Ogłoszenie statutu Państwowego Instytutu Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego.

OBWIESZCZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 24 września 1951 r.
w sprawie ogłoszenia statutu Państwowego Instytutu Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego.

Na podstawie § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 1951 r. w sprawie nadania statutu Państwowemu Instytutowi Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego (Dz. U. R. P. Nr 49, poz. 358) ogłasza się w załączeniu statut tego Instytutu.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT PAŃSTWOWEGO INSTYTUTU BIOLOGII DOŚWIADCZALNEJ IM. M. NENCKIEGO

§ 1.
Instytut Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego, zwany dalej w skróceniu "Instytutem", utworzony dekretem z dnia 5 września 1947 r. (Dz. U. R. P. Nr 60, poz. 329), a uznany rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 27 lipca 1948 r. (Dz. U. R. P. Nr 37, poz. 267) za samodzielną placówkę naukowo-badawczą, działa w oparciu o dekret z dnia 28 października 1947 r. o organizacji nauki i szkolnictwa wyższego (Dz. U. R. P. Nr 66, poz. 415) i na podstawie niniejszego statutu.
§  2.
1.
Instytut posiada osobowość prawną.
2.
Siedzibą Instytutu jest m. Łódź. Instytut może - za zgodą Ministra Szkół Wyższych i Nauki - posiadać oddziały, placówki badawcze i stacje eksperymentalne w innych miejscowościach.
§  3.
Instytut jest samodzielną placówką naukowo-badawczą, obejmującą swą działalnością całokształt zagadnień w zakresie biologii doświadczalnej, ze szczególnym uwzględnieniem ekologii i etologii zwierząt oraz hydrobiologii, neurologii, biochemii i psychologii doświadczalnej.
§  4.
Do zadań Instytutu należy w szczególności:
1)
prowadzenie samodzielnych prac naukowo-badawczych według ustalonego planu,
2)
nadzorowanie i koordynowanie prac naukowo-badawczych, związanych z działalnością Instytutu,
3)
utrzymywanie łączności i współpraca z odpowiednimi instytucjami i organizacjami w kraju i za granicą, wykorzystywanie tych doświadczeń, a zwłaszcza doświadczeń praktycznych i zdobyczy teoretycznych Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich oraz krajów demokracji ludowej,
4)
wyrażanie opinii na żądanie władz i instytucji państwowych,
5)
popularyzacja wyników przeprowadzonych badań i współdziałanie w ich stosowaniu,
6)
prowadzenie biblioteki i ośrodka dokumentacji w zakresie biologii i nauk pokrewnych,
7)
opracowywanie i redagowanie publikacji naukowych i popularyzatorskich, podręczników, czasopism, biuletynów, sprawozdań, instrukcji, druków oraz współpraca w tych dziedzinach z zainteresowanymi instytucjami,
8)
szkolenie i doskonalenie kadr naukowych,
9)
organizowanie zebrań, zjazdów i konferencji naukowych,
10)
organizowanie i utrzymywanie sieci korespondentów i przeprowadzanie ankiet,
11)
prowadzenie innych prac zleconych przez Ministra Szkół Wyższych i Nauki.
§  5.
1.
Na czele Instytutu stoi dyrektor, powołany w trybie art. 109 ust. 2 dekretu z dnia 28 października 1947 r. o organizacji nauki i szkolnictwa wyższego (Dz. U. R. P. Nr 66, poz. 415), który kieruje samodzielnie działalnością Instytutu i jest za nią odpowiedzialny.
2.
Dyrektor zarządza Instytutem przy pomocy 2 zastępców powoływanych i odwoływanych przez Ministra Szkół Wyższych i Nauki.
3.
Zastępcy mają przydzielony sobie zakres prac, za który odpowiadają przed dyrektorem.
§  6.
Do zakresu działania dyrektora Instytutu należy w szczególności:
1)
kierowanie całością prac naukowo-badawczych i organizacyjno-administracyjnych Instytutu,
2)
ustalanie i przedstawianie do zatwierdzenia Ministrowi Szkół Wyższych i Nauki planu prac i projektów budżetów oraz sprawozdań z ich wykonania,
3)
zwoływanie konferencji i zjazdów naukowych przewidzianych w § 4 pkt 9,
4)
podawanie do wiadomości publicznej sprawozdań rocznych z wykonania planu i działalności Instytutu.
§  7.
W Instytucie czynna jest Rada Naukowa.
§  8.
1.
Rada Naukowa składa się z przewodniczącego oraz członków powoływanych na okres 3 lat spośród działaczy nauki, wybitnych znawców w dziedzinie biologii oraz przedstawicieli Ministrów: Szkół Wyższych i Nauki, Zdrowia, Rolnictwa oraz Leśnictwa.
2.
Przewodniczącego i członków Rady Naukowej powołuje i odwołuje Minister Szkół Wyższych i Nauki.
3.
Liczba członków Rady Naukowej nie może przekraczać łącznie z przewodniczącym 25 osób.
§  9.
Do zadań Rady Naukowej należy:
1)
opiniowanie planów pracy, projektów budżetu oraz sprawozdań z działalności Instytutu,
2)
inicjowanie prac naukowo-badawczych,
3)
omawianie zagadnień naukowych mających zasadnicze znaczenie dla prac Instytutu,
4)
wypowiadanie się w sprawach, dotyczących organizacji Instytutu,
5)
uchwalanie regulaminu swych prac, który podlega zatwierdzeniu przez Ministra Szkół Wyższych i Nauki,
6)
rozpatrywanie innych spraw na zlecenie Ministra Szkół Wyższych i Nauki lub na wniosek dyrektora Instytutu.
§  10.
1.
Posiedzenia Rady Naukowej zwołuje jej przewodniczący.
2.
Przewodniczący obowiązany jest zwołać posiedzenie Rady Naukowej przynajmniej dwa razy w ciągu roku kalendarzowego.
3.
Niezależnie od obowiązku, przewidzianego w ust. 2, przewodniczący obowiązany jest zwołać posiedzenie Rady Naukowej:
1)
na żądanie Ministra Szkół Wyższych i Nauki,
2)
na wniosek co najmniej 1/4 liczby członków,
3)
na żądanie dyrektora Instytutu.
§  11.
Do ważności uchwał Rady Naukowej konieczna jest obecność przewodniczącego i co najmniej połowy ogólnej liczby członków. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
§  12.
Przewodniczący i członkowie Rady Naukowej otrzymują za udział w posiedzeniach wynagrodzenie według norm ustalonych przez Ministra Szkół Wyższych i Nauki w porozumieniu z Ministrem Finansów.
§  13.
Udział w Radzie Naukowej nie stoi na przeszkodzie wykonywaniu prac specjalnych lub wyrażaniu opinii indywidualnych na podstawie umowy, zawartej z Instytutem.
§  14.
1.
Instytut spełnia swoje zadania przy pomocy działów i pracowni naukowych, w obrębie których pracują stałe i zmienne zespoły naukowo-badawcze, oraz komórek ogólno-administracyjnych.
2.
Organizację wewnętrzną Instytutu zatwierdza w ramach budżetu i etatów Minister Szkół Wyższych i Nauki na wniosek dyrektora Instytutu zaopiniowany przez Radę Naukową. Podziału na zespoły w obrębie pracowni dokonuje dyrektor Instytutu.
3.
Dyrektor Instytutu może dla całego Instytutu jak i dla poszczególnych jego komórek wydać szczegółowe regulaminy pracy. Regulaminy i ich zmiany podlegają zatwierdzeniu przez Ministra Szkół Wyższych i Nauki.
§  15.
Ogół dochodów i wydatków Instytutu objęty jest budżetem Państwa (budżet centralny) w części dotyczącej Ministerstwa Szkół Wyższych i Nauki.
§  16.
1.
Na rzecz osób, nie będących jednostkami gospodarki uspołecznionej, nie wolno zbywać środków trwałych Instytutu ani też ustanawiać na nich praw rzeczowych ograniczonych.
2.
W poszczególnych przypadkach gospodarczo uzasadnionych Minister Szkół Wyższych i Nauki w porozumieniu z Ministrem Finansów i za zgodą Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego może zezwolić Instytutowi na zbycie poszczególnych środków trwałych lub określonych ich rodzajów osobom, nie będącym jednostkami gospodarki uspołecznionej, albo na ustanowienie na tych środkach praw rzeczowych ograniczonych.
§  17.
1.
Do składania w imieniu Instytutu oświadczeń w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych wymagane jest współdziałanie dwóch upoważnionych osób.
2.
Osobami upoważnionymi są: dyrektor, zastępca dyrektora i ustanowieni pełnomocnicy: Zastępca dyrektora i pełnomocnicy działają w granicach swego umocowania.
3.
Minister Szkół Wyższych i Nauki ustanawia i odwołuje pełnomocników oraz ustala granice umocowania zastępcy dyrektora i pełnomocników, jak również może upoważnić dyrektora do samodzielnego składania oświadczeń w szczególnym zakresie.
§  18.
Do dokonywania czynności określonego rodzaju lub czynności szczególnych mogą być ustanowieni pełnomocnicy, którzy działają łącznie lub oddzielnie w granicach ich umocowania. Udzielenie pełnomocnictwa następuje w sposób przewidziany dla składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych Instytutu.
§  19.
Wszelkie dokumenty obrotu pieniężnego, dokumenty obrotu materiałami i towarami, jak również dokumenty o charakterze rozliczeniowym i kredytowym, stanowiące podstawę do otrzymania lub wydania środków pieniężnych, materiałów albo towarów, podpisują łącznie dyrektor lub osoba przez niego do tego upoważniona i starszy księgowy lub osoba przez niego do tego upoważniona.
§  20.
Instytut ma prawo używania pieczęci okrągłej z godłem państwowym pośrodku i napisem zawierającym nazwę Instytutu w otoku.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1951.A-87.1209

Rodzaj: Obwieszczenie
Tytuł: Ogłoszenie statutu Państwowego Instytutu Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego.
Data aktu: 24/09/1951
Data ogłoszenia: 08/10/1951
Data wejścia w życie: 08/10/1951