Ogłoszenie statutu Państwowego Instytutu Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego.

OBWIESZCZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 24 września 1951 r.
w sprawie ogłoszenia statutu Państwowego Instytutu Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego.

Na podstawie § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 1951 r. w sprawie nadania statutu Państwowemu Instytutowi Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego (Dz. U. R. P. Nr 49, poz. 358) ogłasza się w załączeniu statut tego Instytutu.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT PAŃSTWOWEGO INSTYTUTU BIOLOGII DOŚWIADCZALNEJ IM. M. NENCKIEGO

§ 1.
Instytut Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego, zwany dalej w skróceniu "Instytutem", utworzony dekretem z dnia 5 września 1947 r. (Dz. U. R. P. Nr 60, poz. 329), a uznany rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 27 lipca 1948 r. (Dz. U. R. P. Nr 37, poz. 267) za samodzielną placówkę naukowo-badawczą, działa w oparciu o dekret z dnia 28 października 1947 r. o organizacji nauki i szkolnictwa wyższego (Dz. U. R. P. Nr 66, poz. 415) i na podstawie niniejszego statutu.
§  2.
1.
Instytut posiada osobowość prawną.
2.
Siedzibą Instytutu jest m. Łódź. Instytut może - za zgodą Ministra Szkół Wyższych i Nauki - posiadać oddziały, placówki badawcze i stacje eksperymentalne w innych miejscowościach.
§  3.
Instytut jest samodzielną placówką naukowo-badawczą, obejmującą swą działalnością całokształt zagadnień w zakresie biologii doświadczalnej, ze szczególnym uwzględnieniem ekologii i etologii zwierząt oraz hydrobiologii, neurologii, biochemii i psychologii doświadczalnej.
§  4.
Do zadań Instytutu należy w szczególności:
1)
prowadzenie samodzielnych prac naukowo-badawczych według ustalonego planu,
2)
nadzorowanie i koordynowanie prac naukowo-badawczych, związanych z działalnością Instytutu,
3)
utrzymywanie łączności i współpraca z odpowiednimi instytucjami i organizacjami w kraju i za granicą, wykorzystywanie tych doświadczeń, a zwłaszcza doświadczeń praktycznych i zdobyczy teoretycznych Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich oraz krajów demokracji ludowej,
4)
wyrażanie opinii na żądanie władz i instytucji państwowych,
5)
popularyzacja wyników przeprowadzonych badań i współdziałanie w ich stosowaniu,
6)
prowadzenie biblioteki i ośrodka dokumentacji w zakresie biologii i nauk pokrewnych,
7)
opracowywanie i redagowanie publikacji naukowych i popularyzatorskich, podręczników, czasopism, biuletynów, sprawozdań, instrukcji, druków oraz współpraca w tych dziedzinach z zainteresowanymi instytucjami,
8)
szkolenie i doskonalenie kadr naukowych,
9)
organizowanie zebrań, zjazdów i konferencji naukowych,
10)
organizowanie i utrzymywanie sieci korespondentów i przeprowadzanie ankiet,
11)
prowadzenie innych prac zleconych przez Ministra Szkół Wyższych i Nauki.
§  5.
1.
Na czele Instytutu stoi dyrektor, powołany w trybie art. 109 ust. 2 dekretu z dnia 28 października 1947 r. o organizacji nauki i szkolnictwa wyższego (Dz. U. R. P. Nr 66, poz. 415), który kieruje samodzielnie działalnością Instytutu i jest za nią odpowiedzialny.
2.
Dyrektor zarządza Instytutem przy pomocy 2 zastępców powoływanych i odwoływanych przez Ministra Szkół Wyższych i Nauki.
3.
Zastępcy mają przydzielony sobie zakres prac, za który odpowiadają przed dyrektorem.
§  6.
Do zakresu działania dyrektora Instytutu należy w szczególności:
1)
kierowanie całością prac naukowo-badawczych i organizacyjno-administracyjnych Instytutu,
2)
ustalanie i przedstawianie do zatwierdzenia Ministrowi Szkół Wyższych i Nauki planu prac i projektów budżetów oraz sprawozdań z ich wykonania,
3)
zwoływanie konferencji i zjazdów naukowych przewidzianych w § 4 pkt 9,
4)
podawanie do wiadomości publicznej sprawozdań rocznych z wykonania planu i działalności Instytutu.
§  7.
W Instytucie czynna jest Rada Naukowa.
§  8.
1.
Rada Naukowa składa się z przewodniczącego oraz członków powoływanych na okres 3 lat spośród działaczy nauki, wybitnych znawców w dziedzinie biologii oraz przedstawicieli Ministrów: Szkół Wyższych i Nauki, Zdrowia, Rolnictwa oraz Leśnictwa.
2.
Przewodniczącego i członków Rady Naukowej powołuje i odwołuje Minister Szkół Wyższych i Nauki.
3.
Liczba członków Rady Naukowej nie może przekraczać łącznie z przewodniczącym 25 osób.
§  9.
Do zadań Rady Naukowej należy:
1)
opiniowanie planów pracy, projektów budżetu oraz sprawozdań z działalności Instytutu,
2)
inicjowanie prac naukowo-badawczych,
3)
omawianie zagadnień naukowych mających zasadnicze znaczenie dla prac Instytutu,
4)
wypowiadanie się w sprawach, dotyczących organizacji Instytutu,
5)
uchwalanie regulaminu swych prac, który podlega zatwierdzeniu przez Ministra Szkół Wyższych i Nauki,
6)
rozpatrywanie innych spraw na zlecenie Ministra Szkół Wyższych i Nauki lub na wniosek dyrektora Instytutu.
§  10.
1.
Posiedzenia Rady Naukowej zwołuje jej przewodniczący.
2.
Przewodniczący obowiązany jest zwołać posiedzenie Rady Naukowej przynajmniej dwa razy w ciągu roku kalendarzowego.
3.
Niezależnie od obowiązku, przewidzianego w ust. 2, przewodniczący obowiązany jest zwołać posiedzenie Rady Naukowej:
1)
na żądanie Ministra Szkół Wyższych i Nauki,
2)
na wniosek co najmniej 1/4 liczby członków,
3)
na żądanie dyrektora Instytutu.
§  11.
Do ważności uchwał Rady Naukowej konieczna jest obecność przewodniczącego i co najmniej połowy ogólnej liczby członków. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
§  12.
Przewodniczący i członkowie Rady Naukowej otrzymują za udział w posiedzeniach wynagrodzenie według norm ustalonych przez Ministra Szkół Wyższych i Nauki w porozumieniu z Ministrem Finansów.
§  13.
Udział w Radzie Naukowej nie stoi na przeszkodzie wykonywaniu prac specjalnych lub wyrażaniu opinii indywidualnych na podstawie umowy, zawartej z Instytutem.
§  14.
1.
Instytut spełnia swoje zadania przy pomocy działów i pracowni naukowych, w obrębie których pracują stałe i zmienne zespoły naukowo-badawcze, oraz komórek ogólno-administracyjnych.
2.
Organizację wewnętrzną Instytutu zatwierdza w ramach budżetu i etatów Minister Szkół Wyższych i Nauki na wniosek dyrektora Instytutu zaopiniowany przez Radę Naukową. Podziału na zespoły w obrębie pracowni dokonuje dyrektor Instytutu.
3.
Dyrektor Instytutu może dla całego Instytutu jak i dla poszczególnych jego komórek wydać szczegółowe regulaminy pracy. Regulaminy i ich zmiany podlegają zatwierdzeniu przez Ministra Szkół Wyższych i Nauki.
§  15.
Ogół dochodów i wydatków Instytutu objęty jest budżetem Państwa (budżet centralny) w części dotyczącej Ministerstwa Szkół Wyższych i Nauki.
§  16.
1.
Na rzecz osób, nie będących jednostkami gospodarki uspołecznionej, nie wolno zbywać środków trwałych Instytutu ani też ustanawiać na nich praw rzeczowych ograniczonych.
2.
W poszczególnych przypadkach gospodarczo uzasadnionych Minister Szkół Wyższych i Nauki w porozumieniu z Ministrem Finansów i za zgodą Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego może zezwolić Instytutowi na zbycie poszczególnych środków trwałych lub określonych ich rodzajów osobom, nie będącym jednostkami gospodarki uspołecznionej, albo na ustanowienie na tych środkach praw rzeczowych ograniczonych.
§  17.
1.
Do składania w imieniu Instytutu oświadczeń w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych wymagane jest współdziałanie dwóch upoważnionych osób.
2.
Osobami upoważnionymi są: dyrektor, zastępca dyrektora i ustanowieni pełnomocnicy: Zastępca dyrektora i pełnomocnicy działają w granicach swego umocowania.
3.
Minister Szkół Wyższych i Nauki ustanawia i odwołuje pełnomocników oraz ustala granice umocowania zastępcy dyrektora i pełnomocników, jak również może upoważnić dyrektora do samodzielnego składania oświadczeń w szczególnym zakresie.
§  18.
Do dokonywania czynności określonego rodzaju lub czynności szczególnych mogą być ustanowieni pełnomocnicy, którzy działają łącznie lub oddzielnie w granicach ich umocowania. Udzielenie pełnomocnictwa następuje w sposób przewidziany dla składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych Instytutu.
§  19.
Wszelkie dokumenty obrotu pieniężnego, dokumenty obrotu materiałami i towarami, jak również dokumenty o charakterze rozliczeniowym i kredytowym, stanowiące podstawę do otrzymania lub wydania środków pieniężnych, materiałów albo towarów, podpisują łącznie dyrektor lub osoba przez niego do tego upoważniona i starszy księgowy lub osoba przez niego do tego upoważniona.
§  20.
Instytut ma prawo używania pieczęci okrągłej z godłem państwowym pośrodku i napisem zawierającym nazwę Instytutu w otoku.

Zmiany w prawie

Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Nowe wzory wniosków o wydanie interpretacji podatkowych

Nowe wzory dotyczą zarówno wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego, jak i wniosku wspólnego o wydanie w indywidualnej sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Oparto je na wzorach dotychczas obowiązujących z 2022 roku. Wprowadzono do nich jednak zmiany porządkujące i aktualizujące.

Agnieszka Matłacz 08.08.2024
Nowe wymagania dotyczące laboratoriów diagnostycznych

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie w sprawie medycznych laboratoriów diagnostycznych. W dokumencie określono szczegółowe warunki, jakim powinny odpowiadać pod względem infrastruktury. Uszczegółowiono także kwalifikacje personelu i kierownika laboratorium. Nowe zalecenia obowiązują od 7 sierpnia. Przewidziano jednak czas przejściowy na ich wprowadzenie.

Monika Stelmach 07.08.2024
Jest regulamin działania Zespołu do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego

Minister zdrowia wydał kolejne przepisy dotyczące Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. Określił regulamin Zespołu do spraw Świadczeń z tego funduszu, działającego przy Rzeczniku Praw Pacjenta, do zadań którego należy sporządzanie opinii o wystąpieniu zdarzenia medycznego i jego skutkach. Określono też wynagrodzenie członków tego zespołu.

Agnieszka Matłacz 07.08.2024
ZUS przesłucha bliskich i sąsiadów, by ustalić, jak żyli małżonkowie?

Nie wiadomo, dlaczego ustawodawca uzależnił prawo do renty wdowiej od pozostawania we wspólności małżeńskiej do dnia śmierci małżonka. W efekcie rozwiedziona małżonka lub wdowa, która do dnia śmierci męża nie pozostawała z nim we wspólności małżeńskiej, nie otrzyma nie tylko renty rodzinnej, ale i renty wdowiej. Zdaniem prawników ustawa nadaje się do zmiany - i to pilnej.

Grażyna J. Leśniak 06.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1951.A-87.1209

Rodzaj: Obwieszczenie
Tytuł: Ogłoszenie statutu Państwowego Instytutu Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego.
Data aktu: 24/09/1951
Data ogłoszenia: 08/10/1951
Data wejścia w życie: 08/10/1951