Organizacja wewnętrzna i podział czynności w wojewódzkich oraz powiatowych komisjach planowania gospodarczego.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO
z dnia 25 października 1950 r.
w sprawie organizacji wewnętrznej i podziału czynności w wojewódzkich oraz powiatowych komisjach planowania gospodarczego.

Na podstawie § 14 uchwały Rady Ministrów z dnia 17 kwietnia 1950 r. - Instrukcji Nr 6 w sprawie organizacji i zakresu działania wojewódzkich oraz powiatowych komisji planowania gospodarczego (Monitor Polski Nr A-57, poz. 658) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Ustala się organizację wewnętrzną i podział czynności w wojewódzkich i powiatowych komisjach planowania gospodarczego, określone w instrukcji, stanowiącej załącznik do niniejszego zarządzenia.
2.
Postanowienia, dotyczące wojewódzkich komisji planowania gospodarczego, stosuje się odpowiednio do komisji planowania gospodarczego przy prezydiach rad narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi.
3.
Postanowienia, dotyczące powiatowych komisji planowania gospodarczego, stosuje się odpowiednio do miejskich komisji planowania gospodarczego przy prezydiach rad narodowych miast, stanowiących powiaty miejskie.
§  2.
Prezydia wojewódzkich rad narodowych mogą za zgodą Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (P.K.P.G.) tworzyć komórki organizacyjne inne, niż określone w załączonej instrukcji lub znosić komórki organizacyjne w tej instrukcji wymienione.
§  3.
Zarządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Monitorze Polskim.

ZAŁĄCZNIK 

INSTRUKCJA

o organizacji wewnętrznej i podziale czynności w wojewódzkich i powiatowych komisjach planowania gospodarczego.

CZĘŚĆ I.

WOJEWÓDZKIE KOMISJE PLANOWANIA GOSPODARCZEGO.

§  1.
1.
Na czele wojewódzkiej komisji planowania gospodarczego (w. k. p. g.) stoi przewodniczący, którym powinien być jeden z zastępców przewodniczącego prezydium wojewódzkiej rady narodowej.
2.
Przewodniczącego w. k. p. g. zastępuje jeden lub dwóch wiceprzewodniczących.
§  2.
1.
Przewodniczący w. k. p. g. kieruje całokształtem działalności w. k. p. g.
2.
Przewodniczącemu w. k. p. g. podlegają bezpośrednio:
1)
Referat Personalny,
2)
" Organizacyjno-Administracyjny,
3)
Sekretariat.
§  3.
1.
Wiceprzewodniczący w. k. p. g. kierują sprawami, zleconymi im przez przewodniczącego w. k. p. g.
2.
Przewodniczący w. k. p. g. wyda pisemne zarządzenie wewnętrzne ustalające zakres kompetencji poszczególnych wiceprzewodniczących.
§  4.
1.
Wojewódzkie komisje planowania gospodarczego mają następującą organizację wewnętrzną:

A.

Działy:

1)
Dział Planów Zbiorczych (znak P):
a)
Referat Koordynacji Planów (znak P 1),
b)
" Programowania Prac, Inspekcji i Szkolenia (znak P 2),
c)
Referat Kontroli Wykonania Planów (znak P 3),
2)
Dział Inwestycji i Budownictwa (znak I):
a)
Referat Planu Inwestycyjnego i Budownictwa (znak I 1),
b)
Referat Sprawozdawczości Inwestycyjnej (znak I 2);
3)
Dział Lokalizacji (znak L):
a)
Referat Planów Przestrzennych (znak L 1),
b)
" Lokalizacji (znak L 2),
4)
Dział Statystyki (znak S):
a)
Referat Organizacji Statystyki i Inspekcji Statystycznej (znak S 1),
b)
Referat Koordynacji Statystyki (znak S 2),
c)
" Opracowań Statystycznych (znak S 3);

B.

Sekcje:

1)
Sekcja Przemysłu i Rzemiosła (znak PR):
a)
Referat Przemysłu Miejscowego (znak PR 1),
b)
" Spółdzielczości Pracy i Rzemiosła (znak PR 2);
2)
Sekcja Rolnictwa i Leśnictwa (znak RL):
a)
Referat Rolnictwa (znak RL 1),
b)
" Leśnictwa (znak RL 2),
c)
" Gospodarki Rybnej Śródlądowej (znak RL 3);
3)
Sekcja Komunikacji i Łączności (znak KL):
a)
Referat Dróg Kołowych (znak KL 1),
b)
" Ogólno-Komunikacyjny (znak KL 2);
4)
Sekcja Obrotu Towarowego (znak OT):
a)
Referat Handlu Detalicznego (znak OT 1);
b)
" Skupu (znak OT 2);
5)
Sekcja Urządzeń Kulturalnych i Socjalnych (znak KS):
a)
Referat Oświaty (znak KS 1),
b)
" Kultury (znak KS 2),
c)
" Ochrony Zdrowia i Pomocy Społecznej (znak KS 3);
6)
Sekcja Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej (znak KM):
a)
Referat Gospodarki Komunalnej (znak KM 1),
b)
" Gospodarki Mieszkaniowej (znak KM 2),
7)
Sekcja Bilansów Sił Roboczych (znak BS);
8)
Sekcja Bilansów Materiałowych (znak BM);
9)
Sekcja Finansów (znak FN):
a)
Referat Analizy Budżetu i Planów Finansowych (znak FN 1),
b)
Referat Bilansów Wydatków i Dochodów Ludności (znak FN 2).

C.

Referaty:

1)
Referat Personalny (znak Pers.),
2)
" Organizacyjno-Administracyjny (znak Org.),

oraz Sekretariat (znak Sekr.).

§  5.
1.
Ustalona w § 4 organizacja wewnętrzna działów i sekcyj w tych w. k. p. g., w których przewiduje się mniejszą ilość etatów, powinna być dostosowana do możliwości etatowych przez łączenie pokrewnych referatów, np. Referat Oświaty i Kultury, Referat Rolnictwa i Leśnictwa.
2.
Przewidziany w Sekcji Rolnictwa i Leśnictwa Referat Gospodarki Rybnej Śródlądowej tworzy się tylko w województwach, w których występuje nasilenie zagadnień z tej dziedziny, np. olsztyńskie, koszalińskie, bydgoskie, gdańskie.
§  6.
Do zakresu czynności Działu Planów Zbiorczych należy: instruktaż i nadzór metodologiczny w zakresie planowania terenowego; koordynacja projektów planów poszczególnych działów gospodarki; sporządzanie zbiorczego planu gospodarczego dla województwa; szkolenie planistów na terenie działalności w. k. p. g.; nadzorowanie działalności powiatowych (miejskich) komisji planowania gospodarczego z punktu widzenia metodologii planowania; kontrolowanie wykonania zbiorczego planu gospodarczego oraz opracowywanie odnośnej sprawozdawczości, a mianowicie:
1)
do zakresu czynności Referatu Koordynacji Planów należy: analizowanie metod planowania terenowego i konstrukcji planów; zgłaszanie do władz zwierzchnich postulatów dotyczących metodologii planowania terenowego; przygotowanie wskazań dla aparatu planowania terenowego niższego szczebla z zakresu spraw objętych planowaniem terenowym; opracowywanie wniosków w zakresie wytycznych P. K. P. G. dla wojewódzkiego planu gospodarczego; opracowywanie szczegółowych wytycznych dla władz i instytucji podległych; koordynowanie planów odcinkowych; kontrolowanie przebiegu prac nad sporządzaniem planu; sporządzanie wojewódzkiego planu gospodarczego oraz inne czynności, zlecone przez P. K. P. G;
2)
do zakresu czynności Referatu Programowania Prac, Inspekcji i Szkolenia należy: programowanie prac wojewódzkich. i powiatowych (miejskich) komisji planowania gospodarczego; organizowanie odpraw instrukcyjnych w związku z opracowywaniem planu; przeprowadzanie inspekcji i podawanie jej wyników do wiadomości zainteresowanych komórek w. k. p. g.; prowadzenie całokształtu spraw związanych ze szkoleniem planistów na terenie działalności w. k. p. g.;
3)
do zakresu czynności Referatu Kontroli Wykonania Planów należy: przeprowadzanie kontroli wykonania wojewódzkiego planu gospodarczego oraz opracowywanie odnośnej sprawozdawczości.
§  7.
Do zakresu czynności Działu Inwestycji i Budownictwa należy: analiza, koordynacja i opiniowanie planów inwestycyjnych i budownictwa poszczególnych działów gospodarki terenowej; sporządzanie zbiorczego wojewódzkiego planu inwestycyjnego i budownictwa; kontrola wykonania tego planu oraz opracowywanie odnośnej sprawozdawczości; opiniowanie i kontrola wykonania centralnego planu inwestycyjnego w zakresie zleconym przez P. K. P. G., mianowicie:
1)
do zakresu czynności Referatu Planu Inwestycyjnego i Budownictwa należy: analizowanie i koordynowanie wojewódzkich planów inwestycyjnych i budownictwa w poszczególnych działach gospodarki terenowej; opiniowania planów produkcyjnych lokalnych przedsiębiorstw wykonawstwa budowlanego; sporządzanie zbiorczego wojewódzkiego planu inwestycyjnego i budownictwa; opiniowanie centralnego planu inwestycyjnego w zakresie zleconym przez P. K. P. G.;
2)
do zakresu czynności Referatu Sprawozdawczości Inwestycyjnej należy: prowadzenie kontroli wykonania wojewódzkiego planu inwestycyjnego i budownictwa oraz odnośnej sprawozdawczości statystycznej; kontrola wykonania centralnego planu inwestycyjnego w zakresie zleconym przez P. K. P. G.
§  8.
Do zakresu czynności Działu Lokalizacji należy: opracowywanie perspektywicznych planów zagospodarowania przestrzennego województwa oraz opracowywanie lokalizacji sił wytwórczych i urządzeń usługowych, mianowicie:
1)
do zakresu czynności Referatu Planów Przestrzennych należy: prowadzenie studiów nad stanem zagospodarowania przestrzennego województwa; przeprowadzanie w zakresie, ustalonym odrębnymi przepisami, inwentaryzacji istniejących na terenie województwa sił wytwórczych i urządzeń usługowych; formułowanie wniosków dla władz nadrzędnych w sprawie zagospodarowania przestrzennego województwa; opracowywanie perspektywicznych i wieloletnich planów zagospodarowania przestrzennego województwa oraz udzielanie danych z tego zakresu do wieloletnich i rocznych planów gospodarczych;
2)
do zakresu czynności Referatu Lokalizacji należy: dokonywanie w zakresie ustalonym odrębnymi przepisami lokalizacji ogólnej i szczegółowej (szczegółowej w porozumieniu z właściwą władzą) obiektów inwestycyjnych na obszarze województwa.
§  9.
Do zakresu czynności Działu Statystyki należy wykonywanie funkcji wojewódzkiego organu statystycznego na obszarze województwa, a w szczególności: koordynowanie i czuwanie nad wykonywaniem prac statystyczno-sprawozdawczych oraz nad organizacją służby statystycznej, gromadzenie danych statystycznych i rejestrowanie wyników statystycznej kontroli wykonania Narodowego Planu Gospodarczego; udzielanie informacji statystycznych oraz inne czynności zlecone przez P. K. P. G. i Główny Urząd Statystyczny, mianowicie:
1)
do zakresu czynności Referatu Organizacji Statystyki i Inspekcji Statystycznej należy: organizowanie prac statystycznych dla potrzeb P. K. P. G., Głównego Urzędu Statystycznego (G. U. S.) oraz prezydium wojewódzkiej rady narodowej; czuwanie nad organizacją służby statystycznej oraz nadzór nad należytym i terminowym wykonaniem prac statystyczno-sprawozdawczych na terenie województwa; szkolenie personelu dla podległych organów statystycznych;
2)
do zakresu czynności Referatu Koordynacji Statystyki należy: koordynacja prac statystyczno-sprawozdawczych, prowadzonych przez urzędy i instytucje; zbieranie wszelkich materiałów statystyczno-sprawozdawczych dotyczących obszaru województwa; prowadzenie wojewódzkiego rejestru statystycznego; udzielanie informacji statystycznych w zakresie, który zostanie uregulowany odrębnymi przepisami;
3)
do zakresu czynności Referatu Opracowań Statystycznych należy opracowywanie posiadanego materiału statystycznego, w szczególności dla potrzeb Narodowego Planu Gospodarczego i kontroli jego wykonania.
§  10.
Do zakresu czynności Sekcji Przemysłu i Rzemiosła należy: opracowywanie zagadnień rozwoju drobnej wytwórczości. przemysłowej (państwowej i spółdzielczej) oraz rzemiosła; analizowanie, koordynowanie i opiniowanie terenowych planów przemysłu miejscowego, spółdzielczości pracy i rzemiosła oraz kontrola wykonania tych planów; opiniowanie planów gospodarczych przemysłu wielkiego i średniego w zakresie zleconym przez P. K. P. G, mianowicie:
1)
do zakresu czynności Referatu Przemysłu Miejscowego należy: koordynowanie prac w zakresie sporządzania planu miejscowego przemysłu państwowego; koordynowanie i opiniowanie terenowego planu przemysłu województwa; kontrola wykonania tego planu; opiniowanie planów gospodarczych przemysłu wielkiego i średniego w zakresie zleconym przez P. K. P. G.;
2)
do zakresu czynności Referatu Spółdzielczości Pracy i Rzemiosła należy: określanie, w ramach ogólnopaństwowych wytycznych, kierunków i form rozwoju spółdzielczości pracy i rzemiosła na obszarze województwa; analizowanie i koordynowanie planów gospodarczych spółdzielczości pracy i rzemiosła oraz kontrolowanie wykonania tych planów.
§  11.
Do zakresu czynności Sekcji Rolnictwa i Leśnictwa należy: opracowywanie zagadnień rozwoju rolnictwa, leśnictwa i gospodarki rybnej śródlądowej na obszarze województwa; analizowanie, koordynowanie i opiniowanie wojewódzkich planów rolnictwa, leśnictwa i gospodarki rybnej śródlądowej, oraz kontrolowanie wykonania tych planów, mianowicie:
1)
do zakresu czynności Referatu Rolnictwa należy: opracowywanie wniosków, dotyczących rejonizacji produkcji rolniczej; analizowanie, koordynowanie i opiniowanie terenowych planów rolnictwa; kontrolowanie wykonania tych planów; opiniowanie w przekroju wojewódzkim planu centralnego z zakresu rolnictwa;
2)
do zakresu czynności Referatu Leśnictwa należy: analizowanie i opiniowanie terenowych planów leśnictwa; kontrolowanie wykonania tych planów; opiniowanie w przekroju wojewódzkim centralnego planu leśnictwa w zakresie zleconym przez P. K. P. G.;
3)
do zakresu czynności Referatu Gospodarki Rybnej Śródlądowej należy: opracowywanie wniosków dotyczących produkcji rybnej śródlądowej; analizowanie i opiniowanie terenowych planów gospodarki rybnej śródlądowej; kontrolowanie wykonania tych planów.
§  12.
Do zakresu czynności Sekcji Komunikacji i Łączności należy: opracowywanie wniosków w sprawach racjonalnego wykorzystania i usprawnienia organizacji terenowej komunikacji i transportu, oraz rozbudowy i obsługi sieci pocztowej i telekomunikacyjnej o znaczeniu lokalnym; analizowanie, koordynowanie i opiniowanie planów terenowych z tego zakresu oraz kontrolowanie ich wykonania; opiniowanie w przekroju wojewódzkim planów centralnych w zakresie zleconym przez P. K. P. G., mianowicie:
1)
do zakresu czynności Referatu Dróg Kołowych należy: opracowywanie szczegółowych wytycznych do terenowych planów budowy, przebudowy i utrzymania publicznych dróg kołowych o znaczeniu lokalnym (drogi powiatowe i gminne); analizowanie, koordynowanie i opiniowanie tych planów i kontrolowanie ich wykonania; opiniowanie w przekroju wojewódzkim planów dróg kołowych opracowywanych centralnie;
2)
do zakresu czynności Referatu Ogólno-Komunikacyjnego należy: opracowywanie wniosków w sprawach racjonalnego wykorzystania i usprawnienia organizacji terenowej komunikacji i transportu; ustalanie zadań, jakie powinny znaleźć rozwiązanie w planach gospodarczych terenowej komunikacji i transportu; analizowanie, koordynowanie i opiniowanie planów terenowych transportu i kontrolowanie ich wykonania; opiniowanie planów komunikacji, dróg wodnych, żeglugi przybrzeżnej i śródlądowej oraz transportu, opracowanych centralnie, w przekroju wojewódzkim; opracowywanie wniosków w sprawie rozbudowy sieci pocztowej i telekomunikacyjnej (w szczególności telefonizacji wsi) o znaczeniu terenowym; analizowanie i opiniowanie planów rozbudowy tej sieci; kontrolowanie wykonania tych planów.
§  13.
Do zakresu czynności Sekcji Obrotu Towarowego należy: badanie kształtowania się zapotrzebowania na masę towarową pod względem jakości i ilości; ustalanie lokalnych wytycznych do planów skupu, obrotu towarowego, żywienia zbiorowego oraz, w porozumieniu z Sekcją Przemysłu i Rzemiosła, przemysłu, podległego Ministerstwu Handlu Wewnętrznego; analizowanie, koordynowanie i opiniowanie planu obrotu towarowego przed jego zatwierdzeniem; kontrolowanie wykonania tego planu; opiniowanie w przekroju wojewódzkim planu centralnego z zakresu obrotu towarowego, mianowicie:
1)
do zakresu czynności Referatu Handlu Detalicznego należy: badanie kształtowania się zapotrzebowania na masę towarową pod względem jakości i ilości; ustalanie lokalnych wytycznych do planów obrotu towarowego i żywienia zbiorowego oraz, w porozumieniu z Sekcją Przemysłu i Rzemiosła, przemysłu, podległego Ministerstwu Handlu Wewnętrznego; badanie struktury i zdolności przepustowej oraz rozmieszczenia sieci handlu detalicznego i hurtowego oraz sieci żywienia zbiorowego; opracowywanie szczegółowych wytycznych dla rocznych i kwartalnych planów rozwoju sieci handlu i żywienia zbiorowego; analizowanie, koordynowanie i opiniowanie terenowych planów sieci handlu i żywienia zbiorowego; kontrolowanie wykonania tych planów; opiniowanie w przekroju wojewódzkim planu centralnego sieci handlu;
2)
do zakresu czynności Referatu Skupu należy: badanie kształtowania się na obszarze województwa masy produkcyjnej i określanie na tej podstawie nadwyżki (masy skupowej); analizowanie, koordynowanie i opiniowanie planów skupu; formułowanie szczegółowych wytycznych do planów sieci skupu; analizowanie, koordynowanie i opiniowanie tych planów oraz kontrola ich wykonania.
§  14.
Do zakresu czynności Sekcji Urządzeń Kulturalnych i Socjalnych należy: badanie potrzeb województwa w zakresie oświaty, kultury, ochrony zdrowia, kultury fizycznej i pomocy społecznej; analizowanie, koordynowanie i opiniowanie planów z tego zakresu oraz kontrola ich wykonania, mianowicie:
1)
do zakresu czynności Referatu Oświaty należy: badanie potrzeb województwa w zakresie oświaty, objętej planowaniem terenowym; analizowanie, koordynowanie i opiniowanie terenowych planów oświaty; kontrolowanie wykonania tych planów; opiniowanie w przekroju wojewódzkim centralnych planów oświaty w zakresie zleconym przez P. K. P. G.;
2)
do zakresu czynności Referatu Kultury należy: badanie potrzeb województwa w zakresie kultury; formułowanie szczegółowych wytycznych do terenowych planów z zakresu kultury; analizowanie, koordynowanie i opiniowanie tych planów oraz kontrolowanie ich wykonania; opiniowanie w przekroju wojewódzkim planów kultury, opracowanych centralnie w zakresie zleconym przez P. K. P. G.;
3)
do zakresu czynności Referatu Ochrony Zdrowia i Pomocy Społecznej należy: badanie potrzeb województwa z zakresu zdrowia i wychowania fizycznego; formułowanie szczegółowych wytycznych do terenowych planów z tego zakresu; analizowanie, koordynowanie i opiniowanie terenowych planów zdrowia i wychowania fizycznego; kontrolowanie wykonania tych planów; opiniowanie w przekroju wojewódzkim centralnego planu zdrowia i wychowania fizycznego; opiniowanie w przekroju wojewódzkim planów wczasów i turystyki oraz uzdrowisk w zakresie usług; formułowanie szczegółowych wytycznych do planów pomocy społecznej i akcji socjalnej jednostek budżetu terenowego; analizowanie, koordynowanie i opiniowanie planów z tego zakresu; kontrolowanie wykonania tych planów; opiniowanie w przekroju wojewódzkim akcji socjalnej jednostek centralnych.
§  15.
Do zakresu czynności Sekcji Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej należy: badanie potrzeb województwa w zakresie gospodarki komunalnej i mieszkaniowej; analizowanie, koordynowanie i opiniowanie planów z tego zakresu i kontrola ich wykonania, mianowicie:
1)
do zakresu czynności Referatu Gospodarki Komunalnej należy: badanie potrzeb województwa w zakresie gospodarki komunalnej; ustalanie wytycznych do planów gospodarczych przedsiębiorstw i urządzeń gospodarki komunalnej; analizowanie, koordynowanie i opiniowanie planów z tego zakresu oraz kontrolowanie ich wykonania;
2)
do zakresu czynności Referatu Gospodarki Mieszkaniowej należy: badanie całokształtu stosunków mieszkaniowych województwa; ustalanie na ich podstawie szczegółowych wytycznych do planów gospodarki mieszkaniowej; analizowanie, koordynowanie i opiniowanie planów gospodarki mieszkaniowej oraz kontrolowanie ich wykonania; opiniowanie w przekroju wojewódzkim budownictwa Z. O. R.
§  16.
Do zakresu czynności Sekcji Bilansów Sił Roboczych należy: badanie struktury ludnościowej na obszarze województwa; badanie potrzeb gałęzi gospodarki narodowej w zakresie sił roboczych; zestawianie wojewódzkiego bilansu zatrudnienia; określanie niedoborów i nadwyżek sił roboczych; stawianie postulatów co do zrównoważenia bilansów sił roboczych; opracowywanie rozdzielników rezerw sił roboczych.
§  17.
Do zakresu czynności Sekcji Bilansów Materiałowych należy: opracowywanie bilansów ważniejszych surowców i materiałów oraz produkcji rolniczej na obszarze województwa; określanie deficytów i nadwyżek niektórych ważniejszych dla gospodarki województwa materiałów; zgłaszanie niedoborów i nadwyżek właściwym władzom; współpraca z innymi organami w zakresie kontroli przebiegu upłynnienia remanentów i pokrywania niedoborów.
§  18.
Do zakresu czynności Sekcji Finansów należy: opiniowanie budżetu rady narodowej pod względem zgodności z terenowym planem gospodarczym; opiniowanie planów finansowo-gospodarczych przedsiębiorstw, podległych wojewódzkiej radzie narodowej; kontrolowanie wykonania tych planów; sporządzanie bilansów wydatków i dochodów ludności województwa, mianowicie:
1)
do zakresu czynności Referatu Analizy Budżetu i Planów Finansowych należy: analizowanie i opiniowanie budżetu rady narodowej z punktu widzenia zgodności z terenowym planem gospodarczym; analizowanie i opiniowanie planów finansowo-gospodarczych przedsiębiorstw, podległych wojewódzkiej radzie narodowej oraz kontrolowanie wykonania tych planów;
2)
do zakresu czynności Referatu Bilansów Wydatków i Dochodów Ludności należy sporządzanie bilansów wydatków i dochodów ludności województwa.
§  19.
Do zakresu czynności Referatu Personalnego należy prowadzenie całokształtu spraw osobowych w. k. p. g. i podległych jednostek organizacyjnych w porozumieniu i pod nadzorem Wydziału Kadr i Szkolenia Prezydium W. R. N.
§  20.
Do zakresu czynności Referatu Organizacyjno-Administracyjnego należą sprawy organizacyjno-administracyjne w. k. p. g. i powiatowych komisji planowania gospodarczego oraz sprawy gospodarcze w. k. p. g.
§  21.
Do zakresu działania Sekretariatu należą sprawy, związane z prowadzeniem kancelarii, archiwum, maszynopisarni i biblioteki w. k. p. g.

CZĘŚĆ  II.

POWIATOWE KOMISJE PLANOWANIA GOSPODARCZEGO.

§  22.
Na czele powiatowej komisji planowania gospodarczego stoi przewodniczący, którym powinien być zastępca przewodniczącego prezydium powiatowej rady narodowej, albo jeden z członków tego prezydium.
§  23.
Przewodniczącego powiatowej komisji planowania gospodarczego zastępuje wiceprzewodniczący.
§  24.
1.
Powiatowe komisje planowania gospodarczego mają następującą organizację wewnętrzną:
1)
Sekcja Planów Zbiorczych i Bilansów,
2)
" Inwestycji i Budownictwa,
3)
" Rolnictwa i Leśnictwa,
4)
Referat Lokalizacji,
5)
" Statystyki,
6)
" Przemysłu i Rzemiosła,
7)
" Obrotu Towarowego,
8)
" Komunikacji,
9)
" Urządzeń Komunalnych, Kulturalnych i Socjalnych.
2.
W powiatach miejskich nie tworzy się Sekcji Rolnictwa i Leśnictwa.
3.
W powiatach miejskich oraz w powiatach o przeważającym charakterze miejskim w miejsce Referatu Urządzeń Komunalnych, Kulturalnych i Socjalnych tworzy się Referat Urządzeń Kulturalnych i Socjalnych oraz Referat Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej.
4.
W okresie organizacji powiatowych komisji planowania gospodarczego należy, w zależności od ilości posiadanych etatów, łączyć referaty pokrewnej dziedziny działalności, np.: Referat Przemysłu i Rzemiosła z Referatem Obrotu Towarowego, lub Referat Komunikacji z Referatem Urządzeń Komunalnych, Kulturalnych i Socjalnych.
§  25.
Do zakresu czynności Sekcji Planów Zbiorczych i Bilansów należy: koordynacja planów poszczególnych działów gospodarki, opracowywanych na szczeblu powiatu oraz sporządzanie jednolitego powiatowego planu gospodarczego; kontrola wykonania tego planu; opracowywanie bilansów sił roboczych powiatu oraz bilansów surowców i ważniejszych materiałów, produkowanych na obszarze powiatu.
§  26.
Do zakresu czynności Sekcji Inwestycji i Budownictwa należy: koordynacja powiatowych planów inwestycyjnych i budownictwa, opracowywanych na szczeblu powiatu; sporządzanie zbiorczego powiatowego planu inwestycyjnego i budownictwa oraz kontrola wykonania tego planu.
§  27.
Do zakresu czynności Sekcji Rolnictwa i Leśnictwa należy: formułowanie wniosków i szczegółowych wytycznych do powiatowych planów rolnictwa i leśnictwa; analizowanie i opiniowanie tych planów oraz kontrola ich wykonania.
§  28.
Do zakresu czynności Referatu Lokalizacji należy: prowadzenie inwentaryzacji istniejących na obszarze powiatu sił wytwórczych i urządzeń usługowych; sprawy planów zagospodarowania przestrzennego powiatu; dokonywanie lokalizacji ogólnej i szczegółowej sił wytwórczych i urządzeń usługowych w zakresie spraw powierzonych powiatowym komisjom planowania gospodarczego.
§  29.
Do zakresu czynności Referatu Statystyki należy wykonywanie funkcji powiatowych organów statystycznych, a w szczególności: koordynowanie i czuwanie nad należytym wykonywaniem prac statystycznych na obszarze powiatu; organizowanie i prowadzenie prac statystycznych dla potrzeb G.U.S. oraz prezydium wojewódzkiej i powiatowej rady narodowej; nadzorowanie prac statystycznych organów niższego szczebla i szkolenie personelu tych organów.
§  30.
Do zakresu czynności Referatu Przemysłu i Rzemiosła należy: formułowanie wniosków i szczegółowych wytycznych do planów drobnej wytwórczości i rzemiosła; analizowanie, koordynowanie i opiniowanie planów drobnej wytwórczości i rzemiosła, opracowanych na szczeblu powiatu; kontrola wykonania tych planów.
§  31.
Do zakresu czynności Referatu Obrotu Towarowego należy: opracowywanie wniosków, dotyczących rozwoju obrotu towarowego na obszarze powiatu: formułowanie szczegółowych wytycznych do powiatowych planów obrotu towarowego; analizowanie i koordynowanie oraz opiniowanie planów obrotu towarowego opracowanych na szczeblu powiatu; kontrola wykonania powiatowego planu obrotu towarowego.
§  32.
Do zakresu czynności Referatu Komunikacji należy: formułowanie wniosków, dotyczących rozwoju komunikacji i łączności na obszarze powiatu; analizowanie, koordynowanie i opiniowanie planów z tego zakresu, opracowanych na szczeblu powiatu; kontrola wykonania tych planów.
§  33.
1.
Do zakresu czynności Referatu Urządzeń Komunalnych, Kulturalnych i Socjalnych należy: formułowanie wniosków, dotyczących rozwoju urządzeń komunalnych, kulturalnych i socjalnych na obszarze powiatu; analizowanie, koordynowanie i opiniowanie planów z tego zakresu opracowanych na szczeblu tego powiatu; kontrola wykonania tych planów.
2.
W powiatach, w których zgodnie z przepisem § 24 ust. 3 tworzy się Referat Urządzeń Kulturalnych i Socjalnych oraz Referat Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, do zakresu działania Referatu Urządzeń Kulturalnych i Socjalnych należy: opracowywanie wniosków, dotyczących rozwoju urządzeń kulturalnych i socjalnych na obszarze powiatu; formułowanie szczegółowych wytycznych do planów z tego zakresu; analizowanie, koordynowanie i opiniowanie planów z zakresu urządzeń kulturalnych i socjalnych, opracowanych na szczeblu powiatu oraz kontrola wykonania tych planów, a do zakresu działania Referatu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej należy: opracowywanie wniosków, dotyczących rozwoju tej gospodarki; formułowanie szczegółowych wytycznych do planów z tego zakresu; analizowanie, koordynowanie i opiniowanie planów z tego zakresu, opracowanych na szczeblu powiatu oraz kontrola ich wykonania.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1950.A-117.1459

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Organizacja wewnętrzna i podział czynności w wojewódzkich oraz powiatowych komisjach planowania gospodarczego.
Data aktu: 25/10/1950
Data ogłoszenia: 02/11/1950
Data wejścia w życie: 02/11/1950