Szczegółowe warunki odbioru dostaw i robót oraz sposób przeprowadzania rozrachunków za wykonane dostawy i roboty.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 30 października 1950 r.
w sprawie szczegółowych warunków odbioru dostaw i robót oraz sposobu przeprowadzania rozrachunków za wykonane dostawy i roboty. *

Na podstawie § 66 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 lutego 1949 r. w sprawie dostaw, robót i usług na rzecz Skarbu Państwa, samorządu oraz niektórych kategorii osób prawnych (Dz. U. R. P. Nr 12, poz. 73 i Nr 58, poz. 448) zarządza się, co następuje:
§  1.
Przez używane w niniejszym zarządzeniu określenie "wykonawca" należy rozumieć osobę, której powierzone zostało wykonanie zamówienia, a przez wyraz "rozporządzenie" - rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 lutego 1949 r. w sprawie dostaw, robót i usług na rzecz Skarbu Państwa, samorządu oraz niektórych kategorii osób prawnych (Dz. U. R. P. Nr 12, poz. 73 i Nr 58, poz. 448).
§  2.
1.
Wszelkie świadczenia mogą być odbierane dopiero po ustaleniu, że odpowiadają one warunkom, zawartym w umowie.
2.
Dokonanie odbioru (kolaudacja) powinno być stwierdzone protokółem z odbioru.
§  3.
1.
Przy odbiorze loco magazyn wykonawcy dowodem zachowania terminu umownego jest doręczenie zamawiającemu w tym terminie zawiadomienia o tym, że świadczenia umowne lub ich część zostały przygotowane do odbioru.
2.
Jeżeli miejscem odbioru jest magazyn lub skład zamawiającego, dowodem zachowania terminu umownego jest dokument, stwierdzający dostawienie świadczenia umownego w terminie umownym na miejsce odbioru.
3.
Przy dostawie loco wagon stacja załadowania lub odbiorcza o zachowaniu terminu umownego świadczy data odnośnej stacji kolejowej, zamieszczona na liście przewozowym.
4.
Przy wykonaniu robót budowlanych i montażowych - dowodem zachowania terminu umownego jest zapis w dzienniku przebiegu robót, potwierdzony przez przedstawiciela zamawiającego, stwierdzający, że robota lub jej część została przygotowana do odbioru.
5.
Dostarczenie lub wykonanie świadczeń, niezgodnych z warunkami umowy, nie będzie uważane za wykonanie świadczenia w terminie umownym.
§  4.
1.
Odbiór świadczeń umownych odbywa się w miejscu, ustalonym w umowie jako miejsce wykonania świadczenia.
2.
Zamawiający może sobie zastrzec, że odbiór świadczeń lub ich części nastąpi w innym miejscu lub miejscach, niż miejsce dostawy, umową przewidziane.
3.
W tych przypadkach zamawiający zawiadomi wykonawcę o zmianie miejsca odbioru, ten zaś ostatni będzie zobowiązany do wykonania żądania zamawiającego z zastrzeżeniem, że faktyczne i udowodnione koszty, wynikłe dla wykonawcy z tego tytułu, zamawiający pokryje po przedłożeniu mu rachunku, popartego odpowiednimi dowodami.
§  5.
1.
Odbiór wszelkich świadczeń umownych powinien być dokonywany w zasadzie przez komisje odbiorcze.
2.
Jednoosobowo mogą być przeprowadzone odbiory drobnych dostaw lub robót, których wartość nie przekracza kwoty 3.000 zł, oraz odbiory po usunięciu usterek, stwierdzonych uprzednio przy odbiorze robót.
3.
Przy umowach o świadczenia ciągłe zamawiający może zarządzić jednoosobowy odbiór poszczególnych świadczeń periodycznych o wartości do 3.000 zł z tym, że protokół zbiorczy, przewidziany w § 15 ust. 3, sporządza się komisyjnie.
4.
Przepisy ust. 2 i 3 nie mają zastosowania do odbiorów świadczeń od wykonawców, nie wymienionych w § 8 rozporządzenia.
5.
Jednoosobowo dokonują odbiorów komisarze odbiorczy Polskich Kolei Państwowych.
§  6.
1.
Odbiór świadczeń umownych może być dokonany w stosunku do całości świadczenia lub jego części.
2.
Przy robotach budowlanych i montażowych odbiory częściowe dokonywane są w przypadkach:
a)
oddawania części wzniesionych budowli do użytku;
b)
ukończenia elementu roboty, którego wykonania nie można sprawdzić przy odbiorze całkowitym (kolaudacji).
3.
Odbiory całkowite robót budowlanych lub montażowych (kolaudacje) dokonywane są po ukończeniu robót, przewidzianych kosztorysem.
4.
Odbiory ostateczne (superkolaudacje) dokonywane są po upływie co najmniej 6-ciu miesięcy od daty kolaudacji.
5.
Przy rozbiórkach termin 6-cio miesięczny nie obowiązuje.
§  7.
1.
Komisja odbiorcza przy odbiorze dostaw i robót powinna składać się w zasadzie z dwóch, a przy odbiorze robót budowlanych i montażowych - najmniej z trzech osób, zależnie od rodzaju i rozmiaru dostawy lub roboty.
2.
Skład komisji odbiorczej wyznacza spośród podległego mu personelu organ zamawiający, który zawarł umowę, a jeżeli w myśl warunków umowy odbiór ma przeprowadzać inna jednostka służbowa zamawiającego - kierownik tej jednostki.
3.
Skład komisji do odbioru robót, wykonywanych pod nadzorem kierownictwa budowy, podległego bezpośrednio Ministrowi Komunikacji, wyznacza Ministerstwo Komunikacji.
4.
Na członków komisji odbiorczej należy wyznaczać osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje.
5.
W skład komisji odbiorczej wchodzi również przedstawiciel Ministerstwa Komunikacji, jeżeli Ministerstwo zastrzegło sobie udział przy odbiorze oraz w zakresie robót budowlanych - przedstawiciel banku prowadzącego kontrolę finansową robót. Nieobecność tych przedstawicieli nie wpływa na bieg czynności komisji odbiorczej, jeżeli zawiadomienie o terminie odbioru zostało wysłane co najmniej na 7 dni przed terminem odbioru.
6.
W działach administracji dróg publicznych i dróg wodnych w skład komisji odbiorczej mogą wchodzić ponadto:
a)
przedstawiciel zainteresowanej instytucji, z której kredytów lub dla której użytku wykonano dostawę lub robotę, będącą przedmiotem odbioru,
b)
przewodniczący komitetu budowy, jeżeli komitet taki był powołany.
7.
Przewodniczącego dla wieloosobowej komisji odbiorczej wyznacza organ, który powołał komisję.
§  8.
1.
Komisja odbiorcza przyjmuje według swej najlepszej wiedzy zaofiarowane do odbioru świadczenia i ponosi pełną odpowiedzialność za dokonany odbiór (kolaudację).
2.
W toku swoich czynności komisja:
a)
sprawdza używane do odbioru miary, wagi itp. oraz wszelkie aparaty lub urządzenia kontrolne,
b)
bada ilość, stan, rodzaj, jakość, wykonanie oraz własności lub funkcjonowanie odbieranych świadczeń porównując je w miarę potrzeby z wzorami, próbami, planami, normami, standartami lub przepisami obowiązującymi,
c)
zaopatruje przyjęte świadczenia, ich elementy lub zespoły w cechy lub znaki, w odnośnych przepisach ustalone,
d)
stwierdza, czy ilościowe i jakościowe wykonanie świadczenia względnie jego części pokrywa się z wymogami umownymi,
e)
ocenia zdyskwalifikowane (zabrakowane) świadczenia z tytułu niezgodności z warunkami umowy lub posiadania usterek jako ulegające odrzuceniu lub jako nadające się do przyjęcia po cenie odpowiednio obniżonej, jeśli to znajdzie usprawiedliwienie gospodarcze,
f)
przeprowadza w razie potrzeby próby lub badania laboratoryjne,
g)
orzeka o przyjęciu, odrzuceniu lub stawia wnioski co do przyjęcia na zmienionych warunkach,
h)
sporządza po zakończeniu odbioru protokół odbiorczy, zaopatrzony w podpisy wszystkich członków komisji odbiorczej.
§  9.
1.
Uchwały komisji odbiorczej zapadają w drodze głosowania zwykłą większością głosów.
2.
W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
3.
Wyniki głosowania oraz powzięte uchwały zamieszcza się w protokóle odbioru.
4.
Przegłosowani uczestnicy komisji mają prawo do zamieszczania w protokóle sprzeciwu z podaniem jego uzasadnienia; sprzeciw nie ma wpływu na dalszy bieg spraw, związanych z odbiorem.
5.
W komisjach odbiorczych dwuosobowych uchwały zapadają jednomyślnie; w przypadku różnicy zdań członkowie komisji przedstawiają sprawę do decyzji zamawiającego.
§  10.
1.
W protokóle odbioru powinny być uwidocznione następujące dane:
a)
data i miejsce odbioru,
b)
skład komisji odbiorczej ze wskazaniem imion, nazwisk, stanowisk jej członków oraz zarządzenia, na podstawie którego dokonywany jest odbiór,
c)
data i numer umowy, w wykonaniu której dokonywany jest odbiór,
d)
określenie przedmiotu odbioru z podaniem w jednostkach wymiarowych ilości (sztuki, miara, waga, pojemność) i odbieranych świadczeń, ich rodzaj, jakość, względnie opis techniczny odbieranych robót lub ich elementów, stwierdzenie zgodności odbieranych świadczeń z warunkami, zawartymi w umowie,
e)
ustalenie ilości i rodzaju świadczeń zabrakowanych z podaniem motywów tego zabrakowania,
f)
uchwała komisji odbiorczej w przedmiocie całkowitego względnie częściowego przyjęcia lub odrzucenia przedmiotu odbioru,
g)
ewentualne zastrzeżenia lub sprzeciwy przegłosowanych członków komisji oraz przedstawicieli organów kontroli,
h)
ewentualne sprzeciwy wykonawcy od uchwały komisji.
2.
Komisja odbiorcza może uchwalić wniosek, że część lub całość zabrakowanych świadczeń może być przyjęta przy odpowiednim obniżeniu ceny umownej, przy czym powinna określić wielkość proponowanej obniżki.
3.
W razie, gdy wykonawca wyraża na to obniżenie zgodę, przyjęcie zabrakowanych świadczeń po cenie niższej może nastąpić po uzyskaniu na to zezwolenia zamawiającego.
4.
Protokół odbioru zostaje sporządzony w czasie odbioru lub bezpośrednio po zakończeniu odbioru, po czym zostaje podpisany przez wszystkich członków komisji, przedstawicieli organów kontroli, osobę, która protokół sporządziła i wykonawcę.
5.
W razie odmowy podpisu ze strony wykonawcy komisja zamieści o tym odpowiednią wzmiankę w protokóle odbioru.
6.
Protokół odbioru zostaje sporządzony w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, na prawach oryginału, z których jeden zostaje u zamawiającego, a drugi doręcza się wykonawcy za pokwitowaniem odbioru; w miarę potrzeby można sporządzać odpisy z protokółu.
§  11.
1.
Wykonawca lub jego odpowiednio upoważniony przedstawiciel korzysta z prawa do uczestniczenia przy wszystkich czynnościach, związanych z odbiorem, powoływania ze swej strony biegłych, przeprowadzania prób laboratoryjnych i innych, a w przypadku odrzucenia przez komisję odbiorczą, całości lub części świadczenia - do zgłoszenia w protokóle komisji odbiorczej umotywowanego sprzeciwu przeciwko uchwale odbiorczej.
2.
W przypadku nieobecności wykonawcy lub jego przedstawiciela w czasie odbioru, przysługuje mu 3-dniowy termin do zgłoszenia w siedzibie zamawiającego sprzeciwu na piśmie, licząc ten termin od daty doręczenia mu protokółu wraz z odpowiednim pouczeniem.
3.
Niezgłoszenie sprzeciwu do protokółu lub niewniesienie go na piśmie w terminie 3-dniowym uważa się za zgodę wykonawcy na wyniki odbioru (kolaudacji).
§  12.
1.
W przypadku wniesienia sprzeciwu przez wykonawcę zamawiający powołuje nową komisję odbiorczą w innym składzie osobowym.
2.
Komisja ta, działając na tych samych zasadach, jak pierwsza komisja odbiorcza, orzeka ponownie o przyjęciu lub odrzuceniu świadczeń.
3.
Protokół tej komisji jest ostateczny.
§  13.
1.
Koszty odbioru, związane z próbami i badaniami laboratoryjnymi lub innymi badaniami, zużyte na to materiały lub dostarczane przedmioty i inne wydatki bezpośrednio związane z odbiorami - ponosi wykonawca chyba że umowa stanowi inaczej.
2.
Koszty ponownego odbioru, dokonywanego na skutek sprzeciwu, ponosi wykonawca w przypadku, gdy jego sprzeciw okazał się nieuzasadniony; w przeciwnym przypadku, koszty te obciążają zamawiającego.
§  14.
1.
W przypadkach, gdy przedmiot odbioru tego wymaga, strony mogą zastrzec w umowie, że przed dokonaniem odbioru - komisja techniczna, wyłoniona przez zamawiającego, dokona badania technicznego wykonanych świadczeń.
2.
Komisja techniczna może dokonywać brakowania badanych przedmiotów.
3.
Ze swych czynności komisja techniczna sporządza protokół badania technicznego, który zostaje załączony do akt.
4.
W przypadku powołania komisji technicznej przepisy §§ 7-13 mają odpowiednie zastosowanie do badania technicznego.
§  15.
1.
W przypadkach odbioru świadczeń, opartych na zamówieniach, których całkowita wartość nie przekracza kwoty 1.500 zł, jako też na zamówieniach, udzielonych w trybie § 53 rozporządzenia, protokół odbioru może być zastąpiony przez stwierdzenie na rachunku odbioru świadczeń umownych.
2.
Stwierdzenie tego winno być dokonane przez organ zamawiający lub osobę przez niego upoważnioną.
3.
W przypadkach odbioru w trybie § 5 ust. 3 odbiór poszczególnych świadczeń periodycznych może być dokonywany bez sporządzania protokółu z tym jednak, że za każde świadczenia periodyczne udziela się pokwitowania i że co pewien okres czasu, nie dłuższy niż 1 miesiąc, sporządza się protokół zbiorczy przy odpowiednim zastosowaniu przepisu § 10.
§  16.
Zapłata należności, wynikająca z wykonania umowy, może nastąpić jednorazowo lub częściowo, zależnie od postanowień umowy.
§  17.
1.
Zapłata może być dokonana jedynie na polecenie zamawiającego na podstawie rachunków posiadających cechy, określone w przepisach finansowych zamawiającego.
2.
Do rachunku za dostawy i roboty należy dołączyć oryginalny protokół odbioru; do rachunku za roboty budowlane lub montażowe, zarówno inwestycyjne, jak i remontowe, zamiast protokółu odbioru należy dołączyć zestawienie wykonanych pozycji kosztorysu umownego z rysunkami wykonawczymi.
3.
Można zwolnić wykonawcę od obowiązku przedstawienia rysunków wykonawczych w przypadkach, gdy przedmiotem zamówienia są:
a)
roboty naprawcze (utrzymania),
b)
roboty drobne, których wartość nie przekracza kwot, określonych w oddzielnym zarządzeniu Ministra Komunikacji.
4.
Przepis ust. 2 nie ma zastosowania do rachunków opatrzonych stwierdzeniem odbioru, dokonanym w trybie § 15.
§  18.
1.
Rachunki wystawia się na odbiorców za wykonane świadczenia.
2.
Przy robotach budowlanych i montażowych wykonawca może składać rachunki przejściowe na wykonane w trakcie budowy roboty częściowe; po całkowitym ukończeniu robót wykonawca w terminie w umowie określonym składa rachunek końcowy, obejmujący całość wykonanych robót.
§  19.
Do dokonania zapłaty powołane są organa finansowe, określone w przepisach finansowych zamawiającego.
§  20.
1.
Uiszczenie zapłaty z uznanego rachunku powinno być dokonane najpóźniej w ciągu 60 dni, licząc od daty złożenia rachunku wraz z załącznikami, wskazanymi w umowie organowi zamawiającego, jeżeli na podstawie osobnych przepisów lub postanowień umowy zapłata nie powinna nastąpić w krótszym terminie.
2.
Wypłata należnej samy zostaje dokonana z zachowaniem postanowień ustawy z dnia 1 lipca 1949 r. o obowiązku uczestniczenia w obrocie bezgotówkowym (Dz. U. R. P. Nr 41, poz. 294).
§  21.
1.
Z rachunku powinna być potrącona część lub całość udzielonej zaliczki stosownie do postanowień umowy.
2.
Jeżeli strony zastrzegły w umowie, że zaliczki będą potrącane stopniowo w miarę przedstawiania do zapłaty kolejnych rachunków za częściowe wykonanie świadczeń umownych, potrącanie nie będzie mogło wynosić mniej niż 20% sumy rachunku, z tym, że całkowite potrącenie zaliczki udzielonej wykonawcy powinno nastąpić przed wypłaceniem mu jego ostatniej należności z tytułu umowy.
3.
Również z rachunku powinny być w miarę potrzeby potrącane stwierdzone nadpłaty przy poprzednich rachunkach lub wynikłe z rozrachunków z tym samym wykonawcą z tytułu innych zawartych z nim umów, jako też kwoty, potrzebne na uzupełnienie zabezpieczenia umownego, na sumy gwarancyjne lub na odszkodowania umowne.
4.
Należy również potrącić z rachunku wykonawcy sumy, które zostały zajęte w trybie egzekucji administracyjnej lub sądowej skierowanej do przypadających mu wierzytelności.
5.
Tryb potrąceń z rachunków wykonawców z § 8 rozporządzenia regulują odrębne przepisy.
§  22.
1.
W przypadku zalegania z wypłatą należności pracowniczych zamawiający, jeżeli to zastrzegł w umowie, ma prawo, w razie wystąpienia zainteresowanych pracowników za pośrednictwem związków zawodowych, do wypłacenia na rachunek wykonawcy w porozumieniu z właściwym inspektorem pracy - zaległych należności pracowniczych po uprzednim powiadomieniu o tym wykonawcy.
2.
Wypłacona suma podlega potrąceniu z należności wykonawcy z tytułu wykonanych przez niego świadczeń.
3.
Przepisy powyższe nie mają zastosowania do należności wykonawców z § 8 rozporządzenia.
§  23.
1.
Zamawiającemu przysługuje prawo do zatrzymania części lub całości należnej wykonawcy sumy w przypadkach, gdy powstają wątpliwości co do wystarczalności sum, złożonych tytułem zabezpieczeń na pokrycie wymaganych od niego odszkodowań i innych należności, związanych z umową.
2.
Zatrzymanie wypłaty należności dla wykonawców z § 8 rozporządzenia normują osobne przepisy.
§  24.
Wykonawcy przysługuje w przypadkach zatrzymania wypłaty prawo odwołania się do władz przełożonych lub nadzorczych organu, który zarządził zatrzymanie wypłaty.
§  25.
1.
Zamawiający może przedłużyć termin wykonania umowy bez policzenia odszkodowania umownego za zwłokę lub umorzyć wymierzone już odszkodowanie jedynie w przypadkach, gdy przekroczenie terminu nastąpiło z przyczyny niezawinionej przez wykonawcę, albo jeżeli zamawiający nie poniósł konkretnej szkody wskutek niedotrzymania terminu.
2.
O każdym przypadku zamierzonego przedłużenia terminu wykonania umowy bez pobierania odszkodowania umownego za zwłokę, bądź umorzenia wymierzonego już odszkodowania, zamawiający powinien uprzednio zawiadomić organa kontroli wewnętrznej.
3.
Organom kontroli wewnętrznej w przypadkach objętych ust. 1 przysługuje prawo zgłoszenia sprzeciwu z mocą wstrzymującą. W razie nieotrzymania sprzeciwu w ciągu 14 dni od daty wysłania zawiadomienia, zamawiający może uważać, że organa kontroli wewnętrznej z prawa do wniesienia sprzeciwu nie skorzystały.
4.
W razie otrzymania sprzeciwu choćby po upływie 14 dni, lecz przed wysłaniem do wykonawcy decyzji o przedłużeniu terminu, zamawiający powinien przedstawić akta sprawy z odpowiednim wnioskiem do decyzji władzy nadrzędnej.
§  26.
Szczegółowe postanowienia dotyczące odbioru robót budowlanych i montażowych i trybu rozliczeń za wykonanie tych robót zawierają osobne przepisy.
§  27.
Zarządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
* Z dniem 7 marca 1951 r. w stosunku do robót budowlanych i montażowych, objętych planem inwestycyjnym, uchyla się stosowanie przepisów nin. zarządzenia z wyjątkiem § 5 pkt 1-4 i § 7. Zgodnie z § 1 zarządzenia z dnia 23 czerwca 1951 r. w sprawie odbioru robót budowlanych i montażowych objętych planem inwestycyjnym oraz sposób przeprowadzania rozrachunków za te roboty. (M.P.51.A-61.818).

Zmiany w prawie

Sejm uchwalił rentę wdowią z poprawkami rządu

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak...

Beata Dązbłaż 26.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024