Zm.: Instrukcja nr 8 w sprawie organizacji wewnętrznej i etatów wydziałów prezydiów rad narodowych.

UCHWAŁA NR 888
RADY MINISTRÓW
z dnia 18 grudnia 1954 r.
o zmianie Instrukcji nr 8 w sprawie organizacji wewnętrznej i etatów wydziałów prezydiów rad narodowych.

Na podstawie art. 20 ustawy z dnia 20 marca 1950 r. o terenowych organach jednolitej władzy państwowej (Dz. U. Nr 14, poz. 130) Rada Ministrów uchwala:
§  1.
W uchwale Rady Ministrów z dnia 10 czerwca 1950 r. - Instrukcja nr 8 w sprawie organizacji wewnętrznej i etatów wydziałów prezydiów rad narodowych (Monitor Polski z 1952 r. Nr A-8, poz. 76 z późniejszymi zmianami) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 1 pkt 13 otrzymuje brzmienie następujące:
Wydział Oddział (stanowisko pracy) Zakres spraw
"13. Zdrowia 1. Zastępca kierownika Wydziału do Spraw Sanitarno-Epidemiologicznych będący równocześnie Wojewódzkim Inspektorem Sanitarnym Sprawy nadzoru nad działalnością sanitarno-przeciwepidemiczną zakładów służby zdrowia oraz rozbudowy sieci placówek sanitarno-epidemiologicznych.
2. Wojewódzki inspektor walki z gruźlicą Sprawy organizowania profilaktyki i lecznictwa oraz nadzoru fachowo-lekarskiego w zakresie walki z gruźlicą.
3. Wojewódzki inspektor pomocy doraźnej Sprawy organizowania pomocy doraźnej dla ludności województwa oraz nadzoru fachowego w tym zakresie.
4. Oddział Profilaktyki i Lecznictwa Sprawy: organizowania profilaktyki, ogólnej i specjalistycznej pomocy leczniczej dla ludności, opieki lekarsko-dentystycznej oraz nadzoru fachowo-lekarskiego w wymienionym zakresie.
5. Oddział Ochrony Zdrowia w Zakładach Pracy Sprawy organizowania pomocy leczniczo-zapobiegawczej w zakładach pracy oraz nadzoru fachowego w tym zakresie.
6. Oddział Ochrony Macierzyństwa i Zdrowia Dziecka Sprawy: organizowania profilaktyki i lecznictwa w zakresie ochrony macierzyństwa i zdrowia dziecka, opieki higieniczno-lekarskiej w zakładach nauczania i wychowania oraz nadzoru fachowego w zakresie pediatrii, ginekologii i położnictwa.
7. Starszy inspektor nadzoru farmaceutycznego Sprawy: nadzoru nad jakością leków w produkcji i obrocie oraz nad wyrobem i obrotem środków odurzających i artykułów sanitarnych oraz trucizn i środków do zwalczania szkodników, nadzoru farmaceutycznego nad wytwórniami, hurtowniami, aptekami, punktami aptecznymi i drogeriami, opiniowania rozmieszczenia aptek otwartych i punktów aptecznych.
8. Starszy inspektor średniego szkolnictwa medycznego Sprawy: organizowania szkół i kursów oraz nadzoru nad ich działalnością, rekrutacji kandydatów do szkół i na kursy, praktyk wakacyjnych oraz sprawy bytowe młodzieży.
9. Oddział Statystyki Medycznej Sprawy: opracowywania materiałów w zakresie operatywnej statystyki medycznej oraz sprawozdawczości z wykonania planu gospodarczego, nadzoru i instruktażu w zakresie prac statystyczno-sprawozdawczych podległych jednostek.
10. Oddział Planowania i Budżetu Sprawy: opracowywania projektów planów gospodarczych, projektów budżetów, podziału zadań planowych, limitów budżetowych oraz uruchamiania kredytów dla jednostek podległych, sprawy wykonywania budżetu wydziału, instruktażu i nadzoru nad wykonywaniem planu i budżetu przez jednostki podległe oraz analiza sprawozdawczości budżetowej i kosztów.
11. Oddział Rachunkowości Sprawy: prowadzenia rachunkowości budżetowej i materiałowej wydziału i niesamodzielnych jednostek budżetowych, analizy formalno-rachunkowej sprawozdawczości budżetowej jednostek podległych, opracowywania okresowych sprawozdań zbiorczych i zamknięć rachunkowych oraz sprawy nadzoru, instruktażu i organizacji rachunkowości w podległych jednostkach.
12. Oddział Zaopatrzenia Sprawy: opracowywania zbiorczych planów zaopatrzenia medycznego, gospodarczego i inwestycyjnego, ustalania rozdzielników na sprzęt i materiały zagospodarowane, analizy stanu zaopatrzenia jednostek służby zdrowia nadzoru nad gospodarką materiałową i magazynową oraz sprawy gospodarstw pomocniczych prowadzonych przez zakłady służby zdrowia.
13. Oddział Inwestycji Sprawy: planowania inwestycji i remontów, dokumentacji prawnej i projektowo-kosztorysowej, nadzoru i kontroli wykonawstwa inwestycji i remontów oraz sprawozdawczości inwestycyjnej.
14. Oddział Organizacyjno-Administracyjny Sprawy: analizy organizacji oraz etatów wydziału i jednostek podległych oraz opracowywanie wniosków w tym zakresie, nadzoru nad przestrzeganiem dyscypliny organizacyjnej i etatowej, sprawy prawne, sprawy opracowywania zbiorczych planów pracy wydziału i kontroli ich wykonania, rejestracji i kontroli załatwiania uchwał prezydium wojewódzkiej rady narodowej oraz skarg i zażaleń, sprawy obsługi administracyjnej i gospodarczej wydziału.
15. Oddział Kadr Sprawy: osobowe i ewidencji personalnej personelu kierowniczego jednostek podległych, rejestracji, rozmieszczenia, kontroli zatrudnienia oraz uprawnień zawodowych fachowych pracowników służby zdrowia, sprawy komisji kontroli zawodowej, przestrzegania dyscypliny pracy, szkolenia zawodowego i ideologicznego, akcji socjalnej nadzoru i instruktażu jednostek podległych w zakresie spraw kadrowych.

Uwaga 1.

Zakres działania inspektorów sanitarnych określa dekret z dnia 4 sierpnia 1954 r. o państwowej inspekcji sanitarnej (Dz. U. Nr 37, poz. 160).

Uwaga 2.

Aparatem pracy wojewódzkich inspektorów jest:

1) inspektora walki z gruźlicą - wojewódzka przychodnia przeciwgruźlicza,

2) inspektora pomocy doraźnej - wojewódzka stacja pogotowia ratunkowego.

Inspektorami wojewódzkimi są dyrektorzy wymienionych zakładów służby zdrowia.

Uwaga 3.

Oddział ochrony zdrowia w zakładach pracy przewiduje się w wydziałach zdrowia Prezydiów Wojewódzkich Rad Narodowych w Stalinogrodzie, Wrocławiu, Krakowie, Poznaniu, Gdańsku oraz Prezydiów Rad Narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi; w pozostałych wydziałach zdrowia prezydiów wojewódzkich rad narodowych zadania tego oddziału należą do zakresu spraw oddziału profilaktyki i lecznictwa.";

2)
w § 2) pkt 5 otrzymuje brzmienie następujące:
Wydział Referaty
"5. Zdrowia 1. Zastępca kierownika Wydziału do Spraw Sanitarno-Epidemiologicznych będący równocześnie powiatowym (miejskim, dzielnicowym) inspektorem sanitarnym.
2. Referat Ochrony Macierzyństwa i Zdrowia Dziecka.
3. Referat Profilaktyki i Lecznictwa.
4. Referat Statystyki Medycznej.
5. Referat Planowania, Budżetu i Rachunkowości.
6. Referat Administracyjno-Gospodarczy.
7. Referat Kadr.

Uwaga 1.

Referaty ochrony macierzyństwa i zdrowia dziecka przewiduje się w zasadzie w powiatach i miastach stanowiących powiaty, liczących powyżej 60.000 mieszkańców, oddziały ochrony macierzyństwa i zdrowia dziecka przewiduje się w miastach liczących powyżej 100.000 mieszkańców lub będących siedzibą wojewódzkiej rady narodowej. Szczegółowe wytyczne w tym zakresie ustali Minister Zdrowia w porozumieniu z Ministrem-Szefem Urzędu Rady Ministrów oraz Prezesem Państwowej Komisji Etatów.

Uwaga 2.

W powiatach i miastach stanowiących powiaty liczących do 60.000 mieszkańców nie przewiduje się referatu ochrony macierzyństwa i zdrowia dziecka. W powiatach, o których mowa, przewiduje się stanowisko pracy powiatowego inspektora ochrony zdrowia dziecka. Aparatem pracy wymienionego inspektora jest poradnia dla dzieci właściwej terenowo przychodni powiatowej (miejskiej, obwodowej). Powiatowym inspektorem ochrony zdrowia dziecka jest kierownik wymienionej poradni.

Uwaga 3.

W powiatach liczących mniej niż 30.000 mieszkańców zadania referatów statystyki medycznej, planowania, budżetu i rachunkowości oraz administracyjno-gospodarczego powinny być skumulowane w referacie administracyjno-budżetowym.

Uwaga 4.

W miastach liczących od 100.000 do 200.000 mieszkańców zamiast referatów profilaktyki i lecznictwa oraz planowania, budżetu i rachunkowości mogą być utworzone odpowiednie oddziały.

Uwaga 5.

W miastach liczących powyżej 200.000 mieszkańców zamiast referatów: statystyki medycznej, administracyjno-gospodarczego i kadr mogą być utworzone odpowiednie oddziały".

§  2.
Przepisy określające organizację wewnętrzną wydziałów zdrowia prezydiów powiatowych rad narodowych dotyczą oddziałów zdrowia prezydiów dzielnicowych rad narodowych m. st. Warszawy, m. Łodzi.
§  3.
1.
W Prezydium Dzielnicowej Rady Narodowej Nowa Huta tworzy się Oddział Zdrowia zamiast Referatu Zdrowia.
2.
Do oddziału wymienionego w ust. 1 mają zastosowanie przepisy § 2.
§  4.
Wykonanie uchwały porucza się Prezesowi Rady Ministrów oraz Ministrowi Zdrowia.
§  5.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 listopada 1954 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1955.1.2

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Zm.: Instrukcja nr 8 w sprawie organizacji wewnętrznej i etatów wydziałów prezydiów rad narodowych.
Data aktu: 18/12/1954
Data ogłoszenia: 10/01/1955
Data wejścia w życie: 10/01/1955, 01/11/1954