Korzystanie z usług i kontraktacji nieuspołecznionych przedsiębiorstw ciężarowego transportu drogowego.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU DROGOWEGO I LOTNICZEGO
z dnia 28 lutego 1952 r.
w sprawie korzystania z usług i kontraktacji nieuspołecznionych przedsiębiorstw ciężarowego transportu drogowego.

Na podstawie § 24 ust. 1 i 3 rozporządzenia Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego z dnia 27 listopada 1951 r. w sprawie udzielania zezwoleń na publiczny transport drogowy (Dz. U. R. P. Nr 64, poz. 442) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Jednostki gospodarki uspołecznionej, wymienione w § 2, zwane dalej "kontraktującymi", korzystają w drodze kontraktowania z usług nieuspołecznionych przedsiębiorstw przewozowych, zwanych dalej "przewoźnikami", które uzyskały zezwolenie na wykonywanie nieregularnego transportu rzeczy ciężarowymi pojazdami samochodowymi i konnymi.
2.
Kontraktację przeprowadza się na podstawie okresowego podziału usług transportowych przewoźników między kontraktujących.
3.
Podziału dokonują na konferencjach koordynacji przewozów wojewódzkie, a w Warszawie i Łodzi miejskie komisje planowania gospodarczego (komisje koordynacji transportu), zwane dalej "komisjami", w oparciu o wojewódzki plan przewozów przez porównanie z planami zdolności transportowej własnego taboru kontraktujących oraz z planami usług transportowych Państwowej Komunikacji Samochodowej i spółdzielczych przedsiębiorstw transportowych.
4.
Komisje ustalają dla każdego kontraktującego oddzielnie brakujący potencjał przewozowy taboru w tonach oraz określają rodzaj pojazdów (samochody ciężarowe bądź ciężarowe pojazdy konne), którymi przewoźnicy mają uzupełniać własny transport kontraktujących.
5.
Jeżeli po dokonaniu okresowego podziału usług transportowych (ust. 2) zajdzie konieczność zakontraktowania dalszych przewoźników, zainteresowani kontraktujący zgłaszają o tym prezydium wojewódzkiej rady narodowej (Rady Narodowej w m. st. Warszawie i m. Łodzi) wydziałowi komunikacji drogowej, który postąpi analogicznie do postanowień ust. 4.
§  2.
1.
Z usług przewoźników korzystają w drodze kontraktacji:
1)
branżowe przedsiębiorstwa transportowe zorganizowane dla obsługi jednorodnych potrzeb transportowych różnych jednostek gospodarczych jednego resortu występujących w dużym nasileniu w określonej miejscowości (określonym rejonie);
2)
biura transportowe pozostające na wewnętrznym pełnym rozrachunku gospodarczym, wykonujące usługi transportowe centralnie dla wszystkich zakładów wchodzących w skład jednego przedsiębiorstwa lub dla kilku przedsiębiorstw;
3)
inne nie wymienione komórki (działy) transportowe uspołecznionych jednostek organizacyjnych, które wykonują transport dla zaspokojenia potrzeb własnej jednostki, działające na wewnętrznym rozrachunku gospodarczym.
2. 1
Przepis ust. 1 nie odnosi się do branżowych przedsiębiorstw, biur i działów transportowych, działających dla potrzeb przedsiębiorstw, trudniących się dystrybucją artykułów przemysłowych i produktów rolnych.
3. 2
Z usług przewoźników mogą korzystać w drodze kontraktacji pozostałe jednostki administracji państwowej, podmioty gospodarki uspołecznionej w tym również jednostki transportowe wymienione w ust. 2 oraz inne organizacje korzystające z funduszów państwowych lub społecznych i spółdzielcze przedsiębiorstwa transportu publicznego tylko wówczas, gdy ich poszczególne kategorie upoważni do tego na okres przejściowy Minister Transportu Drogowego i Lotniczego w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
§  3.
Jednostki upoważnione do kontraktowania obowiązane są, w razie potrzeby korzystania z usług przewoźników, kontraktować ich tylko indywidualnie w trybie określonym przepisami niniejszego zarządzenia.
§  4.
1.
Pierwszeństwo kontraktowania przewoźników przysługuje branżowym przedsiębiorstwom, biurom i działom transportowym, działającym dla potrzeb budownictwa. Dalszą kolejność pierwszeństwa ustalają komisje okresowo.
2.
Jeżeli jednak pojazdy przewoźników jako specjalne w rozumieniu § 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego z dnia 27 listopada 1951 r. w sprawie udzielania zezwoleń na publiczny transport drogowy (Dz. U. R. P. Nr 64, poz. 442) nie nadają się do użycia w transporcie wykonywanym przez organizacje transportowe wymienione w ust. 1, pierwszeństwo przysługuje tym spośród kontraktujących, których potrzeby transportowe wymagają użycia takich pojazdów.
3.
Komisje mogą zawiesić okresowo ustalone pierwszeństwo kontraktacji, jeżeli zajdzie konieczność obsłużenia państwowych akcji ogólnogospodarczych określonych w § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 września 1951 r. w sprawie świadczenia usług transportowych na niektóre cele ogólnogospodarcze (Dz. U. R. P. Nr 49, poz. 359). W tych przypadkach mogą kontraktować przewoźników w pierwszej kolejności podmioty gospodarki uspołecznionej, przeprowadzające akcję ogólnogospodarczą.
§  5. 3
1.
Jednostki wymienione w § 2 ust. 3, które nie uzyskały zgody na kontraktację w trybie przewidzianym w tym przepisie, jak również pozostałe osoby nie wymienione w niniejszym zarządzeniu powinny korzystać z usług uspołecznionego transportu publicznego, a w braku tegoż mogą korzystać z usług przewoźników, którzy nie są zakontraktowani.
2.
Jednostki wymienione w § 2 ust. 3 z wyjątkiem przedsiębiorstw trudniących się dystrybucją artykułów przemysłowych i produktów rolnych, o ile nie kontraktują przewoźników, korzystać będą z ich usług na warunkach, jakie określą wojewódzkie, a w Warszawie i Łodzi - miejskie komisje planowania gospodarczego (komisje koordynacji transportu).
§  6.
1.
Kontraktujący, w celu pokrycia brakującego potencjału przewozowego, ustalonego przez komisje, dokonują wyboru przewoźników na podstawie udzielonych im do wglądu list sporządzonych przez wydziały komunikacji drogowej prezydiów powiatowych i miejskich rad narodowych miast stanowiących powiaty (Rad Narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi) w zakresie udzielonych przez nie zezwoleń na publiczny transport drogowy.
2.
Jeżeli przewoźnik posiada zezwolenie na wykonywanie transportu na obszarze obejmującym więcej niż jedno miasto lub jeden powiat, umieszcza go na liście (ust. 1) wydział komunikacji drogowej prezydium rady narodowej tego miasta lub powiatu, na którego obszarze znajduje się stałe miejsce postoju pojazdów przewoźnika.
3.
Listy przewoźników zawierają: nazwę przewoźnika, jego adres, miejsce postoju pojazdów, rodzaje pojazdów oraz ich nośność.
4.
Wybór wymaga uzgodnienia z wydziałem komunikacji drogowej prezydium właściwej rady narodowej (ust. 1). Po uzgodnieniu wybranych przewoźników kontraktujący sporządza ich wykaz, którego wzór stanowi załącznik Nr 1 do niniejszego zarządzenia. Wykaz, zatwierdzony przez wydział komunikacji drogowej, jest dla kontraktującego podstawą do zawarcia umów z przewoźnikami.
5.
Prezydia wojewódzkich rad narodowych mogą zastrzec sobie zatwierdzanie wykazów dla poszczególnych miast i powiatów,
§  7.
Prezydium rady narodowej (§ 6 ust. 5) może skierować przewoźnika do kontraktującego celem zawarcia z nim umowy w innym trybie niż ustalony w § 1 ust. 3 i 4 oraz w § 6, jeżeli tego wymagają okoliczności kontraktacji.
§  8.
1.
Umowę o usługi transportowe zawiera się na czas lub dla wykonania pracy przewozowej według wzoru umowy ramowej, stanowiącej załącznik Nr 2 do niniejszego zarządzenia.
2.
W ramach umowy (ust. 1) właściwi ministrowie (kierownicy urzędów centralnych) ustalą w porozumieniu z Ministrem Transportu Drogowego i Lotniczego szczegółowe warunki umów, zawieranych przez poszczególne kategorie podległych sobie jednostek.
§  9.
1.
Uchylanie się przewoźnika od obowiązku kontraktacji oraz od wykonania zawartej umowy powoduje cofnięcie zezwolenia na wykonywanie publicznego transportu drogowego.
2.
Niezatrudnianie zakontraktowanych. przewoźników przez kontraktującego może go pozbawić prawa do dalszej kontraktacji.
§  10.
1.
Kontraktujący obowiązani są składać właściwym prezydiom rad narodowych (wydziałom komunikacji drogowej) sprawozdania z pracy pojazdów zatrudnionych przez siebie przewoźników na formularzu, którego wzór stanowi załącznik Nr 3 do niniejszego zarządzenia.
2.
Prezydium rady narodowej może odmówić wskazania przewoźników do zakontraktowania tym kontraktującym, którzy sprawozdań nie składają albo składają je z opóźnieniem bądź nienależycie sporządzone.
§  11.
Prezydium wojewódzkiej rady narodowej (wydział komunikacji drogowej) sprawuje nadzór nad stosowaniem przepisów niniejszego zarządzenia.
§  12.
Przepisów zarządzenia nie stosuje się do taksówek i dorożek bagażowych.
§  13.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

.................................................................................

................................................................................

................................................................................

................................................................................

(Nazwa i dokładny adres kontraktującego)

WYKAZ

przewoźników przewidzianych do zakontraktowania.

Lp. Nazwisko i imię przewoźnika Adres i miejsce zamieszkania Miejsce postoju pojazdów Rodzaj pojazdów Ilość przyczep Łączna ładowność Czas kontraktacji od ..........

do ..........

Ilość ton do przewiezienia Uwagi
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
.................................... ............................................ ..........................................
.................................... (stempel i podpis kierownika wydziału (pieczęć i podpis kontraktującego)
.................................... komunikacji drogowej) ..........................................
(podpisy przewoźników) (miejscowość i data)

OBJAŚNIENIA:

Rubryka 5 - należy wymienić: samochód, ciągnik, pojazd konny.

Rubryki 8 i 9 - niezależnie od tego czy umowę zawiera się na określony czas, czy na określoną pracę przewozową, należy zawsze wypełnić obie rubryki, podając bądź przewidywany czas wykonania pracy przewozowej, bądź przewidywaną ilość ton do przewozu w określonym umową czasie.

Rubryka 10 - podać dla pojazdów samochodowych rodzaj i normę paliwa oraz przewidywany przebieg pojazdu w km w okresie kontraktacji.

TRYB POSŁUGIWANIA SIĘ WYKAZEM.

1.
Wykaz kontraktujący przedstawia w 2 egzemplarzach do zatwierdzenia prezydium rady narodowej. Prezydium rady narodowej przeprowadza w wykazie ewentualne zmiany, notuje prowizorycznie przydział pojazdów w listach (§ 6 ust. 1 zarządzenia) oraz zwraca kontraktującemu egzemplarze zatwierdzonego wykazu.
2.
Kontraktujący wzywa wyznaczonych i zatwierdzonych przez prezydium przewoźników do podpisania umowy na pojazdy objęte wykazem, a po zawarcia umowy dostarcza prezydium rady narodowej pierwszy egzemplarz wykazu, podpisanego przez siebie i zaopatrzonego w podpisy zakontraktowanych przewoźników. Egzemplarz ten powinien być dostarczony w ciągu 7 dni od daty zatwierdzenia wykazu.
3.
Prezydium rady narodowej (wydział komunikacji drogowej) ustala na podstawie pierwszego egzemplarza wykazu i złożonych na nim podpisów przewoźników, które pojazdy zostały zakontraktowane, i notuje to ostatecznie w listach przewoźników (§ 6 ust. 1 zarządzenia).
4.
Kontraktujący dostarcza prezydium rady narodowej w ciągu trzech dni po upływie ustalonego w wykazie okresu kontraktacji lub wykonania wyznaczonej w nim pracy przewozowej potwierdzenie wykonania zlecenia przez zakontraktowanych. Potwierdzenia powinny być podpisane przez kontraktującego i zaopatrzone w podpisy przewoźników na dowód, że zawarte z nimi umowy zostały wykonane. Niewykonywanie umów odnotowuje prezydium rady narodowej w listach przewoźników.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

UMOWA O WYKONANIE USŁUG TRANSPORTOWYCH

W dniu ....................................................................................................... 195...... r. pomiędzy

............................................................................. zwanym w dalszym ciągu "Kontraktującym",

w imieniu i na rzecz którego działa(ją) ob. (ob.) .........................................................................

a ....................................................................................................................................................

obierającym siedzibę prawną w ...................................................................................................

ul. ......................................................................................................, zwanym w dalszym ciągu

"Przewoźnikiem", w imieniu i na rzecz którego działa(ją) ob. (ob.) ...........................................

.......................................................................................................................................................

na podstawie .................................................................................................................................

została zawarta umowa następującej treści:

§ 1.

1. Przewoźnik zobowiązuje się

wykonać na rzecz Kontraktującego usługi transportowe obejmujące łącznie ...................................... ton*) wykonywać w okresie od ..................................................... do ................................................... zlecone przez kontraktującego usługi transportowe*).

2. Wymienione w ust. 1 usługi wykonywane będą następującymi pojazdami, stanowiącymi własność Przewoźnika:

1) samochodowymi*) .........................................................................................................

(podać rodzaj, ładowność, urządzenia

................................................................................................................................................

specjalne poszczególnych pojazdów).

2) konnymi*) ......................................................................................................................

(podać dane jak w pkt 1)

w granicach posiadanego przez Przewoźnika zezwolenia na wykonywanie publicznego transportu drogowego.

§ 2.

1. Przy wykonywaniu niniejszej umowy stosowane będą postanowienia:

1) Taryfy towarowej transportu samochodowego i spedycji*);

Taryfy dla przewozów konnych*),

wprowadzonej w życie zarządzeniem Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego z dnia 31 grudnia 1951 r. (Dz. T. i Z. K. z 1952 r. Nr 1, poz. 13*)-14*);

2) "Warunków szczegółowych" .........................................................................................

................................................................................................................................................

(podać pełną nazwę warunków*)

2. Wszelkie zmiany wymienionych w ust. 1 przepisów obowiązują strony automatycznie.

§ 3.

1. Przewoźnik obowiązany jest stawić do dyspozycji Kontraktującego, na miejsce przez niego wskazane, zdatne do pracy pojazdy wymienione w § 1 ust. 2 wraz z obsługą i zaopatrzone w materiały pędne w dni robocze od godz. ................ do godz. .......................

2. Za zgodą Przewoźnika pojazdy mogą być zatrudnione w dni świąteczne; czas pracy pojazdów w dni świąteczne strony ustalają każdorazowo w dodatkowym porozumieniu.

§ 4.

1. W razie niedostarczenia pojazdów w ustalonym czasie (§ 3) lub dostarczenia ich w stanie nie nadającym się do pracy Przewoźnik obowiązany jest uiścić - opłatę równą opłacie, przewidzianej w taryfie za przetrzymanie wynajętych pojazdów*)

odszkodowanie umowne w wysokości ..... zł za każdą godzinę i za każdy pojazd*).

2. Za przestój pojazdów w czasie ustalonym (§ 3), spowodowany brakiem zatrudnienia, Kontraktujący uiszcza Przewoźnikowi opłatę*) odszkodowanie umowne*) obliczone w sposób podany w ust. 1.

§ 5.

Kontraktujący obowiązany jest:

1) udzielać Przewoźników w czasie trwania umowy zleceń, określających pojazd(y), który ma być użyty do transportu, rodzaj i ciężar ładunku, miejsce naładunku i wyładunku, datę wykonania transportu oraz wszelkie inne dane konieczne dla ustalenia należności za wykonany transport;

2) potwierdzać Przewoźnikowi wykonanie zleceń oraz czas przestoju jego pojazdu(ów) spowodowany brakiem zatrudnienia;

3) dostarczać Przewoźnikowi na jego żądanie do dnia 10 każdego miesiąca za miesiąc ubiegły rozliczenia jego należności i wystawić mu poświadczenie uzyskanego obrotu i dokonanych potrąceń na podatki.

§ 6.

Należności Przewoźnika obliczane będą zgodnie z obowiązującą taryfą i wypłacane w trybie obowiązujących przepisów w ciągu 14 dni od daty przedstawienia rachunku za wykonany bez zastrzeżeń transport.

§ 7.

Bez pisemnej zgody Kontraktującego Przewoźnik nie może powierzać wykonania umowy innej osobie (przewoźnikowi) ani też przelewać przypadających mu należności.

§ 8.

Wszelkie należności skarbowe związane z zawarciem i wykonywaniem niniejszej umowy ponosi Przewoźnik.

§ 9.

1. Umowa ulega rozwiązaniu - przed upływem terminu jej ważności*) - przed wykonaniem zadania*) określonego w § 1:

1) w odniesieniu do poszczególnego pojazdu, jeżeli:

a) Przewoźnik udowodni, że utracił pojazd*) lub konia*) albo że pojazd uległ zniszczeniu lub uszkodzeniu, które wymaga gruntownej naprawy*), lub też, że koń zachorował*);

b) Kontraktujący odmówi Przewoźnikowi potwierdzenia wykonanego bez zastrzeżeń zlecenia lub też odmówi potwierdzenia przestoju pojazdu z powodu braku zatrudnienia;

c) dostarczony przez Przewoźnika pojazd nie jest zatrudniony przez czas dłuższy niż 3 dni jednorazowo albo przez 7 dni łącznie w ciągu miesiąca, nie wliczając w ten okres dni świątecznych, jeżeli Przewoźnik nie jest obowiązany do pracy w te dni;

2) w całości, jeżeli:

a) Przewoźnik utraci prawo wykonywania publicznego transportu drogowego;

b) wykaz przewoźników, sporządzony w trybie zarządzenia Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego z dnia 28 lutego 1952 r. w sprawie korzystania z usług i kontraktacji nieuspołecznionych przedsiębiorstw ciężarowego transportu drogowego (Monitor Polski Nr A-24, poz. 307) zostanie przez właściwe prezydium rady narodowej unieważniony.

2. We wszystkich przypadkach, określonych w ust. 1, Kontraktujący obowiązany jest potwierdzić Przewoźnikowi wykonanie przez niego niniejszej umowy i powiadomić o tym pisemnie Prezydium ......................... Rady Narodowej w .............................................

§ 10.

Spory mogące wyniknąć na tle wykonywania niniejszej umowy rozstrzygane będą przez właściwy sąd w .......................................................

§ 11.

Umowę niniejszą sporządzono w 2 jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron.

..................................................................

(podpis Przewoźnika

i ewent. pieczęć)

.............................................................

(podpis Kontraktującego i pieczęć)

______

UWAGA: *) Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

Nazwa i adres Jednostki kontraktującej Sprawozdanie z wykonanej pracy przewozowej pojazdami zakontraktowanymi Rok ...................................................
Miesiąc ...............................................
Pojazdy samochodowe Pojazdy konne
Zakontraktowani* * )

Kontraktujący*)

Ilość pojazdów zakontraktowanych w okresie sprawozdawczym Wozodni Ilość jazd z ładunkiem Przebieg km Ilość przewiezionych ton Wykonana praca przewozowa tono-km Ilość pojazdów zakontraktowanych w okresie sprawozdawczym Wozodni Ilość przewiezionych ton UWAGI
zakontraktowania pracy ogółem w tym z ładunkiem zakontraktowania pracy
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
................................................ ................................................

(miejscowość, data) (podpis sporządzającego)

______

*) Niepotrzebne skreślić.

Uwagi:

I. Sprawozdanie sporządzają i przedkładają w miesiącu następującym po miesiącu sprawozdawczym:

1) kontraktujący - prezydiom powiatowych rad narodowych (wydziałom komunikacji drogowej) do dnia 5,

2) prezydia powiatowych rad narodowych - prezydiom wojewódzkich rad narodowych (wydziałom komunikacji drogowej) do dnia 10,

3) prezydia wojewódzkich rad narodowych - Ministerstwu Transportu Drogowego i Lotniczego (Departamentowi Komunikacji Drogowej) do dnia 20.

II. W rubryce 1 sprawozdania wyszczególniają:

1) kontraktujący - zakontraktowanych przewoźników (imiennie),

2) prezydia powiatowych rad narodowych - kontraktujących (imiennie bądź jednostkami),

3) prezydia wojewódzkich rad narodowych - kontraktujących w grupach zestawionych według resortowego podziału.

1 § 2 ust. 2 dodany przez § 1 pkt 1 lit. a) zarządzenia z dnia 28 sierpnia 1954 r. (M.P.54.83.969) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 września 1954 r.
2 § 2 ust. 3 zmieniony i według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 1 lit. b) zarządzenia z dnia 28 sierpnia 1954 r. (M.P.54.83.969) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 września 1954 r.
3 § 5 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 28 sierpnia 1954 r. (M.P.54.83.969) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 września 1954 r.
*)Niepotrzebne skreślić.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024