Rozporządzenie delegowane 2023/1193 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/23 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających treść planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2023/1193
z dnia 14 marca 2023 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/23 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających treść planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/23 z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie ram na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do kontrahentów centralnych oraz zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1095/2010, (UE) nr 648/2012, (UE) nr 600/2014, (UE) nr 806/2014 i (UE) 2015/2365 oraz dyrektywy 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2007/36/WE, 2014/59/UE i (UE) 2017/1132 1 , w szczególności jego art. 12 ust. 9 akapit czwarty,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Sporządzając plany restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinny się upewnić, że uwzględniają wszystkie elementy, o których mowa w art. 12 ust. 7 lit. a)-s) rozporządzenia (UE) 2021/23. Standardy określające treść planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinny być wystarczająco szczegółowe, aby zapewnić ukierunkowanie planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji i ich przydatność we wdrażaniu strategii restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, zapewniając jednocześnie wystarczającą elastyczność w celu uwzględnienia krajowych ram prawnych w obszarze prawa dotyczącego niewypłacalności, a także w celu uwzględnienia charakteru i złożoności działalności w zakresie rozliczania prowadzonej przez CCP.

(2) Chociaż wszystkie elementy określające treść planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji uregulowane w art. 12 rozporządzenia (UE) 2021/23 powinny zostać ujęte w planie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinien zapewnić, aby elementy te zostały odzwierciedlone w planie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odpowiedni sposób, z uwzględnieniem specyfiki kontrahenta centralnego (CCP), np. charakteru i złożoności prowadzonej przez niego działalności w zakresie rozliczania.

(3) Streszczenie głównych elementów planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, o którym mowa w art. 12 ust. 7 lit. a) rozporządzenia (UE) 2021/23, powinno być zwięzłe i dotyczyć konkretnych kwestii, lecz powinno jednocześnie zawierać wystarczające wyjaśnienia, aby uwzględnić najważniejsze elementy planu, które mają zostać ujawnione CCP. Streszczenie to powinno uświadomić CCP, jakie kluczowe działania powinien być w stanie przeprowadzić i jakie dane powinien być w stanie dostarczyć. Streszczenie powinno koncentrować się na kwestiach, w których plan ten może mieć istotny wpływ na planowanie naprawy i zarządzania kryzysowego CCP, i doprecyzować wszelkie oczekiwania ze strony CCP dotyczące współpracy na etapie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz środków, które mogą wpłynąć na funkcje CCP.

(4) W celu zapewnienia ogólnej odpowiedniości i proporcjonalności planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, powinien on zawierać scenariusze i strategie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinien dysponować instrumentami w formie różnych rodzajów możliwych scenariuszy, w tym ich kombinacji, aby stworzyć odpowiednie i właściwe scenariusze w odniesieniu do CCP oraz wykazem kluczowych kwestii, które należy uwzględnić przy ustanawianiu strategii restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na potrzeby scenariuszy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

(5) Aby uwzględnić specyfikę mających zastosowanie krajowych ram prawnych w obszarze prawa dotyczącego niewypłacalności, organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinny dysponować elastycznością umożliwiającą staranne rozważenie niektórych aspektów planowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, takich jak mechanizm określony w art. 60 rozporządzenia (UE) 2021/23 oraz wszelkich różnic między kolejnością wierzycieli zgodną z krajowymi postępowaniami upadłościowymi a kolejnością pokrywania strat ustanowioną na podstawie tego rozporządzenia. Taką ogólną elastyczność potwierdzono w niniejszym rozporządzeniu, w którym przedstawiono elementy wymagające odzwierciedlenia w planie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji bez uszczerbku dla przepisów dotyczących elastyczności wymaganej na podstawie rozporządzenia (UE) 2021/23. Elementy wyszczególnione w niniejszym rozporządzeniu nie stoją również na przeszkodzie ustaleniu przez organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji innych aspektów wymagających odzwierciedlenia w planie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

(6) W celu ułatwienia i zapewnienia skutecznego wdrożenia planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji istotne jest, aby w przypadku, gdy organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji inaczej oceni niektóre aspekty CCP niż CCP dokonał tego we własnej ocenie w ramach planu naprawy, różnice takie uwzględnia się w świetle ich wpływu na szybkie wdrożenie planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. W związku z tym w przypadku zidentyfikowania jakichkolwiek różnic organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinien uwzględnić je w planie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji i dokonać ich oceny, aby zrozumieć, jaki mają wpływ na wdrożenie tego planu, o ile mają taki wpływ.

(7) W celu zapewnienia, aby plany restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji mogły zostać w razie potrzeby w odpowiednim czasie skutecznie wdrożone, istotne jest, by organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji przeprowadziły "test kontrolny" zastosowania zamierzonego planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w stopniu, w jakim jest to możliwe, szczegółowo kontrolując procesy i procedury. Kontrola taka powinna obejmować przesłanie e-maili i informacji w celu zapewnienia, aby wszelkie zaplanowane wcześniej działania związane ze sposobem i terminem poczynienia niektórych kroków oraz zgromadzenia niektórych informacji były możliwe do zrealizowania w warunkach skrajnych, oraz aby usunąć wszystkie stwierdzone przeszkody i zapewnić w ten sposób w możliwie największym stopniu prawdopodobieństwo przestrzegania szacunkowych ram czasowych.

(8) W celu zapewnienia, aby kluczowi pracownicy pozostali w CCP podczas etapu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinien starać się dokonać oceny i przewidzieć struktury zachęt, które ma zastosować, w miarę możliwości nie tylko związane z przyszłymi zyskami CCP, lecz również bezpośrednie wynagrodzenia, i powinien rozważyć w jaki sposób zapewnić wystarczającą liczbę personelu, uwzględniając w stosownych przypadkach zatrudnienie krótkoterminowe, wymiany, tymczasowe przydziały lub uzgodnienia z pracownikami w ramach doradztwa, tak aby CCP posiadał kompetencje, których potrzebuje.

(9) Aby zapewnić szybką i skuteczną współpracę z organami, na których obszary kompetencji upadłość CCP miałaby wpływ i które mają swoje przedstawicielstwo w kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zdefiniowanym w art. 4 rozporządzenia (UE) 2021/23, organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinien przygotować uzgodnienia dotyczące powiadamiania kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji i przekazywania wszelkich istotnych informacji oraz regularnie kontrolować takie uzgodnienia.

(10) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) po konsultacji z Europejską Radą ds. Ryzyka Systemowego.

(11) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Ocena określenia ilościowego

Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji ocenia, w jaki sposób poszczególne aspekty planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji są lub mogą zostać określone ilościowo przy sporządzaniu tego planu, i doprecyzowuje, w jaki sposób i w jakim stopniu określono ilościowo niektóre aspekty planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Jeżeli organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji dojdzie do wniosku, że w odniesieniu do konkretnego aspektu planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji ocena ilościowa jest nieodpowiednia albo niemożliwa, należy to stwierdzić w planie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

Artykuł  2

Streszczenie głównych elementów planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji

Przygotowując streszczenie głównych elementów planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z art. 12 ust. 7 lit. a) rozporządzenia (UE) 2021/23, organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zapewnia, aby w planie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji ujęto co najmniej następujące elementy:

a)
główne elementy ustanowionych strategii restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji i główne scenariusze bazowe wchodzące w zakres planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji z rozróżnieniem na zdarzenia niewykonania zobowiązania, zdarzenia niezwiązane z niewykonaniem zobowiązania i kombinację obu tych opcji;
b)
krótkie streszczenie głównych elementów planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji związanych z każdą z liter art. 12 ust. 7 lit. b)-s) rozporządzenia (UE) 2021/23 skupiające się na aspektach istotnych w odniesieniu do CCP:
(i)
głównych działaniach, które CCP powinien być w stanie zrealizować;
(ii)
danych, które CCP powinien być w stanie dostarczyć;
(iii)
wszelkich aspektach planu, które mogą mieć istotny wpływ na naprawę CCP i planowanie zarządzania kryzysowego.
Artykuł  3

Streszczenie istotnych zmian

Przygotowując streszczenie istotnych zmian planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z art. 12 ust. 7 lit. b) rozporządzenia (UE) 2021/23, organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zapewnia, aby w planie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji ujęto istotne zmiany dotyczące co najmniej następujących elementów:

a)
rynków, na których CCP prowadzi działalność, linii biznesowych uznawanych za główne linie biznesowe oraz usług rozliczeniowych oferowanych przez CCP;
b)
uzgodnień interoperacyjnych CCP lub współzależności CCP, w tym usługodawców CCP;
c)
kapitału i struktury kapitałowej CCP, w tym kwot prefinansowanych własnych zasobów celowych;
d)
wymogów ostrożnościowych CCP, w tym zmian w metodyce obliczania funduszu na wypadek niewykonania zobowiązania, ramach depozytu zabezpieczającego i zarządzania ryzykiem utraty płynności, polityce w zakresie inwestycji, polityce w zakresie zabezpieczenia i rozrachunkach;
e)
wymogów CCP innych niż ostrożnościowe, w tym aspektów organizacyjnych takich jak struktura organizacyjna, ciągłość działania i outsourcing, oraz istotnych zmian w zasadach prowadzenia działalności, w tym składzie członkostwa CCP i zmian dotyczących wydzielania i przenoszenia;
f)
struktury własnościowej CCP i struktury zachęt kierownictwa;
g)
scenariuszy i strategii restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
Artykuł  4

Funkcje krytyczne

Przygotowując opis tego, w jaki sposób funkcje krytyczne CCP można by prawnie i ekonomicznie oddzielić zgodnie z art. 12 ust. 7 lit. c) rozporządzenia (UE) 2021/23, organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zapewnia, aby w planie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji ujęto co najmniej następujące elementy:

a)
opis funkcji uznanych przez organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji za krytyczne;
b)
jeżeli istnieją istotne różnice w porównaniu z wykazem funkcji krytycznych ujętym w planie naprawy, szczegółowy opis głównych powodów, dla których organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji ocenił funkcje krytyczne inaczej, istotny wpływ tej różnej oceny i sposobu, w jaki może to wpłynąć na możliwość przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji CCP;
c)
opis głównych zależności między funkcjami krytycznymi a krytycznymi współzależnościami oraz kluczowych wewnętrznych i zewnętrznych uzgodnień i procesów, w tym operacji, procedur IT, wykazu kluczowego personelu i głównych usługodawców, którzy są niezbędni, aby CCP mógł kontynuować pełnienie swoich funkcji krytycznych, lub wszelkich innych aspektów, których uwzględnienie może być konieczne w świetle możliwego przeniesienia niektórych lub wszystkich operacji CCP na inną infrastrukturę rynku finansowego lub CCP pomostowego, jeżeli stanowi to część proponowanej strategii restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji;
d)
opis sposobu, w jaki można by było oddzielić funkcje krytyczne od funkcji niekrytycznych w ujęciu gospodarczym, operacyjnym i prawnym, z uwzględnieniem szczegółowych informacji na temat sposobu, w jaki organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji ocenił istotny wpływ takiego oddzielenia na zainteresowane strony, w tym:
(i)
istotnego wpływu na pakiety kompensowania w odniesieniu do członków rozliczających gdy transakcje są podzielone między różne silosy CCP lub inny CCP;
(ii)
gdy jest to możliwe do określenia, istotnego wpływu na operacje lub skutki prawne dzielenia transakcji na różne CCP i wpływu na członków rozliczających, klientów i klientów pośrednich;
(iii)
gdy jest to możliwe do określenia, istotnego wpływu na obliczanie wymogów dotyczących zabezpieczenia, a w szczególności zmiennych depozytów zabezpieczających i sposobu, w jaki rozdzielenie wpłynęłoby na zabezpieczenie wymagane przez członków rozliczających, klientów i klientów pośrednich;
(iv)
gdy jest to możliwe do określenia, ewaluacji ceny przeniesienia takich transakcji;
e)
streszczenie sposobu, w jaki zaproponowane przez CCP podejście do oddzielenia lub nie jego funkcji krytycznych od jego innych funkcji może wpłynąć na ocenę możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji CCP;
f)
schemat przyporządkowania funkcji krytycznych do zidentyfikowanych osób prawnych i do głównych linii biznesowych CCP.
Artykuł  5

Harmonogram wdrożenia

1. 
Przygotowując prognozowany harmonogram wdrożenia planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z art. 12 ust. 7 lit. d) rozporządzenia (UE) 2021/23, organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zapewnia, aby w planie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji ujęto co najmniej następujące elementy:
a)
wykaz działań, które organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zamierza podjąć, oraz, w stosownych przypadkach, stwierdzenie, czy działania te wynikają z realizacji planu naprawy;
b)
wykaz zamierzonych kroków, wraz z przypisanym harmonogramem, które organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji ma poczynić w celu wdrożenia każdego istotnego aspektu planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w którym określono kroki odpowiadające takiemu wdrożeniu, w tym prognozowany harmonogram oceny każdej ze strategii restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz możliwości jej zastosowania;
c)
opis przewidywanego w planie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji sposobu uzupełnienia zasobów finansowych CCP, w tym wynikającego z planu naprawy, oraz prognozowany harmonogram poszczególnych środków służących uzupełnieniu zasobów finansowych CCP.
2. 
Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zapewnia, aby harmonogram, o którym mowa w ust. 1, był:
a)
odpowiedni i istotny, jak wynika z opisu sposobu, w jaki organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji ocenia wykonalność i wiarygodność przewidywanych kroków i przypisanego harmonogramu w planie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji;
b)
poddawany regularnej kontroli, co najmniej w momencie ustanowienia planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, a następnie po wprowadzeniu jakichkolwiek istotnych zmian;
c)
skuteczny, z racji uwzględnienia procesów i procedur, w tym stosowania wzorów.
Artykuł  6

Ocena możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji

Przygotowując szczegółowy opis oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, który ma być zawarty w planie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z art. 12 ust. 7 lit. e) rozporządzenia (UE) 2021/23, organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zapewnia, aby w planie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji ujęto co najmniej następujące elementy:

a)
wnioski z oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w tym co najmniej stwierdzenie czy uznaje się, że przeprowadzenie skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji CCP jest możliwe, w oparciu o ustalenia organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na podstawie art. 15 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/23;
b)
opis tego, w jaki sposób organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji ocenił zakres, w jakim możliwe jest przeprowadzenie skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji CCP bez czynienia założenia co do żadnego z uzgodnień finansowych określonych w art. 15 ust. 1 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) 2021/23;
c)
opis uzasadnienia organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji dotyczącego uznania za możliwe zastosowanie instrumentów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w taki sposób, aby spełniały cele restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji;
d)
opis oceny organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji dotyczącej informacji otrzymanych od CCP na podstawie art. 15 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/23, ze szczegółowym określeniem, czy organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgadza się z oceną CCP w kwestii braku przeszkód;
e)
opis zawierający szczegółowe informacje co do tego kiedy i w jaki sposób organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji dokonał ostatniej oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji;
f)
opis dostępności przewidywanych aktywów i praw CCP oraz tego, czy w przypadku restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji istniałaby możliwość korzystania z takich aktywów lub czy takie korzystanie z tych aktywów lub ich przeniesienie mogłoby być utrudnione ze względu na udziały końcowe bezpośrednich i pośrednich udziałowców w tych aktywach lub ograniczenia prawne, takie jak mechanizm prawny służący zapewnieniu zabezpieczenia, lub czy udziały te i ograniczenia mogłyby uniemożliwić korzystanie z tych aktywów lub ich przeniesienie, w tym opis, czy zabezpieczenie ma postać przedmiotu zabezpieczenia, zastawu czy przeniesienia tytułu;
g)
opis każdej z kwestii, którą organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji ma uwzględnić w ocenie możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji CCP, określonych w sekcji C załącznika do rozporządzenia (UE) 2021/23.
Artykuł  7

Przeszkody w możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji

Przygotowując opis wszelkich środków wymaganych zgodnie z art. 16 rozporządzenia (UE) 2021/23 w celu ograniczenia lub usunięcia przeszkód w możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, który ma być zawarty w planie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z art. 12 ust. 7 lit. f) rozporządzenia (UE) 2021/23, organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zapewnia, aby w planie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji ujęto co najmniej następujące elementy:

a)
jeżeli stwierdzono istotne przeszkody, opisowe streszczenie środków wymaganych na podstawie art. 16 rozporządzenia (UE) 2021/23, aby określić wszelkie niezbędne zmiany w ramach struktury, operacji lub zarządzania ryzykiem i w zasobach finansowych CCP, lub wszelkich środków służących poprawie możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji CCP oraz harmonogram wprowadzenia wymaganych zmian;
b)
opis wszelkich przeszkód ograniczonych lub usuniętych zgodnie z art. 16 rozporządzenia (UE) 2021/23 w okresie dwóch lat poprzedzających bieżący przegląd przeszkód przeprowadzony zgodnie z art. 15 rozporządzenia.
Artykuł  8

Ustalenie wartości i zbywalności funkcji krytycznych i aktywów

Przygotowując opis procedur ustalenia wartości i zbywalności funkcji krytycznych i aktywów, który ma być zawarty w planie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z art. 12 ust. 7 lit. g) rozporządzenia (UE) 2021/23, organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zapewnia, aby w planie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji ujęto co najmniej następujące elementy:

a)
opis metody ustalenia wartości i zbywalności funkcji krytycznych i aktywów, takich jak główne linie biznesowe, operacje i aktywa CCP, ze szczególnym uwzględnieniem aspektów, które mogłyby mieć wpływ na ustalenie wartości, takie jak zmienność na rynku, niedostępność lub niepewność cen rynkowych, ograniczenia czasowe i kwestie prawne;
b)
jeżeli metoda opisana w lit. a) istotnie odbiega od metody wyceny stosowanej w planie naprawy, opis głównych powodów, dla których organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji inaczej ocenił metodę wyceny i istotny wpływ takiej różnicy, jeżeli taki istnieje.
Artykuł  9

Wymogi informacyjne

Przygotowując opis wymogów informacyjnych określonych w art. 12 ust. 7 lit. h) rozporządzenia (UE) 2021/23, organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zapewnia, aby w planie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji ujęto co najmniej następujące elementy:

a)
opis uzgodnień między organem ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji a CCP zapewniających dostęp do informacji i ich wymianę oraz sposobu, w jaki CCP będzie utrzymywać systemy informacji i kontrole, dzięki którym można szybko uzyskać i udostępnić organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji stosowne dane i informacje; takie uzgodnienia obejmujące procedury służące datowaniu informacji i zapewnianiu standardowych aktualizacji w przypadku wprowadzania istotnych zmian;
b)
wykaz informacji wymaganych zgodnie z art. 13 rozporządzenia (UE) 2021/23 oraz opis tego, w jaki sposób CCP zamierza zapewnić, aby informacje takie były aktualizowane i w każdym momencie dostępne dla organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
Artykuł  10

Możliwości finansowania działań w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji

Przygotowując wyjaśnienie dotyczące finansowania działań w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z art. 12 ust. 7 lit. i) rozporządzenia (UE) 2021/23, organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zapewnia, aby w planie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji ujęto co najmniej następujące elementy:

a)
opis zasobów finansowych, które przewidziano w planie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji jako potrzebne, z wyraźnym oddzieleniem potrzeb dotyczących finansowania wypłacalności i płynności, w tym ogólne opisy dotyczące możliwych zasobów finansowych, które prawdopodobnie będą wymagane w związku z realizacją strategii restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w tym każdego odpowiedniego scenariusza restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji;
b)
jeżeli przed objęciem CCP restrukturyzacją i uporządkowaną likwidacją nie wyegzekwowano wszystkich zobowiązań umownych i innych uzgodnień, wstępna ocena problemów, jakie mogą wystąpić przy realizacji tych zobowiązań i uzgodnień w związku z zasobami przeznaczonymi na finansowanie działań w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, oraz określenie, czy zidentyfikowane problemy mogą wpłynąć negatywnie na możliwość terminowego osiągnięcia celów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji;
c)
opis potencjalnych źródeł finansowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w tym główne warunki finansowania, istotne warunki wstępne ich wykorzystania, termin ich dostępności i wszelkie wymogi dotyczące zabezpieczenia w zakresie, w jakim są dostępne ex ante;
d)
opis i analiza tego w jaki sposób i kiedy CCP może zwrócić się o skorzystanie z instrumentów banku centralnego, zachowując zgodność z wymogiem, zgodnie z którym w planach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji nie należy zakładać dostępu do instrumentów banku centralnego na niestandardowych warunkach;
e)
opis i identyfikacja aktywów, które można wykorzystać, i kwestii, czy oczekuje się, że będą się one kwalifikować jako zabezpieczenie, oraz sposobu, w jaki takie oczekiwania wykorzystania aktywów mogą stworzyć obciążenie, szczególnie w kontekście wartości i wykorzystania takich aktywów.
Artykuł  11

Strategie i scenariusze restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji

Przygotowując szczegółowy opis strategii i scenariuszy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z art. 12 ust. 7 lit. j) rozporządzenia (UE) 2021/23, organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zapewnia, aby w planie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji ujęto co najmniej następujące elementy:

a)
co najmniej dziewięć opracowanych scenariuszy planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji opierających się na matrycy dotyczącej tworzenia scenariuszy planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji określonej w załączniku lub wykaz scenariuszy planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji obejmujący wszystkie "rodzaje scenariuszy" określone w załączniku odpowiednio względem CCP, które mogą mieć inną budowę;
b)
opis scenariuszy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji wybranych na podstawie oceny organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji uwzględniającej szczególne właściwości i stopień złożoności CCP, oraz wszelkich dodatkowych scenariuszy opracowanych w planie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji;
c)
w przypadku każdego rodzaju scenariusza organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji ujmuje instrumenty oceny ilościowej, gdy jest to możliwe w zależności od dostępu do danych, które to instrumenty należy wykorzystywać do ustalenia skutków ilościowych w odniesieniu do scenariuszy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji; jeżeli dane nie są dostępne i nie można ich wygenerować bez nadmiernych nakładów, organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji dokonuje oceny jakościowej instrumentów w zakresie, w jakim jest to możliwe, umieszczając w niej szczegółowe informacje dotyczące stopnia, w jakim przeprowadzono ocenę ilościową względem określonego scenariusza, i odzwierciedla taką ocenę jakościową w planie;
d)
opis wybranych strategii restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji odnoszących się do scenariuszy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, z wyszczególnieniem następujących kwestii:
(i)
szczegółowy opis głównej wybranej strategii restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, a jeżeli wybrano kilka strategii opis, czym różni się ich zastosowanie, czy przy ich wdrażaniu miałyby zastosowanie inne harmonogramy i kluczowa analiza strategiczna leżąca u podstaw poszczególnych wyborów tych strategii restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji;
(ii)
szczegółowy opis tego, jak organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji przetestował przewidziane strategie planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w tym w jaki sposób uwzględnił odporność przewidzianych strategii na podstawie wybranego scenariusza oraz czy mogą pojawić się problemy lub przeszkody, a jeżeli tak, w jaki sposób ograniczono je, dokonując przeglądu wybranej strategii i wybranego scenariusza;
(iii)
szczegółowy opis warunków, które organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji ma ocenić, decydując czy podejmować interwencje na podstawie strategii restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, wraz z przewidzianymi instrumentami restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji;
(iv)
szczegółowy opis sposobu, w jaki w strategii restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji uwzględniono wpływ na bezpośrednich i pośrednich udziałowców w CCP a także wzajemnych zależności, takich jak inne powiązane infrastruktury rynków finansowych i systemy obrotu;
(v)
szczegółowy opis skutków poszczególnych działań w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji ujętych w strategiach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, takich jak instrumenty restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, które podzieliłyby pakiety kompensowania wraz z opisami, w jaki sposób mogłoby to wpłynąć na inne aspekty funkcjonowania CCP, takie jak wymogi dotyczące płynności i zabezpieczenia, a także inne rodzaje instrumentów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w tym instrument zbycia działalności lub instrument umorzenia lub konwersji;
(vi)
szczegółowy opis sposobu, w jaki w strategii restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji uwzględniono i zapewniono ciągłość uzgodnień prawnych i technicznych CCP, oraz w jaki sposób plan wspiera przeniesienie jego funkcji, w tym przewidując uprzednie porozumienie z innymi infrastrukturami rynków finansowych lub odpowiednimi usługodawcami.
Artykuł  12

Krytyczne współzależności

Przygotowując opis krytycznych współzależności, o których mowa w art. 12 ust. 7 lit. k) rozporządzenia (UE) 2021/23, organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zapewnia, aby w planie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji ujęto co najmniej następujące elementy:

a)
opis wszystkich krytycznych współzależności, które zidentyfikowano w planie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji;
b)
jeżeli w zidentyfikowanych współzależnościach, o których mowa w lit. a), występują jakiekolwiek istotne różnice w porównaniu z wykazem krytycznych współzależności ujętym w planie naprawy, szczegółowy opis głównych powodów, dla których organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji ocenił krytyczne współzależności inaczej oraz jakikolwiek istotny wpływ tych różnych ocen krytycznych współzależności na zastosowanie planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz opis sposobu, w jaki może to wpłynąć na możliwość przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji CCP;
c)
opis poszczególnych rodzajów podmiotów, w przypadku których występują współzależności z CCP, w tym wykaz zawierający wszystkie istotne zainteresowane strony z uwzględnieniem bezpośrednich i pośrednich udziałowców CCP, w miarę możliwości określenia również właścicieli, dostawców usług finansowych, takich jak dostawcy płynności, banki rozrachunkowe lub agenci rozrachunkowi, platformy, agenci inwestycyjni, banki, powiernicy i inni usługodawcy, w tym dostawcy usług IT i dostawcy danych, oraz powiązane infrastruktury rynków finansowych, oraz opis ich znaczenia w procedurze restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji;
d)
opis oceny podmiotów, o których mowa w lit. c), wraz z ich współzależnością względem CCP, obejmujący ich znaczenie dla CCP, a w szczególności powód, dla którego uznano by je lub nie uznano by ich za krytyczne, oraz informacja, czy od podmiotów tych zależy zdolność CCP do dalszego pełnienia swoich funkcji krytycznych;
e)
opis uzgodnień dotyczących outsourcingu na rzecz krytycznych usługodawców, których usługi pokrywają się z częścią głównej działalności CCP, w tym jeżeli inny podmiot podejmuje się ustalania cen i zapewnia systemy rozliczeniowe, obliczanie depozytów zabezpieczających lub inne podstawowe części działalności CCP;
f)
opis tego, jak oceniono podmioty, co do których stwierdzono istnienie krytycznej współzależności z CCP na podstawie lit. a), oraz w jaki sposób ograniczono wszelkie zidentyfikowane zagrożenia i zaradzono im, w tym możliwość wyegzekwowania na drodze prawnej i ograniczenia regulacyjne uzgodnień, takich jak dotyczące potrącania i kompensowania sald, aby zapewnić ciągłość operacyjną podczas restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji;
g)
opis tego, w jaki sposób w planie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji ograniczono wszelkie istotne problemy wynikające z potencjalnego niewywiązywania się dostawcy usługi krytycznej powierzonej mu na zasadzie outsourcingu ze swoich zobowiązań wynikających z umowy outsourcingu;
h)
opis tego, w jaki sposób plan restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji odzwierciedla potencjalny wpływ zastosowania instrumentów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na dowolny interoperacyjny CCP, obejmujących przeniesienie wezwań do wniesienia środków pieniężnych na potrzeby restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji lub redukcję wartości zysków ze zmiennego depozytu zabezpieczającego przy pomocy uzgodnienia interoperacyjnego;
i)
opis możliwego wpływu na inne infrastruktury rynku finansowego powiązane z CCP, w tym poprzez ocenę znaczenia udziału CCP w tych podmiotach z uwzględnieniem tego, czy restrukturyzacja i uporządkowana likwidacja CCP może spowodować efekt domina wśród infrastruktur rynku finansowego poprzez uruchomienie procedury na wypadek niewykonania zobowiązania w infrastrukturach rynku finansowego lub sprawienie, że inne firmy nie będą miały dostępu do infrastruktur rynku finansowego.
Artykuł  13

Krytyczne współzależności wewnątrzgrupowe

Przygotowując opis krytycznych współzależności wewnątrzgrupowych zgodnie z art. 12 ust. 7 lit. l) rozporządzenia (UE) 2021/23, organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zapewnia, aby w planie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji ujęto co najmniej następujące elementy:

a)
opis grupy, do której należy CCP, oraz wykaz podmiotów należących do tej grupy, z którymi CCP ma powiazania, ocena, które podmioty należące do grupy należy uznać za wykazujące krytyczne współzależności wewnątrzgrupowe, oraz opis zidentyfikowanych w planie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zależności wewnątrzgrupowych;
b)
jeżeli w takich zidentyfikowanych współzależnościach występują jakiekolwiek istotne zidentyfikowane różnice w porównaniu z wykazem krytycznych współzależności wewnątrzgrupowych ujętym w planie naprawy, w przypadkach gdzie występują te różnice, szczegółowy opis głównych powodów, dla których organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji ocenił krytyczne współzależności wewnątrzgrupowe inaczej oraz jakiekolwiek ewentualne istotne skutki wynikające z tej różnej oceny, oraz opis sposobu, w jaki może to wpłynąć na możliwość przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji CCP;
c)
opis wpływu działań w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na inne linie biznesowe podmiotów wew- nątrzgrupowych i podmiotów prawnych o krytycznym znaczeniu, w tym jeżeli środki w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji wpłynęłyby na zdolność innych podmiotów do dalszego prowadzenia działalności;
d)
opis sposobu, w jaki istotne podmioty wewnątrzgrupowe byłyby w stanie zapewnić wsparcie finansowe zgodnie z wcześniejszymi uzgodnieniami albo na zasadzie dobrowolności;
e)
opis możliwości wyegzekwowania na drodze prawnej lub ograniczeń regulacyjnych, które mogą mieć wpływ na współzależności wewnątrzgrupowe;
f)
opis środków ograniczających związanych z tymi krytycznymi współzależnościami wewnątrzgrupowymi, które to środki zapewnią ciągłość operacyjną podczas restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, jako niezbędnych do utrzymania ciągłości funkcji krytycznych CCP.
Artykuł  14

Zapewnienie niektórych funkcji CCP

Przygotowując opis sposobu zapewniania niektórych funkcji CCP zgodnie z art. 12 ust. 7 lit. m) rozporządzenia (UE) 2021/23, organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zapewnia, aby plany restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zawierały co najmniej opisy następujących elementów:

a)
każdej z podstawowych operacji i każdego z podstawowych systemów, oraz opis sposobu oceny i utrzymania takich podstawowych operacji i systemów dzięki zapewnianiu zidentyfikowanych wariantów ciągłego dostępu do infrastruktur, procesów i uzgodnień operacyjnych w celu utrzymania ciągłego funkcjonowania procesów operacyjnych CCP wymienionych w art. 12 ust. 7 lit. m) rozporządzenia (UE) 2021/23 wraz z głównymi wnioskami z oceny;
b)
wariantów służących utrzymaniu odporności finansowej;
c)
wariantów zidentyfikowanych w celu zapewnienia utrzymania porozumień umownych, w tym klauzuli umownych dotyczących odporności, klauzuli, na które nie ma wpływu restrukturyzacja i uporządkowana likwidacja oraz ograniczeń praw do rozwiązania umowy w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji;
d)
wariantów zidentyfikowanych w celu zapewnienia możliwości utrzymania umów wewnętrznych podczas etapu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w tym struktur cen wolnorynkowych i stałego dostępu do aktywów operacyjnych;
e)
poszczególnych umów zawartych już w ramach planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w celu zapewnienia podczas restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji ciągłości funkcjonowania procesów operacyjnych wymienionych w art. 12 ust. 7 lit. m) rozporządzenia (UE) 2021/23;
f)
w jaki sposób plan restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji umożliwi, z wykorzystaniem zidentyfikowanych wariantów, aby CCP w dalszym ciągu świadczył nieprzerwane krytyczne usługi rozliczeniowe, w tym wykorzystując rozwiązania tymczasowe, takie jak korzystanie przez nabywcę lub instytucję pomostową z aktualnego personelu i istniejącej infrastruktury lub, gdy nie ma możliwości opracowania wcześniej takich rozwiązań, wykaz wariantów, które można zastosować w restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz wykaz informacji, które są niezbędne do sporządzenia takich uzgodnień lub porozumień z krótkim wyprzedzeniem.
Artykuł  15

Sposób uzyskania informacji niezbędnych do przeprowadzenia wyceny

Przygotowując opis sposobu uzyskania informacji niezbędnych do przeprowadzenia wyceny zgodnie z art. 12 ust. 7 lit. n) rozporządzenia (UE) 2021/23, organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zapewnia, aby plany restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zawierały co najmniej opisy następujących elementów:

a)
przewidywanego sposobu, w jaki organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji i niezależny rzeczoznawca uzyskają informacje niezbędne do przeprowadzenia wyceny, o której mowa w art. 24 rozporządzenia (UE) 2021/23;
b)
informacji i procedur służących zapewnianiu dostępności w stosownym terminie i we właściwy sposób informacji wymaganych do celów wyceny, w szczególności zgodnie z tytułem V rozdział II rozporządzenia (UE) 2021/23, oraz do celów zbywalności, w szczególności zgodnie z wymogami dotyczącymi oferty sprzedaży w odniesieniu do instrumentu zbycia działalności i instrumentu CCP pomostowego;
c)
sposobu gromadzenia, przechowywania, porządkowania, organizowania i aktualizowania istotnych danych rynkowych przez CCP oraz sposobu przygotowywania i walidacji takich danych rynkowych istotnych w odniesieniu do planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w terminie możliwie najbliższym daty wyceny;
d)
sposobu przygotowywania przez CCP sprawozdań finansowych i sprawozdawczości w celach regulacyjnych i ich regularnej aktualizacji oraz sposobu przygotowywania, uszczegóławiania i walidacji takich informacji finansowych w terminie możliwie najbliższym daty wyceny oraz wykazania, że ukończono wycenę aktywów i zobowiązań;
e)
sposobu, w jaki przewiduje się, jaki poziom szczegółowości informacji ma być wystarczający, aby organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji i niezależny rzeczoznawca podjęli działanie w ramach planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, podając wymogi dotyczące poziomu szczegółowości niezbędnego do wyceny, uwzględniając to, które informacje muszą zawierać szczegóły dotyczące poszczególnych pozycji lub poszczególnych portfeli, transakcji i zabezpieczenia oraz kapitału własnego CCP;
f)
zasad, głównych metodyk, założeń i ocen stosowanych przez CCP w celu przygotowania sprawozdań finansowych i sprawozdawczości w celach regulacyjnych;
g)
sposobu organizowania, znakowania i porządkowania informacji i sposobu, w jaki organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji i niezależny rzeczoznawca mogą je wykorzystać i przeanalizować w skuteczny i bezpieczny sposób w celu zapewnienia, aby organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji miał informacje wymagane do podjęcia działań w ramach planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
Artykuł  16

Ocena wpływu planu na pracowników

Przygotowując ocenę wpływu planu na pracowników zgodnie z art. 12 ust. 7 lit. o) rozporządzenia (UE) 2021/23, organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zapewnia, aby w planie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji odzwierciedlono co najmniej następujące elementy:

a)
opis poszczególnych rodzajów pracowników i kategoryzacji sposobu, w jaki pracownicy różnych rodzajów mają być informowani i jak należy nimi zarządzać w sytuacji restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, oraz szacunkowy wpływ planu na poszczególne rodzaje pracowników CCP;
b)
opis tego, w jaki sposób ograniczyć utratę pracowników o krytycznym znaczeniu przez restrukturyzacją i uporządkowaną likwidacją, i jak stworzyć skuteczne zachęty w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, aby zachować pracowników o krytycznym znaczeniu określonych na podstawie ich wartości i znaczenia podczas etapu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji; kwestie, które należy mieć na uwadze, obejmują: (i) wszelkie procedury regulacyjne, których należy przestrzegać podczas restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji; (ii) oceny dotyczące przewidywanej skuteczności struktur zachęt; (iii) możliwość wprowadzenia zmian w umowach o pracę, warunkach i organizacji podczas etapu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji; oraz (iv) oszacowanie wszelkich powiązanych kosztów utrzymania pracowników o krytycznym znaczeniu lub rekrutacji, w tym ocena wszelkich powiązanych kosztów z uwzględnieniem właściwych przepisów krajowych dotyczących rekompensaty i zwrotów podczas restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji;
c)
opis planu komunikacji z pracownikami, w tym opis przewidywanych procedur służących konsultacji z pracownikami podczas procesu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, z uwzględnieniem wszelkich krajowych zasad i systemów dialogu z partnerami społecznymi, kierownictwem, właścicielami i związkami pracowniczymi.
Artykuł  17

Plan komunikacji

Przygotowując opis planu komunikacji zgodnie z art. 12 ust. 7 lit. p) rozporządzenia (UE) 2021/23, organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zapewnia, aby plany restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zawierały co najmniej opisy następujących elementów:

a)
planu komunikacji, w którym określono następujące kwestie:
(i)
kto informuje media i ogół społeczeństwa;
(ii)
kiedy należy informować media i ogół społeczeństwa;
(iii)
co należy przekazać, aby zapewnić komunikację wyłącznie informacji publicznych dotyczących planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/23;
b)
uzgodnień i procedur operacyjnych planu komunikacji, kryteriów stosowania strategii komunikacji, odpowiedniości planu komunikacji i sposobu, w jaki plan osiąga swój cel polegający na zapewnieniu, aby plan CCP w zakresie komunikacji i ujawniania informacji zdołał spełnić cel zachowania przejrzystości;
c)
szczegółów, którymi różnią się prawnie wymagane formalne powiadomienia od komunikacji podejmowanej na zasadzie dobrowolności, wraz z opisem, w jaki sposób w planie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji uwzględniono różne wymogi regulacyjne dotyczące ujawniania informacji, szczególnie jeżeli informacje takie mogłyby mieć wpływ na usługi krytyczne na rynku finansowym oraz jeżeli CCP jest spółką giełdową lub należy do spółki giełdowej;
d)
sposobu, w jaki w planie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oceniono możliwe istotne negatywne reakcje rynku na restrukturyzację i uporządkowaną likwidację CCP, oraz w jaki przewidziano w planie ograniczenie takich potencjalnych negatywnych reakcji rynku przy ujawnianiu informacji.
Artykuł  18

Podstawowe operacje i systemy

Przygotowując opis podstawowych operacji i systemów zgodnie z art. 12 ust. 7 lit. q) rozporządzenia (UE) 2021/23, organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zapewnia, aby plany restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zawierały co najmniej opisy następujących elementów:

a)
podstawowych operacji i systemów zidentyfikowanych w ramach planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji;
b)
jeżeli zidentyfikowane operacje i systemy różnią się istotnie od podstawowych operacji i systemów zidentyfikowanych w planie naprawy, opis głównych powodów, dla których organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji ocenił podstawowe operacje i systemy inaczej, wszelki istotny wpływ wynikający z tej różnej oceny i sposób, w jaki może to wpłynąć na możliwość przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji CCP;
c)
sposobu identyfikowania takich podstawowych operacji i systemów, stosowanych kryteriów i progów służących rozróżnieniu ich od innych operacji i systemów CCP, których nie uznaje się na podstawowe operacje i systemy.
Artykuł  19

Powiadamianie kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji

Przygotowując opis uzgodnień dotyczących powiadamiania kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z art. 12 ust. 7 lit. r) rozporządzenia (UE) 2021/23, organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zapewnia, aby plany restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zawierały co najmniej opisy następujących elementów:

a)
procedur i procesów, zgodnie z którymi należy postępować przy powiadamianiu kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz, w szczególności, informacji dotyczących wykazu wypłat, wzorów i harmonogramów wskazujących jak i kiedy poinformować kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji;
b)
procedur służących aktualizacji wykazów wypłat;
c)
uzgodnień dotyczących testowania procesu powiadamiania kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w tym informacji na temat zakresu działań i procedur testowych i odstępów czasu między nimi, aby zniwelować wszelkie niedociągnięcia, takie jak błędy, nieporozumienia lub opóźnienia.
Artykuł  20

Środki służące ułatwieniu możliwości przenoszenia pozycji i powiązanych aktywów

Przygotowując opis środków służących ułatwieniu możliwości przenoszenia pozycji i powiązanych aktywów zgodnie z art. 12 ust. 7 lit. s) rozporządzenia (UE) 2021/23, organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zapewnia, aby plany restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zawierały co najmniej opisy następujących elementów:

a)
oceny tego, czy istnieje możliwość przenoszenia pozycji i powiązanych aktywów na inny CCP, w tym oceny wykonalności tego przenoszenia i prawdopodobnych skutków oraz oceny sytuacji, w której przenoszenie lub transfer ostatecznie nie są możliwe;
b)
sposobu, w jaki CCP przechowuje istotne dane dotyczące pozycji na zbiorczych i wyodrębnionych rachunkach zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 3 , oraz sposobu, w jaki CCP jest w stanie przedstawić szczegółowe informacje na temat istniejących zasobów i systemów w celu utrzymywania aktualności informacji, które można by było szybko dostarczyć w przypadku restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w celu zapewnienia, aby pozycje klienta w CCP zostały w miarę możliwości zidentyfikowane i aby można było skutecznie dokonać ich potencjalnego przeniesienia;
c)
środków służących ułatwieniu możliwości przenoszenia pozycji i powiązanych aktywów członków rozliczających i klientów CCP niewykonującego zobowiązania z takiego CCP do innego CCP lub CCP pomostowego.
Artykuł  21

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 14 marca 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

SCENARIUSZE, KTÓRE NALEŻY ZAWRZEĆ W PLANIE RESTRUKTURYZACJI I UPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI CCP

Rodzaje scenariuszy (art. 12 ust. 3 lit. a) i art. 12 ust. 7 lit. j) rozporządzenia (UE) 2021/23) Czynniki opisujące rodzaj scenariusza (art. 12 ust. 3 lit. a) i art. 12 ust. 7 lit. j) rozporządzenia (UE) 2021/23)
Scenariusz niewykonania zobowiązania - Nieskuteczna naprawa, w przypadku której CCP nie posiada wystarczających zasobów i instrumentów do wdrożenia skutecznej naprawy Należy ustanowić scenariusz, w którym CCP nie rozwiązał w pełni problemu braku płynności lub nie ustanowił uzgodnień dotyczących alokacji strat, które w pełni rozwiązałyby problem niepokrytych strat kredytowych. W rezultacie zasoby na naprawę i instrumenty naprawy są niewystarczające, aby pokryć straty i uzupełnić zasoby finansowe do poziomu minimalnych wymogów regulacyjnych.
Scenariusz niewykonania zobowiązania -

Brak skuteczności uzgodnień dotyczących alokacji strat

Należy ustanowić scenariusz, w którym uzgodnienia dotyczące alokacji strat CCP określone w planie naprawy nie działają zgodnie z zamierzeniami i w rezultacie w momencie naprawy zaplanowane zasoby lub instrumenty nie są dostępne wcale lub w wystarczającym stopniu.
Scenariusz niewykonania zobowiązania -

Wielu członków rozliczających nie wypełniło swoich zobowiązań wynikających z działań w ramach naprawy CCP

Należy ustanowić scenariusz, w którym wielu członków rozliczających nie wypełniło swoich zobowiązań wynikających z działań w ramach naprawy CCP. Jeżeli grupa członków rozliczających niewykonujących swoich zobowiązań jest wystarczająco duża lub jeżeli niewykonywanie przez nich zobowiązań prowadzi do ogólnej utraty zaufania do CCP, CCP może nie być w stanie kontynuować swojej działalności.
Scenariusz niewykonania zobowiązania -

Harmonogram działań w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji

Należy ustanowić scenariusz, w którym właściwe organy ustalają, że restrukturyzację i uporządkowaną likwidację należy rozpocząć przed zastosowaniem niektórych uzgodnień lub instrumentów w ramach planu naprawy CCP. W tym scenariuszu właściwe organy ustaliły, że zastosowanie uzgodnień lub instrumentów naprawy w bieżących warunkach rynkowych może zagrozić stabilności finansowej lub ciągłości wykonywania funkcji krytycznych.
Scenariusz niezwiązany

z niewykonaniem zobowiązania - Ryzyka inwestycyjne

Należy ustanowić scenariusz, w którym mogłyby wystąpić straty z inwestycji aktywów w początkowym depozycie zabezpieczającym lub funduszu na wypadek niewykonania zobowiązania, np. w przypadku upadłości przedsiębiorstwa będącego kontrahentem. CCP może być zmuszony do poniesienia takich strat, jeżeli nie zostaną one pokryte w inny sposób zgodnie z zasadami CCP dotyczącymi instrumentów alokacji strat. Mogłyby pojawić się również straty z inwestycji własnych zasobów finansowych CCP, w tym SITG i SSITG. Straty z inwestycji mogą pojawić się niespodziewanie.
Scenariusz niezwiązany z niewykonaniem zobowiązania -

Upadłość usługodawców

Należy ustanowić scenariusz, w którym na skutek upadłości powiernika, deponenta, banku płatności lub rozrachunku, systemu płatności, systemu rozrachunku papierów wartościowych lub innego podmiotu świadczącego podobne usługi, CCP mógłby utracić terminowy dostęp do swoich aktywów, nie być w stanie pobrać depozytu zabezpieczającego lub nie być w stanie zamienić zabezpieczenia niegotówkowego lub inwestycji na gotówkę. Mogłoby to stanowić wyzwanie dla płynności lub wypłacalności CCP, w zależności od charakteru lub konsekwencji upadłości oraz czasu, jaki zajmuje uzyskanie ponownego dostępu do aktywów.
Scenariusz niezwiązany z niewykonaniem zobowiązania -

Zdarzenia związane z ryzykiem operacyjnym

Należy ustanowić scenariusz, w którym straty finansowe lub problemy z płynnością wynikają z szeregu błędów operacyjnych, takich jak błąd człowieka, awaria technologii informacyjnej, nadużycie finansowe, cyberincydent lub niewykonanie zobowiązania przez sprzedawców lub usługodawców. CCP może ponieść straty operacyjne bezpośrednio (straty pierwotne) lub na skutek działań prawnych podjętych przez inne podmioty dotknięte zdarzeniem (straty wtórne). Zdarzenia związane z ryzykiem operacyjnym mogą zaistnieć nagle, niektóre straty jednak, szczególnie straty wtórne, mogą pojawiać się przez lata.
Scenariusz niezwiązany

z niewykonaniem zobowiązania - Straty finansowe (kompleksowe uzgodnienia dotyczące alokacji strat w odniesieniu do strat związanych z świadczeniem usług powierniczych i z inwestycjami, które ponosi CCP na skutek swojej działalności rozliczeniowej i rozrachunkowej)

Należy ustanowić scenariusz, w którym CCP nie ma wystarczających zasobów lub instrumentów finansowych, aby pokryć straty niezwiązane z niewykonaniem zobowiązania (w tym straty wynikające z ryzyka prawnego, między innymi kary o charakterze prawnym, regulacyjnym, związane z wykonaniem lub umową, które mogą spowodować u CCP znaczne straty lub do niepewność i mogą się pojawiać przez długi czas). W scenariuszu tym straty niezwiązane z niewykonaniem zobowiązania byłyby większe niż kapitał i zasoby o charakterze warunkowym CCP (np. ubezpieczenie, gwarancje jednostki dominującej). Alternatywnie w scenariuszu, w którym od członków rozliczających CCP również wymagałoby się poniesienia strat, zagregowane dostępne zasoby nie byłyby wystarczające, aby pokryć straty lub uzupełnić kapitał do wymaganej kwoty minimalnej.
Należy ustanowić scenariusz, w którym nie można zastosować określonych w planie naprawy uzgodnień CCP dotyczących pokrycia (konkretnych) strat niezwiązanych z niewykonaniem zobowiązania lub uzgodnienia te nie działają tak, jak zamierzano. W rezultacie planowane zasoby lub instrumenty nie są dostępne lub nie są dostępne w wystarczającym stopniu w momencie naprawy.
Należy ustanowić scenariusz, w którym członkowie rozliczający nie wywiązują się ze swoich zobowiązań w ramach działań naprawczych CCP. W scenariuszu tym członkowie rozliczający nie wywiązują się z mających zastosowanie zobowiązań dotyczących alokacji strat lub uzupełnienia kapitału.
Należy ustanowić scenariusz, w którym akcjonariusze CCP nie wspierają działań naprawczych CCP. W scenariuszu tym jednostka dominująca CCP lub inni akcjonariusze nie pokrywają strat CCP niezwiązanych z niewykonaniem zobowiązania, które nie są przypisane gdzie indziej, lub nie chcą dokapitalizować CCP, niezależnie od tego, czy istnieje zobowiązanie umowne, gwarancja jednostki dominującej lub podobne uzgodnienie co do zapewniania zasobów finansowych, czy nie.
Należy ustanowić scenariusz, w którym właściwe organy ustalają, że restrukturyzację i uporządkowaną likwidację należy rozpocząć przed zastosowaniem niektórych uzgodnień lub instrumentów naprawczych, lub przed likwidacją CCP. W tym scenariuszu uzgodnienia CCP dotyczące naprawy i likwidacji są spójne z zasadami dotyczącymi infrastruktury rynków finansowych (PFMI), ale właściwe organy ustaliły, że zastosowanie ich w bieżących warunkach rynkowych może zagrozić stabilności finansowej lub ciągłości wykonywania funkcji krytycznych.
Zdarzenie(-a) powodujące jednocześnie straty wynikające z niewykonania zobowiązania i straty niezwiązane z niewykonaniem zobowiązania - Scenariusz ten dotyczy sytuacji, w której występują jednocześnie straty wynikające z niewykonania zobowiązania i straty niezwiązane z niewykonaniem zobowiązania, będące konsekwencją jednego zdarzenia lub wielu zdarzeń mających miejsce w krótkim przedziale czasowym. Należy ustanowić scenariusz, w którym istnieją konkretne podmioty będące istotnym źródłem zarówno strat wynikających z niewykonania zobowiązania, jak i strat niezwiązanych z niewykonaniem zobowiązania, istotny może być konkretny scenariusz analizujący skutki zdarzeń niewykonania zobowiązania mające wpływ na te podmioty.

Uwzględnienie, gdzie pojawią się straty niezwiązane z niewykonaniem zobowiązania, spowodowane przez członków rozliczających, mające wpływ na ścieżkę propagacji strat, oraz gdzie występują istotne różnice między różnymi kombinacjami zdarzeń niewykonania zobowiązania ze zdarzeniami niezwiązanymi z niewykonaniem zobowiązania w odniesieniu do dostępnych instrumentów, stosowania instrumentów, ścieżek strat lub wpływu na zainteresowane strony.

1 Dz.U. L 22 z 22.1.2021, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji (Dz.U. L 201 z 27.7.2012, s. 1).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.158.48

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2023/1193 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/23 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających treść planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji
Data aktu: 14/03/2023
Data ogłoszenia: 21/06/2023
Data wejścia w życie: 11/07/2023