Zm.: zarządzenie Ministra Żeglugi z dnia 24 lutego 1954 r. w sprawie książeczek żeglarskich i list załogi dla statków morskich, uprawiających żeglugę międzynarodową pod banderą polską.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ŻEGLUGI I GOSPODARKI WODNEJ
z dnia 24 sierpnia 1957 r.
zmieniające zarządzenie Ministra Żeglugi z dnia 24 lutego 1954 r. w sprawie książeczek żeglarskich i list załogi dla statków morskich, uprawiających żeglugę międzynarodową pod banderą polską.

§  1.
W zarządzeniu Ministra Żeglugi z dnia 24 lutego 1954 r. w sprawie książeczek żeglarskich i list załogi dla statków morskich, uprawiających żeglugę międzynarodową pod banderą polską (Monitor Polski z 1955 r. Nr 4, poz. 58), wprowadza się następujące zmiany:
1)
§ 4 otrzymuje brzmienie:

"§ 4. 1. Osoby ubiegające się o wydanie książeczki żeglarskiej powinny złożyć u armatora, na którego statek zamierzają się zaciągnąć - podanie, do którego należy dołączyć:

1) dokumenty wydane przez urząd stanu cywilnego stwierdzające stan cywilny oraz rodzinny, jeśli kandydat jest żonaty,

2) ankietę personalną oraz życiorys,

3) dokumenty stwierdzające kwalifikacje zawodowe,

4) opinie z poprzednich miejsc pracy,

5) świadectwo lekarskie stwierdzające przydatność do określonej pracy na statku,

6) 4 fotografie o rozmiarach 4,5 X 6 cm na białym tle.

2. Osoby wymienione w ust. 1 powinny przy składaniu podania okazać dowód osobisty oraz dokument stwierdzający stosunek do powszechnego obowiązku służby wojskowej.";

2)
§ 11 otrzymuje brzmienie:

"§ 11. 1. W zależności od wniosku urzędy morskie wystawiają książeczki żeglarskie:

-

na czas nie oznaczony,

-

na czas oznaczony, nie dłuższy jednak niż jeden rok,

-

na czas określonej podróży.

2. Urzędy konsularne za granicą wystawiają książeczki żeglarskie tylko na określoną podróż.

3. Książeczka żeglarska podlega natychmiastowemu zwrotowi do właściwego urzędu morskiego w przypadkach:

a) wystawienia jej przez urząd konsularny - po zawinięciu statku do portu polskiego,

b) wystawienia jej na czas określony lub na określoną podróż - po upływie oznaczonego czasu lub ukończenia określonej podróży,

c) rozwiązania z członkiem załogi umowy o pracę lub przeniesienia go do rezerwy, jeżeli okres jego zatrudnienia na statku był krótszy niż 6 miesięcy,

d) utraty obywatelstwa polskiego przez jej właściciela,

e) pozbawienia właściciela prawa pełnienia jakichkolwiek funkcji na statku na zawsze.

4. W przypadku, o którym mowa w ust. 3 lit. e), urząd morski unieważnia książeczkę żeglarską w sposób widoczny i zwraca ją właścicielowi."

§  2.
Książeczki żeglarskie, złożone w urzędach morskich na podstawie § 11 zarządzenia Ministra Żeglugi z dnia 24 lutego 1954 r. (Monitor Polski z 1955 r. Nr 4, poz. 58), podlegają zwrotowi osobom, na których nazwisko były wystawione, na ich pisemny wniosek z zastrzeżeniem przypadków wymienionych w § 11 ust. 3 zarządzenia w brzmieniu określonym w § 1 pkt 2 niniejszego zarządzenia.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1957.74.451

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zm.: zarządzenie Ministra Żeglugi z dnia 24 lutego 1954 r. w sprawie książeczek żeglarskich i list załogi dla statków morskich, uprawiających żeglugę międzynarodową pod banderą polską.
Data aktu: 24/08/1957
Data ogłoszenia: 17/09/1957
Data wejścia w życie: 17/09/1957