uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/23 z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie ram na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do kontrahentów centralnych oraz zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1095/2010, (UE) nr 648/2012, (UE) nr 600/2014, (UE) nr 806/2014 i (UE) 2015/2365 oraz dyrektywy 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2007/36/WE, 2014/59/UE i (UE) 2017/1132 1 , w szczególności jego art. 12 ust. 9 akapit czwarty,
(1) Sporządzając plany restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinny się upewnić, że uwzględniają wszystkie elementy, o których mowa w art. 12 ust. 7 lit. a)-s) rozporządzenia (UE) 2021/23. Standardy określające treść planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinny być wystarczająco szczegółowe, aby zapewnić ukierunkowanie planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji i ich przydatność we wdrażaniu strategii restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, zapewniając jednocześnie wystarczającą elastyczność w celu uwzględnienia krajowych ram prawnych w obszarze prawa dotyczącego niewypłacalności, a także w celu uwzględnienia charakteru i złożoności działalności w zakresie rozliczania prowadzonej przez CCP.
(2) Chociaż wszystkie elementy określające treść planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji uregulowane w art. 12 rozporządzenia (UE) 2021/23 powinny zostać ujęte w planie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinien zapewnić, aby elementy te zostały odzwierciedlone w planie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odpowiedni sposób, z uwzględnieniem specyfiki kontrahenta centralnego (CCP), np. charakteru i złożoności prowadzonej przez niego działalności w zakresie rozliczania.
(3) Streszczenie głównych elementów planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, o którym mowa w art. 12 ust. 7 lit. a) rozporządzenia (UE) 2021/23, powinno być zwięzłe i dotyczyć konkretnych kwestii, lecz powinno jednocześnie zawierać wystarczające wyjaśnienia, aby uwzględnić najważniejsze elementy planu, które mają zostać ujawnione CCP. Streszczenie to powinno uświadomić CCP, jakie kluczowe działania powinien być w stanie przeprowadzić i jakie dane powinien być w stanie dostarczyć. Streszczenie powinno koncentrować się na kwestiach, w których plan ten może mieć istotny wpływ na planowanie naprawy i zarządzania kryzysowego CCP, i doprecyzować wszelkie oczekiwania ze strony CCP dotyczące współpracy na etapie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz środków, które mogą wpłynąć na funkcje CCP.
(4) W celu zapewnienia ogólnej odpowiedniości i proporcjonalności planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, powinien on zawierać scenariusze i strategie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinien dysponować instrumentami w formie różnych rodzajów możliwych scenariuszy, w tym ich kombinacji, aby stworzyć odpowiednie i właściwe scenariusze w odniesieniu do CCP oraz wykazem kluczowych kwestii, które należy uwzględnić przy ustanawianiu strategii restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na potrzeby scenariuszy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
(5) Aby uwzględnić specyfikę mających zastosowanie krajowych ram prawnych w obszarze prawa dotyczącego niewypłacalności, organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinny dysponować elastycznością umożliwiającą staranne rozważenie niektórych aspektów planowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, takich jak mechanizm określony w art. 60 rozporządzenia (UE) 2021/23 oraz wszelkich różnic między kolejnością wierzycieli zgodną z krajowymi postępowaniami upadłościowymi a kolejnością pokrywania strat ustanowioną na podstawie tego rozporządzenia. Taką ogólną elastyczność potwierdzono w niniejszym rozporządzeniu, w którym przedstawiono elementy wymagające odzwierciedlenia w planie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji bez uszczerbku dla przepisów dotyczących elastyczności wymaganej na podstawie rozporządzenia (UE) 2021/23. Elementy wyszczególnione w niniejszym rozporządzeniu nie stoją również na przeszkodzie ustaleniu przez organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji innych aspektów wymagających odzwierciedlenia w planie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
(6) W celu ułatwienia i zapewnienia skutecznego wdrożenia planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji istotne jest, aby w przypadku, gdy organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji inaczej oceni niektóre aspekty CCP niż CCP dokonał tego we własnej ocenie w ramach planu naprawy, różnice takie uwzględnia się w świetle ich wpływu na szybkie wdrożenie planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. W związku z tym w przypadku zidentyfikowania jakichkolwiek różnic organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinien uwzględnić je w planie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji i dokonać ich oceny, aby zrozumieć, jaki mają wpływ na wdrożenie tego planu, o ile mają taki wpływ.
(7) W celu zapewnienia, aby plany restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji mogły zostać w razie potrzeby w odpowiednim czasie skutecznie wdrożone, istotne jest, by organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji przeprowadziły "test kontrolny" zastosowania zamierzonego planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w stopniu, w jakim jest to możliwe, szczegółowo kontrolując procesy i procedury. Kontrola taka powinna obejmować przesłanie e-maili i informacji w celu zapewnienia, aby wszelkie zaplanowane wcześniej działania związane ze sposobem i terminem poczynienia niektórych kroków oraz zgromadzenia niektórych informacji były możliwe do zrealizowania w warunkach skrajnych, oraz aby usunąć wszystkie stwierdzone przeszkody i zapewnić w ten sposób w możliwie największym stopniu prawdopodobieństwo przestrzegania szacunkowych ram czasowych.
(8) W celu zapewnienia, aby kluczowi pracownicy pozostali w CCP podczas etapu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinien starać się dokonać oceny i przewidzieć struktury zachęt, które ma zastosować, w miarę możliwości nie tylko związane z przyszłymi zyskami CCP, lecz również bezpośrednie wynagrodzenia, i powinien rozważyć w jaki sposób zapewnić wystarczającą liczbę personelu, uwzględniając w stosownych przypadkach zatrudnienie krótkoterminowe, wymiany, tymczasowe przydziały lub uzgodnienia z pracownikami w ramach doradztwa, tak aby CCP posiadał kompetencje, których potrzebuje.
(9) Aby zapewnić szybką i skuteczną współpracę z organami, na których obszary kompetencji upadłość CCP miałaby wpływ i które mają swoje przedstawicielstwo w kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zdefiniowanym w art. 4 rozporządzenia (UE) 2021/23, organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinien przygotować uzgodnienia dotyczące powiadamiania kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji i przekazywania wszelkich istotnych informacji oraz regularnie kontrolować takie uzgodnienia.
(10) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) po konsultacji z Europejską Radą ds. Ryzyka Systemowego.
(11) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 14 marca 2023 r.
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.158.48 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2023/1193 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/23 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających treść planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji |
Data aktu: | 14/03/2023 |
Data ogłoszenia: | 21/06/2023 |
Data wejścia w życie: | 11/07/2023 |