Ogłoszenie statutu Instytutu Ekonomiki Rolnej.

OBWIESZCZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 31 stycznia 1950 r.
w sprawie ogłoszenia statutu Instytutu Ekonomiki Rolnej.

Na podstawie § 1 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 1949 r. w sprawie utworzenia Instytutu Ekonomiki Rolnej (Dz. U. R. P. z 1950 r. Nr 1, poz. 1) ogłasza się w załączeniu statut Instytutu Ekonomiki Rolnej.

ZAŁĄCZNIK 

Statut Instytutu Ekonomiki Rolnej.

§ 1.
Instytut Ekonomiki Rolnej, zwany dalej w skróceniu "Instytutem", działa na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 1949 r. w sprawie utworzenia Instytutu Ekonomiki Rolnej (Dz. U. R. P. z 1950 r. Nr 1, poz. 1) oraz na podstawie niniejszego statutu.
§  2.
1.
Instytut jest placówką naukowo-badawczą, obejmującą swą działalnością całokształt badań w zakresie ekonomiki rolnej.
2.
Instytut prowadzi prace mające na celu rozwijanie podstawy naukowej w dziedzinie ekonomiki dla socjalistycznej przebudowy rolnictwa.
§  3.
Do zadań Instytutu należy w szczególności:
1)
prowadzenie samodzielnych prac naukowo-badawczych według ustalonego planu, opartego na wytycznych narodowego planu gospodarczego;
2)
układanie planu ogólnego i zatwierdzanie planów szczegółowych prac prowadzonych w jego oddziałach i placówkach pomocniczych, nadzór naukowy nad tymi pracami oraz ich koordynacja;
3)
nadzorowanie i koordynowanie prac naukowo-badawczych zakładów szkół wyższych w dziedzinie ekonomiki rolnej, przedstawianie wniosków w sprawie zatwierdzania planów tych prac i związanych z nimi planów finansowych oraz czuwanie nad ich wykonaniem w zakresie zleconym Instytutowi przez Ministra Oświaty;
4)
popularyzacja rezultatów przeprowadzonych badań i współdziałanie w zastosowaniu wynikających z nich wniosków;
5)
opracowywanie i uogólnianie doświadczeń przodujących praktyków i nowatorów z dziedzin objętych pracami Instytutu;
6)
wyrażanie opinii w sprawach związanych z ekonomiką rolną;
7)
organizowanie i utrzymywanie sieci korespondentów oraz przeprowadzanie ankiet;
8)
prowadzenie biblioteki i ośrodka dokumentacji;
9)
opracowywanie i redagowanie publikacji naukowych i popularyzatorskich, podręczników, czasopism, biuletynów, sprawozdań, instrukcji, druków itp. oraz współpraca w tej dziedzinie z zainteresowanymi instytucjami;
10)
organizowanie konferencyj i zjazdów naukowych, wykładów, odczytów, wystaw itp.;
11)
utrzymywanie łączności z odpowiednimi instytucjami i organizacjami zagranicą, wykorzystywanie zagranicznych doświadczeń, a zwłaszcza doświadczeń praktycznych i zdobyczy teoretycznych ZSRR oraz krajów demokracji ludowej;
12)
przygotowywanie i doskonalenie nowego typu kadr ekonomistów rolnych poprzez pracę naukowo-badawczą i samokształcenie w dziedzinie materializmu dialektycznego i historycznego oraz marksistowskiej ekonomii politycznej.
§  4.
Organami Instytutu są Dyrektor i Rada Naukowa.
§  5.
Dyrektor Instytutu:
1)
kieruje całością prac naukowo-badawczych i organizacyjno-administracyjnych Instytutu:
2)
przedkłada władzom przełożonym Instytutu do zatwierdzenia plany prac i projekty budżetu oraz sprawozdania z ich wykonania;
3)
jest przełożonym wszystkich pracowników Instytutu;
4)
zwołuje posiedzenia Rady Naukowej oraz jej sekcyj i kieruje jej obradami;
5)
reprezentuje Instytut na zewnątrz;
6)
zwołuje konferencje i zjazdy naukowe, przewidziane w § 3 pkt 10 niniejszego statutu;
7)
podaje do wiadomości publicznej przez ogłoszenie drukiem sprawozdania roczne z wykonania planu i działalności Instytutu.
§  6.
1.
Zastępcami dyrektora są dwaj wicedyrektorzy, powoływani przez Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych spośród pracowników naukowych Instytutu.
2.
Każdy z wicedyrektorów ma przydzielony sobie zakres prac, za który odpowiada przed dyrektorem.
§  7.
1.
Radę Naukową Instytutu powołuje Minister Rolnictwa i Reform Rolnych w porozumieniu z Ministrem Oświaty spośród działaczy nauki i wybitnych praktyków.
2.
W skład Rady Naukowej wchodzą ponadto z urzędu: dyrektor Instytutu oraz przedstawiciele Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego, Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych i Ministra Oświaty.
3.
Dyrektor Instytutu jest przewodniczącym Rady Naukowej.
4.
Rada Naukowa Instytutu:
1)
wypowiada się w sprawie planów pracy, projektów budżetu oraz sprawozdań z działalności Instytutu;
2)
omawia zagadnienia naukowe, mające zasadnicze znaczenie dla prac Instytutu;
3)
wypowiada się w sprawach, dotyczących organizacji Instytutu;
4)
uchwala swój regulamin;
5)
rozpatruje inne sprawy na zlecenie władz nadzorczych Instytutu lub na wniosek swego przewodniczącego.
§  8.
1.
Instytut spełnia swoje zadania przy pomocy działów naukowych, w obrębie których pracują stałe i zmienne zespoły naukowo-badawcze oraz działu organizacyjno-administracyjnego.
2.
Ilość i rodzaj działów naukowych ustala Minister Rolnictwa i Reform Rolnych na wniosek Dyrektora Instytutu po zapoznaniu się z opinią Rady Naukowej. Podziału na zespoły w obrębie działów dokonywa Dyrektor Instytutu.
§  9.
1.
Ogół dochodów i wydatków Instytutu objęty jest budżetem Ministerstwa Rolnictwa i Reform Rolnych.
2.
Instytut prowadzi rachunkowość i sporządza preliminarze i sprawozdania budżetowe według zasad ustalonych przez Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych w porozumieniu z Ministrem Skarbu.
3.
Dokumenty, stwierdzające zobowiązania Instytutu, podpisywane są przez dyrektora i jednego z jego zastępców, lub przez dwóch zastępców, upoważnionych w tym celu przez dyrektora.
§  10.
Prace naukowo-badawcze zakładów szkół wyższych wymienione w § 3 pkt 3 niniejszego statutu finansowane są wyłącznie na wniosek Instytutu. Zakłady te przedstawiają Instytutowi do wiadomości swój pełny plan finansowy.
§  11.
Instytut ma prawo używania pieczęci okrągłej z godłem państwowym pośrodku i napisem zawierającym nazwę Instytutu w otoku.

Zmiany w prawie

Sejm uchwalił rentę wdowią z poprawkami rządu

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak...

Beata Dązbłaż 26.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024