Decyzja 271/21/COL ustanawiająca wieloletni program kontroli, które należy przeprowadzić w latach 2022-2026 w Islandii i Norwegii w celu weryfikacji stosowania prawodawstwa EOG w dziedzinie żywności i weterynarii

DECYZJA DELEGOWANA URZĄD NADZORU EFTA nr 271/21/COL
z dnia 3 grudnia 2021 r.
ustanawiająca wieloletni program kontroli, które należy przeprowadzić w latach 2022-2026 w Islandii i Norwegii w celu weryfikacji stosowania prawodawstwa EOG w dziedzinie żywności i weterynarii [2022/293]

URZĄD NADZORU EFTA,

uwzględniając Porozumienie pomiędzy Państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości, w szczególności protokół 1,

uwzględniając akt, o którym mowa w rozdziale I część 1.1 pkt 11b i rozdziale II pkt 31q załącznika I do porozumienia EOG oraz w rozdziale XII pkt 164 załącznika II do porozumienia EOG, a mianowicie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1  ("rozporządzenie (UE) 2017/625"), w szczególności jego art. 118 ust. 1,

w brzmieniu zmienionym i dostosowanym do Porozumienia EOG protokołem 1 do tego porozumienia oraz dostosowaniami sektorowymi, o których mowa w załącznikach I i II do niego,

a także mając na uwadze, co następuje:

Za egzekwowanie prawodawstwa EOG w dziedzinie żywności i weterynarii odpowiadają państwa EOG, których właściwe organy - poprzez organizację kontroli urzędowych - monitorują i weryfikują, czy odpowiednie wymogi EOG są skutecznie przestrzegane i egzekwowane.

Z art. 116 rozporządzenia (UE) 2017/625 wynika, że eksperci Urzędu Nadzoru EFTA ("Urząd") są zobowiązani do przeprowadzania kontroli, w tym audytów, w Norwegii i Islandii w celu weryfikacji stosowania prawodawstwa EOG. Kontrole Urzędu należy przeprowadzać w obszarach bezpieczeństwa żywności i pasz, zdrowia i dobrostanu zwierząt, produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych, środków ochrony roślin, produkcji ekologicznej oraz funkcjonowania krajowych systemów kontroli i właściwych organów stosujących te systemy.

Z art. 118 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625 wynika, że Urząd jest zobowiązany określić program kontroli dotyczący kontroli, jakie mają przeprowadzić jego eksperci w Islandii i Norwegii, jak przewidziano w art. 116 ust. 1 tego rozporządzenia.

Wieloletni program kontroli na lata 2022-2026 dotyczy niektórych obszarów priorytetowych. Kryteria stosowane w celu określenia priorytetów obejmują m.in. zidentyfikowane zagrożenia i nowe pojawiające się zagadnienia (np. choroby zwierząt lub kryzysy żywnościowe lub paszowe), znaczenie danego sektora w Islandii i Norwegii, wyniki osiągane w przeszłości przez Islandię i Norwegię w danej dziedzinie oraz informacje z odpowiednich źródeł, w tym priorytety określone przez Komisję Europejską w jej programie kontroli 2 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

1.
Wieloletni program kontroli, które mają być przeprowadzane w latach 2022-2026 przez ekspertów Urzędu w Islandii i Norwegii, jak przewidziano w art. 116 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625, jest określony w załączniku do niniejszej decyzji.
2.
Niniejsza decyzja jest skierowana do Islandii i Norwegii.
3.
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej podpisania.
4.
Niniejsza decyzja jest autentyczna w języku angielskim.
Sporządzono w Brukseli dnia 3 grudnia 2021 r.

W imieniu Urzędu Nadzoru EFTA, działającego na mocy decyzji w sprawie przekazania uprawnień nr 130/20/COL,

Högni S. KRISTJÁNSSON Melpo-Menie JOSÉPHIDÈS
Odpowiedzialny członek Kolegium Zatwierdzająca jako dyrektor
ds. prawnych i wykonawczych

ZAŁĄCZNIK

W niniejszym załączniku określono program kontroli, które mają być przeprowadzane w latach 2022-2026 przez ekspertów Urzędu w Islandii i Norwegii w dziedzinach objętych rozporządzeniem (UE) 2017/625.

Wieloletni program kontroli obejmuje obszary, o których mowa w art. 1 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/625, a także inne obszary przewidziane w tym rozporządzeniu, takie jak kontrole dotyczące oszustw i kontrole przywozu.

Urząd określił pewne obszary priorytetowe w dziedzinach: bezpieczeństwa żywności i pasz, zdrowia i dobrostanu zwierząt, produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych, produkcji ekologicznej, kontroli dotyczących oszustw i kontroli przywozu oraz funkcjonowania krajowych systemów kontroli i właściwych organów.

Kontrole Urzędu obejmują określone obszary priorytetowe w Islandii i Norwegii. Konkretne kwestie objęte indywidualnymi kontrolami zostaną dostosowane do sytuacji w każdym z tych państw, a w przypadku Islandii - będą podlegały wyjątkom mającym zastosowanie w odniesieniu do przepisów w dziedzinie zdrowia i dobrostanu zwierząt.

Eksperci Urzędu prowadzą kontrole, w tym weryfikacje na miejscu, audyty i analizy dokumentacji, zgodnie z art. 116 rozporządzenia (UE) 2017/625.

Kontrole przeprowadzane przez Urząd mają na celu objęcie w znacznym zakresie obszarów, które Urząd określił jako priorytetowe i które wymagają sprawdzenia stopnia wdrożenia i skuteczności systemów kontroli urzędowych i środków egzekwowania przepisów.

W części A załącznika wymieniono istotne obszary kontroli wraz z celami kontroli Urzędu na lata 2022-2026. W części B załącznika określono obszary priorytetowe każdego z obszarów kontroli.

Część A - Obszary kontroli i cele kontroli Urzędu

1)
Żywność i bezpieczeństwo żywności

Zweryfikowanie przestrzegania mających zastosowanie przepisów EOG w zakresie bezpieczeństwa żywności dotyczących produkcji i wprowadzania do obrotu żywności pochodzenia zwierzęcego i niezwierzęcego (w tym również identyfikowalności i etykietowania, bezpieczeństwa mikrobiologicznego oraz chorób odzwierzęcych przenoszonych przez żywność), pozostałości i zanieczyszczeń, informacji na temat żywności dla konsumentów, a także stosowania oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych, materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością oraz przeprowadzania kontroli urzędowych w tym zakresie.

2)
Pasze i bezpieczeństwo pasz

Zweryfikowanie przestrzegania mających zastosowanie przepisów EOG w zakresie bezpieczeństwa pasz (w tym higieny pasz, zatwierdzania i rejestracji zakładów, zanieczyszczenia, identyfikowalności i etykietowania pasz), paszy leczniczej, wprowadzania do obrotu i stosowania pasz oraz przeprowadzania kontroli urzędowych w tym zakresie.

3)
Produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego i produkty pochodne

Zweryfikowanie przestrzegania mających zastosowanie przepisów EOG w zakresie produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych oraz przeprowadzania kontroli urzędowych w tym zakresie.

4)
Zdrowie zwierząt

Zweryfikowanie przestrzegania mających zastosowanie przepisów EOG w zakresie zdrowia zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania zdrowiem zwierząt, programów na rzecz osiągnięcia statusu obszaru wolnego od choroby i jego utrzymania, kontroli głównych aktywnych chorób zwierząt oraz gotowości do reagowania w przypadku wystąpienia wielu ognisk chorób epizootycznych, a także przeprowadzania kontroli urzędowych w tym zakresie.

5)
Dobrostan zwierząt

Zweryfikowanie przestrzegania mających zastosowanie przepisów EOG w zakresie dobrostanu zwierząt w gospodarstwach rolnych, podczas transportu i uboju, zmniejszania liczebności i uśmiercania z konieczności, a także przeprowadzania kontroli urzędowych w tym zakresie.

6)
Produkcja ekologiczna

Zweryfikowanie przestrzegania mających zastosowanie przepisów EOG dotyczących produkcji i etykietowania produktów ekologicznych, a także przeprowadzania kontroli urzędowych w tym zakresie.

7)
Wprowadzanie na terytorium EOG towarów i zwierząt z państw trzecich

Zweryfikowanie przestrzegania mających zastosowanie przepisów EOG w zakresie kontroli urzędowych zwierząt i towarów wprowadzanych na terytorium Islandii i Norwegii z państw trzecich, w tym zgodności z wymogami dotyczącymi punktów kontroli granicznej, a także ogólnymi i szczegółowymi wymogami EOG mającymi zastosowanie do odpowiednich zwierząt i towarów. Szczególny nacisk zostanie położony na przepisy ustanowione rozporządzeniem (UE) 2017/625 oraz powiązanymi aktami delegowanymi i wykonawczymi.

8)
Aspekty ogólne i horyzontalne

Zweryfikowanie przestrzegania mających zastosowanie przepisów EOG w zakresie identyfikacji nieuczciwych lub wprowadzających w błąd praktyk w obszarach objętych rozporządzeniem (UE) 2017/625 oraz podejmowania działań następczych w związku z tymi praktykami, a także przeprowadzania kontroli urzędowych w tym zakresie. Zweryfikowanie, czy Islandia i Norwegia podejmują odpowiednie działania następcze w celu usunięcia wszelkich pojedynczych lub systematycznych niedociągnięć stwierdzonych w trakcie kontroli przeprowadzanych przez Urząd. Zweryfikowanie zastosowanych rozwiązań w zakresie weryfikacji i skuteczności kontroli urzędowych.

CZĘŚĆ B - Obszary priorytetowe

Obszar priorytetowy 2022-2026
Żywność i bezpieczeństwo żywności Żywność pochodzenia zwierzęcego Bezpieczeństwo mięsa ssaków i ptaków oraz produktów z nich otrzymywanych, mleka i przetworów mlecznych, produktów rybołówstwa oraz higieny produkcji żywych małży
Żywność niepochodząca od zwierząt Bezpieczeństwo owoców i warzyw, ziół, przypraw i kiełków, w tym substancji zanieczyszczających
Pozostałości i zanieczyszczenia Pozostałości weterynaryjnych produktów leczniczych, pestycydów i zanieczyszczeń środowiskowych
Informacje dla konsumentów na temat żywności oraz stosowania oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych Informacje dla konsumentów na temat żywności oraz stosowania oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych
Materiały i wyroby, które mają kontakt z żywnością Materiały i wyroby, które mają bezpośredni lub pośredni kontakt z żywnością
Pasze

i bezpieczeństwo pasz

Ogólna higiena pasz Bezpieczeństwo pasz na wszystkich etapach, w tym produkcji pierwotnej, zatwierdzania i rejestracji zakładów, higieny pasz, identyfikowalności, etykietowania i zanieczyszczeń.
Pasza lecznicza Produkcja, dystrybucja i stosowanie paszy leczniczej
Wprowadzanie do obrotu i stosowanie pasz Wprowadzanie do obrotu i stosowanie pasz, w tym etykietowanie i informowanie konsumentów, pakowanie i prezentacja
Produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego Produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego i produkty pochodne Produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego i produkty pochodne
Zdrowie zwierząt Zdrowie zwierząt wodnych

Zdrowie zwierząt lądowych

Zarządzanie zdrowiem zwierząt, w tym programy na rzecz uzyskania statusu obszaru wolnego od choroby oraz utrzymania takiego statusu, a także aktywne choroby epizootyczne (np. ptasia grypa)
Gotowość i zapobieganie Planowanie awaryjne
Dobrostan zwierząt W gospodarstwie Transport Świniowate, kury nioski, kurczęta rzeźne, małe przeżuwacze oraz bydło
Podczas uśmiercania Ubój, uśmiercanie z konieczności i w celu zmniejszenia liczebności
Produkcja ekologiczna Produkcja ekologiczna Produkcja ekologiczna
Wprowadzanie na terytorium EOG towarów i zwierząt z państw trzecich Zgodność punktów kontroli granicznej z wymogami Zgodność ponownie i nowo wyznaczonych punktów kontroli granicznej i ośrodków inspekcyjnych
Kontrole urzędowe zwierząt i towarów Kontrole urzędowe żywych zwierząt i produktów pochodzenia zwierzęcego oraz niepochodzących od zwierząt z państw trzecich
Aspekty ogólne i horyzontalne Zalecenia dotyczące działań następczych Zalecenia sektorowe działań następczych i przegląd ogólny
Oszustwa Rozwiązania stosowane w celu zwalczania nieuczciwych lub oszukańczych praktyk
Weryfikacja skuteczności kontroli urzędowych Obowiązujące ustalenia mające na celu weryfikację skuteczności kontroli urzędowych
1 Włączone do Porozumienia EOG decyzją Wspólnego Komitetu EOG nr 210/2019 z dnia 27 września 2019 r..
2 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2020/1550 z dnia 23 października 2020 r. ustanawiająca wieloletni program kontroli na lata 2021-2025, które mają być przeprowadzane przez ekspertów Komisji w państwach członkowskich w celu weryfikacji stosowania prawodawstwa Unii dotyczącego łańcucha rolno-spożywczego (Dz.U. L 354 z 26.10.2020, s. 9).

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.43.87

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 271/21/COL ustanawiająca wieloletni program kontroli, które należy przeprowadzić w latach 2022-2026 w Islandii i Norwegii w celu weryfikacji stosowania prawodawstwa EOG w dziedzinie żywności i weterynarii
Data aktu: 03/12/2021
Data ogłoszenia: 24/02/2022