Zasady i tryb wydawania przez Narodowy Bank Polski środków pieniężnych na fundusz płac państwowym przedsiębiorstwom leśnym oraz leśnej produkcji niedrzewnej.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 8 lipca 1957 r.
w sprawie zasad i trybu wydawania przez Narodowy Bank Polski środków pieniężnych na fundusz płac państwowym przedsiębiorstwom leśnym oraz leśnej produkcji niedrzewnej.

Na podstawie § 12 ust. 1 uchwały nr 28 Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 1957 r. w sprawie zasad i trybu wydawania przez banki państwowym przedsiębiorstwom środków pieniężnych na fundusz płac (Monitor Polski Nr 8, poz. 57) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Przepisy niniejszego zarządzenia regulują kontrolę funduszu płac rejonów lasów państwowych, przedsiębiorstw leśnej produkcji niedrzewnej i ich zakładów na pełnym wewnętrznym rozrachunku gospodarczym oraz przedsiębiorstw transportu leśnego, zwanych w dalszym ciągu zarządzenia "przedsiębiorstwami leśnymi".
2.
W rejonach lasów państwowych środki pieniężne na fundusz płac (łącznie osobowy i bezosobowy) za poszczególne kwartały roku obrachunkowego nie mogą przekraczać:
a)
kwartalnego planu funduszu płac dla działalności w pozyskaniu: drewna, żywicy, kory garbarskiej, choinek, szyszek, nasion oraz spedycji, wywozu i spławu drewna - skorygowanego o procent wykonania planu tych działalności,
b)
dla pozostałych działalności (z wyjątkiem administracji przedsiębiorstwa) - rocznego planu funduszu płac,
c)
dla administracji przedsiębiorstwa - kwartalnego planu funduszu płac.
3.
W przedsiębiorstwach leśnej produkcji niedrzewnej i ich zakładach na pełnym wewnętrznym rozrachunku gospodarczym oraz w przedsiębiorstwach transportu leśnego środki pieniężne na fundusz płac (łącznie osobowy i bezosobowy) za poszczególne kwartały roku obrachunkowego nie mogą przekraczać planowanego na dany kwartał funduszu płac, skorygowanego o procent wykonania planu zadań gospodarczych.
4.
Fundusz płac przedsiębiorstw leśnej produkcji niedrzewnej koryguje się o procent zadań produkcyjnych, wykonanych przez robotników wynagradzanych z osobowego funduszu płac.
5.
Fundusz płac przedsiębiorstw transportu leśnego koryguje się o procent łącznego wykonania planu usług transportowych, ustalonego w m3 (zrywka i wywóz drewna z lasu).
6.
Środki pieniężne, zapotrzebowane przez przedsiębiorstwo leśne na fundusz płac powyżej granicy, o której mowa w § 1 ust. 2 lit. a) i c) oraz ust. 3, stanowią przekroczenie funduszu płac.
7.
W przypadku gdy granica kwotowa (§1 ust. 2 lit. a), b) i c) oraz ust. 3), do której mogą być czerpane środki pieniężne na fundusz płac w skali kwartału kalendarzowego, jest wyższa od sumy środków faktycznie zapotrzebowanych, powstaje w przedsiębiorstwie leśnym oszczędność funduszu płac.
§  2.
1.
Jeżeli kwota przekroczenia funduszu płac (§1 ust. 6) nie mieści się w oszczędnościach poprzednich kwartałów danego roku obrachunkowego, przedsiębiorstwo leśne powinno kwotę przekroczenia wygospodarować najdalej do końca roku obrachunkowego.
2.
W przypadku gdy przedsiębiorstwo leśne wykazuje przekroczenie funduszu płac, które nie znajduje pokrycia w oszczędnościach poprzednich kwartałów danego roku obrachunkowego, prawidłowość gospodarki funduszem płac oraz dyscyplina płac w przedsiębiorstwie powinny być - na wniosek dyrektora przedsiębiorstwa - omówione na naradzie gospodarczej.
3.
Do czasu wygospodarowania kwoty przekroczenia funduszu płac, nie dłużej jednak niż do końca roku obrachunkowego, przedsiębiorstwo leśne będzie opłacać odsetki karne od kwoty przekroczenia w wysokości 18% w stosunku rocznym.
4.
Przedsiębiorstwo leśne powinno zawiadomić na piśmie oddział banku i jednostkę nadrzędną o środkach podjętych dla wygospodarowania kwoty przekroczenia funduszu płac, nie znajdującego pokrycia w oszczędnościach.
§  3.
1.
W przypadku przekroczenia funduszu płac przez przedsiębiorstwo leśne, nie znajdującego pokrycia w oszczędnościach poprzednich kwartałów danego roku obrachunkowego, jednostka nadrzędna obowiązana jest:
a)
zbadać przyczyny przekroczenia funduszu płac i wydać odpowiednie zarządzenia,
b)
zawiesić wypłatę najbliższej premii dyrektorowi przedsiębiorstwa leśnego,
c)
zarządzić zawieszenie najbliższej premii:

-

pracownikom umysłowym premiowanym za wyniki działalności całego przedsiębiorstwa leśnego,

-

innym pracownikom umysłowym winnym dopuszczenia do przekroczenia funduszu płac i odpowiedzialnym za gospodarkę funduszem płac w przedsiębiorstwie leśnym.

2.
W przypadku gdy kwota przekroczenia funduszu płac wynosi 15% lub więcej ogólnej sumy wynagrodzenia podstawowego pracowników umysłowych, o których mowa w ust. 1 lit. b) i c), premię należy zawiesić w wysokości 15% wynagrodzenia podstawowego tych pracowników. Jeżeli wysokość premii przypadającej jest niższa od 15% wynagrodzenia podstawowego pracowników, o których mowa w ust. 1 lit. b) i c), premię zawiesza się w pełnej wysokości. Gdy kwota przekroczenia funduszu płac jest niższa od 15% ogólnej sumy wynagrodzenia podstawowego pracowników, o których mowa w ust. 1 lit. b) i c), ogólna kwota zawieszonej premii nie może przewyższać kwoty przekroczenia funduszu płac.
3.
Jeżeli przedsiębiorstwo leśne wygospodaruje kwotę przekroczenia funduszu płac w okresie ustalonym w § 2 ust. 1, premia zawieszona zgodnie z ust. 1 lit. b) i c) i ust. 2 podlega wypłacie; wypłata następuje na podstawie decyzji jednostki nadrzędnej.
§  4.
W przypadku niewykonania planu produkcji premia przyznana na zasadach uchwały nr 594 Prezydium Rządu z dnia 22 września 1956 r. w sprawie tymczasowych zasad premiowania pracowników umysłowych nie podlega zawieszaniu w trybie § 3.
§  5.
1.
W regulaminach premiowania pracowników umysłowych należy wprowadzić z mocą od dnia 1 lipca 1957 r. postanowienie, że w przypadku przekroczenia funduszu płac zawiesza się premię pracownikom wymienionym w § 3 ust. 1 lit. b) i c) na warunkach określonych w § 3 ust. 2 i 3.
2.
Przepis ust. 1 obowiązuje w stosunku do pracowników zatrudnionych w dniu wejścia w życie niniejszego zarządzenia w zachowaniem ustawowego okresu wypowiedzenia warunków premiowania.
§  6.
1.
Sankcji naliczania odsetek karnych oraz zawieszenia premii nie stosuje się, o ile jednostka nadrzędna uzna przekroczenie funduszu płac za ekonomicznie uzasadnione.
2.
W przypadku gdy bank ma zastrzeżenia co do słuszności decyzji jednostki nadrzędnej uznającej przekroczenie za ekonomicznie uzasadnione, może zażądać, aby decyzja ta została potwierdzona przez Ministerstwo Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego.
§  7.
1.
Odsetki karne od sumy przekroczenia funduszu płac zostaną przedsiębiorstwu leśnemu zwrócone, jeżeli przedsiębiorstwo wygospodaruje kwotę przekroczenia funduszu płac w okresie ustalonym w § 2.
2.
W przypadku niewygospodarowania przez przedsiębiorstwo kwoty przekroczenia funduszu płac zapłacone odsetki karne zostaną po okresie przewidzianym do wygospodarowania przekroczenia funduszu płac przekazane do budżetu Państwa.
§  8.
1.
W przypadku przekroczenia kwartalnego planu funduszu płac w skali wszystkich zarządów lasów państwowych lub Centralnego Zarządu Leśnej Produkcji Niedrzewnej ponad 2% - przyczyny przekroczenia funduszu płac oraz środki potrzebne do poprawy w zakresie gospodarki funduszem płac powinny być omówione przez kolegium Ministerstwa z udziałem przedstawicieli Ministra Kontroli Państwowej oraz Prezesa Narodowego Banku Polskiego. Kolegium Ministerstwa po rozpatrzeniu przyczyn przekroczenia funduszu płac może podjąć uchwalę o zmniejszeniu lub zamknięciu kredytów na fundusz nagród w zarządzie lasów państwowych lub w Centralnym Zarządzie Leśnej Produkcji Niedrzewnej.
2.
W przypadku przekroczenia półrocznego lub rocznego funduszu płac ponad 2% w skali Ministerstwa - minister złoży Radzie Ministrów sprawozdanie o środkach zaradczych, które zostały podjęte dla przeciwdziałania przekroczeniom funduszu płac.
3.
Przekroczenie funduszu płac w skali jednostek nadrzędnych określonych w ust. 1 ma miejsce wówczas, gdy suma przekroczeń funduszu płac podległych im przedsiębiorstw leśnych jest wyższa od sumy osiągniętych oszczędności. W przypadku gdy suma oszczędności osiągniętych w przedsiębiorstwach, podległych jednostkom nadrzędnym określonym w ust. 1, jest wyższa od przekroczeń funduszu płac, ma miejsce w jednostce nadrzędnej oszczędność funduszu płac.
4.
Przekroczenie funduszu płac w skali ministerstwa ma miejsce wówczas, gdy suma przekroczeń funduszu płac zarządów lasów państwowych oraz Centralnego Zarządu Leśnej Produkcji Niedrzewnej jest wyższa od sumy oszczędności funduszu płac wymienionych jednostek nadrzędnych.
§  9.
1.
Jeżeli przedsiębiorstwo leśne wykazuje systematyczne przekroczenia funduszu płac lub gdy przedsiębiorstwo posiada poważne zobowiązania z tytułu niewygospodarowania oszczędności na pokrycie tych przekroczeń, jednostka nadrzędna z własnej inicjatywy lub na wniosek oddziału banku powinna przeprowadzić szczegółowe badania gospodarki funduszem płac w przedsiębiorstwie i podjąć środki w kierunku prawidłowego ukształtowania tej gospodarki.
2.
W przypadku stwierdzenia świadomego łamania dyscypliny płac jednostka nadrzędna powinna w stosunku do osób winnych wyciągnąć konsekwencje służbowe, a w razie stwierdzenia przestępstwa przekazać sprawę organom powołanym do ich ścigania.
§  10.
1.
Narodowy Bank Polski ma prawo sprawdzania prawidłowości i rzetelności przedkładanych przez przedsiębiorstwa leśne dokumentów, jak również badania gospodarki funduszem płac przedsiębiorstw leśnych.
2.
Jednostki nadrzędne obowiązane są ustosunkować się do uwag i propozycji Narodowego Banku Polskiego w ciągu 4 tygodni.
§  11.
Szczegółowy tryb bankowej kontroli funduszu płac oraz dokumenty potrzebne bankowi do sprawowania tej kontroli określi instrukcja Prezesa Narodowego Banku Polskiego.
§  12.
Na wniosek Ministra Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego Prezes Narodowego Banku Polskiego może ustalić wyjątki od zasad określonych w niniejszym zarządzeniu.
§  13.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 lipca 1957 r.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1957.57.358

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zasady i tryb wydawania przez Narodowy Bank Polski środków pieniężnych na fundusz płac państwowym przedsiębiorstwom leśnym oraz leśnej produkcji niedrzewnej.
Data aktu: 08/07/1957
Data ogłoszenia: 23/07/1957
Data wejścia w życie: 23/07/1957, 01/07/1957