Tryb, terminy i forma sporządzania faktur przejściowych za roboty budowlano-montażowe i prace projektowe jednostek budownictwa przemysłowego.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA BUDOWNICTWA PRZEMYSŁOWEGO
z dnia 29 listopada 1952 r.
w sprawie trybu, terminów i formy sporządzania faktur przejściowych za roboty budowlano-montażowe i prace projektowe jednostek budownictwa przemysłowego. *

Na podstawie § 4 i § 5 ust. 2 uchwały Nr 17 Prezydium Rządu z dnia 10 stycznia 1952 r. w sprawie zasad rozliczeń za roboty budowlano-montażowe i prace projektowe w zakresie inwestycji i kapitalnych remontów między jednostkami gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski Nr A-6, poz. 59) zarządza się, co następuje:

I.

Fakturowanie robót budowlano-montażowych.

§  1.
Podstawą do wystawiania faktur przejściowych za wykonane roboty budowlano-montażowe są protokoły stanu robót (załącznik nr 1) ustalające procentowo wartość wykonanych robót od początku budowy w oparciu o tabelę scalonych elementów budowy, opracowywane oddzielnie dla każdego obiektu na podstawie kosztorysów umownych.
§  2.
Protokoły stanu robót powinny być sporządzane w okresach półmiesięcznych w ciągu dwóch dni po upływie 15 i ostatniego dnia każdego miesiąca. Szczegółowe terminy sporządzania protokołu stanu robót ustala kierownik robót generalnego wykonawcy w porozumieniu z przedstawicielem inwestora oraz z kierownikami robót podwykonawców.
§  3.
1.
Protokół stanu robót sporządza oddzielnie generalny wykonawca i oddzielnie podwykonawca.
2.
Protokół stanu robót obejmujący roboty wykonane przez generalnego wykonawcę sporządza się w pięciu egzemplarzach, z których dwa otrzymuje inwestor, jeden przeznaczony jest jako załącznik do faktury i żądania zapłaty generalnego wykonawcy, a dwa pozostają do wewnętrznego użytku generalnego wykonawcy.
3.
Protokół stanu robót obejmujący roboty wykonane przez podwykonawcę sporządza się w ośmiu egzemplarzach, z których pięć otrzymuje generalny wykonawca, jeden przeznaczony jest jako załącznik do faktury i żądania zapłaty podwykonawcy, a dwa pozostają do wewnętrznego użytku podwykonawcy.
§  4.
1.
Protokół stanu robót obejmujący roboty wykonane przez generalnego wykonawcę podpisują przedstawiciele generalnego wykonawcy i inwestora.
2.
Protokół stanu robót obejmujący roboty wykonane przez podwykonawcę podpisują przedstawiciele podwykonawcy, generalnego wykonawcy i inwestora. Protokół stanu robót podwykonawcy stanowi podstawę do rozliczeń pomiędzy podwykonawcą a generalnym wykonawcą, jak również pomiędzy generalnym wykonawcą a inwestorem.
3.
W przypadku niestawienia się przedstawiciela inwestora w ustalonym terminie protokół stanu robót może być sporządzony bez udziału przedstawiciela inwestora z dokonaniem odpowiedniej wzmianki w protokole. Ustalenia zawarte w takim protokole stanowią podstawę do wystawienia faktury przejściowej.
§  5.
Faktury przejściowe należy wystawiać według załączonego wzoru (załącznik nr 2) oddzielnie na każdą budowę (obiekt) dwa razy w miesiącu według protokołu stanu robót, sporządzonego na dzień 15 i ostatni miesiąca, w następujących terminach:
1)
za pierwszą połowę miesiąca - do dnia 23 bieżącego miesiąca;
2)
za drugą połowę miesiąca - do dnia 8 następnego miesiąca.
§  6.
Faktury przejściowe, wystawione przez generalnego wykonawcę na podstawie protokołu stanu robót, obejmują roboty wykonane przez generalnego wykonawcę i podwykonawców.
§  7.
1.
W dniu wystawienia faktury przejściowej wykonawca przesyła zamawiającemu (którym jest dla podwykonawcy generalny wykonawca, a dla generalnego wykonawcy - inwestor):
1)
oryginał i kopię faktury;
2)
jeden egzemplarz protokołu stanu robót wykonanych własnymi siłami oraz
3)
jeżeli wystawiającym jest generalny wykonawca - po jednym egzemplarzu protokołów stanu robót podwykonawców.
2.
Najpóźniej następnego dnia roboczego po wystawieniu faktury przejściowej wykonawca obowiązany jest wystawić i złożyć w banku finansującym żądanie zapłaty, do którego dołącza:
1)
dwie kopie faktury;
2)
jeden egzemplarz protokołu stanu robót wykonanych przez wykonawcę oraz
3)
jeżeli wystawiającym jest generalny wykonawca - po jednym egzemplarzu protokołów stanu robót podwykonawców.

II.

Fakturowanie prac projektowych.

§  8.
Podstawą do wystawienia faktury przejściowej za prace projektowe są protokoły stanu wykonania dokumentacji technicznej, ustalające stopień wykonania poszczególnych faz, działów i stadiów dla każdego obiektu oddzielnie.
§  9.
Protokoły stanu wykonania dokumentacji technicznej powinny być sporządzane przez biuro projektowe w odstępach miesięcznych w terminie do dnia 6 miesiąca następnego po okresie, którego dotyczy faktura.
§  10.
1.
Stopień wykonania dokumentacji technicznej dotyczącej inwestycji o wartości do 1500 tys. zł ustala biuro projektowe w protokole jednostronnym.
2.
Stopień wykonania dokumentacji technicznej dotyczącej inwestycji o wartości powyżej 1500 tys. zł ustala się w protokole dwustronnym, podpisanym przez przedstawiciela zamawiającego oraz biura projektowego. W tym celu zgodnie z warunkami umownymi do umowy ramowej dotyczącej sporządzania dokumentacji technicznej dla inwestycji przedstawiciel zamawiającego powinien stawić się w biurze projektowym bez wezwania pomiędzy 1 a 5 dniem każdego miesiąca. W przypadku nieprzybycia zamawiającego biuro projektowe sporządza protokół jednostronny, czyniąc o tym odpowiednią wzmiankę w protokole. Ustalenia, zawarte w takim protokole, stanowią podstawę do wystawienia faktury przejściowej.
§  11.
1.
Faktury przejściowe za prace projektowe powinny być sporządzane według załączonego wzoru (załącznik nr 3) w następujących terminach:
1)
w jednostkach podległych Centralnemu Zarządowi Biur Projektów - do dnia 20 następnego miesiąca po okresie, którego dotyczy faktura;
2)
w innych jednostkach - do dnia 10 następnego miesiąca po okresie, którego dotyczy faktura.
2.
Pierwszą fakturę przejściową wystawia się po wykonaniu prac wartości nie mniejszej niż 1.500 zł.
§  12.
1.
W dniu wystawienia faktury przejściowej biuro projektowe przesyła zamawiającemu oryginał oraz kopię faktury.
2.
Najpóźniej następnego dnia roboczego po wystawieniu faktury przejściowej biuro projektowe obowiązane jest na podstawie faktury wystawić żądanie zapłaty i złożyć je wraz z dwiema kopiami faktury przejściowej w swoim banku finansującym.

III.

Postanowienia ogólne.

§  13.
1.
W celu zabezpieczenia terminowości fakturowania i składania faktur do inkasa kierownictwo jednostek uprawnionych do fakturowania dopilnuje bezzwłocznego opracowania wewnętrznego schematu i terminarza obiegu dokumentów związanych z wykonywaniem przepisów niniejszego zarządzenia w podległej im jednostce.
2.
Przekroczenia terminów ustalonych w terminarzach obiegu dokumentów, które w skutkach spowodowały spóźnione złożenie faktury do inkasa, powinny być podawane do wiadomości jednostki nadrzędnej w raportach miesięcznych. Obowiązek sporządzania wyżej wymienionych raportów spoczywa na głównych księgowych jednostek uprawnionych do fakturowania.
§  14.
W celu uniknięcia trudności wynikających ze zmiany trybu fakturowania zezwala się na sporządzenie faktury przejściowej za roboty budowlano-montażowe za miesiąc październik i listopad br. na dotychczas stosowanym formularzu bez załączenia protokołu stanu robót, z tym jednak że obowiązuje potwierdzenie przez inspektora nadzoru.
§  15.
Z dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia tracą moc przepisy zarządzenia Nr 128 Ministra Budownictwa Przemysłowego z dnia 4 czerwca 1952 r. w sprawie tymczasowych zasad fakturowania.
§  16.
Zarządzenie obowiązuje od dnia 1 października 1952 r.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

* Z dniem 22 listopada 1955 r. nin. zarządzenie traci moc w zakresie dotyczącym fakturowania robót budowlano-montażowych, zgodnie z § 33 zarządzenia z dnia 22 listopada 1955 r. w sprawie rozliczania się fakturami miesięcznymi za roboty budowlano-montażowe wykonywane przez jednostki podległe Ministrowi Budownictwa Przemysłowego (M.P.55.121.1593).

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1952.A-105.1634

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Tryb, terminy i forma sporządzania faktur przejściowych za roboty budowlano-montażowe i prace projektowe jednostek budownictwa przemysłowego.
Data aktu: 29/11/1952
Data ogłoszenia: 29/12/1952
Data wejścia w życie: 01/10/1952