Tryb uchwalania i rozpatrywania budżetów terenowych na rok 1951.

UCHWAŁA
RADY MINISTRÓW
z dnia 22 lutego 1951 r.
o trybie uchwalania i rozpatrywania budżetów terenowych na rok 1951.

Na podstawie art. 7 ust. 3 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 20 marca 1950 r. o terenowych organach jednolitej władzy państwowej (Dz. U. R. P. Nr 14, poz. 130) Rada Państwa i Rada Ministrów uchwalają, co następuje:

I.

Uchwalanie budżetów terenowych.

§  1.
Wojewódzkie rady narodowe uchwalają zbiorcze budżety wojewódzkie, wojewódzkie plany regulowania budżetów oraz jednostkowe budżety województw.
§  2.
1.
Zbiorczy budżet wojewódzki ustala wysokość dochodów i wydatków jednostkowego budżetu województwa, zbiorczych budżetów powiatowych oraz budżetów miast stanowiących powiaty.
2.
Dochody i wydatki zbiorczego budżetu wojewódzkiego powinny być przyjęte w wysokości limitów określonych w ustawie budżetowej na rok 1951.
3.
Wydatki budżetowe na inwestycja powinny być ustalone zgodnie z wojewódzkim planem sfinansowania inwestycji (uchwała Nr 3 Rady Ministrów z dnia 3 stycznia 1951 r. o planie inwestycyjnym na rok 1951 - Monitor Polski Nr A-4, poz. 42).
§  3.
1.
Wojewódzki plan regulowania budżetów ustala wysokość dochodów regulujących oraz dotacji wyrównawczych, przeznaczonych na zrównoważenie jednostkowego budżetu województwa, zbiorczych budżetów powiatowych oraz budżetów miast stanowiących powiaty.
2.
Ogólna wysokość dochodów regulujących oraz dotacji wyrównawczych w każdym wojewódzkim planie regulowania budżetów powinna mieścić się w granicach kwot, określonych w ustawie budżetowej na rok 1951.
§  4.
1.
Budżet jednostkowy województwa ustala dochody i wydatki wojewódzkiej rady narodowej i jej organów w klasyfikacji szczegółowej.
2.
Wydatki na inwestycje powinny być ustalone zgodnie z wojewódzkim planem sfinansowania inwestycji (§ 2 ust. 3).
3.
Wojewódzka rada narodowa uchwala jednostkowy budżet województwa równocześnie ze zbiorczym budżetem wojewódzkim.
§  5.
Przepisy niniejszej uchwały dotyczące budżetów wojewódzkich stosuje się odpowiednio do budżetów m. st. Warszawy i m. Łodzi.
§  6.
Powiatowe rady narodowe uchwalają zbiorcze budżety powiatowe, powiatowe plany regulowania budżetów oraz jednostkowe budżety powiatu.
§  7.
1.
Zbiorczy budżet powiatowy ustala wysokość dochodów i wydatków jednostkowego budżetu powiatu, budżetów gmin oraz miast nie stanowiących powiatów.
2.
Dochody i wydatki każdego zbiorczego budżetu powiatowego powinny mieścić się w limicie ustalonym dla niego w zbiorczym budżecie wojewódzkim (§ 2 ust. 1).
3.
Wydatki budżetowe na inwestycje powinny być ustalone zgodnie z wojewódzkim planem sfinansowania inwestycji (§ 2 ust. 3).
§  8.
1.
Powiatowy plan regulowania budżetów ustala wysokość dochodów regulujących oraz dotacji wyrównawczych na zrównoważenie jednostkowego budżetu powiatu oraz budżetów gmin i miast nie stanowiących powiatów.
2.
Ogólna wysokość dochodów regulujących oraz dotacji wyrównawczych w każdym powiatowym planie regulowania budżetów powinna mieścić się w granicach kwot ustalonych w wojewódzkim planie regulowania budżetów.
§  9.
1.
Jednostkowy budżet powiatu ustala dochody i wydatki powiatowej rady narodowej i jej organów w klasyfikacji szczegółowej.
2.
Wydatki budżetowe na inwestycje powinny być ustalone zgodnie z wojewódzkim planem sfinansowania inwestycji (§ 2 ust. 3).
3.
Powiatowa rada narodowa uchwała jednostkowy budżet powiatu równocześnie ze zbiorczym budżetem powiatowym.
§  10.
1.
Miejskie rady narodowe uchwalają budżety miast stanowiących powiaty w klasyfikacji szczegółowej.
2.
Dochody i wydatki budżetów miast stanowiących powiaty powinny mieścić się w limitach ustalonych dla nich w zbiorczym budżecie wojewódzkim (§ 2 ust. 1) oraz w wojewódzkim planie regulowania budżetów (§ 3 ust. 1).
3.
Wydatki na inwestycje powinny być ustalone zgodnie z wojewódzkim planem sfinansowania inwestycji (§ 2 ust. 3).
§  11.
1.
Miejskie i gminne rady narodowe uchwalają budżety gmin i miast nie stanowiących powiatów w klasyfikacji szczegółowej.
2.
Dochody i wydatki budżetów gmin i miast nie stanowiących powiatów powinny mieścić się w limitach ustalonych dla nich w powiatowym budżecie zbiorczym (§ 7 ust. 1) oraz w powiatowym planie regulowania budżetów (§ 8 ust. 1).
3.
Wydatki na inwestycje powinny być ustalone zgodnie z wojewódzkim planem sfinansowania inwestycji (§ 2 ust. 3).
§  12.
1.
Rady narodowe mogą uchwalić budżety dodatkowe poza limitami określonymi w § 2 ust. 2, § 7 ust. 2, § 10 ust. 2 oraz § 11 ust. 2 z ponadplanowych nadwyżek dochodów oraz nowych nie przewidzianych w budżecie źródeł dochodu.
2.
Zasady i tryb uchwalania budżetów dodatkowych określi odrębna uchwała Rady Ministrów za zgodą Rady Państwa.
§  13.
Minister Finansów określi układ budżetów terenowych wraz ze szczegółową klasyfikacją, wzory uchwał budżetowych i planów regulowania budżetów oraz terminy uchwalania budżetów terenowych.

II.

Rozpatrywanie budżetów terenowych.

§  14.
1.
Wszystkie budżety terenowe z wyjątkiem zbiorczego budżetu wojewódzkiego oraz jednostkowego budżetu województwa podlegają po ich uchwaleniu przez właściwe rady narodowe rozpatrzeniu przez prezydia rad narodowych bezpośrednio wyższego stopnia.
2.
Zbiorcze budżety wojewódzkie oraz jednostkowe budżety województwa (budżety m. st. Warszawy i m. Łodzi) po ich uchwaleniu przez rady narodowe rozpatruje Prezydium Rządu.
3.
Wszystkie budżety terenowe powinny być przedłożone prezydiom rad narodowych bezpośrednio wyższego stopnia do rozpatrzenia w ciągu dni 7 po uchwaleniu budżetu przez radę narodową.
4.
Prezydia wojewódzkich rad narodowych przedkładają uchwalone przez wojewódzkie rady narodowe budżety w ciągu 7 dni Ministrowi Finansów, który kieruje je wraz ze swym wnioskiem do Prezydium Rządu (ust. 2).
§  15.
Prezydia rad narodowych rozpatrują budżety terenowe pod względem ich zgodności:
1)
z przepisami prawa,
2)
z wytycznymi polityki Państwa,
3)
z założeniami narodowego planu gospodarczego (terenowego planu gospodarczego),
4)
z limitami dochodów i wydatków odpowiedniego zbiorczego budżetu terenowego,
5)
właściwymi planami regulowania budżetów.
§  16.
1.
Prezydia rad narodowych powinny wystąpić do swych rad o uchylenie uchwał budżetowych rad narodowych niższego stopnia, jeżeli stwierdzą przy rozpatrywaniu budżetów rad narodowych niższego stopnia niezgodności z zasadami § 15.
2.
Budżety rad narodowych niższego stopnia powinny być rozpatrzone w terminie dni 30 od dnia przedłożenia budżetu do rozpatrzenia.
3.
Rada narodowa po uchyleniu jej uchwały powinna powziąć w terminie 14 dni nową uchwałę budżetową, przy czym obowiązana jest zastosować się do wskazówek, zawartych w uchwale o uchyleniu.
§  17.
Prezydia rad narodowych, uprawnione do rozpatrywania budżetu, obowiązane są zawiesić wykonanie uchwał budżetowych rad narodowych niższego stopnia w całości lub w części, jeżeli wykonanie budżetów spowodowałoby niepowetowane szkody dla gospodarki narodowej.
§  18.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 1951 r.

Zmiany w prawie

Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Nowe wzory wniosków o wydanie interpretacji podatkowych

Nowe wzory dotyczą zarówno wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego, jak i wniosku wspólnego o wydanie w indywidualnej sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Oparto je na wzorach dotychczas obowiązujących z 2022 roku. Wprowadzono do nich jednak zmiany porządkujące i aktualizujące.

Agnieszka Matłacz 08.08.2024
Nowe wymagania dotyczące laboratoriów diagnostycznych

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie w sprawie medycznych laboratoriów diagnostycznych. W dokumencie określono szczegółowe warunki, jakim powinny odpowiadać pod względem infrastruktury. Uszczegółowiono także kwalifikacje personelu i kierownika laboratorium. Nowe zalecenia obowiązują od 7 sierpnia. Przewidziano jednak czas przejściowy na ich wprowadzenie.

Monika Stelmach 07.08.2024
Jest regulamin działania Zespołu do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego

Minister zdrowia wydał kolejne przepisy dotyczące Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. Określił regulamin Zespołu do spraw Świadczeń z tego funduszu, działającego przy Rzeczniku Praw Pacjenta, do zadań którego należy sporządzanie opinii o wystąpieniu zdarzenia medycznego i jego skutkach. Określono też wynagrodzenie członków tego zespołu.

Agnieszka Matłacz 07.08.2024
ZUS przesłucha bliskich i sąsiadów, by ustalić, jak żyli małżonkowie?

Nie wiadomo, dlaczego ustawodawca uzależnił prawo do renty wdowiej od pozostawania we wspólności małżeńskiej do dnia śmierci małżonka. W efekcie rozwiedziona małżonka lub wdowa, która do dnia śmierci męża nie pozostawała z nim we wspólności małżeńskiej, nie otrzyma nie tylko renty rodzinnej, ale i renty wdowiej. Zdaniem prawników ustawa nadaje się do zmiany - i to pilnej.

Grażyna J. Leśniak 06.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1951.A-21.260

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Tryb uchwalania i rozpatrywania budżetów terenowych na rok 1951.
Data aktu: 22/02/1951
Data ogłoszenia: 13/03/1951
Data wejścia w życie: 13/03/1951, 01/01/1951