Śródlądowe drogi wodne oraz znaki orientacyjne i system sygnalizacji.
Znaki żeglugowe i system sygnalizacji.
Oznakowanie, wyposażenie i dokumenty statków i tratew.
Wyposażenie statków i tratew.
Dokumenty statków i tratew.
Warunki bezpieczeństwa na statkach i tratwach.
Umieszczanie kotwic.
Ładunki na statkach i tratwach.
Skład i kwalifikacje załóg statków i tratew.
Ruch żeglugowy i spław.
Przepływanie pod mostami.
Przejścia przez uciążliwe miejsca.
Przejścia statków i tratew przez śluzy, jazy i pochylnie (podnośniki).
Pociągi holownicze.
Mijanie.
Wyprzedzanie.
Żegluga nocna.
Przewozy międzybrzegowe.
Żegluga pasażerska.
Ruch tratew.
Wstrzymanie i ograniczenie ruchu.
Postoje statków i tratew.
Wypadki na drogach wodnych.
Przepisy końcowe,
ZAŁĄCZNIKI
OZNACZENIA KOLORÓW
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
ZNAKOWANIE SZLAKU ŻEGLUGOWEGO
Znak Nr 1.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Baken pływający na wodzie (pława). Bakeny wyznaczają szerokość i kierunek szlaku żeglownego. Baken biały z czarnym pasem poziomym, w nocy oznaczony światłem zielonym, oznacza - stronę prawą; baken biały w czerwone pasy ukośne, w nocy oznaczony światłem czerwonym - lewą stronę. Światło latarni rozchodzi się dookoła (360°).
Znak Nr 2.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Tyka i wiecha. Stosuje się na przemiałach. Tyczki nieokorowane z wiechą osadzone na dnie rzeki oznaczają prawa stronę, tyczki okorowane i bez wiechy oznaczają lewą stronę szlaku żeglownego.
Znak Nr 3.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Baken brzegowy w postaci tarczy kwadratowej skierowanej narożnikiem w dół umocowany na słupie. Znaki te umieszcza się na brzegu rzeki w miejscu najbardziej od strony wody widocznym, tak aby tło nie zaciemniało ich widoku, ale jak najwyraźniej go podkreślało. W wyjątkowych przypadkach znaki te można umieszczać na koronie budowli regulacyjnych. Bakeny brzegowe oznaczają zbliżanie się lub oddalanie się szlaku żeglownego od brzegu rzeki. Tarcze prawobrzeżne pomalowane kolorem czarno-białym, tarcze lewobrzeżne kolorem czerwono-białym. Pionowy podział kolorów tarczy oznacza oddalenie się szlaku, poziomy podział kolorów - zbliżanie się szlaku żeglownego.
Znak Nr 4.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Strzałka kierunkowa. Umieszcza się na maszcie w miejscu, gdzie droga wodna rozgałęzia się na dwa lub więcej ramion, a szlak żeglowny biegnie tylko jednym ramieniem.
Białe ostrze strzałki wskazuje kierunek właściwej drogi. Czerwone pióro wskazuje drogę zamkniętą. W nocy białe światło na grocie, czerwone na piórze strzałki.
Znak Nr 5.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Tarcza kwadratowa oznacza szlak żeglowny wychodzący z jeziora lub bocznego odgałęzienia drogi wodnej. Tarcza kwadratowa szczeblowana zwrócona narożnikiem w dół pomalowana na biały lub czarny kolor, zależnie od tła, umieszczona na wysokim maszcie, W nocy białe światło zamieszczone na tarczy.
Znak Nr 6.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Baken, tyka lub bober czerwony oznacza przeszkodę leżącą w samym nurcie, którą można mijać z obu stron: bober, czerwony baken lub tykę umieszcza się nad przeszkodą. W nocy na bakenie latarnia o szkłach białych. W przypadkach doraźnych pływak nie pomalowany. W nocy stosuje się tylko bakeny (pławy).
Znak Nr 7.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Czarno-biały bober lub tyka oznacza przeszkodę, którą należy pozostawić po prawej stronie szlaku żeglownego. Przeszkody, które należy zostawić po lewej stronie szlaku żeglownego, oznaczone są biało-czerwonym bobrem lub tyką.
Znak Nr 8.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Baken żółty oznacza obszar wód zamknięty dla żeglugi ze wzglądu na ochronę rybostanu, postój łodzi sportowych, kwarantanny itp. Ten sam sygnał oznacza miejsce zakotwiczenia liny przewozu wahadłowego.
Wszystkie pływaki podtrzymujące linę winny być malowane kolorem żółtym. W nocy na bakenach żółte światła. Do podtrzymywania lin mogą być użyte beczki.
Znak nr 9.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Oznaczenie uciążliwego dla żeglugi odcinka szlaku żeglownego (cieśniny), na którym pociągi holownicze nie mogą się mijać ani wyprzedzać, dwie tablice, flagi lub kule umieszczone na słupach jedna nad drugą w odstępach 1 m, przy czym górna tablica, flaga lub kula koloru białego, a dolna czerwonego. Znaki te umieszcza się na obu końcach uciążliwego odcinka.
W nocy białe światło nad czerwonym światłem w odstępie jednometrowym.
Znak Nr 10.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Oznaczenie uciążliwego dla żeglugi odcinka szlaku żeglownego, przy którego przejściu zbyt długie pociągi holownicze powinny być rozdzielane. Okrągła biała tarcza ze skośnym czerwonym krzyżem umieszczona na słupie, na obu końcach uciążliwego odcinka.
W nocy tarcza oświetlona jasnym białym światłem.
Znak Nr 11.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Oznaczenie odcinka szlaku żeglownego, w którym obowiązuje zmniejszenie szerokości tratew. Czerwona tarcza trójkątna zwrócona wierzchołkiem w dół umocowana na słupie.
Znak Nr 12.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Znak wzywający do zwolnienia biegu statku. Konieczność zwolnienia biegu statku i zakaz wytwarzania fali sygnalizuje znak podobny do znaku Nr 9, z tą różnicą, że kolory są przestawione: czerwony u góry, a biały u dołu. Znaki te ustawia się przy pracach pogłębiarskich. pomiarowych, regulacyjnych, przy przystaniach, barkach silnie obciążonych, statkach szpitalnych itp. oraz dla oznaczenia zalanych wodą brzegów.
Znak Nr 13.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Oznaczenie czasowego zamknięcia szlaku żeglownego. Dwie czerwone tablice, flagi lub kule jedna nad drugą w odstępie jednometrowym, bądź też jedna tablica czerwona z poziomym białym pasem w środku (dla mostów). W nocy dwa czerwone światła umieszczone jedno nad drugim w odstępie 1 m. Znaki te ustawia się w miejscu zamknięcia szlaku żeglownego w takiej odległości od przeszkody, aby zbliżające się statki lub tratwy mogły z łatwością zatrzymać się przed przeszkodą. Znaki te ustawia się dla obu kierunków jazdy oddzielnie.
Znak Nr 14.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Dla oznaczenia szerokości przejazdu pod mostem przeznaczonego dla przejścia statków stosuje się dwie kwadratowe tarcze umocowane na filarach lub przęsłach mostu, z pionowym podziałem kolorów po przekątnej. Tarcze czarno-białe dla prawej strony przelotu i czerwono-białe dla lewej strony przelotu. Tarcze kolorem białym skierowane są do środka przelotu, W nocy światła umieszczone nad tarczami. Zielone światło oznacza prawą stronę, czerwone światło lewą stronę przelotu żeglownego.
Oznaczenie przejazdu pod mostem przeznaczone wyłącznie dla przejścia tratew: okrągła tarcza biała z czerwonym środkiem umieszczona w środku nad przelotem spławnym mostu.
Znak Nr 15.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Zamknięcie dla żeglugi ruchomych przęseł mostu sygnalizuje znak Nr 13. Otwarcie mostu dla żeglugi sygnalizuje znak 15, tj. w dzień: dwie okrągłe zielone tarcze z białym obramowaniem, jedna nad drugą w odstępie 1 m, zaś w nocy dwa zielone światła również w odstępie 1 m. Te same znaki stosuje się przy przejeździe przez śluzy.
Znak Nr 16.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Dla oznaczenia członu podlegającego wypławieniu śluzy: w dzień prostokątna tablica czerwona umieszczona na członie podlegającym wypławieniu, w nocy czerwone światło. Zezwolenie na przejazd sygnalizuje obsługa mostu za pomocą wymachiwania w dzień białą flagą, a w nocy białym światłem, poziomo w kierunku jazdy.
Znak Nr 17.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Dla oznaczenia miejsc, w których czynne są przewozy międzybrzegowe służą prostokątne tablice pomalowane czerwonymi i białymi kolorami z podziałem po przekątnej, przeprowadzonej z lewego dolnego do prawego górnego kąta, przy czym kolor czerwony u góry tablicy, a biały na dole. Tablicę ustawia się na odpowiednio wysokich słupach na lądzie po prawej stronie w kierunku prądu 600 m powyżej i 300 m poniżej przewozu. W nocy tablice oświetlone białym światłem.
Znak Nr 18.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Dla oznaczenia miejsc, w których na dnie drogi wodnej znajdują się kable, przewody rurowe, łańcuchy lub liny, jak również miejsc, w których nie wolno kotwiczyć ani szrekować tratew: białe prostokątne tablice z czerwonym obramowaniem, z wymalowaną na nich czarną kotwicą obróconą trzonem w dół, przeciętą czerwonym pasem po przekątnej z lewego górnego do prawego dolnego kąta. Tablice umieszcza się na wysokich słupach na obu brzegach. Na 100 m z obu stron tablicy nie wolno kotwiczyć, szrekować, przybijać do brzegu.
Znak Nr 19.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Dla oznaczenia miejsc, w których znajdują się wszelkiego rodzaju linie napowietrzne (przewody wysokiego napięcia, telefoniczne itp.): kwadratowa biała tablica z pionowo umieszczonym czerwonym znakiem błyskawicy, u dołu napis czerwonymi cyframi oznaczający wysokość prześwitu przy najwyższym żeglownym stanie wody. Tablice umieszczone są w taki sam sposób jak przy przewozach międzybrzegowych (promach). W miejscach gdzie to jest możliwe pod przewodami nad środkiem szlaku żeglownego: czerwona flaga kwadratowa (płócienna, blaszana lub drewniana) umieszczona w płaszczyźnie poprzecznej do kierunku jazdy.
Znak Nr 20.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Jeden krótki dźwięk oznacza chęć minięcia się na prawo z idącymi naprzeciw statkami lub tratwami albo zgodą na takie minięcie się.
Znak Nr 21.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Dwa krótkie dźwięki oznaczają chęć minięcia się na lewo z idącymi naprzeciw statkami lub tratwami albo zgodą na takie minięcie się.
Znak Nr 22.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Trzy krótkie dźwięki oznaczają zatrzymanie pociągu holowniczego (rzucenie kotwicy), nadanie maszynie ruchu wstecznego lub zatrzymanie maszyny.
Znak Nr 23.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Pięć krótkich dźwięków oznacza, że statek, nie może zatrzymać swojej maszyny ani nadać jej ruchu wstecznego, nie może dać się wyprzedzić ani wyminąć bez narażenia się na niebezpieczeństwo.
Znak Nr 24.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Jeden długi dźwięk oznacza baczność (uwaga).
Znak Nr 25.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Dwa długie dźwięki oznaczają wezwania obsługi śluzy do otwarcia śluzy lub obsługi mostu do otwarcia przejazdu ruchomego przęsła mostowego.
Znak Nr 26.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Trzy długie dźwięki oznaczają koniec jazdy (koniec dnia).
Znak Nr 27.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Jeden długi i jeden krótki dźwięk oznacza: a) w czasie jazdy propozycję wyprzedzenia po prawej stronie w kierunku jazdy lub zgodę na takie wyprzedzenie, b) na postoju - podniesienie kotwicy, jazda naprzód.
Znak Nr 28.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Jeden długi i dwa krótkie dźwięki oznaczają: propozycję wyprzedzenia po stronie lewej w kierunku jazdy lub zgodę na takie wyprzedzenie.
Znak Nr 29.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Jeden długi i trzy krótkie dźwięki oznaczają nakazanie zatrzymania się statkom idącym z przeciwnej strony.
Znak Nr 30.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Długie i krótkie dźwięki dawane naprzemian oznaczają: wzywanie pomocy. Muszą być powtarzane wielokrotnie.
Znak Nr 31.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Dla oznaczenia statków stojących na szlaku żeglownym lub obok szlaku żeglownego wskutek uszkodzenia, niezdolności do ruchu, konieczności wyładowania lub przejęcia ładunku (lichtowania) albo w celu przeprowadzania robót regulacyjnych, konserwacyjnych, pogłębiarskich, pomiarowych i innych stosuje się: po stronie zamkniętego przejazdu, w dzień - czerwoną flagę, lub kulę wystawioną pochyło, w nocy czerwone światło; po stronie wolnego przejazdu, w dzień - czerwono-białą flagę lub kulę wystawioną pochyło, w nocy czerwone i białe światła w odstępie 1 m umieszczone pionowo.
Znak Nr 32.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Oznaczenie tratew stojących na drodze wodnej: w dzień biała flaga po stronie wolnego szlaku żeglownego w połowie długości tratwy, w nocy jasne białe światło umieszczone na obu rogach tratwy po stronie wolnego szlaku żeglownego.
Znak Nr 33.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Statki stojące poza szlakiem żeglownym oznacza się tylko w nocy, a mianowicie: jasne białe światło umieszczone na wysokości co najmniej 2 m nad powierzchnią wody po stronie szlaku żeglownego. Tym samym sygnałem oznacza się przystanie pływające.
Znak Nr 34.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Oznaczenie statków z własnym napędem idących pojedynczo w nocy: jasne białe światło "topowe" na dziobie, jasne białe światło "rufowe" na rufie, zielone światło "pozycyjne" z prawej burty, czerwone światło "pozycyjne" z lewej burty. Światła pozycyjne umieszcza się na 1/3 długości statku, licząc od dziobu statku; na bocznokołowcach w miejscu największej szerokości, tj. na przedniej części osłony kół. Światła topowe powinny być zawieszone na maszcie na dziobie co najmniej o 1 m wyżej od świateł pozycyjnych.
Znak Nr 35.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Oznaczenie statków bez własnego napędu o nośności ponad 50 ton, idących pojedynczo i nie holowanych lub pod żaglem w nocy: zielone światło pozycyjne na prawej burcie, czerwone światło pozycyjne na lewej burcie oraz jasne białe światło na rufie. Przy napuszczaniu się (spływaniu) rufą naprzód należy przy zbliżaniu się do statków poruszać światłem rufowym wymachując nim z prawa na lewo w płaszczyźnie poziomej.
Znak Nr 36.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Oznaczenie statków o powierzchni do 20 m2 włącznie oraz statków sportowych i rybackich: jasne białe światło na dziobie. Statki rybackie zatrudnione połowem oznaczają swoją obecność na wodzie zbliżającym się do nich statkom wymachując jasnym białym światłem.
Znak Nr 37.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Oznaczenie holowników idących z pociągiem: dwa jasne białe światła "topowe" na dziobie umieszczone na maszcie jedno nad drugim w odległości 1 m od siebie oraz dwa światła pozycyjne: zielone po prawej, czerwone po lewej burcie.
Znak Nr 38.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Oznaczenie statków holowanych w szeregu pierwszym i następnych za holownikiem, oprócz ostatniego: matowe białe światło na dziobie.
Znak Nr 39.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Oznaczenie statku holowanego w ostatnim szeregu za holownikiem: matowe białe światło na dziobie i jasne białe światło na rufie. Statki holowane przy burcie holownika zachowują swoje światła rufowe. Przy holowaniu jednego statku przy burcie holownika światło pozycyjne, umieszczone na wewnętrznej burcie holownika, przenosi się na zewnętrzną burtę statku holowanego.
Znak Nr 40.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Oznaczenie tratew holowanych przez holownik: dwa jasne białe światła po obu kątach tylnej części tratwy na wysokości 3 m od poziomu wody.
Znak Nr 41.
Statki holowane pojedynczo z brzegu oznacza się takim samym sygnałem jak statki nie holowane o pojemności ponad 50 ton, tj. sygnałem Nr 35.
Znak Nr 42.
Statki holowane pojedynczo z brzegu o pojemności do 50 ton oznacza się sygnałem Nr 35.
Znak Nr 43.
Statki holowane pojedynczo z brzegu o powierzchni do 20 m2 włącznie oraz statki sportowe i rybackie stosują sygnał Nr 36.
Znak Nr 44.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Statki o pojemności ponad 50 ton holowane z brzegu, jako pierwsze w pociągu holowniczym oznacza się światłami pozycyjnymi: zielone po prawej burcie, czerwone po lewej burcie. Inne statki wchodzące w skład pociągu holowniczego holowanego z brzegu oznacza się tak samo jak przy pociągu holowanym przez statek.
Znak Nr 45.
Przewozy z własnym napędem mechanicznym oznacza się sygnałem Nr 34.
Znak Nr 46.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Przewozy na uwięzi (promy przewozowe): jasne białe światła po obu burtach promu osłonięte od wewnętrznej strony promu.
Znak Nr 47.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Oznaczenie statków załadowanych materiałami łatwopalnymi, samozapalnymi lub wybuchowymi: w dzień flaga niebieska umieszczona pośrodku statku na wysokości co najmniej 3 m nad poziom wody. W nocy w taki sam sposób umieszczone niebieskie światło.
Znak Nr 48.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Oznaczenie statków i tratew będących w niebezpieczeństwie i potrzebujących pomocy: w dzień flaga lub kula czerwono-biała, w nocy dwa światła umieszczone jedno nad drugim w odstępie wzajemnym 1 m, górne czerwone, dolne białe.
Książeczka żeglarska
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Książeczka żeglarska
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
KSIĄŻECZKA ŻEGLARSKA
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
Grażyna J. Leśniak 27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
Grażyna J. Leśniak 25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
Monika Pogroszewska 02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
Tomasz Ciechoński 31.12.2024Identyfikator: | M.P.1952.A-87.1368 |
Rodzaj: | Zarządzenie |
Tytuł: | Uprawianie żeglugi i spławu na śródlądowych drogach wodnych. |
Data aktu: | 10/09/1952 |
Data ogłoszenia: | 18/10/1952 |
Data wejścia w życie: | 18/10/1952 |