PARLAMENT EUROPEJSKI,- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Leków za rok budżetowy 2021,
- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0106/2023),
A. mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1 ostateczny budżet Europejskiej Agencji Leków (zwanej dalej "Agencją") na rok budżetowy 2021 wyniósł 379 228 000 EUR, co stanowi wzrost o 2,56 % w porównaniu z 2020 r.; mając na uwadze, że Agencja jest finansowana z opłat, a ok. 89,40 % jej dochodów w 2021 r. pochodziło z opłat wnoszonych przez przemysł farmaceutyczny za świadczone usługi, 9,90 % z budżetu Unii i 0,7 % z zewnętrznych dochodów przeznaczonych na określony cel;
B. mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy 2021 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") stwierdza, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że operacje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;
Zarządzanie budżetem i finansami
1. zauważa, że monitorowanie budżetu w roku budżetowym 2021 doprowadziło do osiągnięcia wskaźnika wykonania w odniesieniu do środków na zobowiązania na omawiany rok w wysokości 96,38 %, co oznacza spadek o 2,46 % w porównaniu z rokiem 2020; ubolewa, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności na omawiany rok wyniósł 72,36 %, co oznacza spadek o 6,11 % w porównaniu z rokiem 2020;
Wyniki działalności
2. zauważa, że pomimo trudności spowodowanych pandemią COVID-19, w 2021 r. Agencja nadal promowała funkcjonujący jednolity rynek leków przeznaczonych dla ludzi i leków weterynaryjnych, działając jako centrum europejskiej sieci regulacyjnych organów ds. leków, która wdraża obowiązujące unijne ramy prawne dotyczące takich produktów; wyraża uznanie dla Agencji, która wspierała Unię w reakcji na pandemię COVID-19 poprzez terminową ocenę szczepionek i środków terapeutycznych służących profilaktyce i leczeniu zakażeń wirusem SARS-CoV-2;
3. wyraża uznanie dla Agencji za jej znaczące osiągnięcia w 2021 r., między innymi za zalecenie zatwierdzenia czterech szczepionek i pięciu terapii przeciwko COVID-19, zalecenie dopuszczenia do obrotu 92 nowych leków stosowanych u ludzi i 12 nowych leków weterynaryjnych, zalecenie zatwierdzenia sześciu leków priorytetowych i zatwierdzenie 19 oznaczeń statusu leku sierocego; wyraża ponadto uznanie dla Agencji za postępy poczynione w kierunku w pełni funkcjonalnego systemu informacji o badaniach klinicznych oraz za rozpoczęcie inicjatywy "Przyspieszenie badań klinicznych w UE";
4. zauważa, że w 2021 r. zrealizowano lub przekroczono założenia dotyczące większości obciążenia pracą Agencji i kluczowych wskaźników skuteczności działania, podczas gdy osiągnięcie większości wyznaczonych celów przebiegało zgodnie z planem lub cele te osiągnięto; odnotowuje ponadto, w odniesieniu do działań następczych podjętych w związku z ubiegłorocznymi uwagami w sprawie absolutorium, że pomimo trudności spowodowanych pandemią COVID-19 Agencja czyni postępy we wprowadzaniu nowych narzędzi, koncepcji i procesów zarządzania realizacją celów i opracowała kompleksowy program wykonania i rozwoju, który obejmuje hierarchiczne powiązanie celów od wyższych szczebli do poziomu zespołu lub jednostki, a także regularnie monitoruje postępy poprzez stałe zarządzanie realizacją celów; wzywa Agencję, aby poinformowała organ udzielający absolutorium o włączeniu tej inicjatywy do operacji Agencji;
5. zauważa, w następstwie cyberataku z grudnia 2020 r., że Agencja jeszcze bardziej wzmocniła swoje zdolności w zakresie cyberbezpieczeństwa i obrony; w tym kontekście z zadowoleniem przyjmuje utworzenie Komitetu Sterującego ds. Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji, dzięki któremu Agencja będzie mogła nadzorować i ukierunkować strategię bezpieczeństwa informacji i plan jej wdrażania oraz być za nie odpowiedzialna, a także z zadowoleniem przyjmuje ustanowienie centrum monitorowania bezpieczeństwa, które monitoruje sieć Agencji przez całą dobę, oraz opracowanie programu uświadamiającego i szkoleniowego w zakresie bezpieczeństwa, którego celem jest wspieranie silnej kultury bezpieczeństwa w Agencji; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wynikach tych działań; zauważa, że trwa przegląd strategii Agencji w zakresie bezpieczeństwa informacji w celu wdrożenia trzyletniego planu poprawy zgodnie z najlepszymi praktykami podobnych organizacji;
6. z zadowoleniem przyjmuje wysiłki Agencji na rzecz zwalczania oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe, w szczególności przyjęcie przez Komitet ds. Weterynaryjnych Produktów Leczniczych strategii dotyczącej środków przeciw- drobnoustrojowych na lata 2021-2025; zauważa z zadowoleniem, że ogólna sprzedaż weterynaryjnych środków prze- ciwdrobnoustrojowych w państwach europejskich była w 2021 r. o 47 % niższa niż w 2011 r. według sprawozdania z europejskiego programu nadzorowania konsumpcji weterynaryjnych środków przeciwdrobnoustrojowych opublikowanego w listopadzie 2022 r. i zatytułowanego "Sales of veterinary antimicrobial agents in 31 European countries in 2021 - Trends from 2010 to 2021" [Sprzedaż weterynaryjnych środków przeciwdrobnoustrojowych w 31 państwach europejskich w 2021 r. - tendencje w latach 2010-2021];
7. podkreśla, że zastąpienie testów na zwierzętach powinno być priorytetem w opracowywaniu leków podczas stosowania zasady 3Z - zastąpienie, zmniejszenie i złagodzenie wykorzystania zwierząt do opracowywania, produkcji i testowania leków; ubolewa, że w 2021 r. grupa robocza ds. 3Z musiała przerwać działalność ze względu na politykę planowania ciągłości działania w związku z pandemią COVID-19, w związku z czym Agencja nie przygotowała sprawozdania z działalności w tej sprawie; z zadowoleniem przyjmuje wznowienie działalności grupy roboczej ds. 3Z pod koniec 2022 r. oraz organizację poświęconych tej kwestii spotkań z zainteresowanymi stronami w 2023 r.; oczekuje, że Agencja jak najszybciej przedstawi swoje dwuletnie sprawozdania z działań dotyczących zasady 3Z;
8. przyjmuje do wiadomości formalne ustalenia robocze Agencji z głównymi partnerami agencji Unii (Europejskim Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób, Europejskim Urzędem ds. Bezpieczeństwa Żywności, Europejską Agencją Chemikaliów i Europejskim Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii), określające charakter współpracy i wzajemnych konsultacji w obszarach będących przedmiotem wspólnego zainteresowania; zwraca uwagę na aktywną współpracę Agencji z Europejskim Urzędem ds. Gotowości i Reagowania na Stany Zagrożenia Zdrowia w zakresie medycznych środków przeciwdziałania oraz na opracowywanie protokołu ustaleń między tymi agencjami w celu sprecyzowania ich ról i obowiązków oraz zapewnienia komplementarności; z zadowoleniem zauważa, że Agencja regularnie uczestniczy we wspólnych procedurach udzielania zamówień z innymi zdecentralizowanymi agencjami unijnymi i służbami Komisji oraz organizuje wspólne procedury udzielania zamówień otwarte dla innych unijnych agencji;
Polityka kadrowa
9. zwraca uwagę, że na dzień 31 grudnia 2021 r. plan zatrudnienia wdrożono w 98,02 % - przyjęto 644 pracowników zatrudnionych na czas określony, podczas gdy budżet Unii przewidywał 657 stanowisk w tej kategorii pracowników (w porównaniu ze 596 stanowiskami przewidzianymi w 2020 r.); zauważa, że w 2021 r. dla Agencji pracowało ponadto 206 pracowników kontraktowych, 28 oddelegowanych ekspertów krajowych oraz 138 pracowników tymczasowych;
10. wyraża zaniepokojenie, że dodaniu nowych zadań i zwiększeniu obciążenia związanego z opłatami w kontekście rosnącego na przestrzeni lat portfela dopuszczonych leków nie towarzyszyło odpowiednie zwiększenie liczby pracowników Agencji, co stawia Agencję pod znaczną presją; zwraca się do Agencji, by zastanowiła się, jak może zbadać pracowników pod kątem ich dobrostanu i zastosować metody, które zapobiegałyby wypaleniu zawodowemu i obniżaniu wyników;
11. odnotowuje z zaniepokojeniem brak równowagi płci wśród kadry kierowniczej wyższego szczebla Agencji, gdzie 17 stanowisk z 28 (61 %) zajmują mężczyźni; odnotowuje równowagę płci w zarządzie Agencji, gdzie 37 stanowisk z 66 (56 %) zajmują mężczyźni, a wśród ogółu personelu 562 stanowiska z 850 (66 %) zajmują kobiety; wzywa Agencję, aby jak najszybciej podjęła konkretne działania w celu zwiększenia równowagi płci na wszystkich szczeblach hierarchii Agencji oraz by złożyła sprawozdanie organowi udzielającemu absolutorium;
12. uznaje bieżące i wykonane przez Agencję prace nad ustanowieniem długoterminowych ram polityki kadrowej, których głównym elementem będzie równowaga między życiem zawodowym a prywatnym; w tym kontekście z zadowoleniem przyjmuje pełne wdrożenie hybrydowego środowiska pracy, programów Agencji na rzecz dobrostanu i pomocy dla pracowników, utworzenie grupy roboczej ds. zarządzania obciążeniem pracą i specjalnego zespołu ds. zdrowia w ramach działu zasobów kadrowych, a także organizowanie szkoleń i badań dotyczących dobrostanu;
13. zauważa, że przyznanie przez władzę budżetową dodatkowych 61 stanowisk pracowników zatrudnionych na czas określony pomogło Agencji sprostać dodatkowemu obciążeniu pracą spowodowanemu pandemią COVID-19, a także zrealizować działania związane z wdrażaniem rozszerzonego mandatu Agencji;
14. podkreśla znaczenie opracowania długoterminowej polityki kadrowej w odniesieniu do równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, poradnictwa przez całe życie oraz oferowania konkretnych możliwości szkoleniowych w zakresie rozwoju kariery zawodowej, równowagi płci na wszystkich szczeblach personelu, telepracy, prawa do bycia offline, zwiększenia równowagi geograficznej, aby zadbać o odpowiednią reprezentację ze wszystkich państw członkowskich, oraz rekrutacji i integracji osób z niepełnosprawnościami, a także zapewnienia ich równego traktowania i powszechnego promowania ich szans;
Zamówienia publiczne
15. zauważa z zaniepokojeniem, że rok 2021 był trzecim rokiem z rzędu, kiedy Trybunał zgłosił nowe uwagi dotyczące zamówień publicznych w odniesieniu do Agencji; odnotowuje, że w swoim sprawozdaniu Trybunał zwrócił uwagę, że Agencja przeszacowała wartość umowy ramowej i że niższy próg dotyczący wymogu związanego ze zdolnością finansową i ekonomiczną (roczny obrót) pozwoliłby większej liczbie przedsiębiorstw na składanie ofert; wzywa Agencję do dokonania przeglądu niedociągnięć w procedurach udzielania zamówień, a także do zastosowania się do zaleceń Trybunału;
16. zauważa, że potencjalne zobowiązania wynikające z najmu dawnej siedziby Agencji w Londynie obowiązującej do 2039 r. nadal budzą zaniepokojenie; na podstawie sprawozdań Trybunału za lata 2020 i 2021 zauważa z zaniepokojeniem, że szacowana kwota odpowiadająca takim zobowiązaniom wzrosła z 377 mln EUR na dzień 31 grudnia 2020 r. do 383 mln EUR na dzień 31 grudnia 2021 r.; zauważa, że Agencja osiągnęła porozumienie z właścicielem budynku w sprawie podnajmu swojej byłej siedziby od lipca 2019 r.; zauważa, że warunki podnajmu są zgodne z umową najmu głównego i że podnajem obowiązuje do 2039 r.; uznaje, że podnajem pomieszczeń Agencji w państwie trzecim oznacza przekierowanie zasobów na prowadzenie działalności wykraczającej poza mandat prawny Agencji; ponadto uznaje, że trzeba podjąć decyzję polityczną w celu ostatecznego rozwiązania tego problemu;
17. odnotowuje środki podjęte przez Agencję w celu uwzględnienia uwagi Trybunału z 2019 r. dotyczącej umowy ramowej podpisanej przez Agencję z trzema przedsiębiorstwami na udostępnianie pracowników na czas określony; zauważa ponadto, że w związku z tym Trybunał zmienił status tej uwagi z "niepodjęte" na "w trakcie realizacji"; zauważa, że Trybunał zgodził się na ponowną ocenę tej uwagi pod kątem "zamknięcia" po rozpoczęciu w dniu 25 maja 2022 r. nowej procedury udostępniania Agencji pracowników na czas określony;
18. przypomina o znaczeniu, jakie dla wszystkich postępowań o udzielenie zamówienia publicznego mają zapewnienie uczciwej konkurencji między oferentami oraz zakup towarów i usług po najlepszej cenie, z poszanowaniem zasad przejrzystości, proporcjonalności, równego traktowania i niedyskryminacji; zwraca się o wdrożenie narzędzi informatycznych opracowanych przez Komisję na potrzeby elektronicznych zamówień publicznych; apeluje o zaktualizowane wyjaśnienie procedur i szablonów w wytycznych dotyczących zamówień publicznych; z zaniepokojeniem zauważa, że uwagi Trybunału dotyczące uchybień w zakresie zamówień publicznych są coraz częstsze i pozostają głównym źródłem nieprawidłowych płatności w przypadku większości agencji;
Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość
19. przyjmuje do wiadomości istniejące i bieżące działania Agencji na rzecz zapewnienia przejrzystości, zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi oraz zapewnienia ochrony sygnalistom; zauważa, że w 2021 r. nie zgłoszono żadnego wewnętrznego przypadku informowania o nieprawidłowościach, ale odnotowano 29 zewnętrznych zgłoszeń sygnalizowania nieprawidłowości, z czego 23 sprawy zamknięto, a 6 jest dalej w toku; wzywa Agencję, aby poinformowała organ udzielający absolutorium o postępach w tych sprawach;
20. zauważa, że Agencja opublikowała życiorysy i deklaracje interesów członków zarządu i kadry kierowniczej wyższego szczebla oraz ekspertów naukowych zaangażowanych w jej prace; zauważa ponadto, że w 2021 r. Agencja nie zgłosiła żadnego przypadku konfliktu interesów; wyraża uznanie dla Agencji za wprowadzenie przepisów dla członków zarządu, dotyczących konfliktów interesów i sytuacji związanych z efektem "drzwi obrotowych";
21. z zadowoleniem przyjmuje dalsze kroki podjęte w celu zwiększenia przejrzystości działań Agencji, takie jak składanie sprawozdań ze spotkań personelu Agencji z zewnętrznymi podmiotami oraz dostępność takich sprawozdań na stronie internetowej Agencji;
22. podkreśla potrzebę utrzymania usystematyzowanych przepisów dotyczących przejrzystości, niezgodności, konfliktu interesów, nielegalnego lobbingu i efektu "drzwi obrotowych"; wzywa Agencję do przeglądu i poprawy swojego kodeksu postępowania oraz do dalszego wzmacniania mechanizmów kontroli wewnętrznej i audytu, w tym do ustanowienia wewnętrznego mechanizmu antykorupcyjnego;
23. podkreśla, że choć finansowanie Agencji pochodzi w większości ze źródeł prywatnych, jest ona organem publicznym; podkreśla, że zaufanie publiczne oraz gwarancje niezależności i integralności Agencji mają kluczowe znaczenie, w związku z czym należy zapewnić wysoki stopień przejrzystości we wszystkich jej działaniach, aby uniknąć tzw. "przechwytywania" regulacji i aby obywatele nie stracili wiary w farmaceutyczne ramy prawne i regulacyjne w Unii;
Kontrola wewnętrzna
24. zauważa, że wprowadzony przez Agencję system kontroli wewnętrznej pod względem poszczególnych elementów i jako całość jest ogólnie skuteczny, przy czym konieczne są pewne usprawnienia, aby jeszcze bardziej zwiększyć skuteczność niektórych konkretnych elementów; zauważa ponadto, że w 2021 r. zarząd Agencji zatwierdził nowe podejście i nowe wewnętrzne wytyczne dotyczące metodyki kontroli finansowych ex post oraz wprowadził nowe harmonogramy prowadzenia działań w okresie 18 kolejnych miesięcy; zauważa, że w procedurach kontroli wewnętrznej nie stwierdzono żadnych istotnych niedociągnięć, chociaż zidentyfikowano dwa obszary kontroli, które mogą zostać udoskonalone i są obecnie przedmiotem konkretnych planów działania na rzecz poprawy; wzywa Agencję, by poinformowała organ udzielający absolutorium o rozwoju sytuacji w tym względzie;
25. odnotowuje z zaniepokojeniem, że w swoim sprawozdaniu Trybunał odkrył w dwóch skontrolowanych postępowaniach rekrutacyjnych szereg niedociągnięć, które podważają zasady przejrzystości i równego traktowania; wzywa Agencję do zajęcia się uchybieniami stwierdzonymi przez Trybunał w dziedzinie rekrutacji oraz do wzmocnienia systemu kontroli wewnętrznej; wzywa Agencję do informowania organu udzielającego absolutorium o postępach czynionych w tej sprawie;
26. ubolewa nad faktem, że uchybienia proceduralne w ramach procedur rekrutacyjnych szkodzą zasadzie przejrzystości i równego traktowania; zwraca się do Agencji o usprawnienie wewnętrznej procedury rekrutacyjnej w celu wyjaśnienia procesów oceny i kwestii dotyczących ogłoszeń o naborze; zwraca uwagę, że w sprawozdaniu rocznym Agencji liczba kierowników działów w 2021 r. wynosiła 18, podczas gdy w 2020 r. liczba kierowników działów wynosiła 13;
27. przypomina o znaczeniu wzmocnienia systemów zarządzania i kontroli w celu zapewnienia właściwego funkcjonowania Agencji; zdecydowanie domaga się wprowadzenia wymogu posiadania skutecznych systemów zarządzania i kontroli, aby uniknąć potencjalnych przypadków wystąpienia konfliktu interesów, brakujących kontroli ex ante lub ex post, niewłaściwego zarządzania zobowiązaniami budżetowymi i prawnymi oraz nieodnotowywania wyjątków w rejestrze odstępstw;
Cyfryzacja i transformacja ekologiczna
28. zauważa, że w 2021 r. Agencja realizowała swoją strategię na rzecz przyrostu wydajności, opierając się na transformacji cyfrowej i na działaniach prowadzonych przez grupę zadaniową ds. transformacji cyfrowej działalności; zauważa z uznaniem, że działania te obejmowały badanie sztucznej inteligencji, uczenie się maszyn i robotykę w celu wypracowania pragmatycznych rozwiązań w odpowiedzi na istniejące potrzeby biznesowe Agencji, a także przyspieszenie innowacji za pośrednictwem laboratorium innowacji cyfrowych, które opracowało ramy analizy procesów z myślą o zwiększeniu wydajności dzięki technologiom i innowacjom cyfrowym w całej Agencji;
29. z uznaniem odnotowuje postępy poczynione w odniesieniu do programu Agencji na rzecz cyfryzacji administracji, mającego na celu modernizację procesów i narzędzi wykorzystywanych w obszarach zarządzania personelem, finansów i planowania; pochwala wdrożenie w 2021 r. etapu 1 i 2 programu dotyczącego wyników i rozwoju; obejmuje on m.in. uruchomienie nowego narzędzia cyfrowego do zarządzania wszystkimi procesami uzyskiwania wyników i rozwoju, które jest zintegrowane z istniejącymi systemami integracji, a także wdrożenie cyfrowych akt osobowych dla wszystkich pracowników statutowych, zastępujących historyczne papierowe pliki osobowe i zeskanowane pliki robocze;
30. z zadowoleniem przyjmuje wysiłki podjęte przez Agencję w 2021 r. na rzecz zwiększenia zrównoważoności w celu zmniejszenia śladu węglowego jej działalności; zauważa, że takie wysiłki przyniosły różne pozytywne rezultaty, w tym znaczne zmniejszenie zużycia energii i wody przez Agencję; z zadowoleniem przyjmuje postępy Agencji w 2021 r. - rejestrację w systemie ekozarządzania i audytu, aktualizację systemu zarządzania środowiskowego Agencji w celu określenia zasobów, które pomogą włączyć działania z zakresu zarządzania środowiskowego do jej procesów operacyjnych, oraz monitorować ślad środowiskowy Agencji poprzez stosowanie protokołu w sprawie gazów cieplarnianych;
31. przypomina, jak ważna jest poprawa cyfryzacji w Agencji pod względem wewnętrznego funkcjonowania i zarządzania, ale także w celu przyspieszenia cyfryzacji procedur; zachęca Agencję do przejścia w miarę możliwości na zarządzanie dokumentami i procedury bez użycia papieru; podkreśla, że Agencja musi nadal aktywnie działać w tym zakresie, aby uniknąć przepaści cyfrowej między agencjami; zwraca jednak uwagę na konieczność podejmowania wszystkich niezbędnych środków bezpieczeństwa, aby uniknąć wszelkiego ryzyka dla bezpieczeństwa informacji przetwarzanych online;
32. zachęca Agencję do ścisłej współpracy z ENISA (Agencją Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa) i CERT-UE (Zespół reagowania na incydenty komputerowe w instytucjach, organach i agencjach Unii), a także do regularnej oceny ryzyka w zakresie infrastruktury informatycznej oraz zapewnienia regularnych audytów i testów swojego cyberbezpie- czeństwa; proponuje, aby wszystkim pracownikom Agencji oferować regularnie aktualizowane programy szkoleniowe związane z cyberbezpieczeństwem; wzywa Agencję, aby szybciej opracowała politykę cyberbezpieczeństwa, wprowadziła ją przed 31 grudnia 2023 r. oraz złożyła sprawozdanie organowi udzielającemu absolutorium;
Ciągłość działania w czasie kryzysu związanego z Covid-19
33. zauważa, że w wyniku wprowadzania planowania ciągłości działania przez cały 2021 r. niektóre działania Agencji musiały zostać wstrzymane, opóźnione lub ograniczone; zauważa ponadto, że Agencja nadal monitorowała swój plan ciągłości działania i plan dotyczący zagrożeń dla zdrowia publicznego w celu ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracowników, delegatów i wykonawców przy jednoczesnym dalszym wykonywaniu swojego mandatu;
34. odnotowuje, że Agencja podjęła szereg środków w celu monitorowania i łagodzenia skutków pandemii COVID-19, a środki te obejmowały między innymi zarządzanie zagrożeniami dla zdrowia i bezpieczeństwa przez wprowadzenie ograniczenia kontaktów personalnych i pozwolenie pracownikom na wykonywanie pracy w domu; zauważa, że pandemia COVID-19 nie wywarła znaczącego wpływu na działalność i wyniki Agencji;
Inne uwagi
35. wyraża uznanie dla Agencji za to, że w 2021 r. podejmowała działania na rzecz dostarczania, z niespotykaną dotąd szybkością i częstotliwością, jasnych, przejrzystych, dokładnych i terminowych informacji na temat zatwierdzania szczepionek i terapii przeciwko COVID-19 oraz nadzoru nad nimi w Unii; przyznaje, że komunikacja Agencji miała kluczowe znaczenie dla uspokojenia obywateli Unii, walki z dezinformacją i wprowadzaniem w błąd, budowania zaufania i ochrony zdrowia publicznego; wyraża uznanie dla Agencji za ulepszone wskaźniki i pozytywne reakcje, jeśli chodzi o ruch na jej stronie internetowej, jej konferencje prasowe i konta w mediach społecznościowych w 2021 r.;
36. zauważa, że w 2021 r. Agencja opracowała nową pięcioletnią strategię ramową na rzecz komunikacji zewnętrznej i zaangażowania zewnętrznego, obejmującą lata 2021-2025; jej celem jest umożliwienie obywatelom Unii lepsze zrozumienie Agencji i jej prac, a także zapewnienie strategicznych ram opracowywania rocznych planów komunikacji i zaangażowania; zauważa, że w nowej strategii ramowej określono cele, takie jak m.in. zwiększenie wpływu na zdrowie publiczne, zacieśnienie współpracy z partnerami i zainteresowanymi stronami oraz ustanowienie zoptymalizowanych procesów komunikacji kryzysowej;
37. wzywa Agencję do dalszego rozwijania synergii (np. w zakresie zasobów ludzkich, zarządzania budynkami, usług informatycznych i bezpieczeństwa) oraz do nasilenia współpracy, wymiany dobrych praktyk i dyskusji na temat obszarów będących przedmiotem wzajemnego zainteresowania z z innymi agencjami Unii w celu poprawy wydajności;
38. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 10 maja 2023 r. 2 w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.