Decyzja wykonawcza 2023/2517 zmieniająca - w odniesieniu do Republiki Trinidadu i Tobago - decyzję wykonawczą 2014/170/UE ustanawiającą wykaz niewspółpracujących państw trzecich w zakresie zwalczania nielegalnych, nieraportowanych i nieuregulowanych połowów

DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2023/2517
z dnia 9 listopada 2023 r.
zmieniająca - w odniesieniu do Republiki Trinidadu i Tobago - decyzję wykonawczą 2014/170/UE ustanawiającą wykaz niewspółpracujących państw trzecich w zakresie zwalczania nielegalnych, nieraportowanych i nieuregulowanych połowów

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1005/2008 z dnia 29 września 2008 r. ustanawiające wspólnotowy system zapobiegania nielegalnym, nieraportowanym i nieuregulowanym połowom oraz ich powstrzymywania i eliminowania, zmieniające rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1936/2001 i (WE) nr 601/2004 oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 1093/94 i (WE) nr 1447/1999 1 , w szczególności jego art. 33,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 1005/2008 ustanawia unijny system zapobiegania nielegalnym, nieraportowanym i nieuregulowanym (NNN) połowom oraz ich powstrzymywania i eliminowania.

(2) W rozdziale VI rozporządzenia (WE) nr 1005/2008 określono procedury dotyczące uznania państw trzecich za nie- współpracujące, działań wobec państw trzecich uznanych za niewspółpracujące, sporządzania wykazu takich państw, usunięcia ich z tego wykazu, publicznego dostępu do niego i wszelkich środków nadzwyczajnych.

(3) W dniu 24 marca 2014 r. Rada przyjęła decyzję wykonawczą 2014/170/UE 2  ustanawiającą wykaz niewspółpracu- jących państw trzecich w zakresie zwalczania połowów NNN zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1005/2008.

(4) Zgodnie z art. 32 rozporządzenia (WE) nr 1005/2008 Komisja powiadomiła, decyzją z dnia 21 kwietnia 2016 r. (zwaną dalej "decyzją z dnia 21 kwietnia 2016 r.") 3 , Republikę Trinidadu i Tobago o możliwości uznania jej za państwo, które Komisja uważa za niewspółpracujące państwo trzecie.

(5) W swojej decyzji z dnia 21 kwietnia 2016 r. Komisja uwzględniła informacje dotyczące istotnych faktów i ustaleń leżących u podstaw możliwości takiego uznania.

(6) O decyzji z dnia 21 kwietnia 2016 r. powiadomiono Trynidad i Tobago, któremu przekazano jednocześnie pismo zachęcające to państwo do wdrożenia we współpracy z Komisją planu działania w celu naprawienia stwierdzonych uchybień.

(7) Decyzją z dnia 21 kwietnia 2016 r. Komisja zainicjowała proces dialogu z Trynidadem i Tobago.

(8) W szczególności Komisja wezwała Trynidad i Tobago do przyjęcia wszelkich niezbędnych środków w celu realizacji działań zawartych w planie działania zalecanym przez Komisję oraz do dokonania oceny ich realizacji.

(9) Trynidad i Tobago uzyskał możliwość udzielenia odpowiedzi na decyzję z dnia 21 kwietnia 2016 r., a także odniesienia się do innych istotnych informacji przekazanych przez Komisję oraz przesłania materiału dowodowego, aby odeprzeć zarzuty lub uzupełnić fakty przywołane w tej decyzji. Trynidadowi i Tobago zapewniono prawo do zwrócenia się o dodatkowe informacje lub do ich udzielenia.

(10) Komisja kontynuowała poszukiwanie i weryfikowanie wszelkich istotnych informacji. Uwagi ustne i pisemne przedłożone przez Trynidad i Tobago w odpowiedzi na decyzję z dnia 21 kwietnia 2016 r. zostały przeanalizowane i wzięte pod uwagę. Odbyły się spotkania, zarówno fizyczne, jak i wirtualne między Trynidadem i Tobago a Komisją w celu omówienia istotnych kwestii. Trynidad i Tobago był na bieżąco, ustnie albo pisemnie, informowany o rozważaniach Komisji.

(11) Na podstawie zgromadzonych informacji Komisja ustaliła, że Trynidad i Tobago nie zareagował w sposób dostateczny na niepokojące kwestie i uchybienia opisane w decyzji z dnia 21 kwietnia 2016 r. Ponadto Komisja stwierdziła, że nie wdrożono w pełni środków proponowanych w planie działania.

(12) W związku z tym Komisja przyjęła decyzję wykonawczą (UE) 2023/2051 4  uznającą Trynidad i Tobago za nie- współpracujące państwo trzecie w zakresie zwalczania połowów NNN.

(13) Na podstawie dochodzenia i procesu dialogu przeprowadzonych przez Komisję, obejmujących też wymianę korespondencji i spotkania, oraz w oparciu o uzasadnienie decyzji z dnia 21 kwietnia 2016 r. i decyzji wykonawczej (UE) 2023/2051 należy umieścić Trynidad i Tobago w wykazie niewspółpracujących państw trzecich w zakresie zwalczania połowów NNN.

(14) W decyzji z dnia 21 kwietnia 2016 r. Komisja zbadała obowiązki Trynidadu i Tobago i dokonała oceny przestrzegania przez to państwo jego zobowiązań międzynarodowych jako państwa bandery, państwa portu, państwa nadbrzeżnego lub państwa zbytu. Do celów tego przeglądu Komisja wzięła pod uwagę kryteria określone w art. 31 ust. 4-7 rozporządzenia (WE) nr 1005/2008.

(15) Komisja dokonała przeglądu przestrzegania przez Trynidad i Tobago jego obowiązków zgodnie z ustaleniami zawartymi w decyzji z dnia 21 kwietnia 2016 r. oraz uwzględniając istotne informacje przedstawione w odniesieniu do nich przez Trynidad i Tobago, zaproponowanego planu działania, a także środków przyjętych w celu naprawy sytuacji.

(16) Główne uchybienia stwierdzone przez Komisję dotyczyły kilku sytuacji niewypełnienia obowiązków wynikających z prawa międzynarodowego, związanych w szczególności z nieprzyjęciem odpowiednich i zaktualizowanych ram prawnych, brakiem skutecznego i odpowiedniego monitorowania statków rybackich pływających pod banderą Trynidadu i Tobago oraz brakiem kontroli połowów w porcie. Stwierdzone uchybienia odnoszą się, w bardziej ogólnym wymiarze, do nieprzestrzegania zobowiązań wynikających z Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza i Porozumienia odnoszącego się do stosowania jej części XI (UNCLOS) 5 ,Porozumienia w sprawie wykonania postanowień Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza z dnia 10 grudnia 1982 r. odnoszących się do ochrony międzystrefowych zasobów rybnych i zasobów rybnych masowo migrujących i zarządzania nimi 6  (UNFSA) oraz umowy o środkach stosowanych przez państwo portu, mających na celu zapobieganie nielegalnym, nieraportowa- nym i nieuregulowanym połowom oraz ich powstrzymywanie i eliminowanie 7  (PSMA).

(17) Decyzją wykonawczej (UE) 2023/2051 Komisja wskazała zatem Trynidad i Tobago jako niewspółpracujące państwo trzecie zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1005/2008.

(18) Nie znaleziono bezpośredniego dowodu na to, że niewypełnienie przez Trynidad i Tobago obowiązków spoczywających na nim na mocy prawa międzynarodowego jest spowodowane ich ograniczeniami jako państwa rozwijającego się.

(19) Na podstawie decyzji z dnia 21 kwietnia 2016 r. i decyzji wykonawczej (UE) 2023/2051 oraz procesu dialogu prowadzonego przez Komisję z Trynidadem i Tobago i jego wyników, stwierdza się, że działania podejmowane przez Trynidad i Tobago w świetle jego obowiązków jako państwa bandery są niewystarczające do spełnienia wymogów art. 94, 117, 118 i 119 UNCLOS, art. 18, 19 i 23 UNFSA oraz art. 6, 7, 8, 9 i 12 PSMA.

(20) Trynidad i Tobago nie wypełnił zatem spoczywających na nim na mocy prawa międzynarodowego obowiązków państwa bandery w zakresie podejmowania działań w celu zapobiegania połowom NNN, ich powstrzymywania i eliminowania.

(21) Z uwagi na wnioski wyciągnięte w odniesieniu do Trynidadu i Tobago państwo to należy umieścić zgodnie z art. 33 rozporządzenia (WE) nr 1005/2208 w wykazie niewspółpracujących państw trzecich, ustanowionym na mocy decyzji wykonawczej 2014/170/UE. Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą.

(22) Wpisanie Trynidadu i Tobago do wykazu niewspółpracujących państw trzecich w zakresie zwalczania połowów NNN wiąże się z zastosowaniem środków określonych w art. 38 rozporządzenia (WE) nr 1005/2008. W art. 38 ust. 1 tego rozporządzenia ustanowiono zakaz importu produktów rybołówstwa złowionych przez statki pływające pod banderą państw niewspółpracujących. W przypadku Trynidadu i Tobago zakazem tym należy objąć wszystkie stada i gatunki, jak określono w art. 2 ust. 8 rozporządzenia (WE) nr 1005/2008, gdyż brak odpowiednich środków przyjętych w związku z połowami NNN, które doprowadziły do uznania Trynidadu i Tobago za niewspółpracujące państwo trzecie, nie jest ograniczony do danego stada lub gatunku.

(23) Zauważono, że połowy NNN powodują między innymi przetrzebienie zasobów rybnych, niszczenie siedlisk morskich, osłabienie środków ochrony i zrównoważonego wykorzystania zasobów morskich, zakłócanie konkurencji, zagrożenie dla bezpieczeństwa żywnościowego, postawienie rybaków przestrzegających przepisów w niekorzystnej pozycji konkurencyjnej oraz osłabienie społeczności nadbrzeżnych. Ze względu na skalę problemów związanych z połowami NNN za niezbędne uznaje się pilne wdrożenie przez Unię działań w odniesieniu do Trynidadu i Tobago jako niewspółpracującego państwa trzeciego. Niniejsza decyzja powinna zatem wejść w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

(24) Jeżeli Trynidad i Tobago wykaże, że sytuacja stanowiąca podstawę do umieszczenia go w wykazie została naprawiona, Rada, stanowiąc większością kwalifikowaną na wniosek Komisji, usunie Trynidad i Tobago z wykazu nie- współpracujących państw trzecich zgodnie z art. 34 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1005/2008. Przy podejmowaniu takiej decyzji o usunięciu z wykazu należy również wziąć pod uwagę, czy Trynidad i Tobago wprowadził konkretne środki pozwalające uzyskać trwałą poprawę sytuacji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W załączniku do decyzji wykonawczej 2014/170/UE niniejszym dodaje się Republikę Trynidadu i Tobago.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 9 listopada 2023 r.
1 Dz.U. L 286 z 29.10.2008, s. 1.
2 Decyzja wykonawcza Rady 2014/170/UE z dnia 24 marca 2014 r. ustanawiająca wykaz niewspółpracujących państw trzecich w zakresie zwalczania połowów NNN zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1005/2008 ustanawiającym wspólnotowy system zapobiegania nielegalnym, nieraportowanym i nieuregulowanym połowom oraz ich powstrzymywania i eliminowania (Dz.U. L 91 z 27.3.2014, s. 43).
3 Decyzja Komisji z dnia 21 kwietnia 2016 r. w sprawie powiadomienia państwa trzeciego o możliwości uznania go za niewspółpracu- jące państwo trzecie w zakresie zwalczania nielegalnych, nieraportowanych i nieuregulowanych połowów (Dz.U. C 144 z 23.4.2016, s. 14).
4 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2023/2051 z dnia 25 września 2023 r. uznająca Trynidad i Tobago za państwo niewspółpracujące w zakresie zwalczania nielegalnych, nieraportowanych i nieuregulowanych połowów (Dz.U. L 236 z 26.9.2023, s. 26).
5 Dz.U. L 179 z 23.6.1998, s. 3.
6 Dz.U. L 189 z 3.7.1998, s. 17.
7 Dz.U. L 191 z 22.7.2011, s. 3.

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2517

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2023/2517 zmieniająca - w odniesieniu do Republiki Trinidadu i Tobago - decyzję wykonawczą 2014/170/UE ustanawiającą wykaz niewspółpracujących państw trzecich w zakresie zwalczania nielegalnych, nieraportowanych i nieuregulowanych połowów
Data aktu: 09/11/2023
Data ogłoszenia: 13/11/2023
Data wejścia w życie: 14/11/2023