Nadanie statutu Instytutowi Celulozowo-Papierniczemu.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA PRZEMYSŁU CHEMICZNEGO
z dnia 7 grudnia 1951 r.
w sprawie nadania statutu Instytutowi Celulozowo-Papierniczemu.

Na podstawie art. 18 ustawy z dnia 8 stycznia 1951 r. o tworzeniu instytutów naukowo-badawczych dla potrzeb gospodarki narodowej (Dz. U. R. P. Nr 5, poz. 38) oraz w związku z postanowieniem § 5 zarządzenia z dnia 7 grudnia 1951 r. w sprawie utworzenia Instytutu Celulozowo-Papierniczego. (Monitor Polski Nr A-105, poz. 1531) nadaje się temuż instytutowi statut w brzmieniu, ustalonym w załączniku do niniejszego zarządzenia.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT INSTYTUTU CELULOZOWO-PAPIERNICZEGO

Rozdział I.

Postanowienie ogólne.

§  1.
Instytut Celulozowo-Papierniczy zwany dalej w skróceniu "instytutem" działa na podstawie ustawy z dnia 8 stycznia 1951 r. o tworzeniu instytutów naukowo-badawczych dla potrzeb gospodarki narodowej (Dz. U. R. P. Nr 5, poz. 38) oraz zarządzenia Ministra Przemysłu Chemicznego z dnia 7 grudnia 1951 r. w sprawie utworzenia Instytutu Celulozowo-Papierniczego (Monitor Polski Nr A-105, poz. 1531).
§  2.
Siedzibą instytutu jest m. Łódź.
§  3.
Instytut posiada osobowość prawną.
§  4.
Zwierzchni nadzór nad instytutem sprawuje Minister Przemysłu Chemicznego przez Centralny Zarząd Przemysłu Papierniczego.
§  5.
Instytut ma prawo używania pieczęci okrągłej z godłem państwowym pośrodku z napisem zawierającym nazwę instytutu w otoku.
§  6.
Zadaniem instytutu jest prowadzenie prac naukowo-badawczych, mających na celu rozwój produkcji przemysłowej w dziedzinie celulozy i papieru a w szczególności:
1)
organizowanie i prowadzenie prac naukowo-badawczych dla stworzenia podstaw zarówno teoretycznych jak i praktycznych dla nowych działów produkcji lub nowych metod wytwarzania i organizacji pracy,
2)
śledzenie postępu technicznego i naukowego oraz udzielanie opinii w sprawach, związanych z postępem wiedzy i techniki,
3)
udoskonalanie i usprawnianie metod już stosowanych w przemyśle,
4)
inicjowanie nowych działów produkcji i współpraca przy ich organizowaniu,
5)
przeprowadzanie ekspertyz, zleconych prac technicznych i naukowo-badawczych,
6)
kształcenie przyszłych naukowców dla potrzeb własnych i innych instytutów naukowych oraz kształcenie personelu przemysłu w zakresie nowych metod lub nowych gałęzi przemysłu, nie uwzględnionych w programach szkolnictwa,
7)
współdziałanie w pracach zbiorowych, organizowanych przez inne instytuty i pracownie szkół wyższych i innych ośrodków badawczych w celu rozwiązania bardziej złożonych zagadnień,
8)
nawiązywanie i utrzymywanie łączności z odpowiednimi instytucjami i organizacjami za granicą,
9)
prowadzenie dokumentacji i informacji naukowej i naukowo-technicznej.

Rozdział  II.

Dyrektor i Rada Naukowa.

§  7.
1.
Na czele instytutu stoi dyrektor, który kieruje samodzielnie działalnością instytutu i jest za nią odpowiedzialny.
2.
Dyrektor zarządza instytutem przy pomocy jednego zastępcy. Zastępca ma przydzielony zakres prac, za który odpowiada przed dyrektorem.
3.
Dyrektora i jego zastępcę powołuje i odwołuje Minister Przemysłu Chemicznego,
§  8.
Do zakresu działania dyrektora należy w szczególności:
1)
kierowanie całością prac naukowo-badawczych i organizacyjno-administracyjnych instytutu,
2)
przedstawianie Radzie Naukowej do zaopiniowania projektów planów prac oraz preliminarzy dochodów i wydatków instytutu,
3)
przedstawianie Ministrowi Przemysłu Chemicznego za pośrednictwem dyrektora Centralnego Zarządu Przemysłu Papierniczego do zatwierdzania planów prac i preliminarzy dochodów i wydatków (pkt 2),
4)
tworzenie w ramach instytutu za zgodą Ministra Przemysłu Chemicznego zakładów badawczych i doświadczalnych,
5)
zwoływanie konferencji i zjazdów naukowych,
6)
przedstawianie Ministrowi Przemysłu Chemicznego sprawozdań z działalności instytutu za pośrednictwem dyrektora Centralnego Zarządu Przemysłu Papierniczego.
§  9.
Przy instytucie działa Rada Naukowa.
§  10.
1.
Rada Naukowa składa się z przewodniczącego, jego zastępcy oraz 12 członków powołanych przez Ministra Przemysłu Chemicznego na okres lat 3 spośród przedstawicieli nauki i znawców zagadnień wchodzących w zakres działania instytutu.
2.
Przewodniczący Rady i jego zastępca oraz członkowie mogą być odwołani przed upływem kadencji.
3.
Dyrektor i pracownicy instytutu nie mogą wchodzić w skład Rady.
§  11.
Do zakresu działania Rady Naukowej należy:
1)
inicjowanie prac naukowo-badawczych,
2)
opiniowanie planów prac oraz preliminarzy dochodów i wydatków instytutu,
3)
wypowiadanie się w sprawach dotyczących organizacji instytutu,
4)
rozpatrywanie innych spraw na zlecenie Ministra Przemysłu Chemicznego, dyrektora Centralnego Zarządu Przemysłu Papierniczego lub na wniosek przewodniczącego Rady.
§  12.
1.
Posiedzenia Rady Naukowej zwołuje jej przewodniczący.
2.
Przewodniczący obowiązany jest zwoływać posiedzenie Rady Naukowej co najmniej dwa razy w ciągu roku kalendarzowego.
3.
Niezależnie od obowiązku przewidzianego w ust. 2 przewodniczący obowiązany jest zwołać posiedzenie Rady:
a)
na żądanie dyrektora Centralnego Zarządu Przemysłu Papierniczego,
b)
na żądanie dyrektora instytutu,
c)
na wniosek co najmniej połowy liczby członków Rady.
4.
W posiedzeniach Rady bierze udział dyrektor instytutu lub wyznaczony przez niego zastępca bez prawa brania udziału w głosowaniu.
§  13.
1.
Do ważności uchwał Rady Naukowej konieczna jest obecność przewodniczącego lub jego zastępcy i co najmniej połowy ogólnej liczby członków.
2.
Uchwały zapadają zwykłą większością głosów. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
3.
Uchwały Rady może uchylić Minister Przemysłu Chemicznego w całości lub w części z urzędu lub na wniosek dyrektora Centralnego Zarządu Przemysłu Papierniczego albo dyrektora instytutu.
§  14.
Członkowie Rady Naukowej otrzymują za udział w posiedzeniach wynagrodzenie w wysokości określonej przez Ministra Przemysłu Chemicznego w porozumieniu z Ministrem Finansów.

Rozdział  III.

Organizacja instytutu.

§  15.
1.
Komórki organizacyjne instytutu dzielą się na: naukowe i usługowe.
2.
Komórki naukowe realizują zasadnicze zadania instytutu określone w § 6 statutu, a komórki usługowe wykonują funkcje pomocnicze w stosunku do komórek naukowych, a w szczególności załatwiają sprawy personalne, budżetowo-rachunkowe i gospodarcze.
§  16.
W skład instytutu wchodzą następujące komórki organizacyjne: St. Planista, Referent Personalny, Sekcja Administracyjno-Gospodarcza, Sekcja Budżetowo-Rachunkowa, Działowy Ośrodek Dokumentacji Technicznej, Dział Ogólno-Techniczny, Zakład Analityczny, Zakład Surowców Włóknistych, Zakład Papieru i Tektury.
§  17.
Wszelkie zmiany struktury wewnętrznej instytutu mogą być przeprowadzane tylko za zgodą Ministra Przemysłu Chemicznego w porozumieniu z Państwową Komisją Planowania Gospodarczego.

Rozdział  IV.

Zasady gospodarki finansowej.

§  18.
Ogół dochodów i wydatków instytutu objęty jest budżetem Państwa (budżet centralny) w części dotyczącej Ministerstwa Przemysłu Chemicznego.
§  19.
1.
Do składania w imieniu instytutu oświadczeń w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych wymagane jest współdziałanie dwóch upoważnionych osób.
2.
Osobami upoważnionymi są: dyrektor, jego zastępcy i ustanowieni pełnomocnicy. Zastępcy dyrektora i pełnomocnicy działają w granicach swego umocowania.
3.
Minister Przemysłu Chemicznego ustanawia i odwołuje pełnomocników oraz ustala granice umocowania zastępcy dyrektora i pełnomocników jak również może upoważnić dyrektora do samodzielnego składania oświadczeń w szczególnym zakresie.
§  20.
Wszelkie dokumenty obrotu pieniężnego, dokumenty obrotu materiałami i towarami jak również dokumenty o charakterze rozliczeniowym i kredytowym, stanowiące podstawę do otrzymania lub wydania środków pieniężnych, materiałów albo towarów, podpisują łącznie dyrektor lub osoba przez niego do tego upoważniona i główny (starszy) księgowy lub osoba przez niego do tego upoważniona.
§  21.
Do dokonywania czynności określonego rodzaju lub czynności szczególnych mogą być ustanowieni pełnomocnicy, którzy działają łącznie lub oddzielnie w granicach ich umocowania. Udzielenie pełnomocnictwa następuje w sposób przewidziany dla składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych instytutu.
§  22.
Likwidację instytutu zarządza Minister Przemysłu Chemicznego w porozumieniu z Ministrem Finansów i za zgodą Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1951.A-105.1539

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Nadanie statutu Instytutowi Celulozowo-Papierniczemu.
Data aktu: 07/12/1951
Data ogłoszenia: 29/12/1951
Data wejścia w życie: 29/12/1951