Nadanie statutu Instytutowi Budownictwa Mieszkaniowego.

UCHWAŁA NR 600
RADY MINISTRÓW
z dnia 17 lipca 1952 r.
w sprawie nadania statutu Instytutowi Budownictwa Mieszkaniowego.

Na podstawie art. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1951 r. o tworzeniu instytutów naukowo-badawczych dla potrzeb gospodarki narodowej (Dz. U. Nr 5, poz. 38) w brzmieniu nadanym art. 74 ustawy z dnia 15 grudnia 1951 r. o szkolnictwie wyższym i o pracownikach nauki (Dz. U. z 1952 r. Nr 6, poz. 38) w związku z art. 41 ust. 2 tej ustawy Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
Nadaje się Instytutowi Budownictwa Mieszkaniowego, działającemu na podstawie zarządzenia Ministra Budownictwa z dnia 29 lipca 1949 r. w brzmieniu nadanym zarządzeniem Ministra Budownictwa Miast i Osiedli z dnia 9 stycznia 1952 r. (Monitor Polski Nr A-27, poz. 379), statut stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§  2.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Budownictwa Miast i Osiedli.
§  3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT INSTYTUTU BUDOWNICTWA MIESZKANIOWEGO

Rozdział I.

Postanowienia ogólne.

§  1.
Instytut Budownictwa Mieszkaniowego, zwany dalej w skróceniu "Instytutem", działa na podstawie ustawy z dnia 8 stycznia 1951 r. o tworzeniu instytutów naukowo-badawczych dla potrzeb gospodarki narodowej (Dz. U. z 1951 r. Nr 5, poz. 38 i z 1952 r. Nr 6, poz. 38) oraz na podstawie niniejszego statutu.
§  2.
Siedzibą Instytutu jest m. st. Warszawa.
§  3.
Instytut posiada osobowość prawną.
§  4.
Zwierzchni nadzór nad Instytutem sprawuje Minister Budownictwa Miast i Osiedli, zwany dalej w skróceniu "Ministrem".
§  5.
Instytut ma prawo używania pieczęci okrągłej z godłem państwowym pośrodku i napisem zawierającym nazwę Instytutu w otoku.
§  6.
Zadaniem Instytutu jest prowadzenie prac naukowo-badawczych, mających na celu postęp techniczny, organizacyjny i ekonomiczny w budownictwie mieszkaniowym, w nawiązaniu do zadań narodowych planów gospodarczych, a w szczególności:
1)
inwentaryzacja zasobów mieszkaniowych dla planowania i programowania budownictwa;
2)
programowanie i ekonomika zabudowy zespołów mieszkaniowych;
3)
programowanie i opracowywanie budowlanych standardów mieszkaniowych i standardów urządzeń osiedlowych;
4)
analiza projektów budynków mieszkalnych i ich zespołów wraz z budynkami usługowymi i urządzeniami osiedlowymi pod względem ekonomicznym, architektonicznym i konstrukcyjnym;
5)
typizacja projektów i opracowywanie projektów typowych;
6)
opracowywanie normatywów kosztorysowych;
7)
badanie kosztów i inne zagadnienia ekonomiczne budownictwa mieszkaniowego;
8)
opracowywanie wskaźników technicznych i techniczno-ekonomicznych dla budownictwa mieszkaniowego;
9)
opracowywanie wyników prac naukowo-badawczych w formie projektów, instrukcji, zaleceń i norm;
10)
publikowanie wyników prac Instytutu;
11)
popularyzacja zagadnień budownictwa mieszkaniowego.

Rozdział  II.

Dyrektor i Rada Naukowa.

§  7.
1.
Na czele Instytutu stoi dyrektor, który kieruje samodzielnie działalnością Instytutu i jest za nią odpowiedzialny.
2.
Dyrektor zarządza Instytutem przy pomocy dwóch zastępców. Zastępcy mają przydzielony sobie zakres prac, za który odpowiadają przed dyrektorem.
3.
Dyrektora i jego zastępców powołuje i odwołuje Minister.
§  8.
Do zakresu działania dyrektora należy w szczególności:
1)
kierowanie całością prac naukowo-badawczych i organizacyjno-administracyjnych Instytutu;
2)
przedstawianie Radzie Naukowej do zaopiniowania projektów planów prac oraz preliminarzy dochodów i wydatków Instytutu;
3)
przedstawianie Ministrowi do zatwierdzenia planów prac i preliminarzy dochodów i wydatków;
4)
zwoływanie konferencji i zjazdów naukowych;
5)
przedstawianie Ministrowi sprawozdań z działalności Instytutu.
§  9.
Przy Instytucie działa Rada Naukowa.
§  10.
1.
Rada Naukowa składa się z przewodniczącego, jego zastępcy oraz 12 członków, powoływanych na okres 3 lat spośród przedstawicieli nauki i znawców zagadnień wchodzących w zakres działania Instytutu, Przewodniczącego, zastępcę i 11 członków powołuje Minister Budownictwa Miast i Osiedli, jednego członka – Minister Gospodarki Komunalnej w porozumieniu z Ministrem Budownictwa Miast i Osiedli.
2.
Przewodniczący Rady i jego zastępca oraz członkowie mogą być odwołani przed upływem kadencji.
3.
Dyrektor i pracownicy Instytutu nie mogą wchodzić w skład Rady.
§  11.
Do zakresu działania Rady Naukowej należy:
1)
inicjowanie prac naukowo-badawczych;
2)
opiniowanie planów prac oraz preliminarzy dochodów i wydatków Instytutu;
3)
rozpatrywanie innych spraw na zlecenie Ministra lub na wniosek przewodniczącego Rady.
§  12.
1.
Posiedzenia Rady Naukowej zwołuje jej przewodniczący.
2.
Przewodniczący obowiązany jest zwoływać posiedzenia Rady Naukowej co najmniej dwa razy w ciągu roku kalendarzowego.
3.
Niezależnie od obowiązku przewidzianego w ust. 2 przewodniczący obowiązany jest zwołać posiedzenie Rady:
1)
na żądanie Ministra;
2)
na żądanie dyrektora Instytutu;
3)
na wniosek co najmniej połowy liczby członków Rady.
4.
W posiedzeniach Rady bierze udział dyrektor Instytutu lub wyznaczony przez niego zastępca bez prawa głosowania.
§  13.
1.
Do ważności uchwał Rady Naukowej konieczna jest obecność przewodniczącego lub jego zastępcy i co najmniej połowy ogólnej liczby członków.
2.
Uchwały zapadają zwykłą większością głosów. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
3.
Minister może uchylić uchwały Rady w całości lub w części z urzędu lub na wniosek dyrektora Instytutu.
§  14.
Członkowie Rady Naukowej otrzymują za udział w posiedzeniach wynagrodzenie w wysokości określonej przez Ministra w porozumieniu z Ministrem Finansów.

Rozdział  III.

Organizacja Instytutu.

§  15.
1.
Komórki organizacyjne Instytutu dzielą się na naukowe i usługowe.
2.
Komórki naukowe realizują zasadnicze zadania Instytutu, określone w § 6 statutu, a komórki usługowe wykonują funkcje pomocnicze w stosunku do komórek naukowych, w szczególności zaś załatwiają sprawy personalne, budżetowo-rachunkowe i gospodarcze.
§  16.
1.
Organizacja wewnętrzna Instytutu jest następująca:
1)
dział planowania i dokumentacji naukowo-technicznej;
2)
dział programowania i projektowania budynków mieszkalnych i usługowych;
3)
dział badania kosztów budowy;
4)
dział statystyki i ekonomiki budownictwa mieszkaniowego;
5)
dział programowania i ekonomiki zespołów mieszkaniowych;
6)
dział budżetowo-gospodarczy;
7)
referat spraw personalnych.
2.
W skład Instytutu wchodzą:
1)
pracownia projektowa Instytutu Budownictwa Mieszkaniowego oraz
2)
pracownia normatywów kosztorysowych.
3.
Działy dzielą się na stanowiska pracy, jedno- lub wieloosobowe; w razie zastosowania podziału działów na sekcje niezbędne jest uzyskanie na ten podział zgody Ministra Budownictwa Miast i Osiedli, wyrażonej po porozumieniu z Państwową Komisją Planowania Gospodarczego i z Państwową Komisją Etatów.

Rozdział  IV.

Zasady gospodarki finansowej.

§  17.
1.
Ogół dochodów i wydatków Instytutu objęty jest budżetem Państwa (budżet centralny) w części dotyczącej Ministerstwa Budownictwa Miast i Osiedli.
2.
Pracownia projektowa może być prowadzona według zasad rozrachunku gospodarczego.
3.
Pracownie normatywów kosztorysowych finansowane są ze środków specjalnych.
§  18.
1.
Do składania w imieniu Instytutu oświadczeń w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych wymagane jest współdziałanie dwóch upoważnionych osób.
2.
Osobami upoważnionymi są: dyrektor, jego zastępcy i ustanowieni pełnomocnicy. Zastępcy dyrektora i pełnomocnicy działają w granicach swego umocowania.
3.
Minister ustanawia i odwołuje pełnomocników oraz ustala granice umocowania zastępcy dyrektora i pełnomocników, jak również może upoważnić dyrektora do samodzielnego składania oświadczeń w szczególnym zakresie.
§  19.
Wszelkie dokumenty obrotu pieniężnego, dokumenty obrotu materiałami i towarami, jak również dokumenty o charakterze rozliczeniowym i kredytowym, stanowiące podstawę do otrzymania lub wydania środków pieniężnych, materiałów albo towarów, podpisują łącznie dyrektor lub osoba przez niego do tego upoważniona i główny (starszy) księgowy lub osoba przez niego do tego upoważniona.
§  20.
Do wykonania czynności określonego rodzaju lub czynności szczególnych mogą być ustanowieni pełnomocnicy, którzy działają łącznie lub oddzielnie w granicach ich umocowania. Udzielenie pełnomocnictwa następuje w sposób przewidziany dla składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych Instytutu.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1952.A-66.1007

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Nadanie statutu Instytutowi Budownictwa Mieszkaniowego.
Data aktu: 17/07/1952
Data ogłoszenia: 08/08/1952
Data wejścia w życie: 08/08/1952