Ogłoszenie tekstu Statutu Organizacyjnego Ministerstwa Komunikacji.

OBWIESZCZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 31 marca 1945 r.
w sprawie ogłoszenia tekstu Statutu Organizacyjnego Ministerstwa Komunikacji.

Niniejszym ogłaszam w załączeniu tekst Statutu Organizacyjnego Ministerstwa Komunikacji, zatwierdzonego uchwałą Rady Ministrów z dnia 8 marca 1945 r.
STATUT ORGANIZACYJNY MINISTERSTWA KOMUNIKACJI
§  1.
Ministerstwo Komunikacji dzieli się na 11 Departamentów: Ogólny, Finansowy, Handlowo-Taryfowy, Ruchu Kolejowego, Budowy i Utrzymania Kolei, Mechaniczny, Zasobów i Zakupów Kolejowych, Elektrotechniczny, Dróg Kołowych, Dróg Wodnych, Lotnictwa Cywilnego oraz na samodzielne Biura: Gabinet Ministra, Biuro Personalne, Biuro Wojskowe, Biuro Aprowizacji i Zaopatrzenia Pracowników Komunikacji, Biuro Odszkodowań i Likwidacyj, Biuro Sanitarne, Biuro Planowania, Biuro Komunikacji Samochodowej tudzież Wyższa Komisja Dyscyplinarna.
§  2.
Departament Ogólny składa się z 6 Wydziałów: Organizacyjnego, Prawnego, Traktatowego, Polityki Komunikacyjnej i Koncesyj, Turystyki Ogólnej i Akwizycji, Naukowej Organizacji Pracy, Przy Depart. Ogólnym istnieje Wyższa Komisja Dyscyplinarna.
a)
Wydział Organizacyjny załatwia sprawy:

Ustalenie zasad organizacji przedsiębiorstwa P.K.P. i innych przedsiębiorstw podległych M.K., opracowywanie przepisów o ustroju i zakresie działania Ministerstwa i urzędów podległych, sprawy terytorialnego rozgraniczania urzędów podległych M.K., opracowywanie lub opiniowanie statutów organów kolejowych przy M.R., opracowywanie projektów ustaw i rozporządzeń, nie należących do zakresu działania poszczególnych Dep. lub Wydziałów M.K. oraz innych projektów ustaw i rozporządzeń zleconych przez Ministra, opracowywanie pod względem prawnym i redakcyjnym projektów ustaw i rozporządzeń z dziedziny prawa drogowego i wodnego, opracowywanie w por. z Gabinetem Ministra instrukcyj biurowych i instrukcyj o przechowywaniu akt w M.K. i w urzędach podległych, opracowywanie w por. z Gabinetem Ministra przepisów o wydawaniu Dz. Urz. M. K. i Dzienników Zarządzeń DOKP, czuwanie nad techniczno-legislacyjną stroną wydawnictwa Dz. Urz. M. K. i części I. Dz. T. i Z. K., opiniowanie po zasięgnięciu zdania właściwych Dep. projektów ustaw i rozporządzeń, opracowywanych przez inne Ministerstwa i przesyłanych M.K. do uzgodnienia; udział w odnośnych konferencjach międzyministerialnych ze stanowiska ogólno-prawnego i organizacyjnego.

b)
Wydział Prawny załatwia sprawy:

Udzielanie opinii prawnych oraz uzgadnianie wszelkich umów, ugód i innych aktów prawnych (z wyjątkiem międzynarodowych oraz z wyjątkiem umów eksploatacyjnych i współużywanie stacyj stycznych) zatwierdzonych lub zawieranych przez M.K., udzielanie opinii prawnych z wszelkich dziedzin prawa, udzielanie opinii prawnych w sprawach reklamacyjnych (odszkodowań) i należności z tytułu przewozów kolejowych; udzielanie opinii prawnych w sprawach lotnictwa cywilnego; sprawy odszkodowań wynikające z odpowiedzialności Skarbu Państwa i P.K.P.; sprawy odwołań w toku instancji w zakresie prawa wodnego i drogowego, jako też załatwianie w tymże zakresie skarg i zażaleń w razie naruszenia prawa; sprawy wywłaszczenia (nabywanie) nieruchomości na cele kolejowe, lotnicze, drogowe, pomiarowe i urządzeń wodnych, sprawy zbywania, zamiany i obciążeń nieruchomości; przechowywanie oryginałów, dokumentów, w myśl Instrukcji Biurowej Min. Kom.

c)
Wydział Traktatowy załatwia sprawy:

Opracowywanie pod względem prawnym i redakcyjnym, w por. z właściwymi Dep., wszelkich umów międzynarodowych, regulujących sprawy kolejowe i turystyczne, opracowywanie lub opiniowanie pod względem prawnym i redakcyjnym, w porozumieniu z właściwymi Dep., umów zawieranych z centralnymi zarządami komunikacyjnymi, z wyjątkiem umów taryfowych i rozrachunkowo-wyrównawczych, załatwianie kwestyj prawnych, związanych z zawieraniem, uzupełnieniem, zmianami, wykonywaniem i interpretacją tych umów, załatwianie w porozumieniu z właściwymi Departamentami spraw, związanych z wykonaniem umów, rejestracja tych umów i sprawy ich druku; opracowywanie lub opiniowanie, ze stanowiska prawnego, wzorów umów komunikacyjnych o charakterze międzynarodowym; opinie o wszelkich projektach ustaw i rozporządzeń.

d)
Wydział Polityki Komunikacyjnej i Koncesyj załatwia sprawy:

Prowadzenie ogólnej polityki komunikacyjnej, w porozumieniu z właściwymi Departamentami. Nadzór ogólny nad kolejami prywatnymi i tramwajami oraz opracowywanie przepisów o nadzorze nad nimi, w porozumieniu z właściwymi Departamentami. Opracowywanie projektów ustaw, rozporządzeń i zarządzeń w sprawach koncesyj kolejowych, w porozumieniu z właściwymi Departamentami, sprawy udzielenia koncesyj na budowę i eksploatację kolei prywatnych i użytku publicznego i tramwajów, sprawy przyznawania charakteru użyteczności powszechnej prywatnym przedsiębiorstwom kolejowym, sprawy ustalania ogólnych zasad oraz zatwierdzania umów eksploatacyjnych i umów o współużywaniu stacyj stycznych, zawieranych przez P.K.P. z kolejami prywatnymi i zarządami tramwajów, sprawy statutów prywatnych przedsiębiorstw (spółek) kolejowych, nadzór nad przestrzeganiem przez prywatne przedsiębiorstwa (spółki) kolejowe ustaw koncesyjnych, dokumentów koncesyjnych, statutów i innych przepisów prawnych oraz wydawanie odpowiednich zarządzeń, w porozumieniu z właściwymi Departamentami, przedstawianie wniosków o mianowaniu komisarzy Rządowych przy prywatnych przedsiębiorstwach (spółkach) komunikacyjnych, sprawa przejmowania kolei prywatnych na własność Skarbu Państwa lub w zarząd P.K.P., oraz odstępowania w dzierżawę w porozumieniu z właściwymi Departamentami istniejących kolei, stanowiących własność Skarbu Państwa, sprawy likwidacji prywatnych przedsiębiorstw (spółek) kolejowych, w porozumieniu z właściwymi Departamentami, sprawy przedsiębiorstw przemysłowych na dworcach kolejowych, autobusowych, w przystankach rzecznych i portach lotniczych, z wyjątkiem stacyj smarów, stacyj benzynowych oraz przechowalni bagażu na dworcach kolejowych i innych przedsiębiorstw, których działalność pozostaje w ścisłym związku z wykonywaniem przewozów kolejowych.

e)
Wydział Turystyki Ogólnej i Akwizycji załatwia sprawy:

Opieka nad krajowymi towarzystwami turystycznymi, krajoznawczymi, automobilowymi, organizacyjne w dziedzinie turystyki, konwencje turystyczne i ułatwienia graniczne, paszportowe, celne itp., zabezpieczenie i uruchomienie przedsiębiorstw turystycznych (koleje linowe, górskie, wyciągi saniowe). Liga Popierania Turystyki, masowa turystyka i organizowanie pielgrzymek i wycieczek popularnych, letnie wywczasy dla robotników i mieszkańców miast; wydawanie przepisów w dziedzinie koncesyj i cen przemysłu hotelarskiego i turystycznego, rozbudowa przemysłu hotelarskiego i turystycznego, tworzenie i nadzór nad szkołami hotelarskimi, opieka nad majątkiem przemysłu hotelarskiego i turystycznego, jak hotele, pensjonaty i domy wypoczynkowe, położone w uzdrowiskach i miejscowościach klimatycznych, o ile stanowiły własność państwa, osób prawnych lub osób nieobecnych, ustanawianie zarządu tymczasowego, nadzór i kontrola nad hotelami i domami wypoczynkowymi o znaczeniu turystycznym: propaganda turystyczna ogólna i kolejowa, w kraju i zagranicą, wydawnictwa propagandowe i turystyczne, przygotowywanie map turystycznych, planów miast krajoznawczych, filmów propagandowych, organizowanie wysław turystycznych, rejestracja zagranicznych biur podróży oraz ich filii, zawieranie umów z biurami podróży, nadzór nad działalnością krajowych i zagranicznych biur podróży, zabezpieczenie majątku biur podróży "Orbis", "Cook Wagons-Lits" i innych, ustanawianie zarządu przymusowego lub tymczasowego nad tymi biurami.

f)
Wydział Naukowej Organizacji Pracy opracowuje instrukcje i przepisy dotyczące najbardziej racjonalnej i celowej organizacji pracy we wszystkich dziedzinach Komunikacji, bada najnowsze zdobycze na tym polu zagranicą i ich przydatność w kraju, czuwa nad sprawną i oszczędną eksploatacją kolei i przedsiębiorstw podległych Ministrowi Komunikacji, załatwia sprawę popierania rodzimej wynalazczości i popierania specjalnych talentów organizacyjno-administracyjnych.

Wyższa Komisja Dyscyplinarna jest organem odwoławczym od orzeczeń Komisyj dyscyplinarnych (I instancji), sprawuje nadzór nad postępowaniem dyscyplinarnym w DOKP i urzędach podległych Min. Kom. Pod względem gospodarczym Wyższa Komisja Dyscyplinarna jest przynależna do Dep. Ogólnego.

§  3.
Departament Finansowy składa się z 5 wydziałów: Ogólnego, Budżetowego i Centralnej Księgowości P.K.P. Dochodów Kolejowych, Rozchodów Kolejowych, Rachunkowego oraz z Kasy Głównej P.K.P.
a)
Wydział Ogólny załatwia sprawy: ogólno-finansowe, pożyczki kolejowe i inwestycyjne, ogólny nadzór nad kolejami prywatnymi i tramwajami, zatwierdzanie preliminarzy budżetowych, sprawozdań i bilansów kolei prywatnych, zaliczki gwarancyjne, Krajowy Fundusz Kolejowy, kontrola finansowa podległych przedsiębiorstw, sprawy związane z udziałem Skarbu Państwa w prywatnych przedsiębiorstwach komunikacyjnych.
b)
Wydział Handlowy i Centralnej Księgowości P.K.P. załatwia sprawy:

budżetowe P.K.P., wydawanie przepisów budżetowych, opracowanie budżetu P.K.P., rozdział kredytów, sprawozdanie budżetowe P.K.P., prowadzenie centralnej księgowości P.K.P., schemat budżetowy i księgowania, bilans P.K.P.

c)
Wydział Dochodów Kolejowych załatwia sprawy:

kontroli dochodów, rozrachunków, współdziała przy układaniu taryf przewozowych i zawierania międzynarodowych umów i konwencyj komunikacyjnych.

d)
Wydział Rozchodów Kolejowych ustala w porozumieniu z właściwymi departamentami zasady rachunkowości, kasowości, opracowuje odnośne przepisy i instrukcje, załatwia sprawy: kontrola wydatków P.K.P. pod względem racjonalnej gospodarki finansowej, zaopatrywanie w gotówkę D.O.K.P. i innych urzędów podległych M.K., nadzór nad funduszami specjalnymi, ustalanie wysokości funduszu zasobowego, rozdział jego między D.O.K.P., rejestracja i kontrola zasobów i prowadzonych przez P.K.P. wytwórni materiałów i inwentarza, ewidencja i kontrola inwentarza użytkowego P.K.P. pod względem ilości i wartości, rewizja i likwidacja zleceń kasowych z kredytów P.K.P, stały nadzór nad Kasą Główną P.K.P.
e)
Wydział Rachunkowy załatwia sprawy budżetowe administracji M.K., prowadzi księgowość budżetu administracji M.K. opracowuje w porozumieniu z Dep. Dróg Kołowych przepisy rachunkowe i kasowe dla Państwowego Funduszu Drogowego i dla państwowych wytwórni podległych M.K. i prowadzi rachunkowość P. Funduszu Drogowego, wystawia skrypty dłużne Fund. Drogowego, prowadzi archiwum ksiąg i dokumentów rachunkowych oraz wypłaca należności funkcjonariuszów M.K.
f)
Kasa Główna P.K.P. dokonuje wpłat i wypłat krajowych i zagranicznych, wystawia czeki i przekazy na banki i P.K.O., podejmuje gotówkę z banków, z P.K.O., przyjmuje kaucje i wadia, przechowuje zapasowe klucze Kas Dyrekcyjnych.
§  4.
Departament Handlowo-Taryfowy składa się z 4 wydziałów: Ogólnego i Taryf Osobowych, Taryf Towarowych Wewnętrznych, Taryf Towarowych Zagranicznych, Przewozowego.
a)
Wydział Ogólny i Taryf Osobowych załatwia sprawy:

taryf dla przewozu osób, bagażu i przesyłek ekspresowych w komunikacji wewnętrznej i zagranicznej, kolejowej, drogowej, wodnej, lotniczej oraz mieszanej, w por. z Dep. II i z innymi właściwymi Departamentami. Zatwierdzanie taryf Międzynarodowego Towarzystwa Wagonów Sypialnych; opiniowanie spraw koncesyj samochodowych osobowych i odwołań; ubezpieczenia bagażu i przesyłek na kolejach, oraz ubezpieczenia podróżnych kolejowych od nieszczęśliwych wypadków; sprawy wydzierżawiania przechowalni bagażu na dworcach kolejowych; organizacja i nadzór nad kontrolą biletów i dowodów przejazdowych w pociągach oraz dowodów przewozowych przy wykonywaniu przewozów, opracowywanie przepisów o kontroli biletów i dowodów przejazdowych w pociągach; nadzór nad kolejami prywatnymi i innymi przedsiębiorstwami komunikacyjnymi w zakresie taryf osobowych i bagażowych oraz w zakresie przesyłek ekspresowych, w porozumieniu z właściwymi Departamentami, zwierzchni nadzór nad wykonywaniem umów z biurami podróży, ze stanowiska taryfowo-handlowego; redakcja, administracja i składnica Dziennika Taryf i Zarządzeń Kolejowych; sprawy wytwórni biletów i drukarni płaskich, opracowywanie, w porozumieniu z Dep. II, przepisów o wytwórniach biletów.

b)
Wydział Taryf Towarowych Wewnętrznych załatwia sprawy:

Sprawy polityki taryfowej i komunikacyjnej w dziedzinie ruchu towarowego; badania ekonomiczne stanu kraju ze stanowiska przewozowego; badania kosztów własnych przewozu; sprawy taryf towarowych w komunikacji wewnętrznej kolejowej, drogowej, wodnej, lotniczej oraz mieszanej, jako też zawieranie odnośnych umów, w porozumieniu z Dep. II i innymi właściwymi Departamentami; opracowywanie, w porozumieniu z Gabinetem Ministra i z Dep. II, przepisów o ulgach poza taryfowych dla przewozu przesyłek gospodarczych P.K.P., przesyłek władz i instytucyj państwowych, oraz ich personeli, jak również przesyłek przeznaczonych na cele dobroczynne; organizacja kontroli stosowania taryf towarowych; nadzór nad kolejami prywatnymi i innymi przedsiębiorstwami komunikacyjnymi w zakresie taryf towarowych.

c)
Wydział Taryf Towarowych Zagranicznych załatwia sprawy:

taryf towarowych w komunikacji z zagranicą, kolejowej, drogowej, wodnej, lotniczej oraz mieszanej, w porozumienia z Departamentem II i z innymi właściwymi Dep. umów taryfowych z kolejami i innymi przedsiębiorstwami przewozowymi zagranicznymi; organizacja przedstawicielstwa i ajencyj P.K.P., zagranicą: badania i regulowanie stosunków konkurencyjnych w komunikacjach międzynarodowych.

d)
Wydział Przewozowy załatwia sprawy:

regulaminu przewozu osób, bagażu, przesyłek ekspresowych i towarowych w komunikacji wewnętrznej, regulaminów i umów przewozowych w komunikacji mieszanej wewnętrznej i międzynarodowej oraz przepisów wykonawczych do tych regulaminów, w porozumieniu z właściwymi Departamentami; koncesyj międzynarodowych dla przewozu kolejami osób, bagażu i towarów, w porozumieniu z właściwymi Departamentami; sprawy związane z uczestnictwem P.K.P. w międzynarodowych organizacjach kolejowych w zakresie przewozów; sprawy regulaminów przewozowych w bezpośredniej komunikacji między P.K.P. i innymi kolejami, w porozumieniu z właściwymi Departamentami; sprawy biura wyrównawczego P.K.P.; sprawy postępowania z przedmiotami znalezionymi w wagonach i na terytorium kolejowym, oraz likwidacja tych przedmiotów, opracowywanie, w porozumieniu z Dep. II i z Dep. IV, przepisów służbowych dla ekspedycyj osobowych, bagażowych, ekspresowych i towarowych; sprawy przepisów przewozowych dla przewozów pocztowych i wojskowych w obrocie wewnętrznym; sprawy ustalania warunków eksploatacji pod względem handlowym, bocznic, placów składowych, ładowni, magazynów itp. urządzeń dla użytku publicznego; sprawy ograniczeń i specjalnych warunków przewozu, wypływających z zarządzeń władz niekolejowych; opracowywanie, w porozumieniu z Dep. IV, regulaminów i przepisów służbowych dla ajencyj celnych i przedsiębiorstw pomocniczych; sprawy kolejowych przedsiębiorstw dowozowych i przedsiębiorstw dostarczających zawiadomień o przybyciu przesyłek kolejowych; sprawy przedsiębiorstw trudniących się przeładunkiem towarów na kolejach, sprawy przedsiębiorstw wykonywujących roboty fizyczne w magazynach kolejowych; sprawy postępowania celnego na kolejach; rozpatrywanie reklamacyj i odwołań związanych z postępowaniem celnym na kolejach.

§  5.
Departament Ruchu Kolejowego składa ale z 4 wydziałów: Ogólno-Ruchowego, Pasażerskiego i Towarowego oraz Kolei Wąskotorowych i Tramwajów.
a)
Wydział Ogólno-Ruchowy załatwia sprawy:

Opracowywanie w porozumieniu z Dep. II przepisów i instrukcyj ogólno-ruchowych; opracowywanie przepisów i instrukcyj dla służby stacyjnej i konduktorskiej, przepisów o obsłudze urządzeń zabezpieczających ruch pociągów; zasadnicze sprawy ogólno-gospodarcze służby ruchu (opał, oświetlenie i materiały użytkowe), sprawy dotyczące inwentarza służby ruchu i uzgodnienie typów inwentarza; zasadnicze sprawy dotyczące pokojów noclegowych i koszar konduktorskich oraz ich urządzeń i użytkowania; sprawy wypadków i nadzwyczajnych wydarzeń; statystyka wypadków; badanie przelotności i przewozowej zdolności linij kolejowych, badanie pracy i rozwoju stacyj rozrządowych i węzłowych; badanie ze stanowiska ruchu warunków budowy nowych kolei państwowych i prywatnych; zezwolenie w porozumieniu z właściwymi Departamentami na otwieranie nowych lub zamykanie istniejących stacyj, przystanków i ładowni oraz na rozszerzenie lub zmniejszenie zakresu ich czynności; opracowywanie przepisów i zarządzeń dla służby telegraficznej i telefonicznej, otwieranie i zamykanie stacyj dla ruchu telegramów prywatnych; nadzór nad centralą telegraficzną M.K.; opracowywanie przepisów podstawowych o eksploatacji kolei prywatnych; opracowywanie wniosków do umów zawieranych z kolejami zagranicznymi, ze stanowiska ogólno-ruchowego.

b)
Wydział Pasażerski załatwia sprawy:

Opracowywanie w porozumieniu z Dep. VI przepisów o układaniu służbowych rozkładów jazdy i podręczników z nimi związanych oraz przepisów o układaniu ściennych rozkładów jazdy i o ich ogłaszaniu; kontrola biegu pociągów pasażerskich oraz wydawanie przepisów i zarządzeń w tym względzie; sprawy charakteru ogólnego, odnoszące się do organizacji i wykonywania ruchu pasażerskiego; wydawnictwo urzędowego rozkładu jazdy; sprawy organizacji ruchu pasażerskiego; sprawy rozkładów jazdy pociągów; sprawy rozkładów jazdy międzynarodowych pociągów pasażerskich i udział w międzynarodowych konferencjach w tych sprawach; sprawy gospodarki wagonami osobowymi; sprawy bezpośrednich wagonów w komunikacji wewnętrznej i międzynarodowej; udział w Europejskiej Konferencji Kursów Bezpośrednich; opracowywanie planu dostawy wagonów do kursów międzynarodowych (E.W.P.); sprawy Związku R.I.C, oraz sprawy związane z umową R.I.C.; nadzór nad obrachunkami z kolejami obcymi za używanie taboru osobowego; sprawy wagonów motorowych i autobusów szynowych, w porozumieniu z Departamentem VI; sprawy nadzwyczajnych pociągów pasażerskich; sprawy zorganizowanych przewozów pasażerskich; sprawy wagonów salonowych i służbowych; sprawy przewozu poczty i wagonów towarowych pociągami pasażerskimi.

c)
Wydział Towarowy załatwia sprawy:

Ustalenie ogólnych i ekspresowych planów przewozu towarów, czuwania nad ich wykonywaniem i odnośna statystyka; ogólna organizacja i kontrola ruchu towarowego, organizacja pociągów towarowych, dalekobieżnych, wewnętrznych i międzynarodowych w porozumieniu z Dep. III, organizacja przewozu drobnicy pod względem ruchowym, ustalenie kierunków przewozów, zarządzanie masowych przewozów gospodarczych i wojskowych oraz odnośna kontrola wykonania; czuwanie nad wyzyskaniem pociągów i ładowności wagonów zbiorowych (drobnica); opracowywanie odnośnych przepisów; normowanie, w porozumieniu z właściwymi Dep., czasu postoju wagonów pod naładunkiem i wyładunkiem środkami nadawców i odbiorców, oraz opłat postojowego, w zależności od warunków techniczno-ruchowych; opinie w sprawach zwrotu postojowego powstałego z przyczyn techniczno-ruchowych; opracowywanie przepisów o podstawianiu wagonów na szlaki i punkty nietaryfowe do ładowania i wyładowywania przesyłek, w porozumieniu z właściwymi Departamentami; sprawy przewozu przesyłek towarowych w pociągach pasażerskich pod względem techniczno-ruchowym; ustalanie warunków technicznych, eksploatacji i obsługiwania bocznic prywatnych normalnotorowych, oraz opracowywanie odnośnych umów ramowych, przepisów i instrukcyj; ustalenie w porozumieniu z Dep. VI zasad eksploatacji, technicznych warunków oraz zasad przejścia wagonów towarowych komunikacji wewnętrznej i zagranicznej; prowadzenie spraw wynikających ze statutu międzynarodowego Związku R.I.V. oraz zastosowanie umów R.I.V.; wynajmowanie w porozumieniu z Dep. VI, wagonów towarowych od prywatnych towarzystw najmu; rozporządzanie wagonami towarowymi i przyborami ładunkowymi; czynna kontrola gospodarki wagonowej we wszystkich urzędach P.K.P., spisy ilościowe i numeryczne wagonów oraz sprawy ich poszukiwania; sprawy zawierania umów o włączanie wagonów prywatnych specjalnych do parku P.K.P.; sprawy cystern kolejowych (P.K.P. i prywatnych); sprawy zapotrzebowania parowozów dla potrzeb ruchu, ze wskazaniem ich typów; wnioski w sprawach nabywania parowozów; sprawy wynajmu parowozów, w porozumieniu z Departamentem VI; statystyka ilostanu i pracy taboru oraz odnośne sprawozdanie okresowe i roczne; wyprowadzanie współczynników pracy taboru i kosztów eksploatacyjnych;

d)
Wydział Kolei Wąskotorowych i Tramwajów załatwia sprawy:

Kierownictwo ogólne i nadzór nad eksploatacją kolei wąskotorowych państwowych i prywatnych, pozostających w eksploatacji P.K.P., jakoteż ustalanie ogólnych norm o eksploatacji i zasad ruchu oraz innych przepisów i instrukcyj dla kolei wąskotorowych; opracowywanie przepisów podstawowych o eksploatacji kolei prywatnych wąskotorowych i tramwajów; statystyka pracy i ogólnych wyników eksploatacji kolei wąskotorowych; nadzór nad eksploatacją prywatnych kolei wąskotorowych oraz tramwajów; kontrola wypadków i wydarzeń na kolejach wąskotorowych; organizacja ruchu osobowego i towarowego oraz ustalanie rozkładów jazdy i planów przewozu na kolejach wąskotorowych; sprawy utrzymania toru, budowli i urządzeń kolejowych; sprawy organizacji służby trakcyjnej i warsztatowej oraz opracowywanie odnośnych przepisów; ustalanie potrzebnej ilości parowozów; gospodarka parowozowa; podział parowozów według typów między koleje wąskotorowe; ustalanie norm siły pociągowej i wydajności pracy parowozów; prowadzenie ksiąg inwentarzowych taboru wąskotorowego; sprawy budowy i przebudowy warsztatów, parowozowni, stacyj wodnych, składów węglowych itp., ustalanie zasad wykonywania napraw taboru; ustalanie ogólnego planu naprawy taboru i odnośna statystyka; rejestracja normaliów taboru, jego części oraz wszelkich urządzeń mechanicznych, trakcyjnych i warsztatowych.

§  6.
Departament Utrzymania i Budowy Kolei składa się z 4 wydziałów: Nawierzchni, Budynków, Mostów, Inwestycyjnego.
a)
Wydział Nawierzchni załatwia sprawy:

Zwierzchni nadzór nad utrzymaniem torów, nad ekonomicznym prowadzeniem gospodarki w tej dziedzinie; opracowywanie odnośnych przepisów i instrukcyj; projektowanie i ustalanie typów nawierzchni (podkładów, szyn, złącz, zwrotnic itp.) oraz typów narzędzi służących do utrzymania torów; zezwalanie na zupełne lub częściowe zmiany wzorów i typów, opracowywanie i zastosowanie nowych zasad konstrukcyjnych w zakresie nawierzchni, jak również systemów jej utrzymania; badania naukowe nad zagadnieniami technicznymi w zakresie utrzymania torów; statystyka stanu zużycia i uszkodzeń nawierzchni oraz ustalenie planu wymiany części składowych toru; ustalanie kosztów odpowiednich robót; ustalanie ogólnego zapotrzebowania materiałów nawierzchni, jak również zasad gospodarki w tym zakresie; kontrola nad magazynowaniem podkładów; sprawy pomocniczych zakładów wytwórczych dla potrzeb służby drogowej (warsztaty, kamieniołomy), naprawnia regeneracyjna itp.; nadzór pod względem technicznym i gospodarczym nad nasycaniem materiałów drzewnych nawierzchni; kontrola nad działalnością zakładów impregnacyjnych; wnioski co do zmian w sposobach nasycania, jak również co do jego organizacji; prowadzenie odnośnych badań naukowych; sprawy dopuszczalnego nacisku kół i rozstawu osi taboru oraz dopuszczalnej prędkości jazdy ze względu na stan nawierzchni; podział linij kolejowych na kategorie; badanie ważniejszych wypadków kolejowych z punktu widzenia służby drogowej; sprawy pogotowi drogowych; zwierzchni nadzór nad budową i utrzymaniem torów na kolejach prywatnych.

b)
Wydział Budynków załatwia sprawy:

Zwierzchni nadzór nad wykonywaniem i utrzymaniem budowli nadtorowych, oraz krytyczna ocena sprawozdań budżetowych, dotyczących budowli, opracowywanie przepisów, instrukcyj i warunków i technicznych o projektowaniu i utrzymaniu budynków; projektowanie i ustalanie typów budynków; ustalanie programu budowy domów administracyjnych i mieszkalnych dla personelu P.K.P.; techniczny nadzór M.K. nad budynkami administracyjnymi (budowa, remont, konserwacja); zwierzchni nadzór nad budową i utrzymaniem budowli nadtorowych na kolejach prywatnych.

c)
Wydział Mostów załatwia sprawy:

zwierzchni nadzór nad utrzymaniem, budową, przebudową i odbudową mostów, przepustów, tuneli i podtorza na kolejach; ustalanie zasad oraz opracowywanie przepisów, norm i warunków technicznych w zakresie utrzymania, projektowania, budowy i przebudowy mostów, przepustów, tuneli, murów oporowych i innych budowli sztucznych; opracowywanie typowych projektów konstrukcyj mostów, przyczółków i filarów przepustów, tuneli, murów oporowych i innych budowli sztucznych na kolejach, ocena i zatwierdzanie projektów i kosztorysów lub projektowanie mostów, przepustów, tuneli i innych budowli sztucznych na kolejach; opiniowanie i zatwierdzanie umów co do wykonanych robót; sprawy dotyczące zabezpieczenia mostów i podtorza na kolejach od powodzi i przepływu lodów; sprawy pogotowi mostów na kolejach; sprawy mostów drogowo-kolejowych.

d)
Wydział Inwestycyjny załatwia sprawy:

opracowywania ogólnego programu inwestycyjnego i kontrola nad jego wykonaniem w porozumieniu z właściwymi Departamentami; ustalanie w porozumieniu z właściwymi Departamentami planu rozwoju sieci kolejowej P.K.P. zarówno co do budowy nowych linij, jak co do rozwoju istniejących; sprawy budowy bocznic kolejowych normalnotorowych; opracowywanie odnośnych norm, instrukcyj i przepisów; udzielanie zezwoleń na budowę bocznic; sprawy przejazdów w poziomie torów i dróg dojazdowych; prowadzenie ksiąg inwentarzowych majątku nieruchomego P.K.P. z wyjątkiem taboru i inwentarza użytkowego, według ilości i wartości, na zasadzie obowiązującego schematu; sprawy wodociągów kolejowych; sprawy znakowania szlaków i sporządzania profili podłużnych; opracowywanie regulaminów zarządów (kierownictwo) budowy oraz czuwanie nad ich stosowaniem; sprawy budowy urządzeń stacyjnych; ocena i zatwierdzanie projektów i kosztorysów budowy nowych linij kolejowych, tramwajowych i bocznic wąskotorowych, przebudowy istniejących, budowy drugich i trzecich torów, budowy i przebudowy stacyj i węzłów kolejowych, w por. z właściwymi Departamentami; ustalanie programów wykonania budowy oraz zapotrzebowania materiałów nawierzchni dla budowy nowych kolei, budowy drugich i trzecich torów, rozbudowy stacyj, oraz budowy i przebudowy węzłów kolejowych; zwierzchni nadzór i prowadzenie wszelkich spraw związanych z wykonaniem studiów, budowa nowych linij kolejowych i bocznic wąskotorowych, państwowych i prywatnych, przebudowa istniejących, budowa i przebudowa tramwajów, budowa drugich i trzecich torów, stacyj oraz większych węzłów kolejowych; ogólne kierownictwo i nadzór nad wyodrębnionymi zarządami budowy kolei.

§  7.
Departament Mechaniczny składa się z 4 Wydziałów: Ogólnego, Parowozowego, Wagonowego i Warsztatowego.
a)
Wydział Ogólny załatwia sprawy:

Sprawy związane z prowadzeniem kancelarii Departamentu; opracowanie preliminarza budżetowego Departamentu; uzgadnianie wniosków co do przydziału kredytów; stała kontrola nad kredytami budżetowymi; ustalenie ilości potrzebnego personelu fachowego w Departamencie i Wydziałach Mechanicznych D.O.K.P.; sprawy personelu Departamentu; nadzór nad służbą mechaniczno-trakcyjną na P.K.P. oraz zwierzchni nadzór nad służbą mechaniczno-trakcyjną na liniach prywatnych; opracowanie zasadniczych przepisów i instrukcyj, dotyczących służby mechaniczno-trakcyjnej; sprawy pogotowi ratunkowych; sprawy pokoi drużyn parowozowych; prowadzenie statystyki wypadków, dotyczących uszkodzeń taboru, jego części składowych i urządzeń mechanicznych; ustalenie zasad oraz kontrola utrzymania w porządku i użytkowania taboru kolejowego, smarowania, oświetlenia, oczyszczania, dezynfekcji i ogrzewania; opiniowanie ze stanowiska służby mechanicznej projektów budowy parowozowni, stacji wodnych, składów opałów, urządzeń do nawęglania, obrotnic, wag stacyjnych i innych urządzeń mechaniczno-trakcyjnych; ustalenie zasad organizacji przeciwpożarowej na kolejach i kontrola nad ochroną przeciwpożarową odnośnie urządzeń i wyszkolenia drużyn pożarowych.

b)
Wydział parowozowy załatwia sprawy:

Ewidencja parowozów na całej sieci P.K.P. przydział parowozów do poszczególnych Dyrekcji w zależności od potrzeb i charakteru ruchu pociągów; przegrupowywanie parowozów między poszczególnymi Dyrekcjami na skutek zaszłych zmian w ruchu pociągów; nadzór zwierzchni nad właściwym używaniem przydzielonych Dyrekcjom parowozów i utrzymaniem ich w należytym stanie; nadzór zwierzchni nad należytym i terminowym zaopatrzeniem czynnych parowozów we wszystkie potrzebne materiały, części zapasowe i przyrządy w ścisłym kontakcie i porozumieniu z Departamentem zasobów; opracowanie właściwego znakowania parowozów i wydanie odpowiednich zarządzeń; opracowywanie wniosków co do wartości sprzedażnej skreślonych z inwentarza parowozów; opracowywanie wniosków co do dobowego lub godzinnego kosztu wynajmu parowozów instytucjom państwowym, użyteczności publicznej lub firmom prywatnym; ścisła współpraca z Departamentem Ruchu co do właściwej obsługi pociągów na poszczególnych odcinkach, a więc zasięgu odcinków obsługi, szybkości jazdy, utrzymania w należytym stanie składów pociągowych itp.; opracowanie wspólnie z Wydziałem Ogólnym przepisów służbowych, związanych z pracą parowozowni, parowozów i drużyn parowozowych; ustalanie norm racjonalnego zużycia paliwa, smarów, czyściwa i materiałów świetlnych; opracowanie wniosków co do ulepszeń, mających na względzie zmniejszenie zużycia tych materiałów oraz prowadzenie statystyki rozchodów; planowanie napraw parowozów i przydzielanie tych napraw do poszczególnych naprawni w porozumieniu z Wydziałem Warsztatowym; opracowywanie wniosków co do skreślenia z inwentarza parowozów silnie zużytych lub nie nadających się już do pracy dla istniejących warunków; ustalanie zasad utrzymania i dozoru nad kotłami parowymi na P.K.P. i na kolejach prywatnych, rejestracja kotłów parowych, skreślanie ich z inwentarza i sprzedaż skreślonych; ewidencja urządzeń trakcyjnych, jako to: obrotnic, przesuwnic, zapadni, trójkątów, wciągów, podnośników, wag stacyjnych, wytwórni zgęszczonego powietrza, acetylenu itp., nadzór zwierzchni nad należytym ich stanem i ciągłą gotowością do przeznaczonego im celu; opracowywanie wniosków co do zmian konstrukcyjnych, względnie uzupełnienia urządzeń trakcyjnych i warsztatowych odpowiednio nowoczesnymi urządzeniami, a także co do skreślenia lub przeniesienia urządzeń zbędnych lub przestarzałych, nie odpowiadających potrzebom danego punktu służbowego; opracowywanie wniosków, mających na względzie polepszenie i usprawnienie pracy przy projektowaniu przebudowy, odbudowy lub wznoszeniu nowych budynków parowozowni (należyte oświetlenie, ogrzewanie, wentylacja, odprowadzenie dymu i spalin, wygodne rozmieszczenie stołów warsztatowych i stoisk, zaopatrzenie w wodę do picia, poczekalnie, sale noclegowe, stołówki, kąpiele i inne); ścisła ewidencja stacji wodociągowych, zwierzchni nadzór nad należytym ich stanem, oraz opracowywanie wniosków co do rekonstrukcji, wzmocnienie wydajności względnie pobudowanie nowych pompowni, przedstawienie wniosków co do potrzeby budowy nowych parowozów; opracowanie wytycznych co do konstrukcji nowych parowozów; organizowanie prób i doświadczeń z parowozami dla zbadania należytego wykonania ich w wytwórniach; stwierdzenie przewidywanych przy projektowaniu właściwości tychże oraz opracowanie charakterystycznych wykresów, niezbędnych do obliczeń trakcyjnych i obliczenia czasów jazdy; wydawanie w porozumieniu z działem ogólnym zbioru wykresów (paszportów), sporządzonych na podstawie wyżej wskazanych badań, i rozsyłanie ich poszczególnym Dyrekcjom do użytku służbowego.

e)
Wydział wagonowy załatwia sprawy:

Ewidencja wagonów na całej sieci P.K.P.; opracowanie znakowania wagonów i wydanie odpowiednich zarządzeń; przydział wagonów do poszczególnych Dyrekcji; przegrupowanie w razie zaszłych zmian; opracowanie przepisów dotyczących służby wagonowej, jak przepisy dla ślusarzy rewizyjnych, naprawy bieżącej, rewizji okresowych, napraw średnich i głównych wagonów towarowych, osobowych i specjalnych, czyszczenia wagonów towarowych i osobowych, przepisów dla wagonowni; opracowanie przepisów, dotyczących dopuszczenia wagonów do obrotu międzynarodowego, zaciąganie uchwalonych zmian i opracowywanie wniosków na Komisje; zwierzchni nadzór nad właściwym używaniem przydzielonych Dyrekcjom wagonów i utrzymanie ich w należytym stanie; nadzór zwierzchni nad należytym i terminowym zaopatrzeniem wagonów we wszystkie potrzebne materiały, części zapasowe i przyrządy w porozumieniu z Departamentem Zasobów; planowanie napraw wagonów i przydzielanie ich do poszczególnych usprawni w porozumieniu z Wydziałem Warsztatowym; opracowanie warunków naprawy wagonów prywatnych we własnych warsztatach i zwierzchni nadzór nad nią; opracowanie przepisów skreślenia z inwentarza wagonów i oszacowania wartości sprzedażnej tych wagonów; ewidencja urządzeń dla naprawy wagonów, jak przesuwnice, dźwigi, wciągi, kompresory, elewatory dla usuwania trocin i nadzór zwierzchni nad należytym ich stanem i gotowością do pracy; ewidencji urządzeń dla czyszczenia i dezynfekcji wagonów towarowych i osobowych; opracowanie wniosków co do zmian konstrukcyjnych względnie uzupełnienia istniejących urządzeń nowoczesnymi, a także co do skreślenia lub przeniesienia zbędnych urządzeń lub przestarzałych dla naprawy wagonów; opracowanie wniosków dla budowy wagonowni; przedstawianie wniosków co do potrzeby budowy nowych wagonów; opracowywanie wytycznych co do konstrukcji nowych wagonów; orga.................... z wagonami dla zbadania należytego wykonania ich w wytwórniach i stwierdzenia przewidywanych przy projektowaniu właściwości tychże; przedstawianie wniosków co do potrzeby budowy nowych wagonów motorowych; opracowywanie wytycznych co do konstrukcji nowych wagonów motorowych; organizowanie prób i doświadczeń z wagonami motorowymi dla zbadania należytego wykonania ich w w.................... i stwierdzenia przewidywanych przy projektowaniu właściwości tychże; zbieranie i przechowywanie wszelkiego rodzaju rysunków wagonów i urządzeń dla budowy i czyszczenia wagonów; wydawanie albumów ze szkicami wagonów i części wagonowych; prowadzenie statystyki całej służby wagonowej;

d)
Wydział Warsztatowy załatwia sprawy:

Ustalanie ogólnych zasad gospodarki warsztatowej na P.K.P.; opracowywanie wspólnie z wydziałem parowozowym i wagonowym, planu napraw taboru; opracowywanie planu przydziału taboru wg typów do poszczególnych Warsztatów Głównych do naprawy; wyznaczanie programu napraw taboru dla poszczególnych warsztatów i fabryk budowy taboru; wyznaczanie stawek kredytowych i norm pracogodzinowych dla poszczególnych warsztatów według rodzaju taboru i poszczególnych rodzajów napraw; wyznaczanie dla poszczególnych warsztatów postoju w naprawie taboru według rodzaju napraw oraz rodzaju taboru; prowadzenie statystyki wykonania wyznaczonych programów napraw, dotrzymania norm kredytowych i pracogodzinowych oraz stawek postoju taboru w naprawie w dniach roboczych; kontrola nad naprawą taboru i nad wykonaniem wyznaczonych norm kredytowych, pracogodzinowych i postojowych oraz wydawanie w tej sprawie odnośnych zarządzeń; opracowywanie zasadniczych przepisów i instrukcji, dotyczących naprawy taboru oraz użytkowania i konserwacji odnośnych urządzeń mechanicznych; opracowywanie przepisów o premiowaniu pracowników fizycznych i administracji technicznej warsztatów naprawczych; opracowywanie eksploatacyjnych preliminarzy budżetowych; opracowywanie przepisów o racjonalnej organizacji pracy jednolitej dla wszystkich warsztatów głównych; opracowywanie czasu pracy w warsztatach głównych; współudział w opracowywaniu przepisów i zarządzeń, dotyczących ochrony warsztatów oraz obrony przeciwpożarowej i przeciwlotniczej; opracowywanie ze stanowiska potrzeb mechanicznych projektów budowy warsztatów nowych, odbudowywanych i przebudowywanych warsztatów istniejących; opracowywanie inwestycyjnych preliminarzy budżetowych; współudział w opracowywaniu większych instalacji i urządzeń elektrotechnicznych w warsztatach głównych; ustalanie normalnych typów obrabiarek, maszyn, urządzeń warsztatowych i transportowych; prowadzenie ewidencji i kartotek obrabiarek i urządzeń mechanicznych w warsztatach głównych i pomocniczych; skreślanie z inwentarza zużytych obrabiarek i urządzeń warsztatowych; zakup nowych obrabiarek i urządzeń mechanicznych dla warsztatów głównych i pomocniczych; wydawanie zezwoleń na uruchomienie urządzeń stałych i przenośnych aparatów acetylenowych.

§  8.
Departament Zasobów Kolejowych składa się z 5 wydziałów: Ogólnego i Normalizacji; Zakupów, Odbiorów, Gospodarki Zasobowej i Badań Laboratoryjnych.
a)
Wydział Ogólny i Normalizacji:

sprawy ogólne Departamentu; opracowanie mianownictwa; opracowanie norm technicznych materiałów i inwentarza; opracowanie warunków technicznych dostawy materiałów i inwentarza; branie udziału w pracach Polskiego Komitetu Normalizacyjnego i Komisji Normalizacyjnej, Ministerstwa Spraw Wojskowych; nakład druków, przepisów i instrukcyj służbowych, wydanych przez Ministerstwo Komunikacji.

b)
Wydział Zakupów:

dokonywanie centralnych zakupów materiałów i inwentarza dla P.K.P.; ustalanie ogólnych zasad dokonywanych zakupów i ogólnych warunków dostawy; plan i podział zakupów pomiędzy D.O.K.P.; sprzedaż zbędnych materiałów taboru i inwentarza P.K.P.; sprzedaż złomu.

c)
Wydział Odbiorów:

nadzór nad odbiorami materiałów i inwentarza; wyznaczanie i odwoływanie stałych i czasowych komisarzy odbiorczych oraz wszelkie sprawy w dziedzinie odbiorów zastrzeżone b. Centr. Biuru Zakupów P.K.P.

d)
Wydział Gospodarki Zasobowej:

rozdział kapitału zasobów pomiędzy D.O.K.P. i kontrola nad nim; nadzór i kontrola nad gospodarką zasobami w urzędach P.K.P.; ustalanie ogólnych zasad gospodarki zasobowej; rozdział materiałów i inwentarza pomiędzy D.O.K.P., projekty budowy i przebudowy magazynów zasobów i składnic.

e)
Wydział Badań Laboratoryjnych:

przejmuje agendy b. Centr. Laboratorium Badawczego P.K.P.

§  9.
Departament Elektrotechniczny składa się z 4 wydziałów: Zabezpieczenia Ruchu Pociągów; Teletechnicznego; Prądów Silnych Trakcji Elektrycznej.
a)
Wydział Zabezpieczenia Ruchu Pociągów załatwia sprawy:

Zwierzchni nadzór nad budową, przebudową, odbudową i utrzymaniem urządzeń zabezpieczenia ruchu pociągów; opracowywanie przepisów, norm, instrukcji i warunków technicznych co do projektowania, budowy i utrzymania tych urządzeń; opracowywanie i ustalanie normalnych typów w zakresie sygnalizacji, blokady, stacyjnej i liniowej, centralizacji zwrotnic i sygnałów i innych urządzeń dla zabezpieczenia ruchu; opracowywanie i ustalanie normalnych typów urządzeń zabezpieczających na przejazdach; badanie projektów urządzeń do zabezpieczenia ruchu pociągu na poszczególnych stacjach i szlakach oraz czuwanie nad ich wykonaniem; sprawy utrzymania i wymiany urządzeń do zabezpieczenia ruchu pociągu; sprawy pogotowi.

b)
Wydział Teletechniczny załatwia sprawy:

opracowywanie przepisów, norm, instrukcji i warunków technicznych co do projektowania, budowy i utrzymania urządzeń teletechnicznych, opracowywanie i ustalenie normalnych typów w zakresie telegrafii, telefonii, radia i innych urządzeń teletechnicznych; zakładanie, utrzymywanie i nadzór nad kolejowymi radiostacjami, zakładanie i nadzór nad centralami telefonicznymi kolejowymi.

c)
Wydział Prądów Silnych załatwia sprawy:

ustalanie programu robót inwestycyjnych, dotyczących urządzeń elektrycznych (prądów silnych); ustalanie gospodarki elektrycznej w dziale silnych prądów; oświetlenie i ogrzewanie taboru kolejowego, ustalanie normalnych typów maszyn i urządzeń maszynowych w zakresie silnych prądów, wydawanie przepisów regulujących nadzór nad prowadzeniem elektrowni kolejowych,

d)
Wydział Trakcji Elektrycznej załatwia sprawy:

rozpatrywanie projektów elektryfikacji kolei i trakcji elektrycznej, elektryfikacja węzła warszawskiego.

§  10.
Departament Dróg Kołowych składa się z 4 wydziałów: Utrzymania Dróg, Budowy Dróg i Autostrad, Budowy i Utrzymania Mostów, Zaopatrzenia i Produkcji.
a)
Wydział Utrzymania Dróg załatwia sprawy:

Opracowanie wniosków w sprawie organizacji administracji drogowej, inspekcji podległych urzędów; spraw budżetowych Departamentu i Urzędów podległych, szkolenia fachowego personelu drogowego; opracowanie instrukcji i rozporządzeń o utrzymaniu dróg publicznych; sprawy akcji przeciwśnieżnej i przeciwlodowej; sprawy remontu i utrzymania budynków drogowych; sprawy zadrzewienia dróg, opracowanie instrukcji i rozporządzeń o ruchu kołowym i używaniu dróg; statystyka ruchu na drogach kołowych, sprawy samochodów Departamentu i podległych Urzędów.

b)
Wydział Budowy Dróg i Autostrad załatwia sprawy:

opracowanie projektów, sprawdzenie projektów budowy dróg, opracowanie rozporządzeń i instrukcji o budowie dróg, budowa dróg o nawierzchni zwykłej i ulepszonej - przetargi; umowy i kontrola, budynki drogowe - budowa, budowa autostrad i dworców autobusowych.

c)
Wydział Budowy i Utrzymania Mostów załatwia sprawy:

opracowanie projektów mostów oraz sprawdzanie projektów nadesłanych z terenów, opracowanie budżetów budowy mostów, budowa mostów drewnianych, żelazobetonowych, żelaznych i kamiennych, utrzymanie mostów drogowych, kontrola robót mostowych, przetargi mostowe, odbiór robót itp.

d)
Wydział Zaopatrzenia i Produkcji załatwia sprawy:

Rozszerzenie produkcji klinkieru, organizowanie kamieniołomów, betoniarni i innych wytwórni materiałów, organizowanie i dostawa materiałów do budowy dróg i mostów, badanie materiałów drogowych sposobem chemicznym i mechanicznym w specjalnych laboratoriach.

§  11.
Departament Dróg Wodnych składa się z 4 wydziałów:

Regulacji Rzek, Nurtowo-Mechanicznego, Sztucznych Dróg Wodnych, Zapór i Zbiorników.

a)
Wydział Regulacji Rzek załatwia sprawy:

Studiów, projektów. przetargów, nadzoru nad robotami rzek żeglownych, spławnych, górskich, granicznych, potoków górskich, plantacji wiklinowych, osypisk, obwałowania rzek; ogólne sprawy osobowe, finansowe i administracyjne pracowników dróg wodnych.

b)
Wydział Nurtowo-Mechaniczny załatwia sprawy:

utrzymania nurtów, urządzeń portowych i brzegowych, budowy, kupna i naprawy taboru rzecznego, warsztatów i stoczni, rejestracji taboru żeglugi, paszportów żeglarskich, normalizacji taboru, inspekcji żeglugi i spławu.

c)
Wydział Sztucznych Dróg Wodnych załatwia sprawy:

rzek skanalizowanych i kanałów, śluz, jazów i innych budowli wodnych.

d)
Wydział Zapór i Zbiorników sprawuje nadzór nad zaporami, zbiornikami wodnymi, zakładami o sile wodnej, wyzyskania energii wodnej, administracja i gospodarka istniejącymi zbiornikami i zakładami wodnymi, ekspertyzy, studia, projekty itp. nowych zbiorników, zapór i zakładów o sile wodnej.
§  12.
Departament Lotnictwa Cywilnego składa się i samodzielnych referatów: Ruchu, Linii i Lotnisk, Technicznego, Wyszkolenia Lotniczego oraz Kontroli Cywilnych Statków Powietrznych (K.C.S.P.).
a)
Referat Ruchu załatwia sprawy:

organizacja i kontrola żeglugi powietrznej, bezpieczeństwa, porządku lotniczego; rejestracja statków powietrznych, koncesji, nadzór nad prywatnymi przedsiębiorstwami lotniczymi; ustawodawstwo, umowy lotnicze; sprawy ogólne, gospodarcze, rachunkowe, materiałów pędnych, statystyka lotnicza.

b)
Referat Linii i Lotnisk załatwia sprawy:

projekty sieci lotniczej, projekty, budowa i konserwacja przyziemi, rejestracja, nadzór i inspekcja lotnicza, pomiary lotnisk i szybowisk, meteorologia lotnicza, łączność, goniometria, latarnie trasowe, radio - latarnie, radiostacje lotniskowe i aerofotogrametria.

c)
Referat Techniczny załatwia sprawy: tabor, kwalifikacja i konserwacja sprzętu lotniczego, doświadczenia i studia, prototypy płatowców, silników i sprzętu lotniczego; serie próbne, badania i studia dla przemysłu krajowego i zagranicznego; koordynacja, rozdział i kontrola produkcji przemysłu lotniczego, opieka nad inicjatywą prywatną z dziedziny techniki lotniczej.
d)
Referat Wyszkolenia załatwia sprawy:

Programy i kontrola wyszkolenia lotniczego, organizacja i popieranie wyszkolenia członków załóg statków powietrznych obsługi technicznej; opieka i kontrola nad instytucjami i stowarzyszeniami lotniczymi; przepisy zdrowotne i kwalifikacyjne personelu lotniczego; przepisy o uprawnieniach personelu lotniczego oraz wydawania licencji; rejestr pilotów i innych członków załóg statków powietrznych oraz personelu technicznego; czasopisma i publikacje lotnicze, propaganda lotnicza; sport i turystyka lotnicza; modelarstwo lotnicze; wyszkolenie i uświadomienie O.P.L.G.

e)
Referat Kontroli Cywilnych Statków Powietrznych (K.C.S.P.) załatwia sprawy:

przepisy dla budowy statków powietrznych i sprzętu lotniczego; dopuszczenie statków powietrznych i sprzętu lotniczego do ruchu; kontrola statków powietrznych i sprzętu; instrukcje użytkowania statków powietrznych i sprzętu lotniczego.

§  13.
Gabinet Ministra dzieli się na referaty, których ilość ustala Minister Komunikacji w miarę potrzeby, oraz obejmuje Kancelarię Główną Ministerstwa Komunikacji.

Gabinet Ministra załatwia następujące sprawy:

Sekretariat przyboczny Ministra Komunikacji i Podsekretarzów Stanu w Ministerstwie Komunikacji; sprawy reprezentacyjne; rejestracja posiedzeń ciał ustawodawczych, Rady Ministrów i Komitetu Ekonomicznego Ministrów; referat prasowy; sprawy ogólne, dotyczące międzynarodowych związków komunikacyjnych; sekretariaty organów kolegialnych przy Ministerstwie; sprawy paszportów służbowych; zarząd biblioteki urzędowej M.K. przy współudziale Rady Bibliotecznej; nadzór nad bibliotekami urzędowymi w urzędach podległych M.K., redakcja i administracja Dziennika Urzędowego M.K.; nadzór nad Wydawnictwem Dziennika Zarządzeń w D.O.K.P.; sprawy tłumaczeń na języki obce i z obcych na język polski; wydawanie wszelkich zaświadczeń oraz biletów na bezpłatne i ulgowe wyjazdy i przewozy w przypadkach, w których nie stosuje się przepisów taryfowych; wymiana zaświadczeń na bezpłatne i ulgowe przejazdy i przewozy między P.K.P. a krajowymi i zagranicznymi przedsiębiorstwami komunikacyjnymi; wydawanie tych zaświadczeń funkcjonariuszom M.K. oraz pracownikom P.K.P., zakupno i rejestracja inwentarza biurowego i przyborów kancelaryjnych dla M.K.; administracja gmachów i pomieszczeń M.K.; opracowywanie w porozumieniu z właściwymi Departamentami przepisów o korzystaniu z mieszkań w budynkach M.K. i P.K.P.; sprawy przydziału mieszkań funkcjonariuszom M.K.; administracja budynków rządowych i P.K.P. zamieszkiwanych przez tych funkcjonariuszów; sprawy subwencji na wydawnictwa w dziedzinie komunikacji, z wyjątkiem na wydawnictwa turystyczne; zasadnicze sprawy pomocy materialnej dla funkcjonariuszów podległych M.K. i ich rodzin (spółdzielnie, kasy samopomocy, ochronki, pomoc w dziedzinie pszczelnictwa i jedwabnictwa itp.), z wyjątkiem spraw opieki nad zdrowiem pracowników i ich rodzin; zasadnicze sprawy kulturalno-oświatowe, podejmowane dla dobra funkcjonariuszów podległych M.K: i ich rodzin (wypożyczalnie książek, kurs ogólno-kształcący, odczyty, teatry amatorskie, towarzystwo muzyczne i śpiewacze, kluby towarzyskie, towarzystwa gimnastyczne i sportowe itp.); czuwanie nad wykonywaniem przepisów kancelaryjnych.

§  14.
Biuro Personalne składa się z 4 wydziałów: Osobowego, Uposażeń, Zaopatrzeń Socjalnych, Szkolenia pracowników kolejowych,
a)
Wydział Osobowy załatwia sprawy:

szczegółowe sprawy osobowe funkcjonariuszów M.K. (z wyjątkiem spraw, zastrzeżonych Wydziałowi Uposażeń); po zasięgnięciu opinij właściwych Dep., o ile idzie o obsadę stanowisk urzędniczych; szczegółowe sprawy osobowe funkcjonariuszów urzędów lub instytucji podległych Ministrowi Komunikacji (z wyjątkiem spraw zastrzeżonych Wydziałowi Uposażeń); po zasięgnięciu opinii właściwych Dep., o ile idzie o obsadę stanowisk kierowniczych; szczegółowe sprawy osobowe pracowników P.K.P. (z wyjątkiem spraw zastrzeżonych Wydziałowi Uposażeń), po zasięgnięciu opinii właściwych Dep., o ile idzie o obsadę stanowisk kierowniczych; rozpatrywanie odwołań i zażaleń personelu w sprawach. wchodzących w zakres działania Wydziału; szczegółowe sprawy kwalifikacji służbowych; prowadzenie list starszeństwa pracowników P.K.P., mianowanych przez Ministra Komunikacji i kandydatów na stanowiska przezeń obsadzane; sprawy odznaczeń i pochwał personelu; nadzór nad gospodarką osobową w urzędach, podległych Ministrowi Komunikacji, w zakresie działania Wydziału; sprawy składu Komisji Dyscyplinarnej i Odwoławczej Komisji Dyscyplinarnej przy M.K., oraz Wyższej Komisji Dyscyplinarnej; rozpatrywanie sporów o właściwość Komisji Dyscyplinarnej przy D.O.K.P. w porozumieniu z Wyższą Komisją Dyscyplinarną.

b)
Wydział Uposażeń załatwia sprawy:

ogólne sprawy funkcjonariuszów państwowych, podległych Ministrowi Komunikacji, oraz pracowników P.K.P., opracowywanie; odnośnych przepisów; sprawy ustalania, w porozumieniu z właściwymi Departamentami, kategorii pracowników, rodzaju stanowisk i tytułów służbowych; sprawy normowania w porozumieniu z właściwymi Departamentami etatów i systematyzacji stanowisk; opracowywanie poszczególnych preliminarzy wydatków (dochodów) osobowych budżetu administracji M.K. i przedsiębiorstwa P.K.P.; zawiadywanie odnośnymi kredytami, w porozumieniu z Dep. II; zarządzanie wypłat z kredytów otwartych do dyspozycji Biura, krytyczna ocena i zestawianie sprawozdań o wykonaniu Budżetu; prowadzenie statystyki etatów i ilościowej rejestracji pracowników P.K.P. opartej na okresowych sprawozdaniach urzędów podległych Ministrowi Komunikacji: sprawy uposażenia (wynagrodzenia); opracowywanie odnośnych przepisów; sprawy należności ubocznych i odszkodowań (za podróże służbowe, delegacje, przesiedlenia, prowadzenie podwójnego gospodarstwa itp.) i specjalnych dodatków służbowych; opracowywanie odnośnych przepisów; regulowanie stosunku służbowego pracowników umownych; opracowywanie przepisów o korzystaniu funkcjonariuszów M.K., pracowników P.K.P. i innego personelu, podległego M.K. (ich rodzin i służby domowej) z poza taryfowych ulg przejazdowych i przewozowych na kolejach;, sprawy nagród pieniężnych; zapomóg, zaliczek na uposażenie, zasiłków na opłaty szkolne, wynagrodzeń akordowych itp.; sprawy dotyczące stypendiów dla studentów.

e)
Wydział Zaopatrzeń Socjalnych załatwia sprawy:

sprawy emerytalne b. funkcjonariuszów państwowych, podległych Ministrowi Komunikacji; opracowywanie przepisów o zaopatrzeniu emerytalnym oraz o odszkodowaniu za nieszczęśliwe wypadki pracowników P.K.P. i ich rodzin; sprawy ubezpieczeń społecznych na wypadek niezdolności do pracy, na starość i na wypadek śmierci; sprawy wyjednywania zaopatrzeń wyjątkowych; zasadnicze sprawy zapomóg dla b. pracowników oraz wdów i sierot po nich; sprawy udzielania powyższym osobom zapomóg w przypadkach wyjątkowych; ustalanie zasad rejestracji i statystyki emerytalnej; prowadzenie zastrzeżonej M.K. statystyki emerytalnej; czuwanie nad prowadzeniem rejestracji i statystyki emerytalnej w urzędach podległych M.K.; odwołania i zażalenia w sprawach zaopatrzenia emerytalnego; odwołania i zażalenia pracowników P.K.P. w sprawach odszkodowania za nieszczęśliwe wypadki dla pracowników P.K.P.

d)
Wydział Szkolenia Pracowników Kolejowych załatwia sprawy:

szkolenia pracowników kolejowych, organizuje specjalne szkoły i kursy stałe i dorywcze, opracowuje odnośne przepisy, instrukcje i regulaminy, sprawuje bezpośredni nadzór nad Centrum Wyszkolenia Kolejowego w Jabłonnie, zasadnicze sprawy egzaminów służbowych.

§  15.
Biuro Wojskowe. Podział na wydziały i referaty oraz ich zakres działania ustala osobny regulamin, potwierdzony przez Ministra Komunikacji w porozumieniu z właściwymi władzami wojskowymi.
§  16.
Biuro Odszkodowań i Likwidacyjne składa się z 3 wydziałów: Ogólno-Likwidacyjnego, Odszkodowań i Rozrachunków, Szacunkowo-Odbiorczego.
a)
Wydział Ogólno-Likwidacyjny załatwia sprawy:

ustalanie w porozumieniu z właściwymi władzami norm likwidacyjnych i sposobu postępowania w sprawach likwidacji następstw wojny w komunikacji, przygotowanie materiałów i wniosków na konferencję pokojową z dziedziny komunikacji, współudział w pracach konferencji pokojowej, ogólny nadzór nad wykonaniem traktatu pokojowego.

b)
Wydział Odszkodowań i Rozrachunków załatwia sprawy:

obliczenie i zestawienie bezpośrednich i pośrednich szkód i strat wojennych w dziedzinie komunikacji państwowej; przeprowadzenie rozrachunków z tytułu szkód i strat wojennych, krajowych i zagranicznych, rozrachunki wojenne z państwami sojuszniczymi, rozdział uzyskanych odszkodowań.

c)
Wydział Szacunkowo-Odbiorczy załatwia sprawy:

Odbioru przyznanych polskiej komunikacji odszkodowań w naturze, czuwa nad repatriacją wywiezionego taboru, urządzeń, maszyn, inwentarza, ksiąg, dokumentów, współdziała z organami właściwymi międzynarodowymi w sprawach szacunku odszkodowań. Na czas prac konferencji pokojowej działa przy tym biurze specjalna Komisja Traktatu Pokojowego i Komisja Repartycyjna.

§  17.
Biuro Aprowizacji i Zaopatrywania Pracowników Komunikacji składa się z 3 samodzielnych referatów: Ogólnego i Mieszkaniowego, Aprowizacji, Zaopatrywania.
a)
Referat Ogólny i Mieszkaniowy załatwia sprawy:

Ogólno-Organizacyjne aprowizacji i zaopatrywania, lotne kontrole, rachunkowość i statystyka aprowizacji; przewóz środków żywnościowych, współdziałanie z innymi władzami państwowymi, samorządowymi, spółdzielniami, związkami; mieszkania dla pracowników komunikacji, baraki, pomieszczenia dla zmobilizowanych pracowników, magazyny żywności.

b)
Referat Aprowizacji załatwia sprawy:

zakup środków żywnościowych, rozdział między poszczególne urzędy i D.O.K.P.; przydziały specjalne, stołówki pracownicze, zaopatrzenia poza kartkowe brygad specjalnych i drużyn pociągowych.

c)
Referat Zaopatrywania załatwia sprawy:

Zakupu i rozdziału obuwia, odzieży, opału, napraw szewskich, krawieckich itp.

§  18.
Biuro Sanitarne dzieli się na samodzielne referaty, których ilość ustala Minister Komunikacji w miarę potrzeby:

Biuro Sanitarne załatwia sprawy:

Opracowanie projektów ustaw, rozporządzeń i instrukcyj z zakresu służby sanitarnej, opracowywanie w porozumieniu z właściwymi Dep. przepisów, dotyczących warunków fizycznych i psychicznych wymaganych od pracowników P.K.P., czuwanie nad sprawnością fizyczną i psychiczną personelu P.K.P., ustalanie w porozumieniu z właściwymi Departamentami metod badań psychotechnicznych i nadzór nad tymi badaniami; pomoc lekarska dla funkcjonariuszów Min. Kom. oraz nadzór nad wykonywaniem opieki lekarskiej dla pracowników P.K.P. i ich rodzin, jakoteż dla emerytów kolejowych; nadzór nad kolejowymi zakładami leczniczymi (szpitalami, sanatoriami, aptekami itp.); sprawy higieny zapobiegawczej (walka z gruźlicą, alkoholizmem itp.), opracowywanie przepisów i zarządzeń oraz naczelny nadzór nad higieną pracy; inicjowanie i uzgadnianie projektów przepisów bezpieczeństwa pracy ze stanowiska lekarskiego; naczelny nadzór nad wykonywaniem przepisów i zarządzeń w sprawach bezpieczeństwa pracy, niezależnie od nadzoru sprawowanego przez właściwe Dep.; nadzór nad stanem sanitarnym terenu kolejowego, budynków i taboru; współudział z władzami administracji ogólnej w zapobieganiu chorobom zakaźnym oraz w walce z epidemiami; nadzór nad wykonywaniem przepisów o sanitarnym pogotowiu ratunkowym; zasadnicze sprawy sanitarne lotnictwa cywilnego; sprawy domów wypoczynkowych, kolonii letnich, sierocińców, przytułków itp.; sprawy dodatkowych warsztatów pracy, ogrodnictwo, pszczelarstwo, zielarstwo itp.; sprawy opieki pozaustawowej dla pracowników, b. pracowników, emerytów oraz członków ich rodzin; sprawy bibliotek i świetlic, uzgadnianie działalności społeczno-opiekuńczej ze Związkiem Zawodowym Kolejarzy.

§  19.
Biuro Planowania składa się z 3 wydziałów: Projektów Kolejowych, Projektów Ogólnych, Pomiarowego.
a)
Wydział Projektów Kolejowych załatwia wszelkie sprawy zastrzeżone byłemu Biuru Projektów i Studiów P.K.P.
b)
Wydział Projektów Ogólnych opracowuje wszelkie projekty dotyczące dróg kołowych, autostrad, mostów i budowli sztucznych, drogowych i wodnych.
§  20.
Biuro Komunikacji Samochodowej. Osobny regulamin określa podział i zakres działania tego Biura; istniejące do wybuchu wojny Biuro Kom. Samochodowej P.K.P. ulegnie odpowiedniemu przekształceniu.
§  21.
Państwowy Instytut Hydrologiczno-Meteorologiczny dzieli się na 3 wydziały: Administracyjno-Gospodarczy, Hydrologiczny, Meteorologiczny.
a)
Wydział Administracyjno-Gospodarczy załatwia sprawy kancelaryjne, budżetowo-rachunkowe, personalne, gospodarcze (inwentarz, środki lokomocji, magazyny, warsztaty itp.), bibliotekę, archiwum, zaopatrzenie sieci obserwacyjnej, zakupy itp.
b)
Wydział Hydrologiczny wykonuje pomiary i studia planowania i zakładania sieci obserwacyjnej, opiniuje projekty pod względem hydrologicznym, kontroluje i opracowywuje materiał obserwacyjny i pomiarowy, wydawniczy, dokonuje inspekcji sieci, prowadzi sygnalizacje i prognozę stanów wód itp.
c)
Wydział Meteorologiczny: planuje, zakłada i inspekcjonuje własne oraz sprawuje nadzór nad stacjami utrzymywanymi z funduszów państwowych i samorządowych, opracowywuje i wydaje wyniki spostrzeżeń meteorologicznych, prowadzi służbę pogody ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb komunikacji lotniczej, lądowej i morskiej, sprawdza przyrządy i konstruuje nowe, prowadzi spostrzeżenia nad magnetyzmem ziemskim, promieniowaniem słonecznym i prowadzi dewijacje kompasów, służbę czasu, sprawdzanie map morskich itp.
§  22.
Główna Inspekcja Komunikacji. Organizację i zakres działania określa rozporządzenie Prezydenta R. P. z dnia 14.2.1926 r. (Dz. U. R. P. Nr 97, poz. 569, z r. 1926).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1945.3.11

Rodzaj: Obwieszczenie
Tytuł: Ogłoszenie tekstu Statutu Organizacyjnego Ministerstwa Komunikacji.
Data aktu: 31/03/1945
Data ogłoszenia: 05/05/1945
Data wejścia w życie: 05/05/1945