Tryb i warunki uruchamiania stołówek pracowniczych oraz zwiększanie liczby konsumentów w tych stołówkach.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA HANDLU WEWNĘTRZNEGO
z dnia 24 grudnia 1953 r.
w sprawie trybu i warunków uruchamiania stołówek pracowniczych oraz zwiększania liczby konsumentów w tych stołówkach.

Na podstawie § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 lutego 1949 r. w sprawie zakresu działania Ministra Handlu Wewnętrznego (Dz. U. Nr 10, poz. 62) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Stołówki pracownicze mogą być tworzone, o ile przewidziane są w narodowym planie gospodarczym.
2. 1
Wojewódzkie zarządy handlu prezydiów wojewódzkich rad narodowych przesyłają do właściwych wydziałów handlu (ust. 4) powiatowe (miejskie, dzielnicowe) harmonogramy uruchamiania stołówek, określonych w ust. 1.
3. 2
(skreślony).
4.
Ilekroć w zarządzeniu mowa jest o wydziałach handlu bez bliższego określenia, rozumie się przez to wydział handlu prezydium właściwej powiatowej rady narodowej, miejskiej rady narodowej miasta stanowiącego powiat, a na obszarze m. st. Warszawy i m. Łodzi - dzielnicowej rady narodowej.
5.
Przepisy dotyczące prezydiów wojewódzkich rad narodowych odnoszą się również do Prezydiów Rad Narodowych w m. st. Warszawie i m. Łodzi.
§  2.
1. 3
W wyjątkowych przypadkach może nastąpić utworzenie stołówki pracowniczej, nie objętej narodowym planem gospodarczym, za zgodą prezydium wojewódzkiej rady narodowej (wojewódzki zarząd handlu) na wniosek zainteresowanego zakładu pracy, poparty przez ministerstwo (centralny urząd), któremu podlega zakład pracy.
2.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać:
1)
szczegółowe uzasadnienie konieczności uruchomienia stołówki oraz następujące dane:
2)
zamierzony termin rozpoczęcia działalności stołówki;
3)
liczbę osób reflektujących na korzystanie ze stołówki;
4)
przewidywany stan zatrudnienia w stołówce;
5)
miesięczne zapotrzebowanie na artykuły mięsne i tłuszcze.
§  3.
1.
Rozpoczęcie działalności stołówek może nastąpić po wyrażeniu zgody przez wydział handlu. Wzór decyzji w tym przedmiocie stanowi załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
2.
W odniesieniu do stołówek, o których mowa w § 1, wydział handlu wydaje decyzję na wniosek zainteresowanego zakładu pracy. Wniosek ten powinien zawierać dane, wymienione w § 2 ust. 2 pkt 2-5.
3. 4
W przypadku pozytywnego załatwienia wniosku, o którym mowa w § 2, prezydium wojewódzkiej rady narodowej przesyła akta sprawy do wydziału handlu (§ 1 ust. 4) w celu wydania decyzji określonej w ust. 1.
§  4.
1.
Przed powzięciem decyzji, o której mowa w § 3, wydział handlu powołuje komisję w celu zasięgnięcia opinii, czy stołówka odpowiada warunkom określonym w zarządzeniu Ministra Handlu Wewnętrznego z dnia 25 lipca 1951 r. w sprawie ustalenia norm orientacyjnych minimum wyposażenia technicznego stołówek pracowniczych prowadzonych przez spółdzielnie spożywców i oddziały zaopatrzenia robotniczego (Monitor Polski Nr A-71, poz. 924) oraz czy zapewnione są warunki bezpieczeństwa pracy i sanitarne zgodnie z obowiązującymi przepisami.
2. 5
W skład komisji, o której mowa w ust. 1, wchodzą po jednym przedstawiciele:
1)
wydziału handlu, jako przewodniczący;
2)
nadzoru sanitarnego;
3)
rady zakładowej (miejscowej) zakładu pracy;
4)
komórki socjalnej zakładu pracy.
3.
Komisja nie może wydać opinii pozytywnej, jeżeli członkowie jej nie uznali jednomyślnie, że stołówka odpowiada wymaganiom sanitarnym; co do zadośćuczynienia zaś innym warunkom, o których mowa w ust. 1, komisja decyduje większością głosów.
4.
Opinia komisji powinna być zapisana do protokołu jej posiedzenia.
§  5.
1.
Wydział handlu wyraża zgodę na rozpoczęcie działalności stołówki:
1)
jeśli opinia komisji określonej w § 4 jest pozytywna oraz
2)
po złożeniu przez dyrektora (kierownika) zakładu pracy i głównego księgowego oświadczenia według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia.
2.
Wyrażając zgodę na rozpoczęcie działalności stołówki, wydział handlu ustala jednocześnie w decyzji:
1)
termin rozpoczęcia działalności stołówki;
2)
jednostkę, która upoważniona jest do prowadzenia stołówki (spółdzielnia spożywców bądź zakład pracy we własnym zakresie);
3)
liczbę osób uprawnionych do korzystania ze stołówki;
4)
miesięczny przydział artykułów mięsnych i tłuszczów.
3. 6
Odpis decyzji, o której mowa w ust. 2, wydział handlu przesyła niezwłocznie do Ministerstwa Handlu Wewnętrznego (Zarząd Przemysłu Gastronomicznego).
4. 7
(skreślony).
§  6.
W przypadku negatywnej opinii komisji wydział handlu odmawia zgody na rozpoczęcie działalności stołówki do czasu usunięcia stwierdzonych uchybień.
§  7. 8
1.
Zwiększenie liczby konsumentów w stołówkach może nastąpić na zasadach i w trybie określonych w § 1 ust. 1-3.
2.
W przypadkach określonych w ust. 1 zakład pracy powinien wystąpić do wydziału handlu z odpowiednim wnioskiem o dodatkowy przydział artykułów mięsnych i tłuszczów. Wzór decyzji wydziału handlu w tym przedmiocie stanowi załącznik nr 3 do niniejszego zarządzenia.
3.
Wniosek powinien zawierać następujące dane:
1)
zamierzony termin zwiększenia liczby konsumentów w stołówce;
2)
liczbę osób, o którą ma ulec zwiększeniu stan konsumentów;
3)
dodatkowe miesięczne zapotrzebowanie na artykuły mięsne i tłuszcze.
4. 9
(skreślony).
§  8. 10
1.
W wyjątkowych przypadkach zwiększenie liczby konsumentów może nastąpić na zasadach i w trybie określonych w § 2 ust. 1.
2.
Wniosek zainteresowanego zakładu pracy powinien zawierać:
1)
szczegółowe uzasadnienie konieczności zwiększenia liczby konsumentów w stołówce oraz
2)
dane, o których mowa w § 8 ust. 3.
§  9. 11
Zarządzenie nie dotyczy stołówek prowadzonych przez oddziały zaopatrzenia robotniczego oraz jednostki podległe Ministrowi Obrony Narodowej i Centralnemu Zarządowi Konsumów.
§  10. 12
Tracą moc w odniesieniu do stołówek pracowniczych:
1)
zarządzenie nr 307 Ministra Handlu Wewnętrznego z dnia 24 listopada 1951 r. o warunkach i trybie uruchamiania stołówek pracowniczych i bufetów przyzakładowych;
2)
pismo okólne nr 77 Ministerstwa Handlu Wewnętrznego z dnia 13 grudnia 1951 r. w sprawie warunków i trybu uruchamiania stołówek pracowniczych i bufetów przyzakładowych.
§  11. 13
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

Wzór

Prezydium ....................

Rady Narodowej

w ..................................

Wydział Handlu

Nr .................................

Dnia .................... 195 ... r.

Decyzja nr ....

Na podstawie § .... zarządzenia Ministra Handlu Wewnętrznego z dnia 24 grudnia 1953 r. w sprawie trybu i warunków uruchamiania stołówek pracowniczych oraz zwiększania liczby konsumentów w tych stołówkach (Monitor Polski Nr A-117, poz. 1523) wyraża się zgodę na rozpoczęcie działalności stołówki przy zakładzie pracy ..............................................................

Termin rozpoczęcia działalności stołówki ...................................................................................

Stołówka prowadzona będzie przez .............................................................................................

Liczba osób uprawnionych do korzystania ze stołówki wynosi ..................................................

Ilość artykułów mięsnych i tłuszczów dla stołówki przy zastosowaniu przydziałów według obowiązujących norm, a mianowicie ......... kg artykułów mięsnych oraz ........ kg tłuszczów na jedną osobę - wynosi miesięcznie

artykułów mięsnych ................. kg

tłuszczów ............................ kg

Stołówka nie będzie korzystać z dotacji budżetowej.

Uzasadnienie

Zgoda na rozpoczęcie działalności wyżej wymienionej stołówki wyrażona została w związku z:

1)
planem żywienia zbiorowego w zakresie stołówek na rok ..... zatwierdzonym dla Ministerstwa .......... (uruchomienie planowe - włączone do narodowego planu gospodarczego);
2)
decyzją Ministerstwa Handlu Wewnętrznego z dnia .......... l. dz. ..... (uruchomienie pozaplanowe)

oraz w oparciu o opinię komisji z dnia .......... l. dz. .....

Podpis

.....................

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

Wzór

Oświadczenie

W związku z projektowanym uruchomieniem stołówki przy zakładzie pracy ............................

.......................................................................................................................................................

(nazwa zakładu pracy)

stwierdza się, że znany nam jest zakaz wydatkowania jakichkolwiek środków finansowych zakładu pracy na rzecz stołówki, z wyjątkiem przewidzianych w obowiązujących przepisach.

Główny księgowy: Dyrektor:

............................... ...............................

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

Wzór

Prezydium ...........................

Rady Narodowej

w ................................

Wydział Handlu

Nr ...........

Dnia ............ 195 ... r.

Decyzja nr ....

Na podstawie § ................ zarządzenia Ministra Handlu Wewnętrznego z dnia 24 grudnia 1953 r. w sprawie trybu i warunków uruchamiania stołówek pracowniczych oraz zwiększania liczby konsumentów w tych stołówkach (Monitor Polski Nr A-117, poz. 1523) przydziela się dla stołówki przy zakładzie pracy .................. artykuły mięsne i tłuszcze na .................... osób, uprawnionych dodatkowo do korzystania ze stołówki.

Dodatkowa ilość artykułów mięsnych i tłuszczów dla stołówki - przy zastosowaniu przydziałów według obowiązujących norm, a mianowicie ..... kg artykułów mięsnych oraz ..... kg tłuszczów na jedną osobę - wynosi miesięcznie:

artykułów mięsnych ....... kg

tłuszczów ....... kg

Dodatkowy przydział przysługuje od dnia .......

Uzasadnienie

Dodatkowy przydział przyznano w związku ze zwiększeniem liczby konsumentów stołówki przewidzianym:

1)
w planie żywienia zbiorowego w zakresie stołówek na rok ...... zatwierdzonym dla Ministerstwa ............................... (zwiększenie planowe - włączone do narodowego planu gospodarczego);
2)
w decyzji Ministerstwa Handlu Wewnętrznego z dnia .......... l. dz. ..... (zwiększenie pozaplanowe).

Podpis

..........................

1 § 1 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 1 marca 1956 r. (M.P.56.22.283) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 marca 1956 r.
2 § 1 ust. 3 skreślony przez § 1 zarządzenia z dnia 6 maja 1957 r. (M.P.57.41.261) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 31 maja 1957 r.
3 § 2 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 25 kwietnia 1956 r. (M.P.56.36.432) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 maja 1956 r.
4 § 3 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 25 kwietnia 1956 r. (M.P.56.36.432) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 maja 1956 r.
5 § 4 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 1 marca 1956 r. (M.P.56.22.283) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 marca 1956 r.
6 § 5 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 1 marca 1956 r. (M.P.56.22.283) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 marca 1956 r.
7 § 5 ust. 4 skreślony przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 1 marca 1956 r. (M.P.56.22.283) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 marca 1956 r.
8 § 7 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 5 zarządzenia z dnia 1 marca 1956 r. (M.P.56.22.283) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 marca 1956 r.
9 § 8 ust. 4 skreślony przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 1 marca 1956 r. (M.P.56.22.283) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 marca 1956 r.
10 § 8 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 5 zarządzenia z dnia 1 marca 1956 r. (M.P.56.22.283) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 marca 1956 r.
11 § 9 zmieniony i według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 5 i 6 zarządzenia z dnia 1 marca 1956 r. (M.P.56.22.283) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 marca 1956 r.
12 § 10 skreślony przez § 1 pkt 5 zarządzenia z dnia 1 marca 1956 r. (M.P.56.22.283) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 marca 1956 r.
13 § 11 skreślony przez § 1 pkt 5 zarządzenia z dnia 1 marca 1956 r. (M.P.56.22.283) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 marca 1956 r.

Zmiany w prawie

Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Ratownik medyczny nauczy się na kursie, jak robić USG i stwierdzać zgon

Weszło w życie rozporządzenie w sprawie kursów kwalifikacyjnych dla ratowników medycznych. To konsekwencja przyznania tej grupie zawodowej nowych uprawnień: stwierdzania zgonu, do którego doszło podczas akcji medycznej, wykonania badania USG według protokołów ratunkowych oraz kwalifikacji do szczepienia i wykonania szczepienia przeciw COVID-19. Nowe przepisy określają jak będzie wyglądać egzamin i wzór zaświadczenia potwierdzającego odbycie kursu kwalifikacyjnego.

Agnieszka Matłacz 05.06.2024
MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1953.A-117.1523

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Tryb i warunki uruchamiania stołówek pracowniczych oraz zwiększanie liczby konsumentów w tych stołówkach.
Data aktu: 24/12/1953
Data ogłoszenia: 31/12/1953
Data wejścia w życie: 31/12/1953