KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz zmiany dyrektywy 2000/31/WE (akt o usługach cyfrowych) 1 , w szczególności jego art. 83 akapit pierwszy lit. a), b) i c),
po wezwaniu wszystkich zainteresowanych stron do przedstawienia uwag,
po zasięgnięciu opinii Komitetu ds. Usług Cyfrowych,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu (UE) 2022/2065 uprawniono Komisję do przyjmowania aktów wykonawczych dotyczących praktycznych ustaleń w zakresie niektórych aspektów postępowań na podstawie tego rozporządzenia. Zgodnie z zasadą dobrej administracji i zasadą pewności prawa należy ustanowić przepisy dotyczące uprawnień Komisji do przeprowadzania kontroli na podstawie art. 69 rozporządzenia (UE) 2022/2065 oraz do podejmowania niezbędnych działań z zakresu monitorowania na podstawie art. 72 tego rozporządzenia. Należy również ustanowić przepisy dotyczące wykonywania prawa do bycia wysłuchanym przysługującego adresatom wstępnych ustaleń Komisji oraz prawa dostępu do akt Komisji, które to prawa są przewidziane w art. 79 rozporządzenia (UE) 2022/2065.
(2) W kontekście kontroli na podstawie art. 69 ust. 2 lit. f) i g) rozporządzenia (UE) 2022/2065 uprawniono urzędników Komisji i inne osoby towarzyszące upoważnione przez Komisję do przeprowadzenia kontroli, do zadawania pytań przedstawicielom lub członkom personelu zainteresowanego dostawcy bardzo dużej platformy internetowej lub bardzo dużej wyszukiwarki internetowej lub, w stosownych przypadkach, innej odpowiedniej osobie, o której mowa w art. 67 ust. 1 tego rozporządzenia, w celu uzyskania wyjaśnień co do faktów lub dokumentów związanych z przedmiotem i celem kontroli oraz rejestrowania odpowiedzi. W tym samym kontekście kontroli na podstawie art. 69 ust. 2 lit. g) rozporządzenia (UE) 2022/2065 uprawniono urzędników i inne osoby towarzyszące upoważnione przez Komisję do kierowania do każdego takiego przedstawiciela lub członka personelu pytań dotyczących przedmiotu i celu kontroli oraz rejestrowania odpowiedzi. Zgodnie z art. 74 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2022/2065 można nałożyć na takich dostawców lub takie osoby grzywny, jeżeli nie sprostowali w terminie wyznaczonym przez Komisję nieprawidłowej, niekompletnej lub wprowadzającej w błąd odpowiedzi udzielonej przez ich przedstawiciela lub członka personelu na pytania zadane w czasie kontroli. Należy zatem zapewnić takim dostawcom i takim osobom rejestr wszelkich udzielonych wyjaśnień oraz ustanowić procedurę umożliwiającą im sprostowanie, zmianę lub uzupełnienie udzielonych wyjaśnień, w tym przez przedstawiciela lub członka personelu, który udzielił takich wyjaśnień, ale nie był do tego upoważniony. Wyjaśnienia udzielone przez przedstawiciela lub członka personelu powinny pozostać w aktach Komisji w postaci zarejestrowanej podczas kontroli.
(3) Zgodnie z art. 72 rozporządzenia (UE) 2022/2065 Komisja może podjąć działania niezbędne do monitorowania skutecznego wdrożenia i przestrzegania tego rozporządzenia. W tym celu Komisja powinna mieć możliwość nakazania dostawcom bardzo dużych platform internetowych i bardzo dużych wyszukiwarek internetowych udzielenia dostępu do ich baz danych i algorytmów oraz złożenia związanych z nimi wyjaśnień, jeżeli jest to konieczne do zapewnienia skutecznego przestrzegania rozporządzenia (UE) 2022/2065. Dostęp do takich baz danych może polegać na umożliwieniu Komisji ich przeszukiwania za pomocą zapytań, co jest niezbędne do monitorowania skutecznego wdrażania i przestrzegania rozporządzenia (UE) 2022/2065. Do celów niniejszego rozporządzenia termin "baza danych" należy interpretować jako odnoszący się do wszelkich istotnych zasobów danych dostępnych danemu dostawcy bardzo dużej platformy internetowej lub bardzo dużej wyszukiwarki internetowej, niezależnie od tego, czy są one dostępne w jednej bazie danych. Nakazując udzielenie takiego dostępu do celów monitorowania, Komisja powinna również mieć możliwość określenia interfejsów technicznych, które mogą ułatwić dostęp do baz danych i algorytmów, takich jak interfejsy programowania aplikacji (API) lub inne środki dostępu technicznego, w tym dostęp w czasie rzeczywistym lub sposoby dostępu do dużych ilości danych. W tym kontekście Komisja powinna mieć również możliwość wymagania od takich dostawców przechowywania niezbędnych dokumentów na warunkach określonych przez Komisję. Aby zapewnić Komisji niezbędną wiedzę ogólną i fachową w wykonywaniu jej zadań na podstawie rozporządzenia (UE) 2022/2065, Komisja powinna mieć możliwość powoływania zewnętrznych ekspertów i audytorów, którzy będą jej pomagać w wykonywaniu jej zadań nadzorczych. Tacy eksperci i audytorzy powinni być niezależni od danego dostawcy usług oraz posiadać niezbędną wiedzę fachową i ogólną, aby wspierać Komisję. W tym celu konieczne jest ustanowienie wymogów dotyczących niezależności i wiedzy fachowej takich ekspertów i audytorów.
(4) W art. 79 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/2065 zobowiązano Komisję, aby przed przyjęciem decyzji na podstawie art. 73 ust. 1 lub art. 74 lub 76 tego rozporządzenia zapewniła danemu dostawcy bardzo dużej platformy internetowej lub bardzo dużej wyszukiwarki internetowej lub innej osobie, o której mowa w art. 67 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/2065, którym Komisja przedstawiła wstępne ustalenia, możliwość bycia wysłuchanym w kwestii tych ustaleń oraz środków, które Komisja może mieć zamiar przyjąć w ich świetle. Tacy dostawcy i takie osoby powinni przedstawić swoje stanowiska na piśmie, w terminie wyznaczonym przez Komisję, w celu pogodzenia z jednej strony efektywności i skuteczności postępowania, a z drugiej strony możliwości skorzystania z prawa do bycia wysłuchanym. Adresat wstępnych ustaleń powinien mieć prawo do zwięzłego przedstawienia istotnych faktów i przedłożenia dowodów potwierdzających. Aby zapewnić uczciwe i sprawne postępowanie, skuteczne i pełne egzekwowanie rozporządzenia (UE) 2022/2065 oraz pewność prawa dla wszystkich zainteresowanych osób, należy ustanowić przepisy dotyczące formatu i maksymalnej długości pisemnych uwag oraz używania języków.
(5) Na podstawie art. 79 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2022/2065 Komisja jest zobowiązana do udzielenia dostępu do jej akt zainteresowanym stronom. Adresat wstępnych ustaleń powinien zawsze uzyskać od Komisji jawne wersje wszystkich dokumentów wymienionych we wstępnych ustaleniach, jednocześnie jednak Komisja powinna móc decydować w poszczególnych przypadkach o właściwej procedurze dotyczącej dostępu do dalszych informacji zawartych w aktach. Przy udostępnianiu akt Komisja powinna zapewnić ochronę tajemnic handlowych i innych informacji poufnych. Komisja powinna mieć możliwość zwrócenia się do osób, które przedkładają lub przedłożyły informacje lub dokumenty w trakcie postępowania, o wskazanie tajemnic handlowych lub innych informacji poufnych. Przed udostępnieniem tych informacji adresatowi wstępnych ustaleń Komisja powinna ocenić w odniesieniu do każdego dokumentu, czy w celu skutecznego wykonania prawa do bycia wysłuchanym potrzeba ujawnienia jest większa niż szkoda, jaką osoba, która przedłożyła informacje lub dokumenty, mogłaby ponieść w wyniku ujawnienia,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: