Nadanie statutu Centralnemu Zarządowi Państwowych Gospodarstw Rolnych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I REFORM ROLNYCH
z dnia 31 grudnia 1949 r.
w sprawie nadania statutu Centralnemu Zarządowi Państwowych Gospodarstw Rolnych.

Na podstawie art. 3 ust. 1 dekretu z dnia 3 stycznia 1947 r. o tworzeniu przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. R. P. Nr 8, poz. 42) i zgodnie z § 10 zarządzenia Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych z dnia 29 marca 1949 r., wydanego w porozumieniu z Ministrem Skarbu i Prezesem Centralnego Urzędu Planowania, o utworzeniu Centralnego Zarządu Państwowych Gospodarstw Rolnych (Monitor Polski Nr A-19, poz. 286) zarządza się w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministrem Skarbu, co następuje:
§  1.
Przedsiębiorstwu państwowemu pod nazwą "Centralny Zarząd Państwowych Gospodarstw Rolnych - przedsiębiorstwo państwowe wyodrębnione", utworzonemu zarządzeniem Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych z dnia 29 marca 1949 r., wydanym w porozumieniu z Ministrem Skarbu i Prezesem Centralnego Urzędu Planowania (Monitor Polski Nr A-19, poz. 286) nadaje się statut, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Monitorze Polskim.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT

przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą "Centralny Zarząd Państwowych Gospodarstw Rolnych".

Rozdział I.

Postanowienia ogólne.

§  1.
Przedsiębiorstwo państwowe pod nazwą "Centralny Zarząd Państwowych Gospodarstw Rolnych", utworzone zarządzeniem Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych z dnia 29 marca 1949 r. (Monitor Polski Nr A-19, poz. 286) jako przedsiębiorstwo państwowe, wydzielone z ogólnej administracji państwowej, zwane w dalszym ciągu "Centralny Zarząd P.G.R.", działa na podstawie dekretu z dnia 3 stycznia 1947 r. o tworzeniu przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. R. P. Nr 8, poz. 42) oraz niniejszego statutu.
§  2.
Centralny Zarząd P.G.R. posiada osobowość prawną. Działa on w ramach narodowych planów gospodarczych według zasad rozrachunku gospodarczego na podstawie planu finansowo-gospodarczego.
§  3.
Centralny Zarząd P.G.R. ma siedzibę w m.st. Warszawie.

Rozdział  II.

Przedmiot działalności.

§  4.
1.
Przedmiotem działalności Centralnego Zarządu P.G.R. jest koordynowanie, nadzorowanie i kontrolowanie oraz ogólne kierownictwo wydzielonych z administracji państwowej przedsiębiorstw (ich zjednoczeń), których zadaniem jest:
a)
prowadzenie wzorowej produkcyjnej gospodarki rolnej w nieruchomościach ziemskich, przeznaczonych na państwowe gospodarstwa rolne,
b)
prowadzenie zakładów przemysłu rolnego, związanych z określonymi wyżej państwowymi nieruchomościami ziemskimi,
c)
zakładanie i prowadzenie w ramach państwowych gospodarstw rolnych stacji hodowli nasion selekcyjnych i reprodukcji tych nasion, stacji zarodowych zwierząt gospodarskich, zwierząt futerkowych oraz punktów doświadczalnych z zakresu produkcji roślinnej i zwierzęcej.
d)
zakładanie i prowadzenie czyszczalni nasion, punktów kopulacyjnych, sztucznej inseminizacji i wylęgarni,
e)
prowadzenie państwowych stad ogierów, państwowych stadnin koni, oraz źrebięciarni w celu zaopatrywania kraju w materiał zarodowy i zapewnienia gospodarce narodowej produkcji różnych typów koni,
f)
zakładanie i prowadzenie zespołowych i wydzielonych warsztatów reperacyjnych dla bieżących remontów traktorów i maszyn rolniczych w celu racjonalnej eksploatacji środków mechanicznej uprawy w państwowych gospodarstwach rolnych.
2.
Zarząd Centralny P.G.R. uprawniony jest do organizowania, szkolenia i doszkalania fachowych pracowników, zatrudnionych w państwowych gospodarstwach rolnych.
§  5.
Zarządzenia i wytyczne Centralnego Zarządu P.G.R., wydane w zakresie jego kompetencji, wiążą przedsiębiorstwa przez niego nadzorowane.

Rozdział  III.

Władze Centralnego Zarządu P.G.R.

§  6.
Nadzór i kontrolę nad Centralnym Zarządem P.G.R. sprawuje Minister Rolnictwa i Reform Rolnych.
§  7.
Organem zarządzającym Centralnego Zarządu P.G.R. jest Dyrekcja powoływana i zwalniana przez Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych, składająca się z Dyrektora Generalnego, reprezentującego Dyrekcję samodzielnie, oraz z podległych Dyrektorowi Generalnemu - jego zastępcy i sześciu dyrektorów naczelnych.
§  8.
1.
Do ważności zobowiązań, zaciąganych przez Centralny Zarząd P.G.R. wymagane jest współdziałanie:
a)
dwóch członków Dyrekcji łącznie, albo
b)
jednego członka Dyrekcji łącznie z pełnomocnikiem handlowym w granicach jego pełnomocnictwa, albo
c)
dwóch pełnomocników handlowych łącznie w granicach ich pełnomocnictw.
2.
Przepisy ust. 1 nie uchybiają możności udzielania pełnomocnictw samodzielnych lub łącznych do dokonywania poszczególnych czynności prawnych lub czynności określonego rodzaju.
3.
Przepisy ust. 1 i 2 nie dotyczą weksli, czeków i dokumentów, stwierdzających zaciągnięcie lub udzielenie kredytu pieniężnego, oraz udzielania pełnomocnictw do tych czynności. Powinny one być podpisywane przez dwie osoby wskazane w ust. 1, przy czym jedną z nich musi być osoba określona w § 9.
§  9.
Minister Rolnictwa i Reform Rolnych powierzy jednemu z członków Dyrekcji kierownictwo finansowe, ustanawiając w razie potrzeby również innych pełnomocników, bądź do czasowego zastępowania kierownika finansowego, bądź do wykonywania określonych czynności, wchodzących w zakres kierownictwa finansowego.
§  10.
1.
Niezależnie od odpowiedzialności Dyrektora Generalnego, kierownik finansowy odpowiedzialny jest za przestrzeganie przepisów, normujących gospodarkę finansową Centralnego Zarządu P.G.R., a w szczególności za stan księgowości, sporządzanie planu finansowego oraz za właściwe i terminowe sporządzanie bilansów i innych sprawozdań finansowych.
2.
Jeżeli kierownik finansowy uzna, że czynność Centralnego Zarządu P.G.R. jest niezgodna z przepisami, normującymi gospodarkę finansową, przedstawia swoją opinię na piśmie do wiadomości Dyrekcji, a w razie nieuwzględnienia jej przez Dyrekcję - Ministrowi Rolnictwa i Reform Rolnych oraz bankowi finansującemu.
3.
W razie zamierzonego dokonania czynności, nie wyłączając przewidzianych w § 8 ust. 3, które kierownik finansowy uznał za niezgodne z przepisami, normującymi gospodarkę finansową, powinien on zastosować się do otrzymanego na piśmie polecenia Dyrektora Generalnego, lecz jednocześnie przesłać swoją opinię Ministrowi Rolnictwa i Reform Rolnych oraz bankowi finansującemu.
4.
Regulamin ustali, kiedy Dyrekcja winna zasięgnąć opinii kierownika finansowego co do zamierzonych czynności, sposobu postępowania przy zastępowaniu Centralnego Zarządu P.G.R. przez inne osoby poza Dyrektorem Generalnym oraz sposób postępowania, gdy kierownika finansowego zastępuje inna osoba spośród osób wymienionych w § 9.
§  11.
Do Dyrekcji należy prowadzenie wszystkich spraw Centralnego Zarządu P.G.R. Dyrekcja pełni swe czynności zgodnie z obowiązującymi przepisami, niniejszym statutem i regulaminem oraz jest odpowiedzialna za prowadzenie spraw Centralnego Zarządu P.G.R.
§  12.
Zatwierdzenia Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych wymagają sprawy dotyczące:
a)
regulaminów w zakresie Centralnego Zarządu P.G.R. i podziału czynności,
b)
ustanawiania pełnomocników handlowych, podlegających wpisowi do rejestru handlowego,
c)
warunków i zakresu działania projektowanych układów zbiorowych pracy,
d)
otwieranie, dzielenie lub łączenie poszczególnych oddziałów przedsiębiorstw, nadzorowanych przez Centralny Zarząd P.G.R. oraz ich zwijanie.
§  13.
Przy Centralnym Zarządzie P.G.R. powołana będzie Rada Nadzoru Społecznego, której zakres działania, sposób powoływania i odwoływania jej członków, organizację i sposób wykonywania powierzonych czynności określi rozporządzenie Rady Ministrów na podstawie art. 10 dekretu z dnia 3 stycznia 1947 r. (Dz. U. R. P. Nr 8, poz. 42).

Rozdział  IV.

Majątek i rachunkowość Centralnego Zarządu P.G.R.

§  14.
Rokiem operacyjnym Centralnego Zarządu P.G.R. jest rok kalendarzowy.
§  15.
1.
Centralny Zarząd P.G.R. ma zarząd i użytkowanie majątku nieruchomego, oddanego mu protokolarnie w imieniu Skarbu Państwa.
2.
W ramach planów gospodarczych Centralny Zarząd P.G.R. może nabywać majątek nieruchomy na własność Skarbu Państwa, zatrzymując go w swym użytkowaniu.
3.
Przydzielony Centralnemu Zarządowi P.G.R. majątek ruchomy wyodrębnia się protokolarnie z ogólnego majątku Skarbu Państwa i przekazuje się Centralnemu Zarządowi P.G.R. na własność.
4.
Centralny Zarząd P.G.R. może we własnym imieniu nabywać i zbywać majątek ruchomy oraz zaciągać zobowiązania.
5.
Majątek nieruchomy Skarbu Państwa, znajdujący się w zarządzie i użytkowaniu Centralnego Zarządu P.G.R., wykazuje się w aktywach, tak jak gdyby stanowił jego własność.
6.
Za zobowiązania zaciągnięte przez Centralny Zarząd P.G.R., niezależnie od odpowiedzialności Centralnego Zarządu P.G.R. jego majątkiem, odpowiedzialny jest Skarb Państwa do wysokości majątku nieruchomego, stanowiącego własność Skarbu Państwa, użytkowanego i zarządzanego przez Centralny Zarząd P.G.R.
§  16.
1.
Centralny Zarząd P.G.R. przeprowadzi i utrzymywać będzie spis całego własnego oraz zarządzanego i użytkowanego majątku państwowego, a także ustalać będzie wartość tego majątku.
2.
Po przeprowadzeniu pierwszego oszacowania majątku sporządzony zostanie bilans otwarcia, w którym wartość majątku będzie wykazana jako środki własne Centralnego Zarządu P.G.R.
3.
Zasady inwentaryzacji tak majątku oddanego Zarządowi Centralnemu w zarząd i użytkowanie, jak również majątku własnego oraz zasady ich oszacowań ustali Minister Rolnictwa i Reform Rolnych w porozumieniu z Ministrem Skarbu.
§  17.
1.
Centralny Zarząd P.G.R. przedstawia do zatwierdzenia Ministrowi Rolnictwa i Reform Rolnych bilans własny, bilans zbiorczy nadzorowanych przedsiębiorstw, sprawozdania z działalności, plany finansowo-gospodarcze, nie wyłączając planu zbytu i inwestycyjne własne i zbiorcze przedsiębiorstw nadzorowanych.
2.
Bilanse, plany finansowo-gospodarcze i inwestycyjne nadzorowanych przedsiębiorstw zatwierdza Centralny Zarząd P.G.R. po zatwierdzeniu przez Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych planów zbiorczych.
3.
Zasady prowadzenia księgowości, terminy sporządzania bilansów, planów finansowo-gospodarczych i inwestycyjnych oraz tryb ich zatwierdzania, jak również sposób podziału nadwyżek lub pokrycia niedoborów, zasady tworzenia funduszów specjalnych oraz sposób ich użycia i deponowania ustalają odrębne przepisy.
§  18.
1.
Kontrola Centralnego Zarządu P.G.R., wykonywana przez Ministerstwo Rolnictwa i Reform Rolnych, dotyczyć będzie w szczególności:
1)
zgodności działania Centralnego Zarządu P.G.R. z planem finansowo-gospodarczym,
2)
przestrzegania obowiązujących przepisów rachunkowych,
3)
przestrzegania wytycznych i poleceń władz nadzorczych.
2.
Kontrola działalności przedsiębiorstwa, przewidziana przepisami specjalnymi, dokonana będzie zgodnie z tymi przepisami.

Rozdział  V.

Przepisy przejściowe.

§  19.
W okresie przejściowym - do czasu powołania do życia przedsiębiorstw i ich zjednoczeń, których zakres działania przewidziany jest w ustępie pierwszym § 4 - Centralny Zarząd P.G.R. prowadzi wzorową produkcję roślinną i zwierzęcą w nieruchomościach ziemskich, przeznaczonych na państwowe gospodarstwa rolne, zakłady przemysłu rolnego, stację hodowli nasion selekcyjnych, gospodarstwa reprodukcji nasion, stacje zarodowych zwierząt gospodarskich i zwierząt futerkowych, stacje naukowo-doświadczalne z zakresu produkcji roślinnej i zwierzęcej, czyszczalnie nasion, stada ogierów, stadniny i źrebięciarnie, punkty kopulacyjne sztucznej inseminizacji i wylęgarnie, oraz zespołowe i wydzielone warsztaty reperacyjne dla bieżących remontów traktorów i maszyn rolniczych.

Rozdział  VI.

Likwidacja Centralnego Zarządu P.G.R.

§  20.
Likwidacja Centralnego Zarządu P.G.R. może nastąpić na podstawie zarządzenia Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych, wydanego w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministrem Skarbu.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024