Decyzja wykonawcza 2023/1053 ustanawiająca przepisy dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/588 w odniesieniu do wymogów operacyjnych dotyczących usług rządowych świadczonych w ramach unijnego programu bezpiecznej łączności i dotyczącego go pakietu usług

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2023/1053
z dnia 30 maja 2023 r.
ustanawiająca przepisy dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/588 w odniesieniu do wymogów operacyjnych dotyczących usług rządowych świadczonych w ramach unijnego programu bezpiecznej łączności i dotyczącego go pakietu usług

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/588 z dnia 15 marca 2023 r. ustanawiające unijny program bezpiecznej łączności na lata 2023-2027 1 , w szczególności jego art. 9 ust. 2 i art. 10 ust. 4 i 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Unijny program bezpiecznej łączności ustanowiony w rozporządzeniu (UE) 2023/588 jest ukierunkowany na zapewnienie użytkownikom rządowym bezpiecznych, autonomicznych, niezawodnych i efektywnych kosztowo usług łączności satelitarnej dla władz publicznych oraz długoterminowego, nieprzerwanego dostępu do tych usług na całym świecie poprzez ustanowienie systemu bezpiecznej łączności pod kontrolą cywilną.

(2) Należy określić wymogi operacyjne unijnego programu bezpiecznej łączności w formie specyfikacji technicznych i planów wdrażania usług na rzecz władz publicznych związanych w szczególności z zarządzaniem kryzysowym, nadzorem i zarządzaniem kluczową infrastrukturą, z uwzględnieniem sieci łączności dyplomatycznej i łączności w zakresie obrony, a także innych potrzeb użytkowników rządowych.

(3) Należy ustanowić pakiet usług dotyczący usług na rzecz władz publicznych obejmujący usługi zarezerwowane dla użytkowników upoważnionych przez władze publiczne świadczone w oparciu o infrastrukturę służącą potrzebom władz publicznych, a także usługi na rzecz użytkowników rządowych świadczone w oparciu o infrastrukturę komercyjną, takie jak gwarantowane ogólnoświatowe usługi o małym opóźnieniu lub ogólnoświatowe usługi wąskopasmowe. Pakiet usług dotyczący usług na rzecz władz publicznych powinien uwzględniać pakiet usług rządowej łączności satelitarnej ("GOVSATCOM") ustanowiony w ramach rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/696 2 .

(4) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ds. Programu ustanowionego na mocy art. 107 rozporządzenia (UE) 2021/696, w składzie GOVSATCOM,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Pakiet usług dotyczący usług na rzecz władz publicznych świadczonych w ramach unijnego programu bezpiecznej łączności

1. 
System ukierunkowany na realizację unijnego programu bezpiecznej łączności jest zaprojektowany, tak aby zapewniał lub umożliwiał świadczenie następujących usług łączności satelitarnej:
a)
następujących usług oferowanych użytkownikom rządowym, świadczonych w oparciu o infrastrukturę służącą potrzebom władz publicznych:
(i)
usługa #1: odporne, ogólnoświatowe usługi o małym opóźnieniu;
(ii)
usługa #2: przekazywanie danych satelitarnych;
b)
następujących usług oferowanych użytkownikom rządowym, świadczonych w oparciu o infrastrukturę komercyjną:
(i)
usługa #3: gwarantowane ogólnoświatowe usługi o małym opóźnieniu;
(ii)
usługa #4: gwarantowane ogólnoświatowe usługi wąskopasmowe.

Usługi, o których mowa w akapicie pierwszym, są zgodne z wymogami dotyczącymi wstępnie określonych profili tych usług, znajdującymi się w załączniku.

2. 
Pakiet usług świadczonych w ramach systemu ukierunkowanego na realizację unijnego programu bezpiecznej łączności jest dostosowany do każdej usługi i dostarczany użytkownikom końcowym zgodnie z następującymi schematami zamówień publicznych:
a)
schematem dotyczącym usługi typu koniec-koniec, w ramach którego usługa jest świadczona z routera/przełącznika na stacji bazowej do routera/przełącznika na terminalu użytkownika, z uwzględnieniem możliwości zapewnienia sieci zewnętrznej po stronie stacji bazowej;
b)
schematem usług zarządzanych, w ramach którego świadczenie usługi jest gwarantowane z wyłączeniem terminala.
Artykuł  2

Przepisy i wymogi operacyjne dotyczące świadczenia usług na rzecz władz publicznych

W odniesieniu do świadczenia usług na rzecz władz publicznych stosuje się następujące przepisy i wymogi operacyjne:

1)
w kontekście zasobów i udziałów uczestników:
a)
zasoby systemu ukierunkowanego na realizację unijnego programu bezpiecznej łączności przeznaczone na świadczenie usługi #1, usługi #2, usługi #3, usługi #4 określonych w załączniku stanowią rozszerzenie wspólnej unijnej puli, o której mowa w art. 2 decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2023/1055 3 . Stanowią one "rozszerzoną unijną pulę";
b)
Komisja ustala dodatkową liczbę tokenów ("tokenów SC"), które należy dodać do tokenów GOVSATCOM, zgodnie z art. 2 decyzji wykonawczej (UE) 2023/1055;
c)
podział "tokenów SC" między uczestników programu odbywa się zgodnie z przepisami określonymi w art. 5 decyzji wykonawczej (UE) 2023/1055. Podział "tokenów SC" między państwa członkowskie, instytucje Unii oraz margines kryzysowy określony w art. 5 ust. 2 może się jednak różnić;
2)
w kontekście alokacji usług:
a)
świadczenie usług na rzecz uczestników w ramach systemu ukierunkowanego na realizację unijnego programu bezpiecznej łączności odbywa się według stałych i dynamicznych schematów określonych w art. 6, 7 i 8 decyzji wykonawczej (UE) 2023/1055;
b)
alokacja stałej i dynamicznej części usługi #1 i usługi #2 określonych w niniejszym załączniku odbywa się zgodnie z podejściem określonym w art. 6 ust. 1, 3 i 4, art. 7 ust. 1, 5, 6, 7 i 8 oraz art. 8 decyzji wykonawczej (UE) 2023/ 1055;
c)
alokacja stałej i dynamicznej części usługi #3 i usługi #4 określonych w niniejszym załączniku odbywa się zgodnie z podejściem określonym w art. 6, 7 i 8 decyzji wykonawczej (UE) 2023/1055;
d)
usługi świadczone w ramach systemu ukierunkowanego na realizację unijnego programu bezpiecznej łączności są rekompensowane za pomocą tokenów. Wartość rekompensaty w tokenach w odniesieniu do każdego wariantu usługi uwzględnia się we wniosku o usługę przedstawianym właściwemu organowi ds. GOVSATCOM;
3)
w kontekście profili usług, wniosków o usługę i ustalania hierarchii usług:
a)
profile usług określa się za pomocą wartości ich atrybutów podstawowych. Wstępnie określone profile usług znajdują się w załączniku;
b)
użytkownicy mogą wystosować wniosek o usługę zgodnie z art. 9 decyzji wykonawczej (UE) 2023/1055;
c)
wnioski dotyczące usług muszą być zgodne z przepisami określonymi w art. 9 decyzji wykonawczej (UE) 2023/1055 centrum GOVSATCOM przydziela wniosek do rozszerzonej unijnej puli, która obejmuje przepustowość przewidzianą w ramach unijnego programu bezpiecznej łączności;
d)
wszelkie konflikty związane z wnioskiem o usługę, w tym konieczność pierwokupu usług, rozwiązuje się zgodnie z przepisami określonymi w art. 11 decyzji wykonawczej (UE) 2023/1055;
4)
w kontekście logiki wdrażania:
a)
system ukierunkowany na realizację unijnego programu bezpiecznej łączności ma charakter modułowy i jest skalowalny, sprzyja stopniowej rozbudowie segmentu kosmicznego zgodnie z rozwojem popytu na usługi w okresie eksploatacji;
b)
charakter modułowy i skalowalność systemu ukierunkowanego na realizację unijnego programu bezpiecznej łączności może obejmować inwestycje sektora prywatnego zgodnie z wahaniami popytu na rynku;
c)
działania związane z uzupełnianiem zasobów na poziomie segmentu kosmicznego lub naziemnego nie wpływają na ciągłość usług operacyjnych.
Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 30 maja 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

Wstępnie określone profile dotyczące usług na rzecz władz publicznych świadczonych w ramach unijnego programu bezpiecznej łączności

Tabela 1

Usługa #1: Odporne, ogólnoświatowe usługi o małym opóźnieniu

Cecha Specyfikacje techniczne
Pasmo częstotliwości Ka-Gov; pozostałe
Szybkość przesyłania danych Poziomy usług w zakresie przepustowości łącza do użytkownika (FWD)/zwrotnego (RTN) w podziale na użytkowników:

- Niski: < 1 Mb/s

- Średni: >=1 Mb/s i < 5 Mb/s

- Wysoki: >=5 Mb/s i < 50 Mb/s

- Bardzo wysoki: >=50 Mb/s

Zasięg geograficzny Globalny
Dostępność (w skali roku) 99,5 %
Opóźnienie - Poniżej 40 ms (w jedną stronę, od końca do końca) na kontynentalnej części terytorium UE

- Poniżej 80 ms (czas wymagany na przesłanie sygnału w sieci od nadawcy do odbiorcy i z powrotem) na kontynentalnej części terytorium UE

Terminal użytkownika Stacjonarny/mobilny/przenośny
Niezawodność i zabezpieczenia Niezawodne

Tabela 2

Usługa #2: Przekazywanie danych satelitarnych

Cecha Specyfikacje techniczne
Pasmo częstotliwości Optyczne
Szybkość przesyłania danych W zależności od scenariusza łączności (połączenia jednostki użytkownika i jednostki docelowej):

- >=1 Gb/s i < 10 Gb/s

- >=10 Gb/s

Zasięg geograficzny Globalny
Jednostka użytkownika/jednostka docelowa - Satelity systemu ukierunkowanego na realizację unijnego programu bezpiecznej łączności

- Satelity zewnętrzne

- Platforma powietrzna

- Stacja naziemna

Niezawodność i zabezpieczenia Niezawodne

Tabela 3

Usługa #3: Gwarantowane ogólnoświatowe usługi o małym opóźnieniu

Cecha Specyfikacje techniczne
Szybkość przesyłania danych Poziomy usług w zakresie przepustowości łącza do użytkownika (FWD)/zwrotnego (RTN) w podziale na użytkownika:

- Niski: < 1 Mb/s

- Średni: >=1 Mb/s i < 5 Mb/s

- Wysoki: >=5 Mb/s i < 50 Mb/s

- Bardzo wysoki: >=50 Mb/s

Zasięg geograficzny Globalny
Dostępność (w skali roku) 99,5 %
Opóźnienie - Poniżej 50 ms (w jedną stronę, od końca do końca) na kontynentalnej części terytorium UE

- Poniżej 100 ms (czas wymagany na przesłanie sygnału w sieci od nadawcy do odbiorcy i z powrotem) na kontynentalnej części terytorium UE

Terminal użytkownika Stacjonarny/mobilny/przenośny
Niezawodność i zabezpieczenia Gwarantowane

Tabela 4

Usługa #4: Gwarantowane ogólnoświatowe usługi wąskopasmowe

Cecha Specyfikacje techniczne
Szybkość przesyłania danych Przepustowość łącza do użytkownika (FWD)/zwrotnego (RTN) w podziale na użytkowników: 2 Kb/s do 1 Mb/s
Zasięg geograficzny Globalny
Dostępność (w skali roku) 98 %
Terminal użytkownika Internet rzeczy (loT) i inne wąskopasmowe urządzenia użytkownika
Niezawodność i zabezpieczenia Gwarantowane
1 Dz.U. L 79 z 17.3.2023, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/696 z dnia 28 kwietnia 2021 r. ustanawiające Unijny program kosmiczny i Agencję Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 912/2010, (UE) nr 1285/2013 i (UE) nr 377/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE (Dz.U. L 170 z 12.5.2021, s. 69).
3 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2023/1055 z dnia 30 maja 2023 r. w sprawie określenia przepisów dotyczących współdzielenia przepustowości, usług i urządzeń użytkownika łączności satelitarnej i ustalania odpowiedniej hierarchii w celu spełnienia funkcji, o której mowa w art. 66 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/696 (zob. s. 57 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.141.44

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2023/1053 ustanawiająca przepisy dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/588 w odniesieniu do wymogów operacyjnych dotyczących usług rządowych świadczonych w ramach unijnego programu bezpiecznej łączności i dotyczącego go pakietu usług
Data aktu: 30/05/2023
Data ogłoszenia: 31/05/2023
Data wejścia w życie: 01/06/2023