(notyfikowana jako dokument nr C(2023) 7800)(Jedynie teksty w języku angielskim, bułgarskim, chorwackim, czeskim, duńskim, estońskim, fińskim, francuskim, greckim, hiszpańskim, irlandzkim, litewskim, łotewskim, maltańskim, niderlandzkim, niemieckim, polskim, portugalskim, rumuńskim, słowackim, słoweńskim, szwedzkim, węgierskim oraz włoskim są autentyczne)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 10 listopada 2023 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 517/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 842/2006 1 , w szczególności jego art. 16 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W celu stopniowego ograniczenia ilości wodorofluorowęglowodorów, które mogą być wprowadzane do obrotu w Unii, rozporządzenie (UE) nr 517/2014 poddaje wprowadzanie wodorofluorowęglowodorów do obrotu w Unii w ilości co najmniej 100 ton ekwiwalentu CO2 rocznie limitom ilościowym.
(2) Biorąc pod uwagę trwający przegląd rozporządzenia (UE) nr 517/2014 oraz ewentualne zmiany przepisów regulujących ustalanie wartości odniesienia na rok 2025 i kolejne lata, które mogą zostać wprowadzone w ramach wspomnianego przeglądu, wartości odniesienia należy ustalić wyłącznie na 2024 r.
(3) Co trzy lata Komisja powinna określać wartość odniesienia dla każdego importera i producenta, który zgodnie z prawem wprowadził wodorofluorowęglowodory do obrotu w odpowiednim okresie odniesienia, jak zgłoszono zgodnie z art. 19 rozporządzenia (UE) nr 517/2014. Limit ilościowy dla każdego z tych przedsiębiorstw dotyczący wprowadzania wodorofluorowęglowodorów do obrotu w 2024 r. będzie następnie określany i przydzielany na podstawie ich indywidualnych wartości odniesienia zgodnie z załącznikiem VI do rozporządzenia (UE) nr 517/2014 i może również obejmować dodatkowe ilości przydzielone zgodnie z art. 16 ust. 4 i załącznikiem VI do tego rozporządzenia.
(4) Zgodnie z art. 16 ust. 3 i załącznikiem V do rozporządzenia (UE) nr 517/2014 wartość odniesienia dla każdego producenta i importera powinna być obliczana na podstawie średniej rocznej ilości wodorofluorowęglowodorów wprowadzonych zgodnie z prawem do obrotu od dnia 1 stycznia 2015 r., jak zgłoszono zgodnie z art. 19 rozporządzenia (UE) nr 517/2014, w odniesieniu do lat, dla których dane są dostępne, z wyłączeniem ilości wodorofluorowęglowodorów do zastosowań, o których mowa w art. 15 ust. 2 tego rozporządzenia w tym samym okresie, na podstawie dostępnych danych.
(5) Średnią roczną ilości wprowadzonych zgodnie z prawem do obrotu przez importera lub producenta należy obliczyć na podstawie wzoru określonego w parametrze 4M w załączniku do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 1191/2014 2 , dodając wszelkie upoważnienia na wykorzystanie kontyngentu zrealizowane zgodnie z art. 18 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 517/2014 przez tego samego importera lub producenta w danym roku kalendarzowym.
(6) W celu określenia wartości odniesienia dla okresu od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. należy uwzględnić wszelkie dane zgłoszone przez producentów i importerów zgodnie z art. 19 rozporządzenia (UE) nr 517/2014 za lata 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021 i 2022.
(7) W celu określenia wartości odniesienia dla okresu od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. należy uwzględnić wyłącznie okres rozpoczynający się od roku, na który kontyngent został przydzielony po raz pierwszy zgodnie z art. 16 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 517/2014, lub wyłącznie okres rozpoczynający się od roku, w którym przedsiębiorstwo po raz pierwszy zgodnie z prawem wprowadziło wodorofluorowęglowodory do obrotu, jak zgłoszono zgodnie z art. 19 tego rozporządzenia, w zależności od tego, które zdarzenie miało miejsce wcześniej. Zasada ta nie powinna mieć zastosowania, jeżeli przedsiębiorstwo wprowadzało wodorofluorowęglowodory do obrotu na podstawie kontyngentu, który obejmuje kontyngent przeniesiony na rzecz tego przedsiębiorstwa zgodnie z art. 18 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 517/2014, a suma kontyngentów przeniesionych we wszystkich latach począwszy od 2015 r. jest równa lub wyższa niż limit 100 ton ekwiwalentu CO2 określony w art. 15 ust. 2 tego rozporządzenia. W tym przypadku należy uwzględnić okres rozpoczynający się od 2015 r., ponieważ przeniesienie kontyngentu zostało pierwotnie zrealizowane na podstawie wprowadzenia do obrotu w poprzednich latach.
(8) W następstwie ustaleń zawartych w wyroku Sądu z dnia 22 marca 2023 r. w sprawie Tazzetti przeciwko Komisji (sprawy połączone T-825/19, T-826/19) w niniejszej decyzji wykonawczej nie stosuje się art. 7 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/661 3 . W związku z tym wartości odniesienia określono dla wszystkich zainteresowanych importerów i producentów bez uwzględnienia ich beneficjentów rzeczywistych.
(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu utworzonego na mocy art. 24 rozporządzenia (UE) nr 517/2014,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: