczep) na obsługę linii według rozkładu jazdy,
2)
.......... autobusów (przyczep) na rezerwę ruchową w razie awarii i na kursy dodatkowe.

Załącznik  Nr 2

1.
Sieć komunikacyjna regularnej komunikacji autobusowej wykonywanej przez Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Państwowej Komunikacji Samochodowej w .................... wybiegająca poza obszar województwa .................... w zasięgu nie przekraczającym sąsiednich powiatów.

Ustalona z dniem ....................

Określenie połączeń komunikacyjnych wybiegających poza obszar województwa .................... w zasięgu nie przekraczającym sąsiednich powiatów (wliczając w to miasta stanowiące powiaty położone w ich obrębie) Długość w km Uwagi
1) na obszar województwa ...............................................
2) na obszar województwa ..............................................
............................................................................................
razem
2.
Do obsługi wyżej określonej sieci komunikacyjnej przeznacza się .......... autobusów oraz .......... przyczep autobusowych technicznie sprawnych, w tym:
1)
.......... autobusów (przyczep) na obsługę linii według rozkładu jazdy,
2)
.......... autobusów (przyczep) na rezerwę ruchową w razie awarii i na kursy dodatkowe.

Załącznik  Nr 3

1.
Sieć komunikacyjna regularnej komunikacji autobusowej wykonywanej przez Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Państwowej Komunikacji Samochodowej w .................... wybiegająca poza obszar województwa .................... (sieć międzywojewódzka).

Ustalona z dniem ....................

Określenie połączeń (linii) komunikacyjnych wybiegających poza obszar województwa (sieć międzywojewódzka) Długość w km Uwagi
1) przez obszar województwa ...............................................
2) przez obszar województwa ...............................................
..............................................................................................
razem
2.
Do obsługi wyżej określonej sieci komunikacyjnej przeznacza się .......... autobusów oraz .......... przyczep autobusowych technicznie sprawnych, w tym:
1)
.......... autobusów (przyczep) na obsługę linii według rozkładu jazdy,
2)
.......... autobusów (przyczep) na rezerwę ruchową w razie awarii i na kursy dodatkowe.

Zmiany w prawie

Sejm uchwalił rentę wdowią z poprawkami rządu

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak...

Beata Dązbłaż 26.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024