Rozliczenia z budżetami terenowymi z tytułu wpłat z zysku i pokrywania strat państwowych przedsiębiorstw podlegających władzom terenowym.

UCHWAŁA NR 246
RADY MINISTRÓW
z dnia 31 marca 1951 r.
w sprawie rozliczeń z budżetami terenowymi z tytułu wpłat z zysku i pokrywania strat państwowych przedsiębiorstw podlegających władzom terenowym.

DZIAŁ  I.

Zasady dokonywania wpłat z zysku i pokrywania strat.

Rozdział  1.

Przepisy ogólne.

§  1.
1.
Postanowienia niniejszej uchwały stosuje się do objętych uchwałą Rady Ministrów z dnia 6 września 1950 r. w sprawie zasad organizacji finansowej i systemu finansowego państwowych przedsiębiorstw podlegających władzom terenowym (Monitor Polski Nr A-102, poz. 1284) - przedsiębiorstw działających według zasad rozrachunku gospodarczego i zakładów działających według zasad wewnętrznego rozrachunku gospodarczego.
2.
Postanowienia uchwały stosuje się również do państwowych przedsiębiorstw i zakładów podlegających innym władzom, o ile wchodzą wpłatami z zysków do budżetu terenowego.

Rozdział  2.

Obowiązek wpłat z zysku.

§  2.
1.
Obowiązkowi wpłat z zysku podlegają;
1)
przedsiębiorstwa jednozakładowe działające według zasad rozrachunku gospodarczego;
2)
przedsiębiorstwa wielozakładowe działające według zasad rozrachunku gospodarczego z tytułu zysków, osiągniętych przez zakłady nie objęte pkt 3;
3)
zakłady wchodzące w skład przedsiębiorstw wielozakładowych (pkt 2) rozliczające się z budżetami terenowymi bezpośrednio.
2.
Wymienione w ust. 1 przedsiębiorstwa i zakłady zwane będą w dalszym ciągu niniejszej uchwały "przedsiębiorstwami".

Rozdział  3.

Zasady odprowadzania do budżetów wpłat z zysku.

§  3.
1.
Przedsiębiorstwa obowiązane są uiszczać do oddziału Narodowego Banku Polskiego na rachunek dochodów budżetowych właściwej rady narodowej - część zysku, pozostałą po potrąceniu kwot przeznaczonych na uzupełnienie środków obrotowych do wysokości normatywów oraz na inne cele przewidziane w odrębnych przepisach o podziale zysków - nie mniej jednak niż 10% zysku bilansowego.
2.
Za właściwą radę narodowy w rozumieniu ust. 1 uważa się radę narodową, której budżetem przedsiębiorstwo jest objęte.
§  4.
1.
Przedsiębiorstwa obowiązane są uiszczać na poczet należności, wynikającej z § 3:
1)
wpłaty z zysku planowego;
2)
wpłaty i zysku ponadplanowego na podstawie bilansów kwartalnych.
2.
Ostateczne rozliczenie z tytułu uiszczonych w myśl ust. 1 wpłat z zysków następuje na podstawie bilansów rocznych.
§  5.
Przedsiębiorstwa obowiązane są uiszczać wpłaty z zysku planowego w terminie do dnia 25 każdego miesiąca za dany miesiąc w wysokości 1/3 planowej wpłaty na dany kwartał ustalonej w rocznym planie finansowym przedsiębiorstwa. Jeżeli plan finansowy przedsiębiorstwa nie uwzględnia podziału na kwartały, wpłaty z zysku planowego należy uiszczać we wspomnianych terminach w wysokości 1/12 planowej wpłaty rocznej. Do czasu zatwierdzenia planów wpłaty powinny być dokonywane na podstawie projektów planów.
§  6.
Przedsiębiorstwa obowiązane są w terminie do dnia 5 drugiego miesiąca po upływie każdego kwartału dokonać rozliczeń z zysku na podstawie bilansu sporządzonego na koniec kwartału (bilansu kwartalnego),
§  7.
1.
Jeżeli z bilansu kwartalnego wynika, że zysk od początku roku jest wyższy od zysku planowego, przedsiębiorstwo obowiązane jest uiścić w terminie przewidzianym w § 6 osiągnięty zysk ponadplanowy, pomniejszony o 30% oraz o. kwoty przypadające na inne cele przewidziane w odrębnych przepisach o podziale zysków, przy zachowaniu jednak zasady, iż odprowadzona do budżetu terenowego kwota nie może wynosić mniej niż 10% osiągniętego zysku bilansowego.
2.
Przepis ust. 1 o pomniejszeniu o 30% wpłat z tytułu zysku ponadplanowego nie ma zastosowania przy dokonywaniu wpłat z zysku za IV kwartał; kwoty potrącone przez przedsiębiorstwo z tego tytułu w kwartałach ubiegłych podlegają rozliczeniu łącznie z wpłatą za IV kwartał.
§  8.
1.
Jeżeli wynikający z bilansu kwartalnego zysk od początku roku jest niższy od zysku planowego, przypadająca od przedsiębiorstwa wpłata z zysku podlega obniżeniu o różnicę między zyskiem planowym a zyskiem osiągniętym, z uwzględnieniem zmniejszonych kwot na cele przewidziane w odrębnych przepisach o podziale zysków. Zmniejszona wpłata z zysku do budżetu nie może być jednak niższa niż 10% osiągniętego zysku bilansowego.
2.
Nadpłaty, wynikłe w przypadku przewidzianym w ust. 1, zarachowuje się na poczet wpłat bieżących przedsiębiorstwa, jednakże na wniosek przedsiębiorstwa nadpłacona kwota podlega zwrotowi.
§  9.
Przedsiębiorstwo, które nie sporządzi bilansu kwartalnego przed upływem terminu podanego w § 6, obowiązane jest uiścić w tym terminie - niezależnie od dokonanych wpłat planowych - tytułem wpłaty z zysku ponadplanowego kwotę odpowiadającą 10% planowej wpłaty kwartalnej. Rozliczenie dokonywanych w ten sposób wpłat nastąpi na podstawie złożonego przez przedsiębiorstwo najbliższego bilansu kwartalnego.
§  10.
1.
Ostateczne rozliczenie wpłat z zysku powinno być dokonane przez przedsiębiorstwo w terminie dwóch tygodni od daty zatwierdzenia bilansu rocznego.
2.
Jeżeli ustalona na podstawie bilansu rocznego należna wpłata z zysku jest wyższa od sumy wpłat dokonanych (§§ 5 i 6), różnica powinna być wpłacona w terminie przewidzianym w ustępie poprzednim, w przypadku zaś powstałej nadpłaty stosuje się odpowiednio przepis § 8.
§  11.
W przypadku niedokonania w terminie wpłat, o których mowa w §§ 5, 6, 9 i 10, bank finansujący dokona we własnym zakresie lub na wniosek organu finansowego przelewu na rachunek budżetu odpowiedniej sumy w ciężar rachunku operacyjnego przedsiębiorstwa.

Rozdział  4.

Zasady pokrywania strat.

§  12.
1.
Straty planowe przedsiębiorstw wymienionych w § 2 pokrywane są co miesiąc w formie dotacji budżetowej przez prezydium rady narodowej (§ 3 ust. 2) na wniosek organu finansowego (§ 15 ust. 2) do wysokości 1/3 planowej straty kwartalnej ustalonej w rocznym planie finansowym przedsiębiorstwa. Jeżeli plan finansowy przedsiębiorstwa nie uwzględnia podziału na kwartały, straty planowe należy co miesiąc pokrywać do wysokości 1/12 planowej straty rocznej.
2.
Dotacje na pokrycie planowych strat przedsiębiorstw powinny być przekazane na rachunek operacyjny przedsiębiorstwa najpóźniej do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, za który straty mają być pokryte.
§  13.
1.
Dotacje, udzielane z budżetu na pokrycie planowych strat przedsiębiorstw, podlegają rozliczeniu na podstawie bilansów kwartalnych w terminie przewidzianym w § 6.
2.
Jeżeli z bilansu kwartalnego wynika, iż faktycznie poniesiona przez przedsiębiorstwo strata od początku roku jest niższa od straty planowej, kwota nadmiernie udzielonej dotacji ulega potrąceniu z przysługującej przedsiębiorstwu dotacji na okres następny bądź też może być zarządzony przez prezydium rady narodowej (§ 3 ust. 2) na wniosek organu finansowego (§ 15 ust. 2) zwrot nadmiernie przekazanych kwot. W przypadku niezastosowania się przedsiębiorstwa do zarządzenia bank finansujący dokona przelewu do budżetu odpowiedniej sumy w ciężar rachunku operacyjnego przedsiębiorstwa.
3.
Prezydium rady narodowej (§ 3 ust. 2) na wniosek organu finansowego (§ 15 ust 2) może zarządzić comiesięczne rozliczenie udzielonych dotacji na pokrycie strat, jeżeli przedsiębiorstwo sporządza bilanse miesięczne.
4.
Prezydium rady narodowej (§ 3 ust. 2) na wniosek organu finansowego (§ 15 ust. 2) przysługuje prawo zmniejszenia lub wstrzymania udzielania dalszych dotacji na pokrycie strat, jeżeli uzasadnia to stan finansowy przedsiębiorstwa.
§  14.
1.
Ponadplanowe straty przedsiębiorstw mogą być pokryte na wniosek organu finansowego (§ 15 ust. 2) w formie dotacji budżetowej przez prezydia rad narodowych, którym przedsiębiorstwa podlegają, za zgodą:
1)
Ministra Finansów w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i właściwym ministrem - co do strat przedsiębiorstw podległych wojewódzkim radom narodowym (Radom Narodowym m. st. Warszawy i m. Łodzi);
2)
prezydium właściwej wojewódzkiej rady narodowej i wojewódzkiej komisji planowania gospodarczego - co do strat przedsiębiorstw podlegających innym radom narodowym.
2.
Przy pokrywaniu strat, o których mowa w ust. 1, mają odpowiednie zastosowanie postanowienia uchwały Nr 81 Rady Ministrów z dnia 3 lutego 1951 r. w sprawie zasad i trybu wykonywania budżetu Państwa na rok 1951 (Monitor Polski Nr A-21, poz. 261).

DZIAŁ  II.

Sprawozdawczość i kontrola,.

§  15.
1.
Przedsiębiorstwa obowiązane są w terminie 10 dni od daty zatwierdzenia ich planów finansowych przedkładać właściwym organom finansowym zestawienie planowanych na dany rok (z podziałem na kwartały):
1)
wyników (zysków lub strat);
2)
wpłat z zysku lub dotacji na pokrycie strat.
2.
Właściwymi organami finansowymi, o których mowa w ust. 1, są wydziały finansowe prezydiów wojewódzkich rad narodowych, Rad Narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi, powiatowych rad narodowych i rad narodowych miast stanowiących powiaty oraz referaty finansowe prezydiów miejskich lub gminnych rad narodowych, których budżetem jest objęte przedsiębiorstwo.
§  16.
1.
Przedsiębiorstwa obowiązane są w terminie przewidzianym dla dokonywania wpłat z zysków (§§ 5, 6, 9 i 10) przedkładać organom finansowym (§ 15 ust. 2) deklaracje, wykazując w nich wysokość dokonanej wpłaty oraz podstawy jej obliczenia bądź rozliczenia; dokonanie wpłaty powinno być na deklaracji potwierdzone przez oddział banku finansującego. Do deklaracji kwartalnej należy ponadto dołączyć rachunek wyników na koniec danego kwartału.
2.
Przedsiębiorstwa planowo-deficytowe obowiązane są do przedkładania organom finansowym (§ 15 ust. 2) w terminie wskazanym w § 6 deklaracji wraz z załącznikami, stwierdzającymi poniesioną stratą.
§  17.
1.
Organa finansowe (§ 15 ust. 2) oraz banki finansujące obowiązane są kontrolować, czy dokonane przez przedsiębiorstwa wpłaty z zysku obliczone są prawidłowo i zgodnie z niniejszą uchwałą.
2.
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości organ finansowy sporządza właściwe obliczenie z przypadającej wpłaty z zysku i wzywa do dokonania dodatkowej wpłaty lub zawiadamia o wysokości nadpłaty.
3.
Dodatkowa wpłata powinna być uiszczona w ciągu 7 dni od daty doręczenia wezwania organu finansowego.
4.
Postanowienia ust. 1, 2 i 3 mają również odpowiednie zastosowanie do kontroli prawidłowości udzielonych przedsiębiorstwom dotacji na pokrycie strat.
§  18.
Minister Finansów w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego ustali sposób rozstrzygania sporów wynikłych między organami finansowymi a przedsiębiorstwami na tle prawidłowości dokonanych wpłat z zysków i pokrywania strat.
§  19.
Minister Finansów ustali wzory deklaracji, zestawień i wykazów, o których mowa w niniejszej uchwale.

DZIAŁ  III.

Przepisy końcowe.

§  20.
Upoważnia się Ministra Finansów w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego do wprowadzenia w stosunku do niektórych przedsiębiorstw, objętych budżetami terenowymi, obowiązku odprowadzania na rachunek dochodów budżetowych całości zysku i odmiennego trybu uzupełniania środków obrotowych do wysokości normatywów.
§  21.
W sprawach nie uregulowanych przepisami niniejszej uchwały mają zastosowanie przepisy dekretu z dnia 26 października 1950 r. o zobowiązaniach podatkowych (Dz. U. R. P. Nr 49, poz. 452) i dekretu z dnia 16 maja 1946 r. o postępowaniu podatkowym (Dz. U. R. P. z 1950 r. Nr 56, poz. 506).
§  22.
Z chwilą utworzenia branżowych zarządów przemysłu państwowego, o których mowa w § 12 uchwały Nr 76 Prezydium Rządu z dnia 3 lutego 1951 r. w sprawie organizacji państwowego przemysłu terenowego (Monitor Polski Nr A-13, poz. 181), zarządy te należy traktować jako jednostki centralne w rozumieniu uchwały Nr 98 Rady Ministrów z dnia 10 lutego 1951 r. w sprawie rozliczeń z budżetem centralnym z tytułu wpłat z zysku i pokrywania strat państwowych przedsiębiorstw i banków (Monitor Polski Nr A-17, poz. 225).
§  23.
Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały tracą moc obowiązującą te przepisy uchwały Rady Ministrów z dnia 6 września 1950 r. w sprawie zasad organizacji finansowej i systemu finansowego przedsiębiorstw państwowych podległych władzom terenowym (Monitor Polski Nr A-102, poz. 1284), które są sprzeczne z niniejszą uchwałą.
§  24.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Finansów.
§  25.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1951 r.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1951.A-31.388

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Rozliczenia z budżetami terenowymi z tytułu wpłat z zysku i pokrywania strat państwowych przedsiębiorstw podlegających władzom terenowym.
Data aktu: 31/03/1951
Data ogłoszenia: 20/04/1951
Data wejścia w życie: 20/04/1951, 01/01/1951