Skład i tryb postępowania komisji powołanych do wydawania opinii co do przyczyn rozwiązania stosunku pracy.

ZARZĄDZENIE NR 157
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 3 lipca 1952 r.
w sprawie składu i trybu postępowania komisji powołanych do wydawania opinii co do przyczyn rozwiązania stosunku pracy.

Na podstawie § 6 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 czerwca 1952 r. w sprawie mieszkań służbowych i zakładowych (Dz. U. R. P. Nr 29, poz. 196) zarządza się, co następuje:
§  1.
Komisję, przewidzianą w § 6 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 czerwca 1952 r. w sprawie mieszkań służbowych i zakładowych (Dz. U. R. P. Nr 29, poz. 196), zwaną w dalszym ciągu "komisją", powołuje kierownik właściwej władzy naczelnej.
§  2.
Właściwą władzą naczelną zakładu pracy jest:
1)
dla władz (urzędów) centralnych podległych Prezesowi Rady Ministrów, prezydiów rad narodowych oraz dla organizacji społecznych i politycznych - Prezes Rady Ministrów;
2)
dla Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego - Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego;
3)
dla innych władz, urzędów, zakładów i instytucji państwowych, przedsiębiorstw państwowych i pozostających pod zarządem lub nadzorem państwowym, central spółdzielczo-państwowych oraz dla spółek, w których Skarb Państwa lub przedsiębiorstwa państwowe posiadają udział wynoszący ponad 50% kapitału zakładowego spółki - minister sprawujący nad nimi zwierzchni nadzór;
4)
dla związków zawodowych - przewodniczący Centralnej Rady Związków Zawodowych;
5)
dla Centralnego Związku Spółdzielczego, central spółdzielni i spółdzielni - prezes Centralnego Związku Spółdzielczego.
§  3.
W skład komisji wchodzą:
1)
przedstawiciel komórki zatrudnienia władzy naczelnej jako przewodniczący i
2)
przedstawiciel komórki prawnej władzy naczelnej - wyznaczeni przez kierownika władzy naczelnej oraz
3)
przedstawiciel zarządu głównego właściwego związku zawodowego.
§  4.
Powołanie komisji następuje na dany rok kalendarzowy. Przy większej ilości podległych zakładów pracy kierownik władzy naczelnej może powołać dwa lub więcej kompletów komisji.
§  5.
Władza naczelna po otrzymaniu odwołania pracownika od decyzji zakładu pracy wzywającej go w związku z rozwiązaniem umowy o pracę do opróżnienia mieszkania służbowego (zakładowego), bez wskazania mieszkania zastępczego, skierowuje odwołanie do komisji, celem wydania opinii, czy zachodzą warunki rozwiązania stosunku pracy przewidziane w § 6 ust. 1 pkt 1 - 4 powołanego w § 1 rozporządzenia.
§  6.
Komisja przed wydaniem opinii obowiązana jest dać możność złożenia wyjaśnień i wskazania dowodów zarówno wnoszącemu odwołanie pracownikowi jak i zakładowi pracy.
§  7.
Dla wyjaśnienia sprawy komisja może przeprowadzić dochodzenia drogą zbadania dokumentów, świadków i biegłych i ewentualnie wyznaczyć w tym celu rozprawę ustną.
§  8.
O terminie rozprawy należy zawiadomić pisemnie zarówno wnoszącego odwołanie jak i zakład pracy w takim czasie, by mieli oni możność wzięcia udziału w rozprawie.
§  9.
Po wyjaśnieniu sprawy komisja na posiedzeniu, w którym mogą brać udział tylko członkowie kompletu, odbywa naradę i ustala swoją opinię. Przebieg narad i głosowania jest tajny. Opinia komisji zapada większością głosów.
§  10.
Opinię powziętą przez komisję podpisują wszyscy członkowie kompletu bez względu na sposób ich głosowania. Opinia komisji (§ 5) powinna zawierać uzasadnienie zajętego przez komisję stanowiska.
§  11.
Obsługa biurowa komisji należy do komórki kadr władzy naczelnej.
§  12.
Do postępowania komisji w zakresie postępowania wyjaśniającego mają poza tym zastosowanie przepisy o postępowaniu administracyjnym.
§  13.
Opinię komisji przedkłada przewodniczący kierownikowi władzy naczelnej.
§  14.
Za udział w posiedzeniach odbytych przez komisję poza godzinami urzędowymi otrzymują członkowie jej wynagrodzenie w wysokości maksymalnej diety dziennej, przewidzianej przy podróżach służbowych pracowników państwowych,
§  15.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1952.A-58.891

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Skład i tryb postępowania komisji powołanych do wydawania opinii co do przyczyn rozwiązania stosunku pracy.
Data aktu: 03/07/1952
Data ogłoszenia: 09/07/1952
Data wejścia w życie: 09/07/1952