Rozporządzenie wykonawcze 2023/1201 w sprawie szczegółowych zasad dotyczących prowadzenia przez Komisję niektórych postępowań na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065 (akt o usługach cyfrowych)

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2023/1201
z dnia 21 czerwca 2023 r.
w sprawie szczegółowych zasad dotyczących prowadzenia przez Komisję niektórych postępowań na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065 (akt o usługach cyfrowych)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz zmiany dyrektywy 2000/31/WE (akt o usługach cyfrowych) 1 , w szczególności jego art. 83 akapit pierwszy lit. a), b) i c),

po wezwaniu wszystkich zainteresowanych stron do przedstawienia uwag,

po zasięgnięciu opinii Komitetu ds. Usług Cyfrowych,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu (UE) 2022/2065 uprawniono Komisję do przyjmowania aktów wykonawczych dotyczących praktycznych ustaleń w zakresie niektórych aspektów postępowań na podstawie tego rozporządzenia. Zgodnie z zasadą dobrej administracji i zasadą pewności prawa należy ustanowić przepisy dotyczące uprawnień Komisji do przeprowadzania kontroli na podstawie art. 69 rozporządzenia (UE) 2022/2065 oraz do podejmowania niezbędnych działań z zakresu monitorowania na podstawie art. 72 tego rozporządzenia. Należy również ustanowić przepisy dotyczące wykonywania prawa do bycia wysłuchanym przysługującego adresatom wstępnych ustaleń Komisji oraz prawa dostępu do akt Komisji, które to prawa są przewidziane w art. 79 rozporządzenia (UE) 2022/2065.

(2) W kontekście kontroli na podstawie art. 69 ust. 2 lit. f) i g) rozporządzenia (UE) 2022/2065 uprawniono urzędników Komisji i inne osoby towarzyszące upoważnione przez Komisję do przeprowadzenia kontroli, do zadawania pytań przedstawicielom lub członkom personelu zainteresowanego dostawcy bardzo dużej platformy internetowej lub bardzo dużej wyszukiwarki internetowej lub, w stosownych przypadkach, innej odpowiedniej osobie, o której mowa w art. 67 ust. 1 tego rozporządzenia, w celu uzyskania wyjaśnień co do faktów lub dokumentów związanych z przedmiotem i celem kontroli oraz rejestrowania odpowiedzi. W tym samym kontekście kontroli na podstawie art. 69 ust. 2 lit. g) rozporządzenia (UE) 2022/2065 uprawniono urzędników i inne osoby towarzyszące upoważnione przez Komisję do kierowania do każdego takiego przedstawiciela lub członka personelu pytań dotyczących przedmiotu i celu kontroli oraz rejestrowania odpowiedzi. Zgodnie z art. 74 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2022/2065 można nałożyć na takich dostawców lub takie osoby grzywny, jeżeli nie sprostowali w terminie wyznaczonym przez Komisję nieprawidłowej, niekompletnej lub wprowadzającej w błąd odpowiedzi udzielonej przez ich przedstawiciela lub członka personelu na pytania zadane w czasie kontroli. Należy zatem zapewnić takim dostawcom i takim osobom rejestr wszelkich udzielonych wyjaśnień oraz ustanowić procedurę umożliwiającą im sprostowanie, zmianę lub uzupełnienie udzielonych wyjaśnień, w tym przez przedstawiciela lub członka personelu, który udzielił takich wyjaśnień, ale nie był do tego upoważniony. Wyjaśnienia udzielone przez przedstawiciela lub członka personelu powinny pozostać w aktach Komisji w postaci zarejestrowanej podczas kontroli.

(3) Zgodnie z art. 72 rozporządzenia (UE) 2022/2065 Komisja może podjąć działania niezbędne do monitorowania skutecznego wdrożenia i przestrzegania tego rozporządzenia. W tym celu Komisja powinna mieć możliwość nakazania dostawcom bardzo dużych platform internetowych i bardzo dużych wyszukiwarek internetowych udzielenia dostępu do ich baz danych i algorytmów oraz złożenia związanych z nimi wyjaśnień, jeżeli jest to konieczne do zapewnienia skutecznego przestrzegania rozporządzenia (UE) 2022/2065. Dostęp do takich baz danych może polegać na umożliwieniu Komisji ich przeszukiwania za pomocą zapytań, co jest niezbędne do monitorowania skutecznego wdrażania i przestrzegania rozporządzenia (UE) 2022/2065. Do celów niniejszego rozporządzenia termin "baza danych" należy interpretować jako odnoszący się do wszelkich istotnych zasobów danych dostępnych danemu dostawcy bardzo dużej platformy internetowej lub bardzo dużej wyszukiwarki internetowej, niezależnie od tego, czy są one dostępne w jednej bazie danych. Nakazując udzielenie takiego dostępu do celów monitorowania, Komisja powinna również mieć możliwość określenia interfejsów technicznych, które mogą ułatwić dostęp do baz danych i algorytmów, takich jak interfejsy programowania aplikacji (API) lub inne środki dostępu technicznego, w tym dostęp w czasie rzeczywistym lub sposoby dostępu do dużych ilości danych. W tym kontekście Komisja powinna mieć również możliwość wymagania od takich dostawców przechowywania niezbędnych dokumentów na warunkach określonych przez Komisję. Aby zapewnić Komisji niezbędną wiedzę ogólną i fachową w wykonywaniu jej zadań na podstawie rozporządzenia (UE) 2022/2065, Komisja powinna mieć możliwość powoływania zewnętrznych ekspertów i audytorów, którzy będą jej pomagać w wykonywaniu jej zadań nadzorczych. Tacy eksperci i audytorzy powinni być niezależni od danego dostawcy usług oraz posiadać niezbędną wiedzę fachową i ogólną, aby wspierać Komisję. W tym celu konieczne jest ustanowienie wymogów dotyczących niezależności i wiedzy fachowej takich ekspertów i audytorów.

(4) W art. 79 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/2065 zobowiązano Komisję, aby przed przyjęciem decyzji na podstawie art. 73 ust. 1 lub art. 74 lub 76 tego rozporządzenia zapewniła danemu dostawcy bardzo dużej platformy internetowej lub bardzo dużej wyszukiwarki internetowej lub innej osobie, o której mowa w art. 67 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/2065, którym Komisja przedstawiła wstępne ustalenia, możliwość bycia wysłuchanym w kwestii tych ustaleń oraz środków, które Komisja może mieć zamiar przyjąć w ich świetle. Tacy dostawcy i takie osoby powinni przedstawić swoje stanowiska na piśmie, w terminie wyznaczonym przez Komisję, w celu pogodzenia z jednej strony efektywności i skuteczności postępowania, a z drugiej strony możliwości skorzystania z prawa do bycia wysłuchanym. Adresat wstępnych ustaleń powinien mieć prawo do zwięzłego przedstawienia istotnych faktów i przedłożenia dowodów potwierdzających. Aby zapewnić uczciwe i sprawne postępowanie, skuteczne i pełne egzekwowanie rozporządzenia (UE) 2022/2065 oraz pewność prawa dla wszystkich zainteresowanych osób, należy ustanowić przepisy dotyczące formatu i maksymalnej długości pisemnych uwag oraz używania języków.

(5) Na podstawie art. 79 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2022/2065 Komisja jest zobowiązana do udzielenia dostępu do jej akt zainteresowanym stronom. Adresat wstępnych ustaleń powinien zawsze uzyskać od Komisji jawne wersje wszystkich dokumentów wymienionych we wstępnych ustaleniach, jednocześnie jednak Komisja powinna móc decydować w poszczególnych przypadkach o właściwej procedurze dotyczącej dostępu do dalszych informacji zawartych w aktach. Przy udostępnianiu akt Komisja powinna zapewnić ochronę tajemnic handlowych i innych informacji poufnych. Komisja powinna mieć możliwość zwrócenia się do osób, które przedkładają lub przedłożyły informacje lub dokumenty w trakcie postępowania, o wskazanie tajemnic handlowych lub innych informacji poufnych. Przed udostępnieniem tych informacji adresatowi wstępnych ustaleń Komisja powinna ocenić w odniesieniu do każdego dokumentu, czy w celu skutecznego wykonania prawa do bycia wysłuchanym potrzeba ujawnienia jest większa niż szkoda, jaką osoba, która przedłożyła informacje lub dokumenty, mogłaby ponieść w wyniku ujawnienia,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

ROZDZIAŁ  I

ZAKRES

Artykuł  1

Przedmiot i zakres stosowania

Niniejsze rozporządzenie ustanawia przepisy dotyczące praktycznych ustaleń w zakresie:

a)
kontroli przeprowadzonych na podstawie art. 69 rozporządzenia (UE) 2022/2065 i działań z zakresu monitorowania podjętych na podstawie art. 72 tego rozporządzenia;
b)
wykonywania prawa do bycia wysłuchanym oraz warunków ujawniania informacji przewidzianych w art. 79 rozporządzenia (UE) 2022/2065.

ROZDZIAŁ  II

KONTROLE I DZIAŁANIA Z ZAKRESU MONITOROWANIA PROWADZONE PRZEZ KOMISJĘ

Artykuł  2

Wyjaśnienia przedstawiane podczas kontroli

1. 
Wyjaśnień wymaganych przez Komisję lub osoby towarzyszące na podstawie art. 69 ust. 2 lit. f) i g) rozporządzenia (UE) 2022/2065 udzielają wyłącznie upoważnieni przedstawiciele lub członkowie personelu dostawcy bardzo dużej platformy internetowej, dostawcy bardzo dużej wyszukiwarki internetowej lub, w stosownych przypadkach, innych osób, o których mowa w art. 67 ust. 1 tego rozporządzenia. Urzędnicy Komisji lub osoby towarzyszące mogą rejestrować udzielone wyjaśnienia w dowolnej formie.
2. 
Po przeprowadzeniu kontroli kopię zarejestrowanego zapisu dokonanego zgodnie z ust. 1 udostępnia się dostawcy bardzo dużej platformy internetowej, dostawcy bardzo dużej wyszukiwarki internetowej lub innej osobie, o której mowa w art. 67 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/2065, której dotyczy dana kontrola.
3. 
W przypadkach gdy przedstawiciel lub członek personelu, o którym mowa w ust. 1, został poproszony o wyjaśnienia i udzielił wyjaśnień, ale ten przedstawiciel lub członek personelu nie byli upoważnieni do udzielenia wyjaśnień w imieniu dostawcy lub odpowiedniej osoby, Komisja wyznacza termin, w którym ten dostawca lub ta odpowiednia osoba może powiadomić Komisję o wszelkich sprostowaniach, zmianach lub uzupełnieniach wyjaśnień udzielonych przez tego przedstawiciela lub tego członka personelu. Sprostowanie, zmiana lub uzupełnienie zostają dodane do wyjaśnień zarejestrowanych zgodnie z ust. 1 niniejszego artykułu.
4. 
Możliwość przekazania Komisji przez dostawcę bardzo dużej platformy internetowej, dostawcę bardzo dużej wyszukiwarki internetowej lub, w stosownych przypadkach, inne osoby, o których mowa w art. 67 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/2065, sprostowań, zmian lub informacji uzupełniających do wyjaśnień udzielonych zgodnie z ust. 3 pozostaje bez uszczerbku dla uprawnień Komisji do nakładania grzywien i okresowych kar pieniężnych zgodnie z, odpowiednio, art. 74 i 76 rozporządzenia (UE) 2022/2065.
Artykuł  3

Działania z zakresu monitorowania

1. 
W przypadku gdy Komisja nakazuje dostawcy bardzo dużych platform internetowych lub bardzo dużej wyszukiwarki internetowej udzielenie jej dostępu do baz danych lub systemów algorytmicznych tego dostawcy zgodnie z art. 72 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/2065, Komisja może określić środki techniczne lub interfejsy, za pomocą których dostawcy bardzo dużych platform internetowych lub bardzo dużych wyszukiwarek internetowych zapewniają taki dostęp.
2. 
Dostawcy bardzo dużych platform internetowych lub bardzo dużej wyszukiwarki internetowej, którym nakazano zapewnienie dostępu na podstawie art. 72 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/2065, czynią to w sposób terminowy i skuteczny, umożliwiając Komisji dostęp do wszystkich informacji w odnośnych bazach danych oraz wszystkich informacji związanych z danym algorytmem, które są niezbędne do oceny wdrożenia i przestrzegania przez danego dostawcę rozporządzenia (UE) 2022/2065.
3. 
Dostawcy bardzo dużych platform internetowych lub bardzo dużej wyszukiwarki internetowej, którym nakazano zapewnienie dostępu na podstawie art. 72 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/2065, spełniają wymogi określone w art. 7 niniejszego rozporządzenia.
4. 
W przypadku gdy Komisja nakłada na dostawcę bardzo dużych platform internetowych lub bardzo dużej wyszukiwarki internetowej obowiązek przechowywania wszystkich dokumentów niezbędnych do oceny wdrożenia i przestrzegania rozporządzenia (UE) 2022/2065 na podstawie art. 72 ust. 1 tego rozporządzenia, Komisja określa warunki przechowywania, w tym okres przechowywania i zakres dokumentów, które mają być przechowywane, do których ma zastosowanie ten obowiązek. Okres ten może zostać przedłużony, w razie potrzeby, w celu oceny wdrożenia i przestrzegania rozporządzenia (UE) 2022/2065.
5. 
W przypadku gdy Komisja wyznacza zewnętrznych ekspertów lub audytorów, którzy udzielają jej pomocy w zakresie monitorowania skutecznego wdrażania i przestrzegania rozporządzenia (UE) 2022/2065 przez dostawców bardzo dużych platform internetowych i bardzo dużych wyszukiwarek internetowych zgodnie z art. 72 ust. 2 tego rozporządzenia, Komisja zapewnia, aby ci eksperci i audytorzy byli niezależni od danego dostawcy oraz posiadali udokumentowaną wiedzę fachową i wiedzę ogólną w dziedzinie, w której wspierają Komisję.
6. 
Aby zapewnić niezależność ekspertów lub audytorów zgodnie z ust. 5, Komisja, powołując ich zgodnie z tym ustępem, bierze pod uwagę istnienie współwłasności, zarządzanie, kierownictwo, personel lub zasoby zainteresowanych ekspertów zewnętrznych lub audytorów oraz istnienie stosunków umownych z danym dostawcą bardzo dużej platformy internetowej lub bardzo dużej wyszukiwarki internetowej w ciągu 24 miesięcy poprzedzających procedurę przeprowadzaną przez Komisję. Powołany ekspert lub audytor pozostaje niezależny przez cały okres powołania.
7. 
W celu zapewnienia, aby eksperci i audytorzy posiadali niezbędną wiedzę fachową i wiedzę ogólną zgodnie z ust. 5, Komisja, powołując eksperta lub audytora zgodnie z tym ustępem, bierze pod uwagę udowodnioną wiedzę fachową eksperta w sprawach, w których udziela on Komisji pomocy, lub udowodnione kompetencje techniczne audytora do przeprowadzania audytów w sprawach, w których udziela on Komisji pomocy.

ROZDZIAŁ  III

PRAWO DO BYCIA WYSŁUCHANYM I PRAWO DOSTĘPU DO AKT

Artykuł  4

Pisemne uwagi dotyczące wstępnych ustaleń

1. 
Adresat wstępnych ustaleń przekazanych na podstawie art. 73 ust. 2, art. 74 ust. 3 i art. 76 rozporządzenia (UE) 2022/2065 może, w terminie określonym przez Komisję, zwięźle i zgodnie z wymogami dotyczącymi formatu i długości dokumentów określonymi w załączniku do niniejszego rozporządzenia, poinformować Komisję na piśmie o swoich uwagach na temat tych ustaleń oraz środków, jakie Komisja może zamierzać wprowadzić w związku z tymi ustaleniami i przedłożyć dowody na ich poparcie. Komisja nie ma obowiązku uwzględniać jakichkolwiek pisemnych uwag otrzymanych po upływie tego terminu.
2. 
Informacje przekazywane Komisji na podstawie ust. 1 muszą być prawidłowe i kompletne oraz nie mogą wprowadzać w błąd. Przedstawia się je w jasny, uporządkowany i zrozumiały sposób.
3. 
Pisemne uwagi, o których mowa w ust. 1, sporządza się w jednym z języków urzędowych Unii. Dokumenty potwierdzające przedstawia się w języku oryginału, a w przypadku gdy nie jest on jednym z języków urzędowych Unii, dołącza się do nich wierne tłumaczenie na język urzędowy Unii.
4. 
Pisemne uwagi, o których mowa w ust. 1, są zgodne z formatem i limitami stron określonymi w załączniku do niniejszego rozporządzenia. Na uzasadniony wniosek Komisja może zezwolić adresatowi wstępnych ustaleń na przekroczenie limitów stron, jeśli - i w zakresie, w jakim adresat udowodni, że przedstawienie szczególnie złożonych kwestii prawnych lub faktycznych w ramach limitów stron jest obiektywnie niemożliwe lub nadmiernie trudne.
5. 
Dokumenty, bazy danych lub wszelkie inne informacje przedkłada się Komisji zgodnie z art. 7 niniejszego rozporządzenia.
6. 
Do informacji przedkładanych Komisji zgodnie z ust. 1 dołącza się pisemny dowód, że osoby przedkładające te informacje są upoważnione do działania w imieniu adresata przedmiotowych wstępnych ustaleń.
7. 
Komisja niezwłocznie potwierdza na piśmie adresatowi wstępnych ustaleń lub jego przedstawicielom otrzymanie informacji przekazanych zgodnie z ust. 1.
Artykuł  5

Dostęp do akt

1. 
Na wniosek Komisja udziela dostępu do akt adresatowi wstępnych ustaleń przekazanych na podstawie art. 73 ust. 2, art. 74 ust. 3 lub art. 76 rozporządzenia (UE) 2022/2065 ("adresat"). Dostępu do akt nie udziela się przed powiadomieniem o wstępnych ustaleniach.
2. 
Udzielając dostępu do akt, Komisja przekazuje adresatowi wszystkie dokumenty wymienione we wstępnych ustaleniach, z zastrzeżeniem ewentualnego utajnienia informacji dokonanego zgodnie z art. 6 w celu ochrony tajemnic handlowych lub innych informacji poufnych.
3. 
Bez uszczerbku dla ust. 4 Komisja zapewnia ponadto dostęp do wszystkich dokumentów znajdujących się w jej aktach, bez utajnionych fragmentów, na warunkach ujawnienia, jakie określi w swojej decyzji. Warunki ujawnienia ustala się zgodnie z następującymi zasadami:
a)
Dostępu do dokumentów udziela się jedynie ograniczonej liczbie wskazanych zewnętrznych doradców prawnych i ekonomicznych oraz zewnętrznych ekspertów technicznych zaangażowanych przez adresata, których imiona i nazwiska przekazuje się Komisji z wyprzedzeniem.
b)
Wskazani zewnętrzni doradcy prawni i ekonomiczni oraz zewnętrzni eksperci techniczni muszą być przedsiębiorstwami, pracownikami przedsiębiorstw lub znajdować się w sytuacji porównywalnej do sytuacji pracowników przedsiębiorstw. Wszyscy oni zobowiązani są przestrzegać warunków ujawnienia.
c)
Osoby wymienione jako wskazani zewnętrzni doradcy prawni i ekonomiczni oraz eksperci techniczni nie mogą w momencie przyjęcia przez Komisję decyzji określającej warunki ujawnienia pozostawać w stosunku pracy z adresatem lub znajdować się w sytuacji porównywalnej do sytuacji pracownika adresata. Jeżeli w trakcie badania prowadzonego przez Komisję lub w ciągu trzech lat od jego zakończenia wskazany zewnętrzny doradca prawny lub ekonomiczny lub zewnętrzny ekspert techniczny nawiąże następnie taki stosunek z adresatem lub z innymi przedsiębiorstwami działającymi na tych samych rynkach co adresat, wskazany zewnętrzny doradca prawny lub ekonomiczny lub zewnętrzny ekspert techniczny wraz z adresatem niezwłocznie informują Komisję o warunkach takiego stosunku. Wskazany zewnętrzny doradca prawny lub ekonomiczny lub zewnętrzny ekspert techniczny udziela również Komisji zapewnienia, że nie ma już dostępu do informacji lub dokumentów znajdujących się w aktach, do których uzyskał dostęp zgodnie z lit. a), a które nie zostały udostępnione adresatowi przez Komisję. Udziela również Komisji zapewnienia, że będzie nadal stosować się do wymogów, o których mowa w lit. d) niniejszego ustępu.
d)
Wskazani zewnętrzni doradcy prawni i ekonomiczni oraz zewnętrzni eksperci techniczni nie mogą ujawniać otrzymanych dokumentów ani ich treści osobom fizycznym lub prawnym, które nie podpisały warunków ujawnienia, i nie mogą wykorzystać żadnego z otrzymanych dokumentów ani ich treści do celów innych niż cele, o których mowa w art. 5 ust. 9 poniżej.
e)
W warunkach ujawnienia Komisja określa środki techniczne ujawnienia i czas jego trwania. Ujawnienia można dokonać w formie elektronicznej lub (w odniesieniu do niektórych lub wszystkich dokumentów) w siedzibie Komisji.
4. 
W wyjątkowych okolicznościach Komisja może podjąć decyzję o nieudzielaniu dostępu do niektórych dokumentów lub o udzieleniu dostępu do częściowo utajnionych dokumentów na warunkach ujawnienia, o których mowa w ust. 3, jeżeli stwierdzi, że w ostatecznym rozrachunku szkoda, jaką strona, która przedłożyła przedmiotowe dokumenty, prawdopodobnie poniesie w wyniku ich ujawnienia na wskazanych warunkach, przeważyłaby korzyści płynące z ujawnienia całego dokumentu w celu umożliwienia wykonania prawa do bycia wysłuchanym.
5. 
Zgodnie z art. 79 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2022/2065 prawo dostępu do akt Komisji nie obejmuje wewnętrznych dokumentów Komisji ani dokumentów właściwych organów państw członkowskich. Korespondencja między Komisją a innymi organami publicznymi, w tym innymi instytucjami UE lub państw trzecich, oraz inne rodzaje dokumentów sensytywnych również mogą podlegać podobnej ochronie.
6. 
Wskazani zewnętrzni doradcy prawni i ekonomiczni oraz zewnętrzni eksperci techniczni, o których mowa w ust. 3, mogą w terminie jednego tygodnia od otrzymania dostępu na warunkach ujawnienia złożyć do Komisji uzasadniony wniosek o dostęp do jawnej wersji wszelkich dokumentów znajdujących się w aktach Komisji, które nie zostały jeszcze przekazane adresatowi na podstawie ust. 2, w celu udostępnienia adresatowi takiej jawnej wersji lub o rozszerzenie warunków ujawnienia na dodatkowych wskazanych zewnętrznych doradców prawnych i ekonomicznych lub zewnętrznych ekspertów technicznych. Taki dodatkowy dostęp może zostać przyznany jedynie w wyjątkowych przypadkach, pod warunkiem że jest on niezbędny, aby adresat mógł prawidłowo wykonać prawo do bycia wysłuchanym.
7. 
Do celów stosowania ust. 4-6 Komisja może zwrócić się do strony, która przedłożyła przedmiotowe dokumenty, o dostarczenie ich jawnej wersji na podstawie art. 6.
8. 
Jeśli Komisja uzna wniosek na podstawie ust. 6 za uzasadniony w świetle zapewnienia, aby adresat był w stanie skutecznie wykonać prawo do bycia wysłuchanym, zwraca się do strony, która przedłożyła przedmiotowe dokumenty, o wyrażenie zgody na udostępnienie adresatowi jawnej wersji lub wyrażenie zgody - wyłącznie w odniesieniu do przedmiotowych dokumentów - na rozszerzenie warunków ujawnienia na wskazane osoby fizyczne lub przedsiębiorstwa.
9. 
W przypadku gdy strona, która przedłożyła przedmiotowe dokumenty, nie wyrazi zgody, Komisja przyjmuje decyzję określającą warunki ujawnienia przedmiotowych dokumentów.
10. 
Dokumenty uzyskane w drodze dostępu do akt i udostępnione na podstawie niniejszego artykułu wykorzystuje się wyłącznie do celów odpowiedniego postępowania, w ramach którego udzielono dostępu do tych dokumentów, lub do celów powiązanego postępowania sądowego lub administracyjnego dotyczącego stosowania rozporządzenia (UE) 2022/2065.
11. 
W dowolnym momencie procedury Komisja może - zamiast udzielać dostępu do akt zgodnie z ust. 3 powyżej lub w połączeniu z tą metodą - udzielić dostępu do niektórych lub wszystkich dokumentów utajnionych zgodnie z art. 6 ust. 3, aby uniknąć nieproporcjonalnego opóźnienia lub obciążenia administracyjnego.

ROZDZIAŁ  IV

PRZEPISY OGÓLNE I KOŃCOWE

Artykuł  6

Identyfikacja i ochrona informacji poufnych

1. 
O ile rozporządzenie (UE) 2022/2065 lub art. 5 niniejszego rozporządzenia nie stanowi inaczej, Komisja nie może ujawniać ani udostępniać informacji ani dokumentów, jakie zgromadziła lub otrzymała, w zakresie, w jakim zawierają tajemnice handlowe lub inne informacje poufne dotyczące dowolnej osoby fizycznej lub prawnej.
2. 
W przypadku zatrzymania dokumentów lub uzyskania dobrowolnego dostępu do dokumentów podczas kontroli na podstawie art. 69 rozporządzenia (UE) 2022/2065 lub otrzymywania w inny sposób dokumentów lub dostępu do informacji na podstawie art. 72 rozporządzenia (UE) 2022/2065 Komisja informuje zainteresowane bardzo duże platformy internetowe lub bardzo duże wyszukiwarki internetowe lub, w stosownych przypadkach, inną odpowiednią osobę fizyczną lub prawną, o której mowa w art. 67 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/2065, że dostęp do tych informacji może zostać przyznany na podstawie art. 5 niniejszego rozporządzenia. W każdym przypadku, gdy bardzo duże platformy internetowe lub bardzo duże wyszukiwarki internetowe lub, w stosownych przypadkach, inna odpowiednia osoba fizyczna lub prawna dobrowolnie przekazują Komisji informacje na podstawie rozporządzenia (UE) 2022/2065 lub niniejszego rozporządzenia, zgadzają się na udzielenie dostępu do tych informacji na podstawie art. 5 niniejszego rozporządzenia.
3. 
Bez uszczerbku dla ust. 2 Komisja może zobowiązać bardzo duże platformy internetowe lub bardzo duże wyszukiwarki internetowe lub, w stosownych przypadkach, inną odpowiednią osobę fizyczną lub prawną będącą autorem dokumentów znajdujących się w aktach Komisji do zidentyfikowania dokumentów, oświadczeń lub ich części, które ich zdaniem zawierają tajemnice handlowe lub inne informacje poufne, oraz do zidentyfikowania osób fizycznych i prawnych, w odniesieniu do których informacje te uznaje się za poufne. Komisja może również wyznaczyć zainteresowanym bardzo dużym platformom internetowym lub bardzo dużym wyszukiwarkom internetowym lub, w stosownych przypadkach, innej odpowiedniej osobie fizycznej lub prawnej, o której mowa w art. 67 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/2065, termin na wskazanie dowolnej części decyzji Komisji, która ich zdaniem zawiera tajemnice handlowe lub inne informacje poufne.
4. 
Komisja może wyznaczyć zainteresowanemu dostawcy bardzo dużych platform internetowych i bardzo dużych wyszukiwarek internetowych lub, w stosownych przypadkach, odpowiedniej osobie fizycznej lub prawnej, o której mowa w art. 67 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/2065, termin na:
a)
uzasadnienie swojego prawa do tajemnicy handlowej i innych informacji poufnych w odniesieniu do każdego dokumentu i bazy danych lub części dokumentu i bazy danych;
b)
dostarczenie jej jawnej wersji dokumentów i bazy danych, w których tajemnice handlowe i inne informacje poufne zostały utajnione w drodze jasnych i zrozumiałych zmian redakcyjnych;
c)
przekazanie zwięzłego, jawnego opisu poszczególnych utajnionych informacji.
5. 
Jeżeli dostawcy bardzo dużych platform internetowych lub bardzo dużych wyszukiwarek internetowych lub, w stosownych przypadkach, odpowiednia osoba fizyczna lub prawna, o której mowa w art. 67 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/2065, nie przestrzegają przepisów ust. 2 i 3, Komisja może uznać, że przedmiotowe informacje nie zawierają tajemnic handlowych ani innych informacji poufnych.
6. 
Jeżeli Komisja stwierdzi, że niektóre informacje, co do których dostawcy bardzo dużych platform internetowych lub bardzo dużych wyszukiwarek internetowych lub, w stosownych przypadkach, odpowiednia osoba fizyczna lub prawna, o której mowa w art. 67 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/2065, twierdzą, że są poufne, mogą zostać ujawnione, ponieważ informacje te nie stanowią tajemnicy handlowej ani innych informacji poufnych, albo dlatego, że ich ujawnienie leży w nadrzędnym interesie, informuje ona zainteresowanych dostawców lub odpowiednią osobę fizyczną lub prawną o zamiarze ujawnienia takich informacji, chyba że w terminie jednego tygodnia otrzyma sprzeciw. Jeśli dostawcy lub zainteresowana osoba fizyczna lub prawna wniesie sprzeciw, Komisja może przyjąć uzasadnioną decyzję, w której określi termin, po którym informacje zostaną ujawnione. Termin ten nie może być krótszy niż jeden tydzień od daty powiadomienia. O decyzji powiadamia się zainteresowanych dostawców lub zainteresowaną osobę fizyczną lub prawną.
Artykuł  7

Przekazywanie i odbiór dokumentów

1. 
Przekazywanie dokumentów, baz danych lub wszelkich innych informacji do Komisji lub przez Komisję na podstawie art. 2, 3 i 4 niniejszego rozporządzenia odbywa się drogą cyfrową. Komisja może wydawać lub publikować i regularnie aktualizować specyfikacje techniczne dotyczące sposobów przekazywania i podpisu.
2. 
Dokumenty przekazywane drogą cyfrową opatruje się co najmniej jednym kwalifikowanym podpisem elektronicznym zgodnym z wymogami określonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 2 .
3. 
Dokumenty przekazane Komisji drogą cyfrową uważa się za doręczone w dniu, w którym Komisja wyśle potwierdzenie odbioru.
4. 
W przypadku informacji udostępnianych w czasie rzeczywistym lub w czasie zbliżonym do rzeczywistego, na przykład za pośrednictwem interfejsów programowania aplikacji lub innych równoważnych środków, Komisja określa metodę i czas trwania takiej wymiany informacji.
5. 
Dokumenty, bazy danych i wszelkie inne informacje przekazane Komisji drogą cyfrową uważa się za niedoręczone, jeżeli wystąpi jedna z następujących okoliczności:
a)
dokument lub jego części są uszkodzone lub nie nadają się do użytku;
b)
dokument zawiera wirusy, złośliwe oprogramowanie lub inne zagrożenia;
c)
dokument opatrzono podpisem elektronicznym, którego ważności Komisja nie może zweryfikować.
6. 
Komisja bezzwłocznie informuje nadawcę o wystąpieniu jednej z okoliczności, o których mowa w ust. 5, i umożliwia mu przedstawienie uwag oraz zaradzenie tej sytuacji w rozsądnym terminie.
7. 
Na zasadzie odstępstwa od ust. 1, w wyjątkowych okolicznościach, które uniemożliwiają lub nadmiernie utrudniają przekazanie dokumentów drogą cyfrową, dokumenty można przekazać Komisji listem poleconym. Dokumenty te uznaje się za doręczone Komisji w dniu ich dostarczenia na adres odpowiedzialnych służb Komisji opublikowany na jej stronie internetowej.
8. 
Na zasadzie odstępstwa od ust. 1, w wyjątkowych okolicznościach, które uniemożliwiają lub nadmiernie utrudniają przekazanie dokumentów drogą cyfrową lub listem poleconym, dokumenty można przekazać Komisji przez doręczenie ich osobiście. Dokumenty te uznaje się za doręczone w dniu ich dostarczenia na adres odpowiedzialnych służb Komisji opublikowany na jej stronie internetowej. Dostarczenie dokumentów musi być poświadczone potwierdzeniem odbioru przez Komisję.
Artykuł  8

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 21 czerwca 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

Format i długość uwag przedstawionych zgodnie z art. 4

Pisemne uwagi przedstawione Komisji zgodnie z art. 4 niniejszego rozporządzenia przedkłada się w formacie umożliwiającym Komisji ich przetwarzanie drogą elektroniczną, a w szczególności pozwalającym na ich digitalizację i rozpoznawanie znaków.

W tym celu dokumenty te spełniają następujące wymogi:

a)
tekst pisma, na papierze formatu A4, musi być czytelny i znajdować się tylko po jednej stronie kartki;
b)
dokumenty przedkładane w formie papierowej muszą być połączone w sposób umożliwiający łatwe ich oddzielenie (nie mogą być spięte lub trwale połączone przy użyciu innych środków, takich jak klej czy zszywki);
c)
tekst musi być napisany powszechnie używaną czcionką (taką jak np. Times New Roman, Courier lub Arial) o rozmiarze co najmniej 12 punktów w tekście głównym i co najmniej 10 punktów w przypisach, z odstępami wielkości jednego wiersza oraz z marginesami poziomymi i pionowymi wynoszącymi co najmniej 2,5 cm (maksymalnie 4 700 znaków na stronę);
d)
strony i ustępy poszczególnych dokumentów muszą być numerowane w kolejności.

Pisemne uwagi przedstawione Komisji zgodnie z art. 4 niniejszego rozporządzenia nie mogą przekraczać 50 stron. Wszelkich załączników towarzyszących tym uwagom nie wlicza się do obowiązujących limitów stron, pod warunkiem że pełnią one jedynie funkcję dowodową i pomocniczą oraz że ich liczba i długość są proporcjonalne.

1 Dz.U. L 277 z 27.10.2022, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE (Dz.U. L 257 z 28.8.2014, s. 73).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.159.51

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2023/1201 w sprawie szczegółowych zasad dotyczących prowadzenia przez Komisję niektórych postępowań na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065 (akt o usługach cyfrowych)
Data aktu: 21/06/2023
Data ogłoszenia: 22/06/2023
Data wejścia w życie: 12/07/2023