Wstępne wytyczne do zasad Budżetu Państwa na rok 1951.

UCHWAŁA
RADY MINISTRÓW
z dnia 17 kwietnia 1950 r.
w sprawie wstępnych wytycznych do zasad Budżetu Państwa na rok 1951.

Dążąc do pełnego oparcia gospodarki finansowej Państwa na podstawach planowych Rada Ministrów postanawia przebudowę budżetu państwowego w kierunku:
a)
nadania Budżetowi Państwa charakteru podstawowego planu finansowego gromadzenia środków i ich podziału na finansowanie gospodarki narodowej, potrzeb socjalnych i kulturalnych ludności, wzmocnienia obronności Państwa oraz utrzymania administracji i organów wymiaru sprawiedliwości,
b)
oparcia Budżetu Państwa w jego podstawowych elementach o wskaźniki narodowego planu gospodarczego,
c)
podporządkowania Budżetowi Państwa planów finansowych poszczególnych gałęzi gospodarki narodowej,
d)
oparcia Budżetu Państwa o zasady centralizmu demokratycznego i jedności systemu budżetowego z najbardziej wszechstronnym uwzględnieniem inicjatywy władz terenowych.

Na rok 1951 Rada Ministrów ustala następujące podstawowe zasady opracowania i wykonania Budżetu Państwa:

I.

Zakres i treść Budżetu Państwa.

1)
Budżetem Państwa na rok 1951 zostanie objęty w zasadzie dotychczasowy zakres:
a)
budżetu państwowego na rok 1950,
b)
budżetów samorządu terytorialnego na rok 1950,
c)
budżetu ubezpieczeń społecznych,
d)
funduszu socjalnego przedsiębiorstw państwowych,
e)
rachunków wyrównawczych przedsiębiorstw.
2)
Nadto Budżetem Państwa będą w zasadzie objęte dochody i wydatki:
a)
przedsiębiorstw, których charakter działalności uzasadnia uniezależnienie wydatków od dochodów,
b)
przedsiębiorstw, podległych bezpośrednio resortom, a wykonujących wyłącznie funkcje kierownictwa, koordynacji, planowania, nadzoru lub kontroli w stosunku do podległych im przedsiębiorstw lub zakładów pracy,
c)
organów zarządu przedsiębiorstw, podległych bezpośrednio resortom, a wykonujących wyłącznie funkcje kierownictwa, koordynacji, planowania, nadzoru lub kontroli,
d)
organów zaopatrzenia,
e)
centralnych laboratoriów,
f)
przedsiębiorstw nieczynnych.

O włączeniu do Budżetu Państwa wymienionych przedsiębiorstw (zarówno całych grup jak i poszczególnych przedsiębiorstw) rozstrzyga Minister Finansów w porozumieniu z właściwym Ministrem i Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.

3)
Urzędy, instytucje i zakłady (jednostki budżetowe) powinny w zasadzie wchodzić do Budżetu Państwa pełnymi dochodami i wydatkami (budżetowanie brutto). Minister Finansów może zezwolić na włączenie poszczególnych instytucji i zakładów lub ich grup do Budżetu Państwa wpłatami lub dopłatami (budżetowanie netto).
4)
Budżet Państwa dzieli się na:
a)
budżet centralny,
b)
budżety terenowe (wojewódzkie, powiatowe, miejskie i gminne).

Budżety terenowe niższego szczebla wchodzą pełnymi dochodami i wydatkami do budżetu wyższego szczebla.

II.

Wytyczne podziału dochodów i wydatków między budżet centralny a budżety terenowe.

5)
Budżety terenowe projektowane, uchwalane i wykonywane przez terenowe rady narodowe obejmują w zasadzie działalność następującą:
a)
w zakresie gospodarki narodowej:

finansowanie organizacji i urządzeń gospodarczych o znaczeniu lokalnym jak przemysł miejscowy, miejskie i powiatowe przedsiębiorstwa budowlane, przedsiębiorstwa miejskiego handlu detalicznego, gospodarka mieszkaniowa, przedsiębiorstwa i zakłady gospodarki komunalnej, gospodarka drogowa i rolna oraz melioracje o znaczeniu lokalnym;

b)
w zakresie potrzeb socjalnych i kulturalnych:

finansowanie przedszkoli, szkół podstawowych i średnich ogólnokształcących łącznie z pomocą dzieciom i młodzieży oraz higieną szkolną, oświaty dla dorosłych i walki z analfabetyzmem oraz bibliotek, archiwów i muzeów o znaczeniu lokalnym, amatorskiego ruchu artystycznego, upowszechniania teatrów i lokalnych ognisk artystycznych, finansowanie ośrodków kultury fizycznej i sportu, opieki społecznej nad dorosłymi w domach pracy przymusowej, ogniskach i zakładach opiekuńczych, publicznych zakładów służby zdrowia o znaczeniu lokalnym, ochrony macierzyństwa i walki z alkoholizmem;

c)
w zakresie administracji:

wydatki na utrzymanie terenowych organów jednolitej władzy państwowej i pożarnictwa.

6)
Działalność nie przekazana do finansowania budżetem terenowym, objęta będzie budżetem centralnym. W szczególności budżet centralny obejmie finansowanie przedsiębiorstw i zakładów o znaczeniu ogólnopaństwowym, finansowanie nauki i szkolnictwa wyższego, specjalnego i zawodowego, innych potrzeb socjalnych i kulturalnych, mających znaczenie ogólnopaństwowe, jak sanatoria, przeciwgruźlicze szpitale i przychodnie psychiatryczne i specjalistyczne, narodowe muzea i biblioteki, archiwa akt państwowych, wydatki na renty i emerytury, przysposobienie zawodowe inwalidów wojennych i wojskowych, ponadto wydatki na obronę narodową i bezpieczeństwo, na wymiar sprawiedliwości, wydatki na utrzymanie centralnych władz państwowych, na obsługę długów państwowych, na finansowanie państwowych rezerw materiałowych oraz ogólną rezerwę budżetową.
7)
Finansowanie inwestycyj w części finansowanej przez budżet następować będzie z tego budżetu, z którym będą powiązane odnośne przedsiębiorstwa, urzędy, instytucje i zakłady.

Szczegółowe zasady ustali uchwała Rady Ministrów w sprawie trybu finansowania inwestycji.

8)
Podział dochodów między budżet centralny a budżety terenowe powinien w zasadzie przewidywać:
a)
przekazanie budżetom terenowym całości dochodów z majątku znajdującego się w zarządzie terenowych rad narodowych, jak również niepodatkowych dochodów z przedsiębiorstw i jednostek budżetowych finansowanych z budżetów terenowych,
b)
przekazanie budżetom terenowym dotychczasowych podatków komunalnych, z wyjątkiem podatku gruntowego, jako podatków terenowych,
c)
przekazanie budżetom terenowym udziału w podatkach: gruntowym oraz obrotowym i dochodowym, od wzbogacenia wojennego, jak również odpowiednich udziałów w karach pieniężnych i grzywnach,
d)
przekazanie budżetom terenowym całości wpływów z Państwowego Funduszu Ziemi oraz wpływów lokalnych Funduszu Gospodarki Mieszkaniowej.
9)
W związku z przepisami pkt 8) wydatki budżetów terenowych będą równoważone dochodami własnymi, udziałem tych budżetów według zróżniczkowanej skali w dochodach ogólnopaństwowych, planowe zaś niedobory wyrównane będą przez dotacje z Funduszu Wyrównawczego budżetów terenowych, wchodzącego do budżetu centralnego.
10)
Fundusz Wyrównawczy dla budżetów terenowych przewidywać będzie ponadto rezerwę na pokrycie ewentualnych niedoborów budżetów terenowych w tych przypadkach, gdy preliminowane w budżetach terenowych dochody nie osiągną - z przyczyn niezależnych od terenowych organów jednolitej władzy państwowej - kwot ustalonych w budżetach wzgl. gdy na budżety te zostało nałożone przez władze centralne nowe nieprzewidziane zadanie.

III.

Układ Budżetu Państwa.

11)
Po stronie wydatkowej układ Budżetu Państwa powinien:
a)
wyodrębniać cele gospodarki socjalistycznej, a w szczególności cele przewidziane w Narodowym Planie Gospodarczym (układ przedmiotowy),
b)
wskazywać jednostki organizacyjne i gospodarcze, którym zostało zlecone wykonanie tych zadań (układ podmiotowy).

Nadto należy wyodrębnić wydatki na płacę, emerytury, renty i inne wydatki stanowiące dochody pieniężne ludności.

12)
Strona wydatkowa budżetu centralnego dzielić się będzie na grupy następujące:

I. gospodarka narodowa,

II. potrzeby socjalne i kulturalne,

III. obrona narodowa,

IV. administracja i wymiar sprawiedliwości,

V. długi państwowe,

VI. środki wyrównawcze, rezerwowe i inne.

13)
Po stronie dochodowej układ Budżetu Państwa uwzględni podział na formy i źródła akumulacji środków finansowych.
14)
Przedsiębiorstwa państwowe, działające na zasadach rozrachunku gospodarczego, będą powiązane z Budżetem Państwa przez:
a)
wpłaty podatkowe, wpłaty części zysku, nadwyżek środków obrotowych oraz różnic wyrównawczych (dodatnich),
b)
finansowanie normatywnych środków obrotowych, inwestycyj różnic wyrównawczych (ujemnych) oraz planowych strat.

Szczegółowe zasady powiązania z Budżetem Państwa przedsiębiorstw działających na zasadach rozrachunku gospodarczego ustalą odrębne uchwały Rady Ministrów w sprawie zasad systemu finansowego przedsiębiorstw oraz w sprawie zasad finansowania środków obrotowych.

IV.

Opracowanie Budżetu Państwa.

15)
Budżet Państwa na rok 1951 opracowany będzie w ramach limitów wydatków i dochodów.
16)
Wstępne limity wydatków ustali Rada Ministrów na wniosek Ministra Finansów w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.

Limity te będą opracowane:

a)
w oparciu o wskaźniki narodowego planu gospodarczego (plan 6-letni) w postaci procentowych zmian w stosunku do r. 1950 w odniesieniu do podstawowych wskaźników wydatków, a w szczególności do potrzeb socjalnych i kulturalnych i finansowania gospodarki narodowej,
b)
w oparciu o budżet państwowy na r. 1950 oraz o budżety na tenże okres innych jednostek wchodzących w skład Budżetu Państwa na r. 1951,
c)
w ramach wstępnego szacunku akumulacji środków finansowych na r. 1951.
17)
Na podstawie wstępnych limitów wydatków właściwe resorty opracują wnioski w sprawie kwotowych limitów wydatków z podziałem rzeczowym i podziałem między budżet centralny i budżety terenowe. Na podstawie tych wniosków Minister Finansów w porozumieniu z Przewodniczącym P. K. P. G. przedkłada Radzie Ministrów i Radzie Państwa ostateczne limity kwotowe budżetu centralnego i poszczególnych budżetów terenowych województw.
18)
Zasady szczegółowe opracowania Budżetu Państwa, a więc budżetu centralnego i budżetów terenowych oraz związane z tym obowiązki urzędów, instytucyj, zakładów i przedsiębiorstw, określą noty budżetowe Ministra Finansów.
19)
Wniesienie Budżetu Państwa na r. 1951 do Sejmu Ustawodawczego nastąpi w terminie do dnia 31 grudnia 1950 r.

V.

Wykonywanie Budżetu Państwa.

20)
Wykonanie Budżetu Państwa będzie oparte na zasadzie jedności kasowej zarówno budżetu centralnego jak i każdego z poszczególnych budżetów terenowych.
21)
Narodowy Bank Polski wykonuje obsługę kasową Budżetu Państwa (budżet centralny i budżety terenowe) oraz współdziała w kontroli wstępnej (kontrola formalno-rachunkowa i merytoryczna).
22)
Gospodarka jednostek budżetowych zostanie oparta o zatwierdzone w określony sposób plany dochodów i wydatków poszczególnych jednostek.
23)
Asygnowanie środków (kredytów) z Budżetu Państwa należy do organów odpowiedzialnych za dany odcinek administracji lub gospodarki.
24)
Terenowe organa finansowe kontrolują wykonanie zarówno budżetu centralnego (w zakresie zleconym) jak i budżetów terenowych na podstawie okresowych planów wykonania budżetów.

Nadto wykonanie budżetów terenowych podlega kontroli organów kontrolnych terenowych rad narodowych.

25)
Organa kontrolno-rewizyjne Ministerstwa Finansów przeprowadzają kontrolę następną całości gospodarki finansowej Państwa, a w szczególności gospodarki budżetowej.
26)
Wygospodarowane w r. 1950 i 1951 nadwyżki kasowe budżetów terenowych przeznacza się na utworzenie rezerw kasowych poszczególnych budżetów, które podlegają zaplanowaniu w budżecie dochodów roku następnego.

VI.

Przepisy wykonawcze.

27)
W celu realizacji ustalonych wyżej zasad opracowania i wykonania Budżetu Państwa na r. 1951 Rada Ministrów zobowiązuje:
a)
właściwych ministrów do ustalenia w porozumieniu z Przewodniczącym P. K. P. G. i Ministrem Finansów w terminie do dnia 20 kwietnia b.r. podziału poszczególnych jednostek budżetowych między budżet centralny i budżety terenowe poszczególnych szczebli;
b)
właściwych ministrów do przedłożenia w terminie do dnia 20 kwietnia b.r. Ministrowi Finansów orientacyjnych danych procentowych odnoszących się do zmian zasadniczych wskaźników, które będą podstawą planowania limitów na r. 1951 (projekt planu 6-letniego), w stosunku do odpowiednich wskaźników, będących podstawą budżetu na rok 1950;
c)
Ministra Finansów do przedłożenia Radzie Ministrów do dnia 20 kwietnia b.r. projektów:

1) zasad systemu finansowego przedsiębiorstw,

2) zasad finansowania środków obrotowych,

3) zasad finansowania inwestycji i kapitalnych remontów;

d)
Ministra Finansów do przedłożenia w porozumieniu z Przewodniczącym P. K. P. G. Radzie Ministrów w terminie do dnia 30 kwietnia b.r. limitów wstępnych Budżetu Państwa na r. 1951 w układzie rzeczowym i resortowym;
e)
właściwych ministrów do opracowania w terminie do dnia 31 maja b.r. na podstawie limitów wstępnych projektów kwotowych limitów ostatecznych z podziałem między budżet centralny i budżety terenowe z uwzględnieniem układu rzeczowego;
f)
Ministra Finansów w porozumieniu z Przewodniczącym P. K. P. G. do przedłożenia Radzie Ministrów i Radzie Państwa w terminie do dnia 15 czerwca b.r. ostatecznych limitów kwotowych budżetu centralnego i poszczególnych budżetów terenowych województw;
g)
Ministra Finansów w terminie do dnia 31 maja b.r. do wydania szczegółowej instrukcji (noty budżetowej) o zasadach i terminach opracowania preliminarza budżetu centralnego;
h)
Ministra Finansów do przedłożenia Radzie Ministrów i Radzie Państwa w terminie do dnia 25 maja b.r. projektu uchwały w sprawie trybu układania projektów budżetów terenowych zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 20 marca 1950 r o terenowych organach jednolitej władzy państwowej (Dz. U. R. P. Nr 14, poz. 130);
i)
Ministra Finansów do przedłożenia w terminie do dnia 31 maja b.r. szczegółowego projektu organizacji i zakresu działania terenowych organów finansowych;
j)
Ministra Finansów do wydania w terminie do dnia 30 września b.r. przepisów rachunkowo-kasowych dla budżetu centralnego i budżetów terenowych;
k)
Ministra Finansów do przedłożenia Radzie Ministrów w terminie do dnia 30 czerwca 1950 r. projektu ustawy o Funduszu Wyrównawczym dla budżetów terenowych zgodnie z art. 7 ust. 2 powołanej wyżej (pkt h) ustawy; po uchwaleniu tego projektu przez Radę Ministrów Prezes Rady Ministrów przedłoży uchwałę Radzie Państwa do zatwierdzenia.
28)
Uchwała Rady Ministrów z dnia 21 sierpnia 1947 r. w sprawie zasad systemu finansowego (Monitor Polski Nr 120, poz. 762) traci moc obowiązującą z chwilą wejścia w życie przepisów wymienionych w pkt 27 lit. c).
29)
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Monitorze Polskim z mocą obowiązującą od dnia 17 kwietnia 1950 r.

Zmiany w prawie

Sejm uchwalił rentę wdowią z poprawkami rządu

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak...

Beata Dązbłaż 26.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024