Zm.: instrukcja stanowiąca załącznik do zarządzenia z dnia 28 grudnia 1953 r. w sprawie sprawozdawczości finansowej z działalności inwestycyjnej.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 21 maja 1955 r.
zmieniające instrukcję stanowiącą załącznik do zarządzenia z dnia 28 grudnia 1953 r. w sprawie sprawozdawczości finansowej z działalności inwestycyjnej.

Na podstawie § 1 ust. 1 pkt 7 i 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 1950 r. w sprawie zakresu działania Ministra Finansów i zmiany zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. z 1950 r. Nr 22, poz. 188 i z 1951 r. Nr 25, poz. 185) oraz w związku z uchwałą nr 196 Prezydium Rządu z dnia 22 marca 1952 r. w sprawie programu prac statystyczno-sprawozdawczych (Monitor Polski z 1952 r. Nr A-28, poz. 410, z 1953 r. Nr A-62, poz. 758 i z 1955 r. Nr 1, poz. 4) zarządza się, co następuje:
§  1.
W instrukcji w sprawie sprawozdawczości finansowej z działalności inwestycyjnej, stanowiącej załącznik do zarządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 1953 r. w sprawie sprawozdawczości finansowej z działalności inwestycyjnej (Monitor Polski z 1954 r. Nr A-3, poz. 148), wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 2 ust. 2 skreśla się wyrazy "Natomiast w stosunku do nie inwestujących jednostek, wymienionych w ust. 1 pkt 3, jednostki nadrzędne czerpać będą z ich bieżącej sprawozdawczości finansowej dane, dotyczące wygospodarowanej i zakumulowanej amortyzacji, przewidziane w dziale II (Część C) "Sprawozdania finansowego z działalności inwestycyjnej (wzór FI-1)";
2)
w § 3 dodaje się nowy pkt 3 w brzmieniu:

"3) sprawozdawczości z wykonania limitów sfinansowania inwestycji scentralizowanych.";

3)
§ 4 otrzymuje brzmienie:

"§ 4. Sprawozdania finansowe z działalności inwestycyjnej sporządzane są raz na kwartał, a sprawozdania z wykonania limitów sfinansowania sporządzane są raz na miesiąc według wzorów i w sposób określony w niniejszej instrukcji, przy czym instytucje, organizacje oraz stowarzyszenia społeczne i kulturalno-oświatowe sporządzają sprawozdania finansowe z uwzględnieniem swej odrębnej organizacji finansowo-rachunkowej (obieg sprawozdań tych organizacji ustala § 13 ust. 2).";

4)
§ 6 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W jednostkowych sprawozdaniach finansowych z działalności inwestycyjnej ogólna suma wypłaconych środków na finansowanie inwestycji (Dział I - Pasywa poz. 3 rubr. 8 - rubr. 7 wzoru FI-1) jest potwierdzana przez właściwy oddział banku finansującego inwestycje. Uzgodnienie następuje na podstawie przesyłanych bieżąco inwestorowi zawiadomień banku o stanach rachunków finansowania i akumulacji i powinno być potwierdzone stemplem banku na wszystkich egzemplarzach sprawozdania.";

5)
w § 7 po ust. 3 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. Na podstawie sprawozdań zbiorczych, o których mowa w ust. 3, dysponenci główni sporządzają zbiorczy arkusz sprawozdawczy dla całej części budżetu centralnego, obejmujący sprawozdania jednostek budżetowych i na rozrachunku gospodarczym.";

6)
w § 8 ust. 5 po wyrazach "a w ramach części dla każdego działu budżetowego" - dodaje się wyrazy "oraz zbiorczy arkusz sprawozdawczy dla zbiorczego budżetu województwa";
7)
skreśla się § 9, a dotychczasowe §§ 10, 11, 12, 13, 14, 15 i 16 oznacza się jako §§ 9, 10, 11, 12, 13, 14 i 15;
8)
w nowym § 13:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Sprawozdania finansowe z działalności inwestycyjnej w zakresie jednostek na rozrachunku gospodarczym i jednostek budżetowych oraz instytucji, organizacji i stowarzyszeń społecznych i kulturalno-oświatowych powinny być sporządzane według wzoru FI-1, stanowiącego załącznik nr 1 do niniejszej instrukcji. Sprawozdania te należy sporządzać zgodnie z wytycznymi oraz przesłać w terminach i według rozdzielnika podanego w objaśnieniach do wzoru FI-1.",

b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. W odniesieniu do sprawozdań za IV kwartał przedłuża się terminy podane w rozdzielniku (objaśnienia do wzoru FI-1) o 30 dni.",

c)
dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. Sprawozdania z wykonania limitów sfinansowania inwestycji powinny być sporządzane według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do niniejszej instrukcji. Sprawozdania te należy sporządzić zgodnie z wytycznymi oraz przesłać w terminach i według rozdzielnika podanego w objaśnieniach do wzoru FI-2";

9)
nowy § 15 otrzymuje brzmienie:

"§ 15. 1. Jednostki powiązane z budżetem centralnym obowiązane są opracować pierwsze sprawozdanie z działalności inwestycyjnej w sposób przewidziany niniejszą instrukcją za II kwartał 1955 r.

2. Jednostki powiązane z budżetami terenowymi obowiązane są opracować pierwsze sprawozdanie z działalności inwestycyjnej w sposób przewidziany niniejszą instrukcją za IV kwartał 1955 r. (sprawozdania roczne).

3. Pierwsze sprawozdanie z wykonania limitów sfinansowania inwestycji powinno być opracowane i przesłane odbiorcom wymienionym w rozdzielniku (objaśnienia do wzoru FI-2) za miesiąc czerwiec 1955 r.";

10)
skreśla się § 17, a dotychczasowy § 18 otrzymuje oznaczenie § 16;
11)
w miejsce załączników nr 1, 2, 3, 4 i 5 do instrukcji wprowadza się załączniki nr 1 i 2, załączone do zarządzenia; w związku z tym w § 7 ust. 1 i 2 oraz w § 8 ust. 4 i 5 wyrazy "w załączniku nr 5 do instrukcji" zastępuje się wyrazami "w terminarzu i rozdzielniku sprawozdań finansowych z działalności inwestycyjnej, zamieszczonym w objaśnieniach do załącznika nr 1".
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

WZÓR FI-1

SPRAWOZDANIE FINANSOWE Z DZIAŁALNOŚCI INWESTYCYJNEJ

według stanu na koniec .......... kwartału 195 ... r.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

OBJAŚNIENIA DO SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO Z DZIAŁALNOŚCI INWESTYCYJNEJ WZÓR FI-1

A. Objaśnienia dla jednostek działających według zasad rozrachunku gospodarczego.

Dział I.

Sprawozdanie z działalności inwestycyjnej.

Sprawozdanie z działalności inwestycyjnej stanowi bilans aktywów i pasywów, związanych z działalnością inwestycyjną w zakresie inwestycji scentralizowanych. Suma pozycji aktywów 1 do 10 powinna równać się sumie pasywów 1 do 7.

W rubrykach 3 aktywów i 7 pasywów - stan na 1.I.1955 r. (bilans otwarcia - dane skorygowane) - należy zamieścić stany na początek roku wynikające z bilansu po uwzględnieniu zwiększeń i zmniejszeń dokonanych w księgach nowego roku, a dotyczących roku ubiegłego (statystyczna korekta danych z bilansu otwarcia). Porównanie danych zamieszczonych w tych rubrykach z danymi na koniec okresu sprawozdawczego (rubryka 4 aktywów i 8 pasywów) pozwala ustalić wykonanie planu inwestycyjnego oraz planu sfinansowania inwestycji na rok sprawozdawczy.

W rubrykach 4 aktywów oraz 8 pasywów należy wykazać stany aktywów i pasywów na koniec okresu sprawozdawczego zgodnie z danymi księgowymi. Nie dotyczy to pozycji 2 i 9 aktywów oraz pozycji 5 i 6 pasywów, które ustala się statystycznie (pozaksiegowo).

Aktywa.

Poz. 1 - "Inwestycje rozpoczęte" wypełniana jest na podstawie analitycznej kartoteki nakładów inwestycyjnych, prowadzonej do konta "Inwestycje rozpoczęte" (011)*).

Poz. 2 - "Roboty i dostawy nie zafakturowane". W pozycji tej należy wykazać wykonane w okresie sprawozdawczym, a nie zafakturowane i nie zaksięgowane do końca tego okresu:

a)
roboty budowlano-montażowe, prace projektowe i inne usługi,
b)
dostawy maszyn i urządzeń wymagających i nie wymagających montażu.

Wartość robót wymienionych pod lit a) należy ustalić na podstawie faktur, o ile wpłynęły one do dnia sporządzenia sprawozdania lub w oparciu o protokoły zastępcze sporządzone zgodnie z instrukcjami Głównego Urzędu Statystycznego nr 38 i nr 39 na 1955 r. Wartość dostaw wymienionych pod lit. b) należy ustalić w oparciu o obowiązujące cenniki, cenę uzgodnioną w zamówieniu lub w sposób szacunkowy. W pozycji tej nie należy wykazywać faktur za roboty i dostawy, które zostały zwrócone przez bank. Faktury te należy księgować w ciężar inwestycji rozpoczętych względnie zakończonych.

Poz. 3 - "Wymagające montażu maszyny i urządzenia techniczne oraz ich części" obejmuje stan maszyn i urządzeń technicznych oraz ich części sfinansowanych bezpośrednio ze środków inwestycyjnych. Pozycję tę ustala się na podstawie analityki do konta "Materiały na inwestycje".

Poz. 4 - "Inwestycje zakończone" wypełniana jest na podstawie analitycznej kartoteki do konta "Inwestycje zakończone". Stan skorygowany na 1.I.1955 r. (rubryka 3) wykazuje się po uwzględnieniu przeksięgowania inwestycji zakończonych i ostatecznie rozliczonych w roku ubiegłym w ciężar konta "Finansowanie inwestycji" oraz innych korekt (zmniejszeń i zwiększeń) dotyczących bilansu otwarcia. Stan na koniec kwartału sprawozdawczego (rubr. 4) należy podać zgodnie z danymi księgowymi.

Poz. 5 - "Razem". Różnica między kwotami wykazanymi w rubrykach 4 i 3 powinna być zgodna z poz. 1 "Ogółem" w rubryce 5 w sprawozdaniu o realizacji inwestycji I-1 (Instrukcja nr 38 Głównego Urzędu Statystycznego).

Poz. 6 - "Materiały na inwestycje" obejmuje zapas materiałów na inwestycje z dostaw zafakturowanych i nie zafakturowanych, ustalony na podstawie analityki do konta 012.

Poz. 9 - "Należności" obejmuje należności przypadające działalności inwestycyjnej od działalności eksploatacyjnej z różnych tytułów, np. za materiały inwestycyjne przekazane na rzecz eksploatacji i inne. Pozycję tę ustala się w sposób pozaksięgowy.

Poz. 10 - "Inne aktywa" obejmuje inne należności dotyczące działalności inwestycyjnej, np. nadpłaty, należności sporne itp., wynikające z analityki do kont rozliczeń, np. 078, 079. Jednostki nadzoru inwestycyjnego wykazują w tej pozycji wszystkie inne, nie wymienione uprzednio aktywa.

______

*) Numery kont podane w objaśnieniach odpowiadają większości ramowych planów kont. Jednostki prowadzące księgowość według innych planów kont zaczerpną dane sprawozdawcze z kont spełniających funkcje księgowe analogiczne do kont wymienionych.

Pasywa.

Poz. 1 - "Finansowanie inwestycji" wypełniana jest na podstawie analitycznej kartoteki do konta "Finansowanie inwestycji". Stan na 1.I.1955 r. (dane skorygowane) wykazuje się po uwzględnieniu przeksięgowania inwestycji zakończonych i ostatecznie rozliczonych w roku ubiegłym w ciężar konta "Finansowanie inwestycji" oraz innych korekt (zmniejszeń i zwiększeń) dotyczących bilansu otwarcia. Np. "zwroty do budżetu środków pobranych w latach poprzednich. Stan na koniec kwartału sprawozdawczego (rubr. 8) należy podać zgodnie z danymi księgowymi.

Kwota finansowania w roku sprawozdawczym (poz. 3 rubr. 8 - rubr. 7) może się różnić od wypłat dokonanych przez bank o wartość inwestycji przejętych nieodpłatnie bądź przekazanych nieodpłatnie innym jednostkom oraz o kwoty różnych dochodów przeznaczonych na finansowanie inwestycji poza finansowaniem przez bank, jak np. prekludowane zobowiązania wobec dostawców inwestycyjnych itp.

W celu uzgodnienia kwoty finansowania w roku bieżącym (poz. 3 rubr. 8 - rubr. 7) z kwotą finansowania wynikającą z zapisów księgowości banku i potwierdzaną przez bank należy do kwoty wypłat dokonanych przez banki dodać wartość inwestycji przejętych nieodpłatnie i kwotę finansowania z innych źródeł oraz odjąć wartość inwestycji przekazanych nieodpłatnie.

Poz. 4 - "Dostawcy w zakresie inwestycji" obejmuje zobowiązania wobec wykonawców i dostawców w zakresie inwestycji ustalone na podstawie analityki do konta "Dostawcy w zakresie inwestycji i remontów kapitalnych" (028).

Poz. 5 - "Roboty i dostawy nie zafakturowane" stanowi odpowiednik poz. 2 aktywów.

Poz. 6 - "Zobowiązania wobec działalności eksploatacyjnej". W pozycji tej powinna być wykazana wartość robót wykonanych systemem gospodarczym i dostaw własnych, nie rozliczonych do końca okresu sprawozdawczego. Pozycję tę wypełnia się w sposób pozaksięgowy.

Poz. 7 - "Inne pasywa". W pozycji tej wykazuje się pozostałe pasywa, np. inne zobowiązania dotyczące działalności inwestycyjnej (analityka do konta 078). W jednostkach nadzoru inwestycyjnego w pozycji tej wykazuje się wszystkie nie wymienione wyżej pasywa.

B - Objaśnienia dla jednostek budżetowych.

Dział I. - Sprawozdanie z działalności inwestycyjnej.

Aktywa.

Poz. 1 i 4 obejmują nakłady na inwestycje rozpoczęte i zakończone zgodnie z kontami nakładów kapitalnych (21) według planów kont dla jednostek budżetowych. Podziału na inwestycje rozpoczęte i zakończone należy dokonać w oparciu o księgowość analityczną.

W poz. 6 - podaje się wartość materiałów na podstawie księgowości analitycznej prowadzonej do konta 41 "Materiały w magazynie i na składzie" w zakresie materiałów przeznaczonych na cele inwestycyjne.

W poz. 7 - podaje się ustalony na podstawie księgowości analitycznej do kont rozrachunkowych stan nie rozliczonych zaliczek, wypłaconych ze środków inwestycyjnych.

Poz. 9 w jednostkach budżetowych w zasadzie nie występuje.

Pasywa.

W poz. 1 podaje się stan finansowania inwestycji w wysokości różnicy między ogólną sumą pasywów wykazaną w poz. 8 a pasywami wykazanymi w poz. 2, 4, 5, 6 i 7. W związku z tym poz. 1 ustala się po dokonaniu czynności omówionych w punktach 1 do 4.

1)
Poz. 2 wypełnia się, jeżeli stan wypłat przekracza otwarte kredyty budżetowe i środki własne wpłacone na rachunek bankowy. Poz. 2 ustala się w wysokości różnicy między wypłatami a otwartymi kredytami budżetowymi i wpłaconymi środkami własnymi.
2)
W poz. 4 wykazuje się zobowiązania wobec dostawców w zakresie inwestycji ustalone na podstawia księgowości analitycznej do konta 33 "Wierzyciele".
3)
Poz. 5 stanowi odpowiednik poz. 2 aktywów.
4)
W poz. 7 wykazuje się zobowiązania nie objęte poz. 4 (np. nie zapłacona robocizna przy wykonywaniu inwestycji systemem gospodarczym).

Poz. 6 jednostki budżetowe w zasadzie nie wypełniają.

C - Dane uzupełniające.

Inwestycje scentralizowane.

Poz. 1 - "Planowane na rok sprawozdawczy nakłady inwestycyjne" podaje się według aktualnego planu sfinansowania inwestycji.

Poz. 2 - "Wartość kosztorysowa inwestycji scentralizowanych":

a)
planowanych do oddania do użytku w okresie sprawozdawczym,
b)
oddanych do użytku w okresie sprawozdawczym w ramach powyższego planu.

W pozycji tej pod lit. a) należy wykazać całkowitą kosztorysową wartość inwestycji scentralizowanych planowanych do oddania do użytku od początku roku do końca okresu sprawozdawczego. Pozycję tę należy wypełnić na podstawie zatwierdzonego planu oddawania inwestycji do użytku. W przypadku gdy plan oddawania inwestycji do użytku nie został jeszcze zatwierdzony, pozycję tę wypełnia się na podstawie tytułu inwestycyjnego.

D - Terminarz i rozdzielnik sprawozdań finansowych z działalności inwestycyjnej.

Jednostki powiązane z budżetem centralnym.

Jednostki sprawozdawcze Rozdzielnik Ilość egzemplarzy Termin (ilość dni po okresie sprawozdawczym)
1. Inwestor bezpośredni (sprawozdanie podstawowe) 1) dysponent II stopnia (wyższego szczebla) 1 20
2) jednostka nadrzędna*) 1 20
3) oddział banku finansującego inwestycje 1 20
2. Dysponent II stopnia (sprawozdanie zbiorcze) 1) dysponent główny 1 30
2) centrala banku finansującego inwestycje 1 30
3. Dysponent główny (sprawozdanie zbiorcze oraz arkusz zbiorczy dla całej części) 1) Ministerstwo Finansów - Departament Finansów Budownictwa i Inwestycji 1 45
2) centrala banku finansującego inwestycje 1 45
3) Państwowa Komisja Planowania Gospodarczego - Departament Planowania Finansowego (tylko arkusz zbiorczy dla całej części) 1 45

Uwagi:

*) W przypadku gdy jednostka nadrzędna nie jest równocześnie dysponentem II stopnia, jak np. jednostki podległe Centralnemu Zarządowi Przemysłu Młynarskiego, Centralnemu Zarządowi Zakładów Zbożowych itp.

Jednostki powiązane z budżetami terenowymi.

Jednostki sprawozdawcze Rozdzielnik Ilość egzemplarzy Termin (ilość dni po okresie sprawozdawczym)
I. Budżet miejskiej rady narodowej (miasta nie stanowiącego powiatu).
1. Inwestor bezpośredni (sprawozdanie podstawowe) 1) prezydium miejskiej rady narodowej 1 20
2) oddział banku finansującego inwestycje 1 20
2. Prezydium miejskiej rady narodowej (sprawozdanie zbiorcze) 1) wydział finansowy prezydium powiatowej rady narodowej 1 25
II. Budżet powiatowej rady narodowej (miasta stanowiącego powiat).
1. Inwestor bezpośredni (jednostki powiązane lub rozliczające się z jednostkowym budżetem powiatowym - sprawozdanie podstawowe) 1) wydział fachowy prezydium powiatowej rady narodowej 1 20
2) oddział banku finansującego inwestycje 1 20
2. Wydział fachowy prezydium powiatowej rady narodowej (sprawozdanie zbiorcze w zakresie jednostkowego budżetu powiatowego z danej części budżetu) 1) wydział finansowy prezydium powiatowej rady narodowej 1 25
3. Wydział finansowy prezydium powiatowej rady narodowej (sprawozdania zbiorcze w zakresie zbiorczego budżetu powiatowego) 1) właściwy wydział fachowy prezydium powiatowej rady narodowej**) 2 30
2) wydział finansowy prezydium wojewódzkiej rady narodowej 1 30
3) oddział (pełnomocnik) banku finansującego inwestycje 1 30
III. Budżet wojewódzkiej rady narodowej (Rady Narodowej w m. st. Warszawie i m. Łodzi).
1. Inwestor bezpośredni (jednostki powiązane lub rozliczające się z jednostkowym budżetem wojewódzkim - sprawozdanie podstawowe):
a) jednostki podległe bezpośrednio wydziałom fachowym 1) wydział fachowy prezydium wojewódzkiej rady narodowej 1 20
2) oddział banku finansującego inwestycje 1 20
b) jednostki podległe wojewódzkim zarządom przedsiębiorstw terenowych 1) wojewódzki zarząd przedsiębiorstw terenowych 1 20
2) oddział banku finansującego inwestycje 1 20
2. Wojewódzki zarząd przedsiębiorstw terenowych (sprawozdanie zbiorcze) 1) wydział fachowy prezydium wojewódzkiej rady narodowej 1 22
3. Wydział fachowy (sprawozdanie zbiorcze w zakresie jednostkowego budżetu wojewódzkiego z danej części budżetu) 1) wydział finansowy prezydium wojewódzkiej rady narodowej 1 30
4. Wydział finansowy prezydium wojewódzkiej rady narodowej (sprawozdanie zbiorcze w zakresie zbiorczego budżetu wojewódzkiego dla każdej części budżetu oraz arkusz zbiorczy dla zbiorczego budżetu województwa) 1) Ministerstwo Finansów - Departament Finansów Budownictwa i Inwestycji 1 45
2) właściwy dla danej części wydział fachowy prezydium wojewódzkiej rady narodowej***) 2 45
3) oddział wojewódzki banku finansującego inwestycje 1 45
4) centrala banku finansującego inwestycje (tylko arkusz zbiorczy dla budżetu województwa) 1 45
5) Państwowa Komisja Planowania Gospodarczego - Departament Planowania Finansowego (tylko arkusz zbiorczy dla zbiorczego budżetu województwa) 1 45

Uwagi:

**) Jeden egzemplarz wydziały fachowe prezydiów powiatowych rad narodowych przesyłają wydziałom fachowym prezydiów wojewódzkich rad narodowych.

***) Jeden egzemplarz wydziały fachowe prezydiów wojewódzkich rad narodowych przesyłają właściwym resortom.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

Wzór F-I-2

......................................................................

(nazwa i adres jednostki sprawozdawczej)

Sprawozdanie jednostkowe - zbiorcze*) z wykonania limitów sfinansowania inwestycji scentralizowanych limitowych na dzień .................... 1955 r.

Budżet Część Dział Rozdział
w tysiącach złotych
Lp. Źródła sfinansowania inwestycji Roczny plan sfinansowania inwestycji Przelane do banku środki własne na inwestycje i otwarte kredyty budżetowe od początku roku Finansowanie od początku roku
1 2 3 4 5
1 Kredyt budżetowy
2 Amortyzacja własna
3 Amortyzacja scentralizowana
4 Różne finansowe środki własne
w tym: obowiązkowe świadczenia ludności
5 Razem (1 do 4)
6 Kredyty bankowe x x
7 Ogółem (5+6)
W tym poślizg finansowy (zobowiązania z lat ubiegłych) x

*) Niepotrzebne skreślić.

............................................., dnia ......................... 1955 r.

(data sporządzenia sprawozdania)

................................ ...........................................

(główny księgowy) (dyrektor (kierownik) jednostki

sporządzającej sprawozdanie)

OBJAŚNIENIA DO SPRAWOZDANIA Z WYKONANIA LIMITÓW SFINANSOWANIA INWESTYCJI SCENTRALIZOWANYCH LIMITOWYCH

Wzór F - I - 2.

W rubryce 3 "Roczny plan sfinansowania inwestycji" należy podać ostateczne dane planowe, tzn. po wprowadzeniu zmian do planu pierwotnego.

Rubryka 4 "Przelane do banku środki własne na inwestycje i otwarte kredyty budżetowe" dotyczy rzeczywistej akumulacji w banku środków wymienionych w pozycjach 2, 3 i 4 oraz otwartych kredytów budżetowych. Podstawą do wypełnienia tej rubryki powinny być karty kontroli limitów sfinansowania inwestycji (kartoteka inwestycyjna) bądź dokumenty bankowe i dokumenty dotyczące otwarć kredytów budżetowych.

Rubryka 5 "Finansowanie" wykazuje sumę wypłat na inwestycje. Poszczególne pozycje tej rubryki wypełnia się w sprawozdaniach jednostkowych i zbiorczych w ramach jednego rozdziału budżetowego w sposób następujący: pozycję 5 (razem 1 do 4) ustala się na podstawie kartoteki analitycznej do konta "Finansowanie inwestycji" (017) jako saldo wypłat na koniec okresu sprawozdawczego i początek roku. Pozycje 2, 3 i 4 ustala się statystycznie, a mianowicie: na ogólną sumę wypłat na finansowanie inwestycji (poz. 5) przeznaczone są środki zakumulowane w kolejności: różne środki własne, amortyzacja własna, amortyzacja scentralizowana. Różnicę między sumą finansowania a tymi środkami stanowi wykorzystany na finansowanie kredyt budżetowy (poz. 1).

Pozycję 6 dotyczącą kredytów bankowych wypełnia się według stanu konta analitycznego prowadzonego w ramach konta "Kredyty bankowe na inwestycje i remonty kapitalne".

TERMINARZ I ROZDZIELNIK MIESIĘCZNYCH SPRAWOZDAŃ Z WYKONANIA LIMITU SFINANSOWANIA INWESTYCJI

Wzór F - I - 2

Jednostki sprawozdawcze Rozdzielnik Ilość egzemplarzy Termin (ilość dni po okresie sprawozdawczym)
Jednostki powiązane z budżetem centralnym.
1. inwestor bezpośredni (sprawozdanie z jednostkowego planu sfinansowania inwestycji) 1) dysponent II stopnia (wyższego szczebla) 1 7
2) oddział banku finansującego inwestycje 1 7
2. Dysponent II stopnia (sprawozdanie ze zbiorczego planu sfinansowania inwestycji) 1) dysponent główny 1 12
Jednostki powiązane z budżetami terenowymi.
I. Budżet miejskiej rady narodowej (miasta nie stanowiącego powiatu).
1. Inwestor bezpośredni (sprawozdanie z jednostkowego planu sfinansowania inwestycji) 1) prezydium miejskiej rady narodowej 1 7
2) oddział banku finansującego inwestycje 1 7
II. Budżet powiatowej rady narodowej (miasta stanowiącego powiat).
1. Inwestor bezpośredni (sprawozdanie z jednostkowego planu sfinansowania inwestycji) 1) właściwy wydział prezydium 1 7
2) oddział banku finansującego inwestycje 1 7
2. Wydział fachowy prezydium powiatowej rady narodowej (sprawozdanie ze zbiorczego planu sfinansowania inwestycji dla każdego rozdziału budżetowego) 1) prezydium powiatowej rady narodowej (wydział finansowy) 1 11
III. Budżet wojewódzkiej rady narodowej (Rady Narodowej w m.st. Warszawie i m. Łodzi).
1. Inwestor bezpośredni (sprawozdanie z jednostkowego planu sfinansowania inwestycji):
a) jednostki podległe bezpośrednio wydziałom fachowym 1) wydział fachowy prezydium wojewódzkiej rady narodowej 1 7
2) oddział banku finansującego inwestycje 1 7
b) jednostki podległe wojewódzkim zarządom przedsiębiorstw terenowych 1) wojewódzki zarząd przedsiębiorstw terenowych 1 7
2) oddział banku finansującego inwestycje 1 7
2. Wojewódzki zarząd przedsiębiorstw i wydział fachowy prezydium wojewódzkiej rady narodowej (sprawozdanie zbiorcze ze zbiorczego planu sfinansowania inwestycji dla każdego rozdziału) 1) prezydium wojewódzkiej rady narodowej (wydział finansowy) 1 11

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1955.58.716

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zm.: instrukcja stanowiąca załącznik do zarządzenia z dnia 28 grudnia 1953 r. w sprawie sprawozdawczości finansowej z działalności inwestycyjnej.
Data aktu: 21/05/1955
Data ogłoszenia: 29/06/1955
Data wejścia w życie: 29/06/1955