Decyzja 2023/1307 ustalająca wysokość wkładów wpłacanych przez strony Europejskiego Funduszu Rozwoju na rzecz tego funduszu w ramach drugiej raty za 2023 r.

DECYZJA RADY (UE) 2023/1307
z dnia 26 czerwca 2023 r.
ustalająca wysokość wkładów wpłacanych przez strony Europejskiego Funduszu Rozwoju na rzecz tego funduszu w ramach drugiej raty za 2023 r.

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając Umowę wewnętrzną między przedstawicielami rządów państw członkowskich Unii Europejskiej, zebranymi w Radzie, w sprawie finansowania pomocy unijnej na podstawie wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020 zgodnie z umową o partnerstwie AKP-UE oraz w sprawie przydzielania pomocy finansowej dla krajów i terytoriów zamorskich, do których stosuje się część czwartą Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 2 w związku z jej art. 14 ust. 3,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2018/1877 z dnia 26 listopada 2018 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do 11. Europejskiego Funduszu Rozwoju i uchylające rozporządzenie (UE) 2015/323 2 , w szczególności jego art. 19 ust. 3,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 46 rozporządzenia (UE) 2018/1877 Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) przesyła Komisji swoje uaktualnione szacunki zobowiązań i płatności związanych z instrumentami, którymi zarządza.

(2) Zgodnie z art. 19 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/1877 Komisja do dnia 15 czerwca 2023 r. przedstawia wniosek określający kwotę drugiej raty wkładu na 2023 r.

(3) Art. 20 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1877 stanowi, że wezwania do wniesienia wkładów w pierwszej kolejności wykorzystują kwoty określone dla poprzednich Europejskich Funduszy Rozwoju (EFR). Należy zatem wezwać do przekazania EBI i Komisji wkładów na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/1877.

(4) Art. 152 Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (zwanej dalej "umową o wystąpieniu") stanowi, że Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej ("Zjednoczone Królestwo") pozostaje stroną EFR do czasu zamknięcia 11. EFR i wszystkich poprzednich niezamkniętych EFR. Zgodnie z art. 153 umowy o wystąpieniu nie można jednak ponownie wykorzystać udziału Zjednoczonego Królestwa w umorzonych środkach z projektów realizowanych w ramach 11. EFR (w przypadku gdy środki te zostały umorzone po dniu 31 grudnia 2020 r.) lub w ramach poprzednich EFR.

(5) W decyzji Rady (UE) 2022/2242 3  ustalono wysokość rocznej kwoty wkładów na 2023 r. wpłacanych przez strony EFR do Komisji na 1 800 000 000 EUR i do EBI na 300 000 000 EUR.

(6) W celu umożliwienia szybkiego stosowania środków przewidzianych w niniejszej decyzji powinna ona wejść w życie w dniu jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Roczną kwotę wkładów wpłacanych przez strony EFR na rzecz tego funduszu w ramach drugiej raty za 2023 r. ustala się niniejszym na 750 000 000 EUR. Kwota ta zostaje podzielona na 650 000 000 EUR dla Komisji i 100 000 000 EUR dla EBI.

Artykuł  2

Poszczególne wkłady na rzecz EFR, które strony EFR wpłacają Komisji i EBI w ramach drugiej raty za 2023 r., określono w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 26 czerwca 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

DRUGA RATA WKŁADÓW NA RZECZ EFR ZA 2023 R. (W EUR) WPŁACANYCH KOMISJI I EBI

PAŃSTWA

CZŁONKOWSKIE

I ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO

Klucz dot. 11. EFR w % Druga rata za 2023 r. (w EUR) Ogółem
Komisja EBI
11. EFR 11. EFR
BELGIA 3,24927 21 120 255 3249270 24 369 525
BUŁGARIA 0,21853 1 420 445 218 530 1 638 975
CZECHY 0,79745 5 183 425 797450 5 980 875
DANIA 1,98045 12 872 925 1 980 450 14 853 375
NIEMCY 20,57980 133 768 700 20 579 800 154 348 500
ESTONIA 0,08635 561275 86 350 647 625
IRLANDIA 0,94006 6 110 390 940 060 7 050 450
GRECJA 1,50735 9 797 775 1 507 350 11 305 125
HISZPANIA 7,93248 51 561 120 7 932 480 59 493 600
FRANCJA 17,81269 115 782 485 17 812 690 133 595 175
CHORWACJA 0,22518 1 463 670 225 180 1 688 850
WŁOCHY 12,53009 81 445 585 12 530 090 93 975 675
CYPR 0,11162 725 530 111 620 837150
ŁOTWA 0,11612 754 780 116120 870 900
LITWA 0,18077 1 175 005 180 770 1 355 775
LUKSEMBURG 0,25509 1 658 085 255090 1 913175
WĘGRY 0,61456 3 994 640 614 560 4 609 200
MALTA 0,03801 247 065 38 010 285 075
NIDERLANDY 4,77678 31 049 070 4 776 780 35 825 850
AUSTRIA 2,39757 15 584 205 2 397 570 17 981 775
POLSKA 2,00734 13 047 710 2007340 15 055 050
PORTUGALIA 1,19679 7 779 135 1 196 790 8 975 925
RUMUNIA 0,71815 4667975 718150 5 386 125
SŁOWENIA 0,22452 1 459 380 224 520 1 683 900
SŁOWACJA 0,37616 2 445 040 376160 2 821 200
FINLANDIA 1,50909 9 809 085 1 509 090 11 318 175
SZWECJA 2,93911 19 104 215 2 939 110 22 043 325
ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO (*) 14,67862 95 411 030 (*) 14 678 620 110 089 650(*)
OGÓŁEM UE-27

i ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO

100,00 650 000 000 100 000 000 750 000 000
(*) Zgodnie z art. 153 umowy o wystąpieniu Zjednoczone Królestwo w marcu 2023 r. złożyło formalny wniosek do Komisji, aby zwróciła w 2023 r. jego pozostającą część rezerw 10. i 11. EFR przez jej potrącenie z pozostającego do wpłaty wkładu Zjednoczonego Królestwa na rzecz EFR w 2023 r. (2. i 3. rata, tj. ogółem 154,12 mln EUR). To potrącenie zostanie uwzględnione w odpowiednich instrukcjach płatniczych.
1 Dz.U. L 210 z 6.8.2013, s. 1.
2 Dz.U. L 307 z 3.12.2018, s. 1.
3 Decyzja Rady (UE) 2022/2242 z dnia 14 listopada 2022 r. w sprawie wkładów finansowych wpłacanych przez strony Europejskiego Funduszu Rozwoju na rzecz tego funduszu, określająca pułap na 2024 r., roczną kwotę na 2023 r., kwotę pierwszej raty na 2023 r. oraz orientacyjną, niewiążącą prognozę dotyczącą spodziewanych rocznych kwot wkładów na lata 2025 i 2026 (Dz.U. L 294 z 15.11.2022, s. 17).

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.161.77

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2023/1307 ustalająca wysokość wkładów wpłacanych przez strony Europejskiego Funduszu Rozwoju na rzecz tego funduszu w ramach drugiej raty za 2023 r.
Data aktu: 26/06/2023
Data ogłoszenia: 27/06/2023
Data wejścia w życie: 27/06/2023