Zasady i tryb odbioru przez jednostki podległe Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego robót budowlano-montażowych objętych planem inwestycyjnym.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO
z dnia 22 października 1952 r.
w sprawie zasad i trybu odbioru przez jednostki podległe Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego robót budowlano-montażowych objętych planem inwestycyjnym.

Na podstawie §§ 61 i 66 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 lutego 1949 r. w sprawie dostaw, robót i usług na rzecz Skarbu Państwa, samorządu oraz niektórych kategorii osób prawnych (Dz. U. z 1949 r. Nr 12, poz. 73, Nr 58, poz. 448 i z 1952 r. Nr 19, poz. 116) oraz w związku z § 18 zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 11 stycznia 1952 r. w sprawie zasad i trybu zawierania umów o wykonanie robót budowlano-montażowych, objętych planem inwestycyjnym (Monitor Polski Nr A-5, poz. 53 i Nr A-20, poz. 246), zarządza się, co następuje:
§ 1. Odbiór robót budowlano-montażowych, objętych planem inwestycyjnym, przez jednostki podległe Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego odbywa się komisyjnie.

§ 2. 1. Członków komisji odbiorczej wyznacza zamawiający.

2.
W skład komisji odbiorczej wchodzi:
1)
dwóch przedstawicieli służby inwestycyjnej zamawiającego, z których jeden pełni funkcję przewodniczącego,
2)
jeden przedstawiciel użytkownika.

3. W przypadku gdy użytkownikiem jest zamawiający, trzecim członkiem komisji jest przedstawiciel służby administracyjnej zamawiającego.

§ 3. 1. Jeżeli służba inwestycyjna zamawiającego nie posiada odpowiednich fachowców dla dokonania odbioru robót, zamawiający obowiązany jest zwrócić się do inwestora wyższego szczebla z wnioskiem o wydelegowanie swych przedstawicieli jako członków komisji.

2.
W przypadkach uzasadnionych zamawiający może zwrócić się do władzy nadrzędnej z wnioskiem o zwiększenie składu osobowego komisji przez wydelegowanie swego przedstawiciela.

§ 4. Członkowie komisji odbiorczej wykonują prace związane z odbiorem w godzinach służbowych i nie pobierają za nie osobnego wynagrodzenia.

§ 5. Członkami komisji odbiorczej nie mogą. być osoby, które z jakiegokolwiek powodu mogłyby być zainteresowane w przyjęciu robót.

§ 6. Odbiór robót przeprowadza się jako:

1)
odbiór częściowy,
2)
odbiór ostateczny obiektu.

§ 7. 1. Odbiór częściowy powinien być dokonany w terminie 10-dniowym od zakończenia poszczególnych części obiektu (elementów scalonych),

2.
Odbiór częściowy powinien być dokonany niezwłocznie:
1)
przy robotach zanikających lub ulegających zakryciu,
2)
w przypadku dłuższej przerwy w budowie,
3)
w przypadku zmiany wykonawcy,
4)
w każdym przypadku, w którym zachodzi potrzeba stwierdzenia stanu robót.

§ 8. 1. W protokole odbioru częściowego należy stwierdzić:

1)
datę i miejsce odbioru,
2)
imienny skład komisji odbiorczej,
3)
stanowiska członków komisji odbiorczej,
4)
powołanie decyzji zamawiającego, ustalającej członków komisji odbiorczej,
5)
powołanie umowy, z wykonania której dokonuje się odbioru,
6)
określenie przedmiotu odbioru,
7)
zgodność robót z projektem, kosztorysem i umową,
8)
prawidłowość wykonania robót pod względem technicznym (jakość robót i użytych materiałów),
9)
ilość wykonanych robót,
10)
wartość kosztorysową i rzeczywistą wykonanych robót,
11)
ewentualne usterki i braki oraz termin ich usunięcia,
12)
ewentualne zastrzeżenia lub sprzeciwy przegłosowanych członków komisji odbiorczej lub organów kontroli wewnętrznej,
13)
ewentualne sprzeciwy wykonawcy,
14)
decyzję komisji odbiorczej w przedmiocie przyjęcia lub odrzucenia robót.
2.
Protokół odbioru ostatecznego poza danymi określonymi w ust. 1 powinien zawierać:
1)
stwierdzenie przydatności odbieranego obiektu do zadań, dla których został zbudowany,
2)
stwierdzenie, czy obiekt został zbudowany ekonomicznie,
3)
stwierdzenie, czy zostały usunięte usterki i braki uwidocznione w protokołach odbioru częściowego.
3.
Protokół odbioru zostaje sporządzony w czasie odbioru lub bezpośrednio po jego zakończeniu i podpisany przez wszystkich członków komisji, osobę sporządzającą protokół oraz wykonawcę, jeśli ten ostatni uczestniczył przy odbiorze.
4.
W razie odmowy podpisania protokołu przez wykonawcę komisja odbiorcza czyni o tym odpowiednią wzmiankę w protokole.
5.
Protokół zostaje sporządzony w trzech jednobrzmiących egzemplarzach na prawach oryginału, po jednym dla każdej ze stron oraz dla banku finansującego inwestycje. W miarę potrzeby można sporządzać wierzytelne odpisy protokołu.

§ 9. Odbiór ostateczny powinien nastąpić w terminie 10 dni od daty zakończenia robót, stwierdzonej wpisem do dziennika budowy.

§ 10. Odbiór ostateczny w oparciu o odbiory częściowe stanowi podstawę do likwidacji rozrachunku z wykonawcą w zakresie odbieranego obiektu.

§ 11. Komisja odbiorcza przyjmuje według swej najlepszej wiedzy zaofiarowane do odbioru roboty i ponosi pełną odpowiedzialność za ich odbiór.

§ 12. 1. Uchwały komisji odbiorczej zapadają w drodze głosowania zwykłą większością głosów.

2.
W razie równości głosów decyduje głos przewodniczącego.
3.
Przegłosowani członkowie komisji mają prawo do zamieszczenia swego sprzeciwu w protokole.
4.
Sprzeciw nie ma wpływu na dalszy przebieg odbioru, lecz o jego zgłoszeniu należy niezwłocznie zawiadomić organy kontroli wewnętrznej.

§ 13. 1. Zamawiający obowiązany jest zawiadomić na 7 dni naprzód odnośne organy nadzoru budowlanego oraz właściwe organy kontroli wewnętrznej o terminie odbioru wszelkich robót.

2.
Organy kontroli wewnętrznej oraz organy nadzoru budowlanego mają prawo delegować do odbioru swych przedstawicieli.
3.
Zamawiający obowiązany jest zawiadomić co najmniej na 7 dni naprzód Najwyższą Izbę Kontroli o terminie odbioru robót:
1)
gdy wykonawcą robót jest przedsiębiorstwo państwowe, a wartość kosztorysowa robót przekracza zł 1.500.000,
2)
gdy wykonawcą robót jest inna jednostka, a wartość kosztorysowa robót przekracza zł 150.000.

§ 14. 1. Zamawiający obowiązany jest zawiadomić wykonawcę o terminie odbioru ostatecznego robót przynajmniej na 4 dni naprzód.

2.
Co do odbiorów częściowych zamawiający po otrzymaniu od wykonawcy zawiadomienia o przygotowaniu robót do odbioru obowiązany jest zawiadomić wykonawcę o odbiorze w terminie określonym w ust. 1.
3.
Wykonawca ma prawo do uczestniczenia we wszystkich czynnościach odbiorczych oraz do zgłaszania sprzeciwów od decyzji komisji odbiorczej.
4.
Nie zgłoszenie sprzeciwu do protokołu odbioru lub też na piśmie w ciągu trzech dni od daty podania do wiadomości decyzji komisji odbiorczej uważa się za zgodę wykonawcy na wyniki odbioru.

§ 15. 1. W przypadku wniesienia pisemnego sprzeciwu przez wykonawcę zamawiający przesyła akta odbioru wraz ze sprzeciwem inwestorowi wyższego szczebla. Inwestor wyższego szczebla wyznacza nową komisję odbiorczą w innym składzie osobowym.

2.
Uchwała komisji odbiorczej, o której mowa w ust. 1, jest ostateczna.

§ 16. 1. W razie potrzeby zamawiający ma prawo zlecić przeprowadzenie ekspertyz technicznych.

2.
Jeżeli wynik ekspertyz nie stwierdzi wadliwości wykonania zakwestionowanej roboty, koszt ekspertyz obciąża w całości zamawiającego. W innych przypadkach koszt ekspertyz oraz koszt ekspertyzy stwierdzającej usunięcie usterek obciąża wykonawcę.

§ 17. 1. W przypadkach przewidzianych w § 16 rzeczoznawców powołuje zamawiający na wniosek przewodniczącego komisji odbiorczej.

2.
Na powołanie rzeczoznawców potrzebna jest zgoda inwestora naczelnego.
3.
Przewodniczący komisji ustala z rzeczoznawcą ilość godzin potrzebnych do wykonania ekspertyzy, termin jej wykonania oraz wysokość wynagrodzenia na podstawie obowiązujących przepisów.

§ 18. Na żądanie zamawiającego wykonawca obowiązany jest do bezpłatnego dostarczenia pomocy koniecznej przy przeprowadzeniu obmiarów oraz badań jakości robót.

§ 19. 1. W przypadku gdy wady lub usterki stwierdzone przy odbiorze są istotne i czynią inwestycję nieprzydatną do celów, dla jakich została wykonana, lub gdy robota została wykonana niezgodnie z dokumentacją, zamawiający ma prawo odmówić przyjęcia robót.

2.
W przypadku przewidzianym w ust. 1 zamawiający może wyznaczyć wykonawcy nowy termin odbioru, w którym wszystkie wady i usterki powinny być usunięte (§ 21).
3.
Zamawiający powinien przyjąć roboty wykonane niezgodnie z projektem, o ile przyjęcie takiej roboty jest usprawiedliwione technicznie i gospodarczo. Należy wówczas przeprowadzić odpowiednią obniżkę umówionych kosztów robót, o ile wartość wykonanych robót jest mniejsza od określonej w kosztorysie zgodnym z projektem.

§ 20. 1. W przypadkach stwierdzenia usterek lub braków w robotach odbierający sporządzi w obecności przedstawiciela wykonawcy wykaz i wycenę usterek i braków stanowiące załącznik do protokołu odbioru oraz ustali termin ich usunięcia.

2.
Przy odbiorze ostatecznym budynku, którego części były oddawane do użytkowania w różnych terminach, należy ustalić, czy wyszczególnione w protokole usterki powstały z winy wykonawcy czy też na skutek użytkowania.
3.
W razie niemożności ustalenia przyczyny powstania usterki przyjmuje się, że powstała ona z winy wykonawcy w przypadku dokonywania odbioru ostatecznego przed upływem roku od chwili oddania do użytku oraz że usterki powstały z winy użytkownika, jeżeli odbioru dokonuje się po upływie roku od chwili oddania budowy do użytku.

§ 21. 1. Zgodnie z warunkami umowy wykonawca, niezależnie od poniesienia innych skutków przewidzianych w umowie, obowiązany jest do usunięcia usterek i braków na własny koszt w terminie ustalonym przez odbierającego w protokole odbioru.

2.
W przypadku nie usunięcia usterek przez wykonawcę w wyznaczonym terminie zamawiający usunie je na koszt wykonawcy.

§ 22. 1. Na zabezpieczenie należytego i terminowego usunięcia usterek zamawiający ma prawo do zatrzymania stosownej kwoty z należności przypadającej wykonawcy.

2.
Prawo to nie przysługuje w stosunku do przedsiębiorstw wymienionych w § 8 powołanego we wstępie rozporządzenia.

§ 23. Koszty związane z odbiorem robót obciążające inwestora pokrywane są z kredytów inwestycyjnych.

§ 24. 1. W przypadku przekazania obiektu zamawiającemu lub użytkownikowi przed dokonaniem odbioru ostatecznego należy sporządzić protokół zdawczo-odbiorczy, podpisany przez przedstawicieli zamawiającego, wykonawcy i użytkownika.

2.
W protokole, o którym mowa w ust. 1, należy szczegółowo podać stan wszystkich elementów budowy w chwili przejmowania ich przez użytkownika.

§ 25. Wszelkie roboty nie odebrane do dnia wejścia w życie zarządzenia powinny być odbierane zgodnie z niniejszym zarządzeniem.

§ 26. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1952.A-93.1440

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zasady i tryb odbioru przez jednostki podległe Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego robót budowlano-montażowych objętych planem inwestycyjnym.
Data aktu: 22/10/1952
Data ogłoszenia: 11/11/1952
Data wejścia w życie: 11/11/1952