a także mając na uwadze, co następuje:(1) Podczas następnego Zgromadzenia Ogólnego w dniu 9 czerwca 2023 r. Międzynarodowa Organizacja ds. Winorośli i Wina (OIV) przeanalizuje i prawdopodobnie przyjmie rezolucje (zwane dalej "projektami rezolucji OIV"). Te rezolucje będą miały skutki prawne do celów art. 218 ust. 9 Traktatu.
(2) Unia nie jest członkiem OIV. Jednak w dniu 20 października 2017 r. OIV przyznała Unii szczególny status przewidziany w art. 4 regulaminu wewnętrznego OIV.
(3) Członkami OIV jest 20 państw członkowskich. Te państwa członkowskie mają możliwość proponowania poprawek do projektów rezolucji OIV i zostaną zaproszone do przyjęcia wspomnianych rezolucji OIV podczas następnego Zgromadzenia Ogólnego OIV zaplanowanego na dzień 9 czerwca 2023 r.
(4) Należy ustalić stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na posiedzeniach OIV w odniesieniu do projektów rezolucji OIV dotyczących kwestii, które leżą w jej kompetencjach. Stanowisko to powinno być zajęte na posiedzeniach OIV przez działające wspólnie w interesie Unii państwa członkowskie, które są członkami OIV.
(5) Na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 1 oraz rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/934 2 niektóre rezolucje przyjęte i opublikowane przez OIV będą miały skutki prawne.
(6) Art. 80 ust. 3 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 stanowi, że przy zatwierdzaniu praktyk enologicznych Komisja uwzględnia praktyki enologiczne i metody analizy zalecane i opublikowane przez OIV.
(7) Art. 80 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 stanowi, że przy ustanawianiu metod analizy do celów określania składu produktów sektora wina Komisja przyjmuje za podstawę wszelkie odpowiednie metody zalecane i opublikowane przez OIV, chyba że będą one nieskuteczne lub niewłaściwe w kontekście celu, do którego dąży Unia.
(8) Art. 90 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 stanowi, że produkty sektora wina przywożone do Unii produkowane są zgodnie z praktykami enologicznymi dozwolonymi przez Unię na mocy tego rozporządzenia lub - przed uzyskaniem pozwolenia - produkowane zgodnie z praktykami enologicznymi zalecanymi i opublikowanymi przez OIV.
(9) Projekt rezolucji OENO-SCMA 20-666 ustanawia nową metodę analizy win. Projekt rezolucji OENO-SCMA 21-687 zmienia metodę analizy stosowaną do oznaczania zawartości kwasu sorbowego, benzoesowego i salicylowego w winie za pomocą wysokosprawnej chromatografii cieczowej. Zgodnie z art. 80 ust. 3 lit. a) i art. 80 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 przedmiotowe rezolucje będą miały skutki prawne.
(10) Projekt rezolucji OENO-TECHNO 19-657 zastępuje istniejącą praktykę enologiczną a projekt rezolucji OENOTECHNO 19-658 ustanawia nową praktykę. Zgodnie z art. 80 ust. 3 lit. a) i art. 90 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 przedmiotowe rezolucje będą miały skutki prawne.
(11) Wyżej wymienione projekty rezolucji OIV zostały szczegółowo omówione przez naukowców i ekspertów technicznych sektora wina. Przyczyniają się one do międzynarodowej harmonizacji norm dotyczących wina oraz ustanowią ramy, które zapewnią uczciwą konkurencję w handlu produktami sektora wina. Z tego powodu należy je poprzeć.
(12) W celu umożliwienia niezbędnej elastyczności podczas negocjacji, przed posiedzeniem Zgromadzenia Ogólnego OIV w dniu 9 czerwca 2023 r. państwa członkowskie będące członkami OIV powinny zostać uprawnione do wyrażenia zgody na zmiany tych projektów rezolucji OIV, pod warunkiem że zmiany te nie dotyczą zasadniczej treści tych rezolucji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: