Nadanie statutu Instytutowi Transportu Samochodowego.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU DROGOWEGO I LOTNICZEGO
z dnia 25 września 1951 r.
w sprawie nadania statutu Instytutowi Transportu Samochodowego.

Na podstawie art. 18 ustawy z dnia 8 stycznia 1951 r. o tworzeniu instytutów naukowo-badawczych dla potrzeb gospodarki narodowej (Dz. U. R. P. Nr 5, poz. 38) oraz w związku z § 5 zarządzenia z dnia 25 września 1951 r. w sprawie utworzenia Instytutu Transportu Samochodowego (Monitor Polski z 1952 r. Nr A-7, poz. 74) nadaje się temu instytutowi statut w brzmieniu, ustalonym w załączniku do niniejszego zarządzenia.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT INSTYTUTU TRANSPORTU SAMOCHODOWEGO

Rozdział I.

Postanowienia ogólne.

§  1.
Instytut Transportu Samochodowego, zwany dalej w skróceniu "instytutem", działa na podstawie ustawy z dnia 8 stycznia 1951 r. o tworzeniu instytutów naukowo-badawczych dla potrzeb gospodarki narodowej (Dz. U. R. P. Nr 5, poz. 38) oraz zarządzenia Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego z dnia 25 września 1951 r. w sprawie utworzenia Instytutu Transportu Samochodowego (Monitor Polski z 1952 r. Nr A-7, poz. 74).
§  2.
Siedzibą instytutu jest m. st. Warszawa.
§  3.
Instytut posiada osobowość prawną.
§  4.
Zwierzchni nadzór nad instytutem sprawuje Minister Transportu Drogowego i Lotniczego, zwany dalej w skróceniu "Ministrem".
§  5.
Instytut ma prawo używania pieczęci okrągłej z godłem państwowym pośrodku i napisem zawierającym nazwę instytutu w otoku.
§  6.
1.
Zadaniem instytutu jest prowadzenie prac naukowo-badawczych w dziedzinie transportu samochodowego mających na celu postęp techniczny, gospodarczy i organizacyjny, w szczególności w zakresie:
1)
użytkowania pojazdów samochodowych;
2)
utrzymania pojazdów samochodowych w gotowości technicznej (obsługa i naprawy);
3)
ekonomiki transportu samochodowego, a zwłaszcza obniżenia kosztów własnych pracy przewozowej;
4)
efektywności inwestycji samochodowych;
5)
paliw płynnych, paliw zastępczych oraz smarów;
6)
typowania, badania i opiniowania sprzętu samochodowego pochodzenia zagranicznego i krajowego oraz przystosowywania tych pojazdów do potrzeb transportu w kraju;
7)
zbierania materiałów i opiniowania wniosków dla produkcji krajowej sprzętu samochodowego;
8)
wprowadzania nowych metod technologii i środków obsługi i napraw;
9)
organizowania gospodarstw samochodowych i przewozów;
10)
zaopatrywania gospodarstw samochodowych w części zamienne i zespoły;
11)
ustalania zużycia pojazdów samochodowych i ich części;
12)
prowadzenia studiów i analiz z dziedziny usprawnienia ruchu drogowego;
13)
nadzorowania prac zakładowych komórek doświadczalnych i naukowo-badawczych;
14)
normalizacji technicznej.

Rozdział  II.

Dyrektor i Rada Naukowa.

§  7.
1.
Na czele instytutu stoi dyrektor, który kieruje samodzielnie działalnością instytutu i jest za nią odpowiedzialny.
2.
Dyrektor zarządza instytutem przy pomocy dwóch zastępców. Zastępcy mają przydzielony sobie zakres prac, za który odpowiadają przed dyrektorem.
3.
Dyrektora i jego zastępców powołuje i odwołuje Minister.
§  8.
Do zakresu działania dyrektora należy w szczególności:
1)
kierowanie całością prac naukowo-badawczych i organizacyjno-administracyjnych instytutu;
2)
przedstawianie Radzie Naukowej do zaopiniowania projektów planów prac oraz preliminarzy dochodów i wydatków instytutu;
3)
przedstawianie Ministrowi do zatwierdzenia planów prac i preliminarzy dochodów i wydatków (pkt 2);
4)
tworzenie w ramach instytutu za zgodą Ministra zakładów badawczych i doświadczalnych;
5)
zwoływanie konferencji i zjazdów naukowych;
6)
przedstawianie Ministrowi sprawozdań z działalności instytutu.
§  9.
Przy instytucie działa Rada Naukowa.
§  10.
1.
Rada Naukowa składa się z przewodniczącego, jego zastępcy oraz 9 członków, powołanych przez Ministra w porozumieniu z Ministrem Szkół Wyższych i Nauki na okres lat 3 spośród przedstawicieli nauki i znawców zagadnień wchodzących w zakres działania instytutu.
2.
Przewodniczący Rady i jego zastępca oraz członkowie mogą być odwołani przed upływem kadencji.
3.
Dyrektor i pracownicy instytutu nie mogą wchodzić w skład Rady.
§  11.
Do zakresu działania Rady Naukowej należy:
1)
inicjowanie prac naukowo-badawczych;
2)
opiniowanie planów prac oraz preliminarzy dochodów i wydatków instytutu;
3)
wypowiadanie się w sprawach dotyczących organizacji instytutu;
4)
rozpatrywanie innych spraw na zlecenie Ministra lub na wniosek przewodniczącego Rady.
§  12.
1.
Posiedzenia Rady Naukowej zwołuje jej przewodniczący.
2.
Przewodniczący obowiązany jest zwoływać posiedzenia Rady Naukowej co najmniej dwa razy w ciągu roku kalendarzowego.
3.
Niezależnie od obowiązku przewidzianego w ust. 2 przewodniczący obowiązany jest zwołać posiedzenie Rady:
1)
na żądanie Ministra;
2)
na żądanie dyrektora instytutu;
3)
na wniosek co najmniej połowy liczby członków Rady.
4.
W posiedzeniach Rady bierze udział dyrektor instytutu lub wyznaczony przez niego zastępca bez prawa brania udziału w głosowaniu.
§  13.
1.
Do ważności uchwał Rady Naukowej konieczna jest obecność przewodniczącego lub jego zastępcy i co najmniej połowy ogólnej liczby członków.
2.
Uchwały zapadają zwykłą większością głosów. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
3.
Uchwały Rady może uchylić Minister w całości lub w części z urzędu lub na wniosek dyrektora instytutu.
§  14.
Członkowie Rady Naukowej otrzymują za udział w posiedzeniach wynagrodzenie w wysokości określonej przez Ministra w porozumieniu z Ministrem Finansów.

Rozdział  III.

Organizacja instytutu.

§  15.
1.
Komórki organizacyjne instytutu dzielą się na naukowe i usługowe.
2.
Komórki naukowe realizują zasadnicze zadania instytutu określone w § 6 statutu; komórki usługowe wykonują funkcje pomocnicze w stosunku do komórek naukowych, a w szczególności załatwiają sprawy: personalne, budżetowo-rachunkowe i gospodarcze.
§  16.
Organizację wewnętrzną instytutu ustali Minister odrębnym zarządzeniem wydanym w porozumieniu z Ministrem Szkół Wyższych i Nauki oraz Ministrem Finansów, za zgodą Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.

Rozdział  IV.

Zasady gospodarki finansowej.

§  17.
Ogół dochodów i wydatków instytutu objęty jest budżetem Państwa (budżet centralny) w części dotyczącej Ministerstwa Transportu Drogowego i Lotniczego.
§  18.
1.
Do składania w imieniu instytutu oświadczeń w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych wymagane jest współdziałanie dwóch upoważnionych osób.
2.
Osobami upoważnionymi są: dyrektor, jego zastępcy i ustanowieni pełnomocnicy. Zastępcy dyrektora i pełnomocnicy działają w granicach swego umocowania.
3.
Minister ustanawia i odwołuje pełnomocników oraz ustala granice umocowania zastępców dyrektora i pełnomocników jak również może upoważnić dyrektora do samodzielnego składania oświadczeń w szczególnym zakresie.
§  19.
Wszelkie dokumenty obrotu pieniężnego, dokumenty obrotu materiałami i towarami jak również dokumenty o charakterze rozliczeniowym i kredytowym, stanowiące podstawę do otrzymania lub wydania środków pieniężnych, materiałów albo towarów, podpisują łącznie dyrektor lub osoba przez niego do tego upoważniona i starszy księgowy lub osoba przez niego do tego upoważniona.
§  20.
Do dokonywania czynności określonego rodzaju lub czynności szczególnych mogą być ustanowieni pełnomocnicy, którzy działają łącznie lub oddzielnie w granicach ich umocowania. Udzielenie pełnomocnictwa następuje w sposób przewidziany dla składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych instytutu.
§  21.
Likwidację instytutu zarządza Minister w porozumieniu z Ministrem Finansów i za zgodą Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.

Zmiany w prawie

Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Ratownik medyczny nauczy się na kursie, jak robić USG i stwierdzać zgon

Weszło w życie rozporządzenie w sprawie kursów kwalifikacyjnych dla ratowników medycznych. To konsekwencja przyznania tej grupie zawodowej nowych uprawnień: stwierdzania zgonu, do którego doszło podczas akcji medycznej, wykonania badania USG według protokołów ratunkowych oraz kwalifikacji do szczepienia i wykonania szczepienia przeciw COVID-19. Nowe przepisy określają jak będzie wyglądać egzamin i wzór zaświadczenia potwierdzającego odbycie kursu kwalifikacyjnego.

Agnieszka Matłacz 05.06.2024
MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1952.A-7.75

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Nadanie statutu Instytutowi Transportu Samochodowego.
Data aktu: 25/09/1951
Data ogłoszenia: 24/01/1952
Data wejścia w życie: 24/01/1952