Źródła i sposób pokrycia wydatków związanych z odbiorem robót budowlanych i montażowych wykonanych do dnia 31 grudnia 1949 r. oraz sposób przeprowadzenia rozrachunku za stwierdzone przy odbiorach tych robót usterki wykonania.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 30 grudnia 1950 r.
w sprawie źródeł i sposobu pokrycia wydatków związanych z odbiorem robót budowlanych i montażowych wykonanych do dnia 31 grudnia 1949 r. oraz sposobu przeprowadzenia rozrachunku za stwierdzone przy odbiorach tych robót usterki wykonania.

Na podstawie pkt 4 uchwały Prezydium Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów z dnia 5 września 1950 r. w sprawie warunków odbioru robót budowlano-montażowych, wykonanych do dnia 31 grudnia 1949 r., oraz w związku z zarządzeniem Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 20 października 1950 r. w sprawie ostatecznego odbioru robót budownictwa inwestycyjnego, wykonanych przed rozpoczęciem Planu 6-letniego, zarządza się, co następuje:

I.

Postanowienia ogólne.

§  1.
Zarządzenie niniejsze reguluje zasady i tryb pokrywania należności wynikających z ostatecznych rozliczeń robót budowlanych i montażowych (o charakterze inwestycji i kapitalnych remontów), wykonanych w okresie od roku 1944 do dnia 31 grudnia 1949 r. na zlecenie jednostek określonych w § 2 niniejszego zarządzenia, bez względu na to, z jakiego rodzaju środków te roboty były finansowane, oraz bez względu na to, czy odbiór nastąpił do dnia wejścia w życie uchwały Prezydium Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów z dnia 5 września 1950 r. w sprawie warunków odbioru robót budowlano-montażowych, wykonanych do dnia 31 grudnia 1949 r., czy też po tej dacie. Zarządzenie nie dotyczy robót kontynuowanych po dniu 31 grudnia 1949 r.
§  2.
Zarządzenie obejmuje roboty wykonane na rzecz podmiotów, wymienionych w § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 lutego 1949 r. w sprawie dostaw, robót i usług na rzecz Skarbu Państwa, samorządu oraz niektórych kategorii osób prawnych (Dz. U. R. P. Nr 12, poz. 73 oraz Nr 58, poz. 448).
§  3.
Ilekroć w niniejszym zarządzeniu użyto określenia "zamawiający", należy przez to rozumieć pierwotnego zleceniodawcę lub jego prawnego następcę, a w razie braku tegoż - obecnego użytkownika odnośnego obiektu. Przez pojęcie wykonawcy należy rozumieć pierwotnego zleceniobiorcę lub jego prawnego następcę bądź likwidatora.
§  4.
Pokrycie ostatecznych rozliczeń za roboty wymienione w § 1 dokonywane jest w trybie niniejszego zarządzenia bez względu na to, czy robota została wykonana na podstawie umowy, czy też na podstawie zlecenia w innej formie.
§  5.
1.
Zarządzenie dotyczy również przypadków, gdy ostateczne rachunki zostały wystawione bądź odbiór robót dokonany, lecz całkowite rozliczenie należności z tego tytułu nie nastąpiło przed dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia.
2.
Przez rachunki ostateczne należy rozumieć nie tylko rachunki wystawione na podstawie jednostkowych cen kosztorysowych, ale również wystawione na podstawie kalkulacji jawnej (wynikowej) w przypadkach, gdy umowa przewidywała tego rodzaju rozliczenie między zamawiającym a wykonawcą.

II.

Źródła i tryb pokrycia ostatecznych rozliczeń i kosztów.

§  6.
1.
Należności przedsiębiorstw budowlanych i montażowych z tytułu ostatecznych rozliczeń objętych niniejszym zarządzeniem oraz koszty ostatecznych odbiorów (§ 10) pokryte będą z następujących źródeł:
a)
ze stojących na ten cel do dyspozycji środków z lat ubiegłych,
b)
ze środków przewidzianych na ten cel w planie inwestycyjnym 1950 r. lub - w odniesieniu do robót finansowanych ze środków budżetowych poza planem inwestycyjnym - ze środków budżetowych 1950 r.
2.
W przypadku braku środków, przewidzianych w ust. 1 lit. a) i b), należności pokryte będą z rezerwy planu inwestycyjnego 1951 r. lub - w odniesieniu do robót finansowanych ze środków budżetowych poza planem inwestycyjnym - ze środków budżetowych 1951 r.
3.
W przypadkach niemożności ustalenia osoby zamawiającego w rozumieniu § 3 - wykonawcy, należący do kategorii jednostek określonych w § 2, odpisują należności objęte rachunkiem ostatecznym na straty po uprzednim umorzeniu należności na podstawie obowiązujących przepisów.
§  7.
1.
Przez środki stojące do dyspozycji (§ 6 ust. 1 lit. a) należy rozumieć kwoty znajdujące się na zablokowanym koncie wykonawcy, kwoty zatrzymane przez zamawiającego na zabezpieczenie należytego wykonania umowy (raty kolaudacyjne), jak również kwoty przelane z zablokowanych kont na rachunek operacyjny wykonawcy bez sprawdzenia i potwierdzenia ostatecznego rachunku. Nadwyżka środków, jakie ewentualnie ujawniono przy przeprowadzeniu ostatecznego rozliczenia, podlega zwrotowi w terminie 7 dni do banku finansującego inwestycje zamawiającego, który odprowadzi je do Narodowego Banku Polskiego na rachunek budżetu centralnego cz. 10, dział 5 - Wpływy różne - tytuł 6 - Wpływy zbiorcze i rozliczeniowe.
2.
Kwoty zablokowane na koncie wykonawcy pochodzące ze środków własnych zamawiającego i podlegające zwrotowi przy przeprowadzeniu ostatecznego rozliczenia podlegają przelaniu na rachunki, z których były wypłacane.
3.
Niedobory środków, jakie zostaną ujawnione przy przeprowadzaniu ostatecznego rozliczenia, podlegają pokryciu ze źródeł przewidzianych w § 6 ust. 1 lit. b) lub ust. 2.
§  8.
Środki, o których mowa w § 6 ust. 1 lit. b), wypłacane są przez banki zgodnie z obowiązującymi przepisami w sprawie finansowania inwestycji.
§  9.
1.
W przypadku braku środków przewidzianych w § 6 ust. 1 lit. a) i b) na pokrycie ostatecznych rozliczeń i związanych z tym kosztów odbioru (§ 10) należności te pokryte będą:
a)
ze środków rezerwy planu inwestycyjnego na 1951 r., o ile zamawiający należy do kategorii jednostek uprawnionych do korzystania ze środków bezzwrotnych planu inwestycyjnego na rok 1951,
b)
ze środków budżetowych 1951 r. jednostek, których inwestycje w 1951 r. finansowane będą z ich środków budżetowych poza planem inwestycyjnym.
2.
Włączenie do planu inwestycyjnego na 1951 r. środków na pokrycie należności wymienionych w niniejszym paragrafie nastąpi po przeprowadzeniu rejestracji, o której mowa w rozdziale III.
3.
W przypadkach wyjątkowych koszty odbiorów ostatecznych, o których mowa w § 10 lit. a) i c), mogą być opłacane (do późniejszej refundacji ze środków wyżej określonych,) ze środków obrotowych zamawiającego.
§  10.
Przez pojęcie kosztów odbioru należy rozumieć:
a)
wynagrodzenia przewodniczącego i członków komisji odbioru oraz wynagrodzenia rzeczoznawców na warunkach określonych w § 11 zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 20 października 1950 r. w sprawie ostatecznego odbioru robót budownictwa inwestycyjnego, wykonanych przed rozpoczęciem Planu 6-letniego,
b)
wynagrodzenia kolaudantów z tytułu odbioru robót, zleconego przed dniem 5 września 1950 r., a wykonanego do dnia 30 listopada 1950 r. w granicach zawartych umów i obowiązujących przepisów,
c)
wynagrodzenia sprawdzających rachunki ostateczne w przypadkach, gdy zamawiający nie dysponuje osobami posiadającymi kwalifikacje do spełniania tych czynności, przy czym powołanie osób dla sprawdzenia spoza personelu własnego zamawiającego jest dozwolone po uzyskaniu stwierdzenia władzy nadrzędnej zamawiającego, że zamawiający nie jest w stanie dokonać sprawdzenia własnymi siłami,
d)
zaległe wynagrodzenia kierowników (inspektorów) nadzoru wynikające z umów zawartych z zamawiającym,
e)
wpłaty na resortowe "fundusze premii za dokonanie odbiorów" (§ 12 powołanego wyżej zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 20 października 1950 r.).
§  11.
1.
Odprowadzeniu na "fundusz premii za dokonanie odbiorów" podlegają odpowiednie kwoty jedynie w tych przypadkach, w których zlecenie na dokonanie odbioru zostało udzielone po dniu 5 września 1950 r.
2.
Kwoty, o których mowa w ust. 1, właściwe oddziały banków odprowadzają z urzędu ze środków określonych w § 6 równocześnie z pokryciem sprawdzonych rachunków ostatecznych.
3.
Kwoty nie odprowadzone na ten cel ze środków określonych w § 6 ust. 1 podlegają rejestracji stosownie do przepisów rozdziału III.
§  12.
1.
Kaucje służące na zabezpieczenie terminowego i należytego wykonania robót zostaną zwrócone wykonawcom z chwilą dokonania ostatecznego odbioru i rozliczenia.
2.
W przypadku gdy wykonawcą jest przedsiębiorstwo spółdzielcze lub prywatne, zatrzymuje się odpowiednią część kaucji na zabezpieczenie należytego i terminowego usunięcia usterek. Nie dotyczy to spółdzielni zrównanych pod względem udzielania im zamówień z przedsiębiorstwami państwowymi na podstawie art. 8 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 lutego 1949 r. (Dz. U. R. P. Nr 12, poz. 73 i Nr 58, poz. 448).

III.

Rejestracja należności wykonawców w zakresie robót, wykonanych dla zamawiających, należących do kategorii jednostek uprawnionych do korzystania ze środków planu inwestycyjnego na rok 1951.

§  13.
Rejestracji podlegają wyłącznie należności z tytułu robót, ustalone sprawdzonymi i potwierdzonymi lub - w przypadkach określonych w § 18 powołanego w § 10 zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego - przyjętymi rachunkami ostatecznymi, oraz koszty odbioru (§ 10), o ile nie mają pokrycia w środkach określonych w § 6 ust. 1.
§  14.
Wszystkie nie pokryte faktury (całkowicie lub częściowo) dotyczące robót objętych niniejszym zarządzeniem, a znajdujące się w bankach, powinny być zwrócone wykonawcom w ciągu 10 dni od daty wejścia w życie niniejszego zarządzenia.
§  15.
Celem zarejestrowania należności wynikających z rachunku wykonawcy obowiązani są w ciągu 7 dni od daty odbioru robót złożyć w oddziałach banków, właściwych dla finansowania inwestycji zamawiającego, rachunki ostateczne, sprawdzone i zaopatrzone stwierdzeniem odbioru robót przez zamawiającego.
§  16.
W zakresie robót już odebranych przed wejściem w życie niniejszego zarządzenia lub przyjętych do dnia 5 września 1950 r. w rozumieniu § 18 powołanego w § 10 zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego wykonawcy obowiązani są złożyć w oddziałach banków, właściwych dla finansowania inwestycji zamawiającego, rachunki ostateczne zaopatrzone w odpowiednie stwierdzenie zamawiającego w ciągu 14 dni od daty wejścia w życie niniejszego zarządzenia.
§  17. 1
Ostateczny termin składania rachunków przez wykonawców upływa z dniem 31 października 1951 r.
§  18. 2
Zamawiający (użytkownicy) zobowiązani są zgłosić w terminie do dnia 31 października 1951 r. oddziałom banków finansujących ich inwestycje wysokość powstałych kosztów odbiorów ostatecznych, przewidzianych w § 10, przedkładając zarazem odpowiednie dokumenty.
§  19.
Oddziały banków, właściwe dla finansowania inwestycji zamawiających, założą na podstawie złożonych rachunków rejestr według załączonego wzoru, odrębnie dla zamawiających podlegających w zakresie inwestycji na 1951 r. planowaniu centralnemu i odrębnie dla zamawiających podlegających w zakresie inwestycji na 1951 r. planowaniu terenowemu. Rubryka 8 rejestru wypełniana jest w wysokości określonej w § 12 powołanego w § 10 zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego. Rubryka 9 rejestru wypełniana jest na podstawie zgłoszeń zamawiających (użytkowników), o których mowa w § 18.
§  20. 3
Na podstawie rejestrów (§ 19) centrale banków finansujących inwestycje przedłożą Ministerstwu Finansów (Departament Inwestycji i Budownictwa) w terminie do dnia 15 listopada 1951 r. łączne zestawienia, odrębnie co do zamawiających podlegających w zakresie inwestycji na 1951 r. planowaniu centralnemu i odrębnie co do zamawiających podlegających w zakresie inwestycji na 1951 r. planowaniu terenowemu.

IV.

Rejestracja należności wykonawców w zakresie robót wykonanych dla zamawiających, finansujących w 1951 r. swoje inwestycje ze środków budżetowych poza planem inwestycyjnym.

§  21.
Rejestracji podlegają wyłącznie należności z tytułu robót, ustalone sprawdzonymi i potwierdzonymi lub - w przypadkach określonych w § 18 powołanego w § 10 zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego - przyjętymi rachunkami ostatecznymi.
§  22.
Postanowienia § 14 niniejszego zarządzenia mają odpowiednie zastosowanie.
§  23.
Celem zarejestrowania należności, wynikających z rachunków, wykonawcy zobowiązani są w ciągu 14 dni od daty odbioru robót złożyć w oddziale banku finansującego ich eksploatację, rachunki ostateczne sprawdzone i zaopatrzone w stwierdzenie odbioru robót przez zamawiającego.
§  24.
W zakresie robót już odebranych przed wejściem w życie niniejszego zarządzenia lub przyjętych do dnia 5 września 1950 r. w rozumieniu § 18 powołanego w § 10 zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego wykonawcy obowiązani są złożyć w oddziałach banków finansujących ich eksploatację rachunki ostateczne zaopatrzone w odpowiednie stwierdzenie zamawiającego w ciągu 7 dni od daty wejścia w życie niniejszego zarządzenia.
§  25. 4
Ostateczny termin składania rachunków przez wykonawców upływa z dniem 31 października 1951 r.
§  26. 5
Banki finansujące eksploatację wykonawców prześlą rachunki, o których mowa w §§ 24 i 25, w dniu 31 października 1951 r. do Narodowego Banku Polskiego.

V.

Rozrachunek za stwierdzone usterki wykonania.

§  27.
W przypadku gdy wykonawca w wyznaczonym terminie nie usunął stwierdzonych usterek, użytkownik lub zamawiający, jeśli jest on jednocześnie użytkownikiem, usuwa je na koszt wykonawcy, przy czym obowiązują następujące zasady rozliczeń:
1)
jeśli na zabezpieczenie należytego i terminowego usunięcia usterek zamawiający zatrzymał część należności przypadającej wykonawcy, faktury lub rozliczenia z tytułu usunięcia usterek pokrywane są z kwot odprowadzonych na zablokowane jego konto;
2)
jeżeli zamawiający nie jest równocześnie użytkownikiem, upoważni on użytkownika do dysponowania kwotą zablokowaną na zabezpieczenie usunięcia usterek;
3)
w przypadku gdy usterki zostaną usunięte kosztem mniejszym od przyjętego w wycenie usterek, nie wykorzystana część kwoty zablokowanej podlega wypłacie na rzecz wykonawcy;
4)
jeżeli stosownie do obowiązujących przepisów nie została zatrzymana żadna kwota na zablokowanym koncie wykonawcy, zamawiający (użytkownik) w przypadku usunięcia usterek we własnym zakresie wystawia fakturę na wykonawcę według efektywnych kosztów. W przypadku gdy usunięcie usterek zostało wykonane systemem zleconym, wykonawca, który usunął usterki, wystawia fakturę na zamawiającego (użytkownika), który pokrywa ją ze środków obrotowych. Zamawiający (użytkownik) wystawia refakturę na wykonawcę, który był zobowiązany do usunięcia usterek. Jeżeli zamawiającym (użytkownikiem) jest jednostka budżetowa, pokrywa ona fakturę ze środków budżetowych i wzywa przedsiębiorstwo, które było zobowiązane do usunięcia usterek, do przekazania jej zapłaconej za usunięcie usterek kwoty w terminie do dni 14. W przypadku bezskutecznego upływu tego terminu jednostka budżetowa zobowiązana jest wystąpić na drogę postępowania arbitrażowego.

VI.

Postanowienia końcowe.

§  28.
W przypadkach określonych w § 14 powołanego w § 10 zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego, zamawiający wprowadza wartość wykonanych inwestycji do bilansu na rachunkach majątku trwałego i funduszu własnego.

Należności wykonawcy nie podlegają żadnym przelewom.

§  29.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

Arkusz rejestracyjny należności związanych z odbiorem robót budowlanych i montażowych, wykonanych w okresie 1944-1949 r.

.......................................

(nazwa oddziału banku)

Część .............................

Dział ...............................

(wg P.I./51)

Co do zamawiających podległych terenowym organom jednolitej władzy państwowej w rubryce "część" należy podać dodatkowo nazwę województwa.

Lp. Symbole budżetu wg planu sfinansowania inwestycji w 1951 r.*) Nazwa zamawiającego Nazwa wykonawcy Charakter roboty I - inwestycyjne KR - kapitalne remonty Suma brutto sprawdzonego ostatecznego rachunku Suma netto do wypłaty ostatecznego rachunku Kwota do odprowadzenia na "fundusz premii za dokonanie odbiorów" Wysokość powstałych kosztów objętych § 10 lit. a)- d) niniejszego zarządzenia Uwagi
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

*) Należy podać symbol budżetu i klasyfikację wydatków budżetowych na zasadach przyjętych w planie inwestycyjnym wraz z planem sfinansowania inwestycji na 1951 r.

1 § 17:

- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 30 kwietnia 1951 r. (M.P.51.A-45.591) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 31 maja 1951 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 19 września 1951 r. (M.P.51.A-89.1226) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 października 1951 r.

2 § 18:

- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 30 kwietnia 1951 r. (M.P.51.A-45.591) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 31 maja 1951 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 19 września 1951 r. (M.P.51.A-89.1226) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 października 1951 r.

3 § 20:

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 30 kwietnia 1951 r. (M.P.51.A-45.591) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 31 maja 1951 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 19 września 1951 r. (M.P.51.A-89.1226) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 października 1951 r.

4 § 25:

- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 30 kwietnia 1951 r. (M.P.51.A-45.591) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 31 maja 1951 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 19 września 1951 r. (M.P.51.A-89.1226) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 października 1951 r.

5 § 26:

- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 30 kwietnia 1951 r. (M.P.51.A-45.591) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 31 maja 1951 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 19 września 1951 r. (M.P.51.A-89.1226) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 października 1951 r.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1951.A-13.187

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Źródła i sposób pokrycia wydatków związanych z odbiorem robót budowlanych i montażowych wykonanych do dnia 31 grudnia 1949 r. oraz sposób przeprowadzenia rozrachunku za stwierdzone przy odbiorach tych robót usterki wykonania.
Data aktu: 30/12/1950
Data ogłoszenia: 21/02/1951
Data wejścia w życie: 21/02/1951