Rejestracja oraz kontrola przestrzegania dyscypliny finansowej w zakresie etatów, stawek, funduszu płac i wydatków administracyjno-gospodarczych.

UCHWAŁA NR 322
RADY MINISTRÓW
z dnia 28 kwietnia 1951 r.
w sprawie rejestracji oraz kontroli przestrzegania dyscypliny finansowej w zakresie etatów, stawek, funduszu płac i wydatków administracyjno-gospodarczych. *

W celu zapewnienia dyscypliny finansowej w dziedzinie etatów, stawek, funduszu płac i wydatków administracyjno-gospodarczych ustala się następujące zasady rejestracji i kontroli przestrzegania etatów, stawek, funduszu płac oraz wydatków administracyjno-gospodarczych.
§  1.
Przepisom niniejszej uchwały podlegają:
1)
jednostki budżetowe budżetu Państwa z zastrzeżeniami wynikającymi z § 3,
2)
jednostki gospodarcze państwowe i spółdzielcze utrzymywane z narzutu na koszty podległych im przedsiębiorstw i zakładów,
3)
przedsiębiorstwa państwowe na rozrachunku gospodarczym i spółdzielnie działające na zasadzie pełnego rozrachunku gospodarczego,
4)
instytucje społeczne, których wykaz ustali Prezes Rady Ministrów.
§  2.
Obowiązek rejestracji i zakres kontroli wynikający z przepisów niniejszej uchwały dotyczy:
1)
jednostek budżetowych administracji państwowej (władze i urzędy) w zakresie całości ich etatów, stawek, funduszu płac oraz wydatków administracyjno-gospodarczych,
2)
innych jednostek budżetowych w zakresie całości ich etatów, stawek i funduszu płac,
3)
jednostek gospodarczych państwowych i spółdzielczych utrzymywanych z narzutu na koszty podległych im przedsiębiorstw i zakładów państwowych i spółdzielni w zakresie całości ich etatów, stawek, funduszu płac oraz wydatków administracyjno- gospodarczych,
4)
przedsiębiorstw i zakładów państwowych oraz spółdzielni w zakresie etatów, stawek, funduszu płac oraz wydatków administracyjno-gospodarczych (ich zarządów),
5)
instytucji społecznych - co do ich etatów, stawek, funduszu płac oraz wydatków administracyjno-gospodarczych w zakresie, ustalonym przez Prezesa Rady Ministrów.
§  3.
1.
Zasady rejestracji etatów, stawek, funduszu płac oraz kontroli przestrzegania dyscypliny finansowej dla jednostek budżetowych Ministerstwa Obrony Narodowej i Ministerstwa Bezpieczeństwa Publicznego określą osobne przepisy.
2.
Minister Finansów z uzasadnionych powodów może wyłączyć zastosowanie niniejszej uchwały również w stosunku do innych jednostek budżetowych, przedsiębiorstw utrzymywanych z narzutu i zarządów przedsiębiorstw.
§  4.
1.
Rejestracji podlegają etaty, stawki, fundusz płac oraz preliminowane wydatki administracyjno-gospodarcze, zatwierdzone we właściwym trybie.
2.
Minister Finansów określi w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Prezesem Państwowej Komisji Etatów Szczegółowe pojęcie etatów, stawek, funduszu płac oraz wydatków administracyjno-gospodarczych w rozumieniu niniejszej uchwały.
§  5.
1.
Rejestrację przeprowadzają:
1)
Ministerstwo Finansów w zakresie etatów, stawek, funduszu płac oraz wydatków administracyjno-gospodarczych ministerstw i władz naczelnych,
2)
wydziały finansowe właściwych prezydiów rad na rodowych w zakresie etatów, stawek, funduszu płac oraz wydatków administracyjno-gospodarczych innych jednostek budżetowych jak również jednostek wymienionych w § 1 pkt 2 i 3.
2.
Jednostki podlegające obowiązkowi rejestracji przedstawiają właściwemu bankowi finansującemu dowody rejestracyjne po zarejestrowaniu.
§  6.
Kontrola przestrzegania dyscypliny finansowej polega na:
1)
porównaniu przez organ rejestrujący przedłożonych do rejestracji etatów, stawek, funduszu płac oraz wydatków administracyjno-gospodarczych z posiadanymi przez ten organ materiałami,
2)
porównaniu przez banki dokumentu, składanego przy zapotrzebowaniu środków na pokrycie wypłat na wynagrodzenia za pracę i wydatki administracyjno-gospodarcze z dowodami zarejestrowania,
3)
badaniu na miejscu dokumentów, na podstawie których jednostka administracyjna wypłaciła wynagrodzenie, celem ustalenia zgodności tych dokumentów z przepisami prawnymi oraz ze stanem faktycznym.
§  7.
Jednostki podlegające rejestracji obowiązane są udzielać ustnych lub pisemnych wyjaśnień organom rejestrującym oraz przeprowadzającym czynności związane z kontrolą przestrzegania dyscypliny finansowej oraz okazywać na żądanie wszystkie księgi rachunkowe, listy płac, karty wynagrodzeń, akta osobowe, wykazy, zapiski, notatki oraz wszelkie materiały, które mogą mieć znaczenie przy kontroli przestrzegania dyscypliny finansowej w zakresie omawianym w niniejszej uchwale.
§  8.
1.
Organy rejestrujące w razie niezgodności przedstawionych do zarejestrowania etatów osobowych, stawek, funduszu płac oraz wydatków administracyjno-gospodarczych z limitami etatów, podanymi organowi rejestrującemu przez nadrzędny organ finansowy, powinny za zgodą nadrzędnego organu finansowego odmówić ich zarejestrowania w całości lub w części.
2.
Banki uprawnione są do wstrzymania w całości lub w części wypłaty z tytułu wynagrodzeń za pracę oraz wydatków administracyjno-gospodarczych w razie niezłożenia przez jednostkę podlegającą obowiązkowi rejestracji dowodu rejestracji, jak również w przypadku, gdy zapotrzebowanie środków pieniężnych nie mieści się w granicach zarejestrowanego funduszu płac, stawek, etatów i wydatków administracyjno-gospodarczych. O takich przypadkach banki zawiadamiają niezwłocznie właściwy organ rejestrujący i władzę zwierzchnią danej jednostki celem podjęcia decyzji co do wypłaty wstrzymanych kwot.
3.
Organy rejestrujące upoważnione są w przypadkach stwierdzenia przekroczenia do wszczęcia dochodzeń w swoim zakresie bądź do żądania od władz przełożonych jednostki podlegającej rejestracji wszczęcia dochodzeń i ukarania winnych. W tym ostatnim przypadku władza zwierzchnia jest obowiązana do zawiadomienia w przeciągu 7 dni organu rejestrującego lub banku o wytoczonym dochodzeniu bądź o przyczynach jego umorzenia, po ukończeniu zaś dochodzeń władza zwierzchnia zawiadamia organ rejestrujący bądź bank o wydanym orzeczeniu.
§  9.
Minister Finansów określi szczegółowe zasady, tryb rejestracji i kontroli przestrzegania dyscypliny finansowej w zakresie etatów, stawek, funduszu płac oraz wydatków administracyjno-gospodarczych jak również zakres działania poszczególnych organów rejestrujących oraz banków.
§  10.
Minister Finansów w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego za zgodą Prezesa Rady Ministrów ustali, w jakich terminach i w jakim zakresie wchodzą w życie poszczególne przepisy niniejszej uchwały.
§  11.
1.
W 1951 r. zarejestrowane będą etaty, stawki, fundusze płac i preliminowane wydatki administracyjno-gospodarcze zatwierdzone w trybie dotychczas obowiązującym.
2.
Tryb zatwierdzania etatów, stawek, funduszu płac i preliminowanych wydatków administracyjno-gospodarczych jak również warunki odmowy ich rejestracji ustali na okres od 1 stycznia 1952 r. odrębna uchwała Rady Ministrów.
§  12.
Z chwilą wejścia w życie poszczególnych przepisów niniejszej uchwały traci moc uchwała Rady Ministrów z dnia 19 grudnia 1946 r. w sprawie kontroli wynagrodzeń pracowniczych.
§  13.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Finansów.
§  14.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
* Z dniem 1 kwietnia 1958 r. nin. uchwała traci moc w zakresie przedsiębiorstw objętych przepisami uchwały nr 69 z dnia 22 marca 1958 r. w sprawie zasad planowania i kontroli funduszu płac w państwowych przedsiębiorstwach budowlano-montażowych (M.P.58.19.122).

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1951.A-59.773

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Rejestracja oraz kontrola przestrzegania dyscypliny finansowej w zakresie etatów, stawek, funduszu płac i wydatków administracyjno-gospodarczych.
Data aktu: 28/04/1951
Data ogłoszenia: 10/07/1951
Data wejścia w życie: 10/07/1951