Tryb postępowania przy ustalaniu wynagrodzeń za pracę i świadczenia wynikające ze stosunku pracy.

UCHWAŁA NR 312
RADY MINISTRÓW
z dnia 14 sierpnia 1958 r.
w sprawie trybu postępowania przy ustalaniu wynagrodzeń za pracę i świadczeń wynikających ze stosunku pracy.

Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Rada Ministrów w porozumieniu z Centralną Radą Związków Zawodowych podejmuje decyzje w formie uchwał lub - gdy wymagają tego przepisy szczególne - w formie rozporządzeń w sprawach dotyczących wynagrodzeń za pracę i innych świadczeń zakładów pracy.

W szczególności Rada Ministrów ustala:

a)
systemy płac, godzinowe lub miesięczne stawki płac zasadniczych robotników i pracowników umysłowych, ramowe tabele płac i zasady zaszeregowania robotników i pracowników umysłowych zatrudnionych we wszystkich działach gospodarki i administracji państwowej;
b)
ramowe zasady premiowania robotników i pracowników umysłowych;
c)
wysokość i rodzaj świadczeń w naturze oraz innych dodatków do płac.
2.
Rada Ministrów podejmuje decyzje na wniosek Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów, Podkomitetu Płac lub właściwych ministrów.
3.
W sprawach wymienionych w ust. 1 może podjąć decyzję Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów w zakresie zleconym przez Radę Ministrów stosownie do przepisów o Komitecie Ekonomicznym Rady Ministrów.
§  2.
W celu zapewnienia jednolitej polityki w zakresie płac oraz świadczeń socjalnych zobowiązuje się Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów do powołania Podkomitetu Płac i ustalenia jego szczegółowych zadań.
§  3.
1.
Uchwały określone w § 1 stanowią upoważnienie dla właściwych ministrów do zawierania lub zmiany - w trybie przez prawo przewidzianym - układów zbiorowych pracy.
2.
W gałęziach pracy, w których nie stosuje się układów zbiorowych pracy, szczegółowe przepisy w sprawach wynagrodzeń za pracę i innych świadczeń zakładów pracy, oparte na uchwałach określonych w § 1, wydają właściwi ministrowie w porozumieniu z zarządami głównymi właściwych związków zawodowych.
3.
W układach zbiorowych pracy lub przepisach przewidzianych w ust. 2 ustala się w szczególności:
a)
szczegółową nomenklaturę stanowisk pracy pracowników umysłowych w oparciu o ramową tabelę tych stanowisk oraz dostosowaną do szczegółowej nomenklatury - tabelę płac;
b)
ramowe regulaminy premiowania;
c)
wysokość premii i warunki jej wypłaty dla resortu lub poszczególnych branż;
d)
szczegółowe tabele płac, przepisy o zaszeregowaniu robót i osobistym zaszeregowaniu robotników (taryfikatory branżowe), określające grupy zaszeregowania poszczególnych rodzajów robót oraz osobistego zaszeregowania robotników, zależnie od wymaganego stopnia kwalifikacji;
e)
w uzasadnionych przypadkach zasady wprowadzania akordu progresywnego.
4.
Projekt układu zbiorowego pracy lub przepisów przewidzianych w ust. 2 uzgodniony z zarządem głównym związku zawodowego należy przed podpisaniem przedłożyć Ministrowi Pracy i Opieki Społecznej dla stwierdzenia zgodności z prawem oraz uchwałą, o której mowa w § 1.
5.
Postanowienia ust. 1 i 2 nie naruszają określonych we właściwych przepisach uprawnień dyrektorów przedsiębiorstw i rad robotniczych w sprawach wynagrodzeń za pracę i świadczeń.
§  4.
1.
Wnioski w spawach zmian zasad wynagradzania lub świadczeń należących do decyzji Rady Ministrów, Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów bądź Podkomitetu Płac opracowuje właściwy minister i przesyła po porozumieniu z zarządem głównym właściwego związku zawodowego - Ministrowi Pracy i Opieki Społecznej oraz Ministrowi Finansów.
2.
Wnioski, o których mowa w ust. 1, dotyczące pracowników zatrudnionych w administracji państwowej opracowuje Minister Finansów.
3.
Zobowiązuje się ministrów do wstępnych konsultacji z Ministrem Pracy i Opieki Społecznej założeń przewidzianych zmian w zasadach wynagradzania pracowników, świadczeniach i innych postanowieniach układów zbiorowych pracy.
§  5.
1.
Likwiduje się Państwową Komisję Płac.
2.
W związku ze zniesieniem Państwowej Komisji Płac dotychczasowe jej zadania w zakresie spraw nie zastrzeżonych do decyzji Podkomitetu Płac przekazuje się Ministrowi Pracy i Opieki Społecznej, a w szczególności:
a)
opracowywanie z własnej inicjatywy wniosków w zakresie wynagrodzeń za pracę oraz świadczeń socjalnych;
b)
inicjowanie wniosków mających na celu upowszechnienie systemów płac sprzyjających wydajności pracy;
c)
uzgadnianie projektów układów zbiorowych pracy;
d)
przedstawianie Podkomitetowi Płac okresowych sprawozdań z wyników kontroli prawidłowości systemów i właściwej gospodarki funduszem płac oraz wniosków w tej sprawie;
e)
przygotowywanie materiałów dla Podkomitetu Płac;
f)
opiniowanie i badanie w porozumieniu z Ministrem Finansów skutków finansowych wniosków w sprawach wynagrodzeń i świadczeń przedstawianych przez właściwych ministrów;
g)
sprawdzanie zgodności z prawem oraz uchwałami (rozporządzeniami) Rady Ministrów lub Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów projektów układów zbiorowych pracy i protokołów dodatkowych do układów zbiorowych oraz przepisów wydawanych w sprawach płac i świadczeń;
h)
udzielanie wyjaśnień dotyczących obowiązujących przepisów w zakresie wynagrodzeń za pracę i świadczeń;
i)
wykonywanie innych czynności zleconych przez Radę Ministrów, Komitet Ekonomiczny lub Podkomitet Płac.
3.
Minister Pracy i Opieki Społecznej uzgadnia wnioski i opinie z Centralną Radą Związków Zawodowych i zarządem głównym właściwego związku zawodowego, a jeżeli wniosek opracowywany jest przez Ministra Pracy i Opieki Społecznej z własnej inicjatywy - również z zainteresowanymi ministrami.
§  6.
1.
Właściwi ministrowie zobowiązani są na żądanie Ministra Pracy i Opieki Społecznej do udzielania wszelkich wyjaśnień dotyczących stosowania systemów płac i gospodarowania funduszem płac dla stwierdzenia zgodności z obowiązującymi przepisami.
2.
O przypadkach stwierdzonych niezgodności Minister Pracy i Opieki Społecznej zawiadamia Podkomitet Płac.
§  7.
1.
Przepisy uchwały stosuje się do uspołecznionych zakładów pracy, którymi w rozumieniu niniejszej uchwały są: jednostki administracji państwowej i inne jednostki organizacyjne utrzymywane z budżetu Państwa, przedsiębiorstwa państwowe oraz instytucje społeczne korzystające z dotacji budżetowych.
2.
Ilekroć w uchwale jest mowa o "ministrze", należy przez to rozumieć również kierowników urzędów centralnych.
3.
Określone w uchwale kompetencje ministrów przysługują w stosunku do spółdzielni pracy Zarządowi Głównemu Centralnego Związku Spółdzielczości Pracy, w stosunku do spółdzielni "Samopomoc Chłopska" - Zarządowi Głównemu Centrali Rolniczej Spółdzielni "Samopomoc Chłopska", a w stosunku do "Społem" - Zarządowi Głównemu Spółdzielni Spożywców "Społem".
§  8.
Pracownicy zatrudnieni w Państwowej Komisji Płac przechodzą do Ministerstwa Pracy i Opieki Społecznej na dotychczasowych warunkach pracy.
§  9.
Tracą moc:
a)
uchwała nr 454 Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 1955 r. w sprawie trybu postępowania przy ustalaniu wynagrodzeń za pracę oraz w sprawie powołania Państwowej Komisji Płac (Monitor Polski Nr 90, poz. 1139);
b)
uchwała nr 887 Prezydium Rządu z dnia 5 listopada 1955 r. w sprawie nadania statutu organizacyjnego Państwowej Komisji Płac;
c)
uchwała nr 724 Rady Ministrów z dnia 17 listopada 1956 r. w sprawie zmiany podporządkowania Państwowej Komisji Płac (Monitor Polski Nr 96, poz. 1057).
§  10.
Wykonanie uchwały porucza się Prezesowi Rady Ministrów, Ministrowi Pracy i Opieki Społecznej oraz wszystkim ministrom.
§  11.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Sejm uchwalił rentę wdowią z poprawkami rządu

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak...

Beata Dązbłaż 26.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024