Stosowanie ulg w ograniczeniach niezarobkowego transportu towarów samochodami ciężarowymi i ciągnikami.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU DROGOWEGO I LOTNICZEGO
z dnia 29 marca 1951 r.
w sprawie stosowania ulg w ograniczeniach niezarobkowego transportu towarów samochodami ciężarowymi i ciągnikami.

Na podstawie § 9 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 1951 r. w sprawie zakazu lub ograniczenia używania niektórych pojazdów mechanicznych (Dz. U. R. P. Nr 4, poz. 29) oraz ustawy z dnia 26 lutego 1951 r. o organizacji władz w dziedzinie komunikacji (Dz. U. R. P. Nr 14, poz. 108) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w niniejszym zarządzeniu jest mowa o rozporządzeniu, oznacza to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 1951 r. w sprawie zakazu lub ograniczenia używania niektórych pojazdów mechanicznych (Dz. U. R. P. Nr 4, poz. 29), a ilekroć w zarządzeniu jest mowa o prezydiach wojewódzkich rad narodowych, stosuje się to określenie także do Prezydiów Rad Narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi.
§  2.
Ograniczeń w niezarobkowym transporcie towarów, przewidzianych w § 9 ust. 1 zdanie pierwsze rozporządzenia, nie stosuje się do:
1)
transportu urządzeń trwale zbudowanych na samochodzie ciężarowym (naczepie lub przyczepie), jak np. ruchoma wystawa, sklep, warsztat, dźwig, ambulatorium, itp., służących celom nie związanym z usprawnieniem załadunku i rozładunku towarów;
2)
transportu wszelkiego rodzaju narzędzi pracy i materiałów roboczych, posiadającego charakter pogotowia roboczego i wykonywanego łącznie z transportem drużyny roboczej lub bez niej.
§  3.
1.
Transport towarów połączony ze skupem produktów gospodarstw rolnych albo dystrybucją artykułów przemysłowych, o ile miałby przekraczać odległość określoną w § 9 ust. 1 zdanie pierwsze rozporządzenia, może się odbywać stale lub okresowo w granicach określonych przez prezydium właściwej wojewódzkiej rady narodowej (wydział komunikacyjny w porozumieniu z branżowo właściwym wydziałem) dla poszczególnej jednostki organizacyjnej, przeprowadzającej skup lub dystrybucję.
2.
Na wykonanie transportu, o którym mowa w ust. 1, prezydium wojewódzkiej rady narodowej wydaje jednostce organizacyjnej, przeprowadzającej skup albo dystrybucję, zaświadczenie ważne aż do odwołania, a jeżeli transport ma się odbywać okresowo - na okres czasu potrzebny do jego wykonania.
3.
Zaświadczenie, o którym mowa w ust. 2, powinno zawierać nazwę i siedzibę jednostki organizacyjnej, która przeprowadza skup albo dystrybucję, numery rejestracyjne samochodów (ciągników), którymi transport ma być wykonywany, oraz określenie objętych zezwoleniem towarów i nazwy powiatów, w których zasięgu zaświadczenie ma być ważne.
§  4.
1.
Poza przypadkami, przewidzianymi w § 3, można w poszczególnych przypadkach zarządzić niezarobkowy transport towarów samochodem ciężarowym na odległość ponad 50 km, określoną w § 9 ust. 1 zdanie pierwsze rozporządzenia, o ile zachodzi nagła, gospodarczo należycie uzasadniona konieczność wykonania takiego transportu.
2.
Osoba zarządzająca transport, o którym mowa w ust. 1, obowiązana jest sporządzić pisemne oświadczenie o konieczności jednorazowego wykonania takiego transportu; kopię tego oświadczenia obowiązana jest ona wręczyć kierowcy samochodu ciężarowego, który ma być w tym celu użyty, a oryginał oświadczenia - przesłać równocześnie do prezydium właściwej wojewódzkiej rady narodowej (wydział komunikacyjny). Każdy taki transport powinien być zanotowany w kolejno numerowanym rejestrze wydanych oświadczeń, prowadzonym w danej jednostce organizacyjnej, a zawierającym rubryki odpowiadające treści tych oświadczeń (ust. 4).
3.
Prezydium wojewódzkiej rady narodowej (wydział komunikacyjny w porozumieniu z branżowo właściwym wydziałem) ocenia konieczność dokonanego transportu po zasięgnięciu w razie potrzeby dodatkowych wyjaśnień u władz przełożonych osoby, która go zarządziła. Jeżeli prezydium wojewódzkiej rady narodowej uzna, że zarządzony transport nie był konieczny, przesyła odpisy otrzymanego oświadczenia (ust. 2) wraz ze swoją opinią do organów kontroli wewnętrznej i finansowej, właściwych dla kontroli działalności osoby zarządzającej transport.
4.
Oświadczenie, o którym mowa w ust. 2, powinno zawierać nazwę i siedzibę jednostki organizacyjnej eksploatującej samochód użyty do danego transportu, jego numer rejestracyjny i ładowność, rodzaj i ciężar przewożonych towarów, określenie drogi i odległości transportu, datę transportu, powód jego zarządzenia oraz - o ile chodzi o urzędy i jednostki gospodarki uspołecznionej - nazwy i adresy organów kontroli, określonych w ust. 3.
§  5.
We wszystkich przypadkach wykonywania transportu pojazdami mechanicznymi na podstawie niniejszego zarządzenia kierowca pojazdu użytego do tego rodzaju transportu obowiązany jest posiadać przy sobie w czasie jazdy odpowiednie zaświadczenie (§ 3) lub oświadczenie (§ 4) i okazywać je na żądanie organom kontroli drogowej i inspekcji gospodarki samochodowej oraz inspektorom samochodowym Prezydium Rady Ministrów.
§  6.
Ulgi, objęte niniejszym zarządzeniem, nie mają zastosowania do pojazdów mechanicznych osób fizycznych i przedsiębiorstw nie uspołecznionych.
§  7.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1951.A-29.378

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Stosowanie ulg w ograniczeniach niezarobkowego transportu towarów samochodami ciężarowymi i ciągnikami.
Data aktu: 29/03/1951
Data ogłoszenia: 14/04/1951
Data wejścia w życie: 14/04/1951