Ogłoszenie statutu Instytutu Onkologicznego im. Marii Curie-Skłodowskiej.

OBWIESZCZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 24 marca 1951 r.
w sprawie ogłoszenia statutu Instytutu Onkologicznego im. Marii Curie-Skłodowskiej.

Na podstawie § 7 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 marca 1951 r. w sprawie utworzenia Instytutu Onkologicznego im. Marii Curie-Skłodowskiej (Dz. U. R. P. Nr 19, poz. 153) ogłasza się w załączeniu statut tego Instytutu.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT INSTYTUTU ONKOLOGICZNEGO IM. MARII CURIE-SKŁODOWSKIEJ

§ 1.
1.
Instytut Onkologiczny im. Marii Curie-Skłodowskiej, zwany dalej "Instytutem", działa na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 marca 1951 r. w sprawie utworzenia Instytutu Onkologicznego im. Marii Curie-Skłodowskiej (Dz. U. R. P. Nr 19, poz. 153) oraz na podstawie niniejszego statutu.
2.
Siedzibą Instytutu jest m. st. Warszawa. Instytut może za zgodą Ministra Zdrowia posiadać oddziały terenowe oraz placówki pomocnicze (zakłady lecznicze i zapobiegawcze (pracownie itp.) także w innych miejscowościach.
3.
Nadzór nad działalnością Instytutu sprawuje Minister Zdrowia.
§  2.
1.
Instytut planuje, organizuje i prowadzi badania naukowe nad nowotworami złośliwymi i ich zwalczaniem, nad substancjami rakotwórczymi, nad biologicznym działaniem promieni Roentgena, radu i innych ciał promieniotwórczych, badania fizyczne nad promieniotwórczością naturalną i sztuczną, a ponadto koordynuje prace innych placówek naukowych i społecznych zakładów służby zdrowia w tym zakresie.
2.
Do zadań Instytutu należy w szczególności:
1)
opracowywanie centralnego planu badań naukowych w zakresie nowotworów złośliwych i ich zwalczania oraz promieniotwórczości sztucznej i naturalnej;
2)
nadzorowanie i koordynowanie prac naukowo-badawczych, związanych z działalnością Instytutu, a prowadzonych przez placówki naukowe podległe poszczególnym ministrom - w zakresie zleconym przez tych ministrów w porozumieniu z Ministrem Zdrowia;
3)
badanie zagadnień biologicznych, klinicznych i społecznych związanych z powstawaniem nowotworów złośliwych oraz metodologia tych badań;
4)
opracowywanie oraz ocena naukowa metod rozpoznawania, leczenia i zapobiegania nowotworom złośliwym oraz zasad praktycznego stosowania tych metod przy realizacji aktualnych potrzeb służby zdrowia;
5)
opracowywanie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy dla zakładów stosujących przy produkcji substancje rakotwórcze;
6)
analiza zagadnień zachorowań i śmiertelności na nowotwory w Polsce;
7)
badanie fizyczne ciał promieniotwórczych i promieniotwórczości sztucznej oraz opracowywanie metod pomiarów i dawkowania promieni;
8)
badania w zakresie bezpieczeństwa pracy przy posługiwaniu się promieniami Roentgena, radu i innych ciał promieniotwórczych;
9)
projektowanie nowych oraz ocena istniejących urządzeń dla potrzeb zakładów leczniczych, stosujących promienie radu i Roentgena;
10)
opracowywanie na podstawie wyników badań naukowych zasad organizacji i wzajemnej współpracy zakładów leczniczych oraz metod pracy w tych zakładach;
11)
współdziałanie w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych lekarzy, i pomocniczego personelu lekarskiego zatrudnionego przy zwalczaniu nowotworów;
12)
przygotowywanie kadr naukowych;
13)
udzielanie pomocy metodologicznej organom Ministra Zdrowia, placówkom naukowo-badawczym oraz zakładom społecznym służby zdrowia w zakresie spraw będących przedmiotem działalności Instytutu;
14)
współdziałanie z instytucjami wydawniczymi w zakresie publikowania prowadzonych badań naukowych;
15)
prowadzenie wśród ludności akcji uświadamiającej w zakresie zapobiegania nowotworom przy pomocy dostępnych środków;
16)
współpraca z krajowymi oraz zagranicznymi placówkami naukowo-badawczymi, instytucjami i organizacjami, których działalność obejmuje zagadnienia związane z zakresem działania Instytutu.
§  3.
1.
Instytut organizuje i prowadzi konieczne dla prac badawczych zakłady lecznicze i zapobiegawcze. a ponadto zbiera potrzebne dla realizacji swych zadań materiały od akademii medycznych i innych placówek naukowych oraz zakładów społecznych służby zdrowia.
2.
Instytut zgłasza Ministrowi Zdrowia wnioski co do zlecania podległym akademiom medycznym, placówkom lub zakładom społecznym służby zdrowia prac badawczych związanych z działalnością Instytutu.
3.
W przypadku, gdy poszczególne dziedziny działalności Instytutu są objęte zakresem działania innych placówek naukowych, nie podlegających Ministrowi Zdrowia, Instytut prowadzi swoje prace w porozumieniu z tymi placówkami.
4.
Zasady współpracy z tymi placówkami ustalają: Minister Zdrowia oraz ministrowie sprawujący nadzór nad tymi placówkami w porozumieniu z Ministrem Szkół Wyższych i Nauki.
§  4.
1.
Instytut opracowuje roczne i wieloletnie centralne plany w zakresie swej działalności i przedstawia je Ministrowi Zdrowia do zatwierdzenia.
2.
Instytut składa Ministrowi Zdrowia sprawozdania ze swej działalności oraz sprawozdania finansowe w sposób i w terminach ustalonych przez Ministra Zdrowia.
§  5.
1.
Na czele Instytutu stoi dyrektor, powołany w trybie art. 109 ust. 2 dekretu z dnia 28 października 1947 r. o organizacji nauki i szkolnictwa wyższego (Dz. U. R. P. Nr 66, poz. 415).
2.
Dyrektor kieruje samodzielnie działalnością Instytutu i jest za nią odpowiedzialny.
3.
Do zadań dyrektora Instytutu należy w szczególności:
1)
reprezentowanie Instytutu na zewnątrz;
2)
opracowywanie centralnego planu prac naukowo-badawczych;
3)
kierowanie całością prac naukowo-badawczych, organizacyjno-administracyjnych i gospodarczych Instytutu oraz oddziałów terenowych i placówek pomocniczych;
4)
przedstawianie Ministrowi Zdrowia do zatwierdzenia planów i sprawozdań określonych w § 4;
5)
przedstawianie Radzie Naukowej spraw wymagających opinii Rady;
6)
przedstawianie Ministrowi Zdrowia do zatwierdzenia uchwał Rady w sprawach wymienionych w § 9 pkt 3 i 4;
7)
wykonywanie uchwał Rady;
8)
organizowanie zakładów leczniczych i zapobiegawczych (§ 3 ust. 1).
§  6.
1.
Dyrektor zarządza Instytutem przy pomocy 2 zastępców: do spraw naukowych oraz do spraw administracyjnych.
2.
Każdy z zastępców dyrektora ma przydzielony zakres prac, za który odpowiada przed dyrektorem.
3.
Zastępca dyrektora do spraw naukowych powoływany jest w trybie art. 109 ust. 3 dekretu z dnia 28 października 1947 r. o organizacji nauki i szkolnictwa wyższego; zastępca do spraw administracyjnych powoływany jest przez Ministra Zdrowia.
§  7.
W Instytucie czynna jest Rada Naukowa.
§  8.
1.
W skład Rady Naukowej wchodzą:
1)
pracownicy naukowi i wybitni fachowcy powołani przez Ministra Zdrowia;
2)
dyrektor Instytutu, kierownicy działów i dyrektorzy oddziałów terenowych;
3)
przedstawiciele Centralnej Rady Związków Zawodowych i innych instytucji społecznych, zainteresowanych działalnością Instytutu, delegowani przez te instytucje na zaproszenie Ministra Zdrowia;
4)
przedstawiciele Ministrów Zdrowia oraz Szkół Wyższych i Nauki.
2.
Przewodniczącego Rady powołuje Minister Zdrowia.
3.
Do udziału w posiedzeniach Rady Naukowej mogą być zapraszani przez jej przewodniczącego znawcy zagadnień będących przedmiotem obrad.
4.
Kadencja Rady Naukowej trwa 3 lata od dnia jej ukonstytuowania się.
§  9.
Do zakresu działania Rady Naukowej należy:
1)
czuwanie nad właściwym kierunkiem działalności naukowej Instytutu;
2)
opiniowanie planu centralnego prac naukowo-badawczych i ocena jego wykonania;
3)
inicjowanie prac naukowo-badawczych;
4)
uchwalanie wniosków w sprawach tworzenia lub zwijania poszczególnych działów Instytutu, oddziałów terenowych i placówek pomocniczych (pracowni, zakładów leczniczych) oraz w sprawach tworzenia specjalnych zespołów badawczych;
5)
opiniowanie projektów budżetów Instytutu;
6)
opiniowanie kandydatów na stanowiska samodzielnych pracowników naukowych;
7)
rozpatrywanie innych spraw zleconych przez Ministra Zdrowia bądź przedstawionych przez dyrektora Instytutu.
§  10.
Szczegółowy tryb prac Rady określa regulamin zatwierdzony przez Ministra Zdrowia.
§  11.
Członkowie Rady i rzeczoznawcy pobierają wynagrodzenie w wysokości ustalonej przez Ministra Zdrowia w porozumieniu z Ministrem Finansów.
§  12.
1.
Instytut spełnia swoje zadania przy pomocy działów naukowych, w obrębie których pracują stałe i zmienne zespoły badawcze, sekretariatu naukowego oraz działu ogólno-administracyjnego. Zakres spraw wchodzących do poszczególnych działów oraz sekretariatu naukowego ustala Minister Zdrowia w porozumieniu z Ministrem Szkół Wyższych i Nauki na wniosek Rady Naukowej.
2.
Na czele sekretariatu naukowego oraz działów stoją kierownicy, na czele oddziałów terenowych - dyrektorzy. Kierownicy działów oraz dyrektorzy oddziałów terenowych podlegają dyrektorowi.
3.
Organizację pracy sekretariatu naukowego oraz poszczególnych działów ustalają regulaminy zatwierdzone przez Ministra Zdrowia.
§  13.
Ogół dochodów i wydatków Instytutu objęty jest budżetem Państwa (budżet centralny) w części dotyczącej Ministerstwa Zdrowia.
§  14.
Instytut za swoje świadczenia może pobierać opłaty w wysokości i według zasad ustalonych przez Ministra Zdrowia w porozumieniu z Ministrem Finansów. Przepis ten nie dotyczy opłat za świadczenia zakładów leczniczych Instytutu, co do których stosuje się przepisy dotyczące opłat pobieranych w zakładach społecznych służby zdrowia.
§  15.
1.
Środki potrzebne do wykonania planowych zadań Instytutu przydzieli mu Minister Zdrowia w porozumieniu z Ministrem Finansów i Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
2.
Środki Instytutu mogą być powiększane lub zmniejszane w przypadkach uzasadnionych zatwierdzonymi planami prac naukowo-badawczych.
§  16.
1.
Na rzecz osób nie będących jednostkami gospodarki uspołecznionej nie wolno zbywać środków trwałych Instytutu ani też ustanawiać na nich praw rzeczowych ograniczonych.
2.
W poszczególnych przypadkach gospodarczo uzasadnionych Minister Zdrowia w porozumieniu z Ministrem Finansów i za zgodą Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego może zezwolić Instytutowi na zbycie poszczególnych środków trwałych lub określonych ich rodzajów osobom nie będącym jednostkami gospodarki uspołecznionej albo na ustanowienie na tych środkach praw rzeczowych ograniczonych.
3.
Czynności prawne sprzeczne z przepisami niniejszego paragrafu są nieważne.
§  17.
1.
Do składania w imieniu Instytutu oświadczeń w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych wymagane jest współdziałanie 2 upoważnionych osób.
2.
Osobami upoważnionymi są: dyrektor, wicedyrektorzy i ustanowieni pełnomocnicy. Wicedyrektorzy i pełnomocnicy działają w granicach swego umocowania.
3.
Minister Zdrowia ustanawia i odwołuje pełnomocników oraz ustala granicę umocowania wicedyrektorów i pełnomocników, jak również może upoważnić dyrektora do samodzielnego składania oświadczeń w szczególnym zakresie.
§  18.
Do dokonywania czynności określonego rodzaju lub czynności szczególnych mogą być ustanowieni pełnomocnicy, którzy działają łącznie lub oddzielnie w granicach umocowania. Udzielenie pełnomocnictwa następuje w sposób, przewidziany dla składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych Instytutu.
§  19.
Wszelkie dokumenty obrotu pieniężnego, dokumenty obrotu materiałami i towarami jak również dokumenty o charakterze rozliczeniowym i kredytowym, stanowiące podstawę do otrzymania lub wydania środków pieniężnych, materiałów lub towarów, podpisują łącznie dyrektor lub osoba przez niego do tego upoważniona i główny (starszy) księgowy lub osoba przez niego do tego upoważniona.
§  20.
Instytut ma prawo używania pieczęci z godłem państwowym pośrodku oraz z napisem zawierającym nazwę Instytutu w otoku.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1951.A-33.423

Rodzaj: Obwieszczenie
Tytuł: Ogłoszenie statutu Instytutu Onkologicznego im. Marii Curie-Skłodowskiej.
Data aktu: 24/03/1951
Data ogłoszenia: 26/04/1951
Data wejścia w życie: 26/04/1951