RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2017/1939 z dnia 12 października 2017 r. wdrażające wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej (zwanej dalej "EPPO") 1 , w szczególności jego art. 16,
uwzględniając decyzję wykonawczą Rady (UE) 2018/1696 z dnia 13 lipca 2018 r. w sprawie zasad działalności komisji selekcyjnej przewidzianej w art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1939 wdrażającego wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej 2 ,
uwzględniając decyzję Rady (UE) 2023/133 z dnia 17 stycznia 2023 r. w sprawie mianowania członków komisji selekcyjnej, o której mowa w art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1939 3 ,
uwzględniając opinie wraz z uzasadnieniem i ranking kandydatów sporządzone przez komisję selekcyjną, a także mając na uwadze, co następuje:
(1) EPPO została ustanowiona rozporządzeniem (UE) 2017/1939.
(2) Prokuratorzy europejscy mają za zadanie nadzór nad postępowaniami przygotowawczymi oraz wnoszeniem i popie
raniem oskarżeń zgodnie z art. 12 rozporządzenia (UE) 2017/1939.
(3) W dniu 28 lipca 2023 r. wygasają mandaty ośmiu prokuratorów europejskich mianowanych na nieodnawialną trzyletnią kadencję decyzją wykonawczą Rady (UE) 2020/1117 4 . Aby zapewnić ciągłość funkcjonowania Kolegium Prokuratury Europejskiej, w skład którego wchodzi Europejski Prokurator Generalny i po jednym prokuratorze europejskim z każdego uczestniczącego państwa członkowskiego, konieczne jest, by Rada powołała ośmiu prokuratorów europejskich na stanowiska zwalniające się od dnia 29 lipca 2023 r.
(4) Decyzja wykonawcza (UE) 2018/1696 określa zasady działalności komisji selekcyjnej przewidzianej w art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1939 (zwane dalej "zasadami działalności komisji selekcyjnej").
(5) Zgodnie z art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/1939 każde uczestniczące państwo członkowskie ma wskazać trzech kandydatów na stanowisko prokuratora europejskiego spośród kandydatów, którzy: są aktywnymi członkami prokuratury lub sądownictwa tego państwa członkowskiego, odznaczają się niekwestionowaną niezależnością oraz posiadają kwalifikacje wymagane do powołania na wysokie stanowisko prokuratorskie lub sędziowskie w swoich państwach członkowskich oraz mają odpowiednie doświadczenie praktyczne w działaniu krajowych systemów prawnych, w dochodzeniach finansowych i w międzynarodowej współpracy w zakresie wymiaru sprawiedliwości w sprawach karnych.
(6) Grecja, Włochy, Cypr, Litwa i Austria zgłosiły kandydatów na stanowiska zwalniające się od dnia 29 lipca 2023 r.
(7) Komisja selekcyjna sporządziła opinie wraz z uzasadnieniem i ranking w odniesieniu do każdego z kandydatów wskazanych przez te państwa członkowskie, które spełniały warunki określone w art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/1939, i przedłożyła je Radzie, która otrzymała je w dniu 2 maja 2023 r.
(8) Zgodnie z akapitem czwartym pkt VII.2 zasad działalności komisji selekcyjnej, komisja selekcyjna sporządziła ranking kandydatów na podstawie ich kwalifikacji i doświadczenia. W rankingu komisja selekcyjna wskazuje preferowaną kolejność kandydatur, jednak nie jest on wiążący dla Rady.
(9) Zgodnie z art. 16 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/1939, po otrzymaniu od komisji selekcyjnej opinii wraz z uzasadnieniem Rada ma wybrać i powołać jednego z kandydatów na stanowisko prokuratora europejskiego z odpowiedniego uczestniczącego państwa członkowskiego.
(10) Zgodnie z art. 16 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1939 Rada, stanowiąc zwykłą większością głosów, ma wybrać i powołać prokuratorów europejskich na nieodnawialną sześcioletnią kadencję.
(11) Rada oceniła stosowne kompetencje kandydatów, uwzględniając opinie wraz z uzasadnieniem przedłożone przez komisję selekcyjną.
(12) W odniesieniu do opinii z uzasadnieniem dotyczącej kandydatów wskazanych przez Cypr, powody przedstawione przez komisję selekcyjną wykazują w sposób wystarczający, że przy uwzględnieniu wyjątkowych okoliczności, jakie napotkało to państwo członkowskie, nie ma ono obiektywnie rzecz biorąc możliwości znalezienia w rozsądnym terminie kolejnych kwalifikujących się kandydatów, mimo podjęcia wszelkich niezbędnych starań w tym kierunku. W związku z tym warunki zawarte w akapicie trzecim pkt VII.2 zasad działalności komisji selekcyjnej zostały spełnione. W świetle wspomnianych powyżej wyjątkowych okoliczności Rada uznała, że w opinii z uzasadnieniem przedłożonej w odniesieniu do kandydatów wskazanych przez Cypr przedstawiono jej wystarczającą grupę kwalifikujących się kandydatów, a ponieważ jakiekolwiek dalsze opóźnienie w powołaniu prokuratorów europejskich miałoby niekorzystne konsekwencja dla skuteczności prawa Unii Europejskiej, zdecydowała o procedowaniu na tej podstawie.
(13) Na podstawie oceny stosownych kompetencji kandydatów Rada zastosowała się do niewiążącej kolejności preferencji wskazanej przez komisję selekcyjną odnoszącej się do kandydatów wskazanych przez Grecję, Cypr, Litwę i Austrię.
(14) W przypadku kandydatów wskazanych przez Włochy, na podstawie oceny kompetencji tych kandydatów przeprowadzonej przez odpowiednie organy przygotowawcze Rady, oraz biorąc pod uwagę uzasadnioną opinię komisji selekcyjnej, informacje uzupełniające oraz odpowiednie dokumenty przedłożone Włochy, Rada nie zastosowała się do niewiążącej kolejności preferencji wskazanej przez komisję selekcyjną,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: