a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2017/86 2 ustanowiono plan w zakresie odrzutów w odniesieniu do niektórych połowów małych gatunków dennych w Morzu Śródziemnym, który obowiązywał od dnia 1 stycznia 2017 r. do dnia 31 grudnia 2019 r.
(2) Aby uniknąć nieproporcjonalnych kosztów postępowania z niezamierzonymi połowami, rozporządzeniem delegowanym (UE) 2017/86 wprowadzono wyłączenie de minimis mające zastosowanie do gatunków dennych. To rozporządzenie delegowane przestało obowiązywać w dniu 31 grudnia 2021 r. Nowe wyłączenie de minimis ustanowiono rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2021/2064 3 . Wyłączenie to ustanowiono w odniesieniu do gatunków dennych do dnia 31 grudnia 2023 r., natomiast wyłączenie w odniesieniu do przyłowów małych gatunków pelagicznych dokonanych ramach połowów dennych ustanowiono jedynie do dnia 31 grudnia 2022 r.
(3) Chorwacja, Włochy i Słowenia ("grupa wysokiego szczebla ADRIATICA") oraz Grecja, Włochy, Cypr i Malta ("grupa wysokiego szczebla SUDESTMED") mają bezpośredni interes w zarządzaniu połowami, odpowiednio, w Morzu Adriatyckim i w południowowschodnim Morzu Śródziemnym. W dniach 1 maja 2022 r. i 6 czerwca 2022 r. grupa wysokiego szczebla ADRIATICA i grupa wysokiego szczebla SUDESTMED zwróciły się o przedłużenie wyłączenia de minimis w odniesieniu do przyłowów małych gatunków pelagicznych dokonywanych w ramach połowów dennych określonych w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2021/2064. Obie grupy przedstawiły również dowody naukowe na poparcie swojego wniosku.
(4) Dowody naukowe zostały ocenione przez Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa ("STECF") w dniach 16-20 maja 2022 r. 4 .
(5) W dniu 8 lipca 2022 r. grupa wysokiego szczebla ADRIATICA i grupa wysokiego szczebla SUDESTMED przedłożyły zaktualizowaną rekomendację w sprawie przedłużenia na okres jednego roku wyłączenia de minimis z obowiązku wyładunku.
(6) Komisja odnotowuje, że w Morzu Adriatyckim i w południowowschodnim Morzu Śródziemnym małe gatunki pelagiczne są poławiane jednocześnie, w bardzo różnych ilościach, co sprawia, że stosowanie podejścia opartego na pojedynczym stadzie staje się trudne. Gatunki te są ponadto poławiane w ramach rybołówstwa łodziowego i wyładowywane w wielu miejscach wyładunku rozmieszczonych geograficznie wzdłuż wybrzeża. Powoduje to nieproporcjonalne koszty postępowania z niezamierzonymi połowami.
(7) STECF przyznał, że ogólne zmniejszenie nakładu połowowego włoków dennych oraz ustanowienie obszarów ograniczonych połowów w celu trwałego zamknięcia połowów gatunków dennych prawdopodobnie zmniejszyłoby wielkość przyłowów małych gatunków pelagicznych.
(8) STECF zauważył także, że połączone podejście de minimis uwzględnione w dowodach naukowych obejmuje szeroką grupę gatunków o szerokim zakresie wskaźników odrzutów, ale uznał tak szeroki zakres za właściwe podejście ze względu na złożoność połowów w Morzu Adriatyckim i południowowschodnim Morzu Śródziemnym.
(9) Wreszcie STECF uznał, że indywidualne wyłączenia de minimis obejmujące pojedyncze gatunki mogłyby prowadzić do wielu odrębnych wyłączeń, co byłoby trudne do monitorowania.
(10) Grupa wysokiego szczebla ADRIATICA przedstawiła zaktualizowane dowody naukowe dotyczące nieproporcjonalnych kosztów postępowania z niezamierzonymi połowami. Chociaż STECF zauważył, że przedstawiono szacunki wzrostu kosztów, podkreślił jednak trudności w ocenie, do jakiego stopnia koszty te są nieproporcjonalne. STECF przyznał również, że niedawny wzrost kosztów paliwa pogorszył ogólną sytuację. STECF odnotował ponadto nowe wyniki uzyskane w ramach projektu dotyczącego selektywności i stwierdził, że konieczne jest dalsze badanie urządzeń zapewniających selektywność w celu znalezienia równowagi między poprawą selektywności a zminimalizowaniem strat gospodarczych. STECF zauważył wreszcie, że należy priorytetowo potraktować zmniejszenie poziomu niezamierzonych połowów poprzez stosowanie selektywnych narzędzi połowowych lub morskich obszarów chronionych.
(11) Komisja z zadowoleniem przyjmuje podjęte przez grupę wysokiego szczebla ADRIATICA zobowiązanie do dalszych prac nad badaniem selektywności i ograniczeń przestrzennych rybołówstwa jako priorytetu w dążeniu do ograniczenia niezamierzonych połowów. W związku z tym Komisja uważa, że postęp w zakresie selektywności i nieproporcjonalne koszty uzasadniają przedłużenie wyłączenia o jeden rok przy zastosowaniu proponowanych poziomów procentowych.
(12) W zaktualizowanych dowodach naukowych przedstawionych przez grupę wysokiego szczebla ADRIATICA proponuje się rozszerzenie stosowania wyłączenia de minimis w odniesieniu do sardeli (Engraulis encrasicolus), sardynki europejskiej (Sardina pilchardus), makreli (Scomber spp.) i ostroboków (Trachurus spp.) w 2023 r. do maksymalnie 5 % całkowitych rocznych przyłowów tych gatunków dokonanych przez statki używające włoków dennych (OTB, OTT, PTB, TBN, TBS, TB, OT, PT, TX).
(13) STECF uznał, że wskaźnik odrzutu jest wprawdzie duży dla tych połowów, ale projekty dotyczące selektywności są jeszcze w toku.
(14) Komisja uważa zatem, że przedstawione dowody naukowe uzasadniają przedłużenie wyłączenia o jeden rok, z zaproponowanymi poziomami procentowymi. Grupa wysokiego szczebla ADRIATICA powinna przedstawić dodatkowe dane w oparciu o bieżące projekty.
(15) Grupa wysokiego szczebla SUDESTMED przedstawiła zaktualizowane dowody naukowe dotyczące nieproporcjonalnych kosztów postępowania z niezamierzonymi połowami. Chociaż STECF zauważył, że przedstawiono szacunki wzrostu kosztów, podkreślił jednak trudności w ocenie, do jakiego stopnia koszty te są nieproporcjonalne. STECF przyznał również, że niedawny wzrost kosztów paliwa pogorszył ogólną sytuację. STECF odnotował trwające badania, które mają zostać zakończone w 2023 r. STECF zauważył ponadto, że należy priorytetowo potraktować zmniejszenie poziomu niezamierzonych połowów poprzez stosowanie selektywnych narzędzi połowowych lub morskich obszarów chronionych.
(16) Komisja z zadowoleniem przyjmuje podjęte przez grupę wysokiego szczebla SUDESTMED zobowiązanie do dalszych prac nad badaniem selektywności i ograniczeń przestrzennych rybołówstwa jako priorytetu w dążeniu do ograniczenia niezamierzonych połowów. W związku z tym Komisja uważa, że postęp w zakresie selektywności i nieproporcjonalne koszty uzasadniają przedłużenie wyłączenia o jeden rok przy zastosowaniu proponowanych poziomów procentowych.
(17) W zaktualizowanych dowodach naukowych przedstawionych przez grupę wysokiego szczebla SUDESTMED proponuje się rozszerzenie stosowania wyłączenia de minimis w odniesieniu do sardeli (Engraulis encrasicolus), sardynki europejskiej (Sardina pilchardus), makreli (Scomber spp.) i ostroboków (Trachurus spp.) w 2023 r. do maksymalnie 5 % całkowitych rocznych przyłowów tych gatunków dokonanych przez statki używające włoków dennych (OTB, OTT, PTB, TBN, TBS, TB, OT, PT, TX).
(18) STECF uznał, że chociaż wskaźnik odrzutów jest znaczny w przypadku tych połowów, wielkość połowów jest ograniczona i trwają projekty dotyczące selektywności, które obniżą wskaźnik odrzutów.
(19) Komisja uważa zatem, że przedstawione dowody naukowe dotyczące nieproporcjonalnych kosztów uzasadniają przedłużenie wyłączenia o jeden rok, z zaproponowanymi poziomami procentowymi. Grupa wysokiego szczebla SUDESTMED powinna przedstawić dodatkowe dane w oparciu o bieżące projekty.
(20) W zaktualizowanych dowodach naukowych państwa członkowskie ponowiły swoje zobowiązanie do zwiększenia selektywności narzędzi połowowych zgodnie z wynikami obecnych programów badawczych, aby ograniczyć niezamierzone połowy, a w szczególności połowy osobników o rozmiarach poniżej minimalnych rozmiarów odniesienia do celów ochrony.
(21) Środki będące przedmiotem wniosku są zgodne z art. 15 ust. 4 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013. Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2021/2064.
(22) W związku z tym, że środki określone w niniejszym rozporządzeniu mają bezpośredni wpływ na planowanie okresu połowu statków unijnych oraz na powiązaną działalność gospodarczą, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie natychmiast po jego opublikowaniu. Ze względu na pewność prawa niniejsze rozporządzenie powinno być jednak stosowane w późniejszym terminie,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: