Decyzja 2023/1335 w sprawie powołania prokuratorów europejskich w Prokuraturze Europejskiej

DECYZJA RADY (UE) 2023/1335
z dnia 27 czerwca 2023 r.
w sprawie powołania prokuratorów europejskich w Prokuraturze Europejskiej

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2017/1939 z dnia 12 października 2017 r. wdrażające wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej (zwanej dalej "EPPO") 1 , w szczególności jego art. 16,

uwzględniając decyzję wykonawczą Rady (UE) 2018/1696 z dnia 13 lipca 2018 r. w sprawie zasad działalności komisji selekcyjnej przewidzianej w art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1939 wdrażającego wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej 2 ,

uwzględniając decyzję Rady (UE) 2023/133 z dnia 17 stycznia 2023 r. w sprawie mianowania członków komisji selekcyjnej, o której mowa w art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1939 3 ,

uwzględniając opinie wraz z uzasadnieniem i ranking kandydatów sporządzone przez komisję selekcyjną, a także mając na uwadze, co następuje:

(1) EPPO została ustanowiona rozporządzeniem (UE) 2017/1939.

(2) Prokuratorzy europejscy mają za zadanie nadzór nad postępowaniami przygotowawczymi oraz wnoszeniem i popie

raniem oskarżeń zgodnie z art. 12 rozporządzenia (UE) 2017/1939.

(3) W dniu 28 lipca 2023 r. wygasają mandaty ośmiu prokuratorów europejskich mianowanych na nieodnawialną trzyletnią kadencję decyzją wykonawczą Rady (UE) 2020/1117 4 . Aby zapewnić ciągłość funkcjonowania Kolegium Prokuratury Europejskiej, w skład którego wchodzi Europejski Prokurator Generalny i po jednym prokuratorze europejskim z każdego uczestniczącego państwa członkowskiego, konieczne jest, by Rada powołała ośmiu prokuratorów europejskich na stanowiska zwalniające się od dnia 29 lipca 2023 r.

(4) Decyzja wykonawcza (UE) 2018/1696 określa zasady działalności komisji selekcyjnej przewidzianej w art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1939 (zwane dalej "zasadami działalności komisji selekcyjnej").

(5) Zgodnie z art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/1939 każde uczestniczące państwo członkowskie ma wskazać trzech kandydatów na stanowisko prokuratora europejskiego spośród kandydatów, którzy: są aktywnymi członkami prokuratury lub sądownictwa tego państwa członkowskiego, odznaczają się niekwestionowaną niezależnością oraz posiadają kwalifikacje wymagane do powołania na wysokie stanowisko prokuratorskie lub sędziowskie w swoich państwach członkowskich oraz mają odpowiednie doświadczenie praktyczne w działaniu krajowych systemów prawnych, w dochodzeniach finansowych i w międzynarodowej współpracy w zakresie wymiaru sprawiedliwości w sprawach karnych.

(6) Grecja, Włochy, Cypr, Litwa i Austria zgłosiły kandydatów na stanowiska zwalniające się od dnia 29 lipca 2023 r.

(7) Komisja selekcyjna sporządziła opinie wraz z uzasadnieniem i ranking w odniesieniu do każdego z kandydatów wskazanych przez te państwa członkowskie, które spełniały warunki określone w art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/1939, i przedłożyła je Radzie, która otrzymała je w dniu 2 maja 2023 r.

(8) Zgodnie z akapitem czwartym pkt VII.2 zasad działalności komisji selekcyjnej, komisja selekcyjna sporządziła ranking kandydatów na podstawie ich kwalifikacji i doświadczenia. W rankingu komisja selekcyjna wskazuje preferowaną kolejność kandydatur, jednak nie jest on wiążący dla Rady.

(9) Zgodnie z art. 16 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/1939, po otrzymaniu od komisji selekcyjnej opinii wraz z uzasadnieniem Rada ma wybrać i powołać jednego z kandydatów na stanowisko prokuratora europejskiego z odpowiedniego uczestniczącego państwa członkowskiego.

(10) Zgodnie z art. 16 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1939 Rada, stanowiąc zwykłą większością głosów, ma wybrać i powołać prokuratorów europejskich na nieodnawialną sześcioletnią kadencję.

(11) Rada oceniła stosowne kompetencje kandydatów, uwzględniając opinie wraz z uzasadnieniem przedłożone przez komisję selekcyjną.

(12) W odniesieniu do opinii z uzasadnieniem dotyczącej kandydatów wskazanych przez Cypr, powody przedstawione przez komisję selekcyjną wykazują w sposób wystarczający, że przy uwzględnieniu wyjątkowych okoliczności, jakie napotkało to państwo członkowskie, nie ma ono obiektywnie rzecz biorąc możliwości znalezienia w rozsądnym terminie kolejnych kwalifikujących się kandydatów, mimo podjęcia wszelkich niezbędnych starań w tym kierunku. W związku z tym warunki zawarte w akapicie trzecim pkt VII.2 zasad działalności komisji selekcyjnej zostały spełnione. W świetle wspomnianych powyżej wyjątkowych okoliczności Rada uznała, że w opinii z uzasadnieniem przedłożonej w odniesieniu do kandydatów wskazanych przez Cypr przedstawiono jej wystarczającą grupę kwalifikujących się kandydatów, a ponieważ jakiekolwiek dalsze opóźnienie w powołaniu prokuratorów europejskich miałoby niekorzystne konsekwencja dla skuteczności prawa Unii Europejskiej, zdecydowała o procedowaniu na tej podstawie.

(13) Na podstawie oceny stosownych kompetencji kandydatów Rada zastosowała się do niewiążącej kolejności preferencji wskazanej przez komisję selekcyjną odnoszącej się do kandydatów wskazanych przez Grecję, Cypr, Litwę i Austrię.

(14) W przypadku kandydatów wskazanych przez Włochy, na podstawie oceny kompetencji tych kandydatów przeprowadzonej przez odpowiednie organy przygotowawcze Rady, oraz biorąc pod uwagę uzasadnioną opinię komisji selekcyjnej, informacje uzupełniające oraz odpowiednie dokumenty przedłożone Włochy, Rada nie zastosowała się do niewiążącej kolejności preferencji wskazanej przez komisję selekcyjną,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Następujące osoby zostają niniejszym powołane na stanowisko prokuratorów europejskich w Prokuraturze Europejskiej na nieodnawialną sześcioletnią kadencję rozpoczynającą się w dniu 29 lipca 2023 r.:

Nikolaos PASCHALIS 5 ,

Andrea VENEGONI 6 ,

Anne PANTAZI LAMPROU 7 ,

Gedgaudas NORKUNAS 8 ,

Ursula SCHMUDERMAYER 9 .

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 27 czerwca 2023 r.
1 Dz.U. L 283 z 31.10.2017, s. 1.
2 Dz.U. L 282 z 12.11.2018, s. 8.
3 Dz.U. L 17 z 19.1.2023, s. 90.
4 Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2020/1117 z dnia 27 lipca 2020 r. w sprawie powołania prokuratorów europejskich w Prokuraturze Europejskiej (Dz.U. L 244 z 29.7.2020, s. 18).
5 Wskazany przez Grecję.
6 Wskazany przez Włochy.
7 Wskazana przez Cypr.
8 Wskazany przez Litwę.
9 Wskazana przez Austrię.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.166.116

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2023/1335 w sprawie powołania prokuratorów europejskich w Prokuraturze Europejskiej
Data aktu: 27/06/2023
Data ogłoszenia: 30/06/2023