a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dniu 31 lipca 2014 r. Rada przyjęła decyzję 2014/512/WPZiB 1 .
(2) Unia nadal niezmiennie popiera suwerenność i integralność terytorialną Ukrainy.
(3) W swoich konkluzjach z dnia 20 i 21 października 2022 r. Rada Europejska z całą mocą potępiła rosyjskie ataki z użyciem rakiet i dronów przeprowadzone bez rozróżnienia, skierowane przeciw ludności cywilnej oraz obiektom cywilnym i infrastrukturze cywilnej w Kijowie i w całej Ukrainie. Przywołując oświadczenie z dnia 30 września 2022 r. i nawiązując do rezolucji Zgromadzenia Ogólnego ONZ z dnia 12 października 2022 r., Rada Europejska ponadto ponownie jednoznacznie potępiła i zdecydowanie odrzuciła bezprawne zaanektowanie przez Rosję ukraińskich obwodów chersońskiego, donieckiego, ługańskiego i zaporoskiego, oraz dodała, że tak jak w przypadku Krymu i Sewastopola Unia nigdy nie uzna tej bezprawnej aneksji. Rada Europejska stwierdziła, że jednostronne decyzje Rosji celowo naruszają Kartę Narodów Zjednoczonych i są wyrazem rażącego lekceważenia międzynarodowego ładu opartego na zasadach oraz że Unia jest gotowa nadal zaostrzać swoje środki ograniczające przeciwko Rosji.
(4) Zważywszy na powagę sytuacji, należy wprowadzić dalsze środki ograniczające.
(5) W szczególności należy dodać pewne wpisy do wykazów osób prawnych, podmiotów i organów zawartych w załączniku IV do decyzji 2014/512/WPZiB, tj. wykazu podmiotów związanych z rosyjskim kompleksem wojskowo-przemysłowym, na które nakłada się surowsze ograniczenia wywozowe dotyczące produktów i technologii podwójnego zastosowania oraz towarów i technologii, które mogłyby przyczynić się do zwiększenia potencjału rosyjskiego sektora obronnego i bezpieczeństwa pod względem technologicznym. Ze względu na konkretne ryzyko przekierowywania niektórych towarów lub technologii z Krymu lub Sewastopola do Federacji Rosyjskiej do tego wykazu użytkowników końcowych należy również włączyć niektóre kontrolowane przez Rosję podmioty z siedzibą na Krymie lub w Sewastopolu. Włączenie to pozostaje bez uszczerbku dla faktu, że Unia nie uznaje nielegalnej aneksji Krymu i Sewastopola przez Federację Rosyjską i nadal zdecydowanie ją potępia.
(6) Należy również dodać rosyjski Regionalny Bank Rozwoju do wykazu rosyjskich podmiotów będących własnością państwa lub kontrolowanych przez państwo, które objęte są zakazem transakcji.
(7) Ponadto należy nałożyć na obywateli Unii zakaz zajmowania jakichkolwiek stanowisk w organach zarządzających wszystkich rosyjskich osób prawnych, podmiotów lub organów będących własnością państwa lub kontrolowanych przez państwo mających siedzibę w Rosji. Należy również przewidzieć możliwość udzielania przez właściwe organy swoim obywatelom zezwolenia na zajmowanie takich stanowisk w istniejących spółkach joint venture lub w podobnych porozumieniach prawnych, a także w unijnych jednostkach zależnych z siedzibą w Rosji oraz w przypadku gdy zajmowanie takiego stanowiska jest niezbędne do zapewnienia kluczowych dostaw energii lub gdy osoba prawna, podmiot lub organ uczestniczą w tranzycie przez Rosję ropy naftowej pochodzącej z państwa trzeciego, a zajmowanie takiego stanowiska wiąże się z działaniami, które nie są w inny sposób zakazane.
(8) Należy również rozszerzyć obowiązujący zakaz świadczenia niektórych usług na rzecz Federacji Rosyjskiej oraz osób prawnych, podmiotów lub organów mających siedzibę w Rosji poprzez wprowadzenie zakazu świadczenia usług reklamowych, usług w zakresie badania rynku i badania opinii publicznej, a także usług w zakresie badania produktów i kontroli technicznej. Zgodnie z Centralną Klasyfikacją Produktów określoną w dokumentach statystycznych Urzędu Statystycznego Narodów Zjednoczonych, seria M, nr 77, CPC prov., 1991 r., "usługi w zakresie badania rynku i badania opinii publicznej" obejmują usługi w zakresie badania rynku i usługi w zakresie badania opinii publicznej. "Usługi w zakresie badań i analiz technicznych" obejmują usługi w zakresie badania i analizy składu i czystości, usługi w zakresie badania i analizy właściwości fizycznych, usługi w zakresie badania i analizy zintegrowanych systemów mechanicznych i elektrycznych, usługi w zakresie kontroli technicznej, jak również inne usługi w zakresie badań i analiz technicznych. Świadczenie pomocy technicznej związanej z towarami wywożonymi do Rosji pozostaje możliwe, o ile w momencie świadczenia takiej pomocy sprzedaż, dostawa, przekazywanie lub wywóz takich towarów nie są zakazane na mocy niniejszej decyzji. "Usługi reklamowe" obejmują usługi sprzedaży lub dzierżawy przestrzeni reklamowej lub czasu reklamowego oraz usługi w zakresie planowania, tworzenia i umieszczania reklam, a także inne usługi reklamowe.
(9) Ponadto należy rozszerzyć zakaz dotyczący nowych inwestycji w rosyjskim sektorze energetycznym poprzez wprowadzenie dodatkowego zakazu nowych inwestycji w rosyjskim sektorze górniczym, z wyjątkiem działalności górniczej i wydobywczej obejmującej niektóre surowce krytyczne.
(10) Federacja Rosyjska prowadzi systematyczną, międzynarodową kampanię manipulowania przekazem medialnym i przeinaczania faktów w celu wzmocnienia swojej strategii destabilizacji państw z nią sąsiadujących, Unii i jej państw członkowskich. W szczególności działania propagandowe wielokrotnie i konsekwentnie wymierzane są w europejskie partie polityczne, zwłaszcza w okresach wyborów, społeczeństwo obywatelskie, osoby ubiegające się o azyl, rosyjskie mniejszości etniczne, mniejszości seksualne oraz w funkcjonowanie instytucji demokratycznych w Unii i jej państwach członkowskich.
(11) Aby uzasadnić i wesprzeć swoją agresję na Ukrainę, Federacja Rosyjska prowadzi ciągłe i skoordynowane działania propagandowe skierowane do społeczeństwa obywatelskiego w Unii i w państwach sąsiadujących, poważnie przeinaczając fakty i manipulując nimi.
(12) Te działania propagandowe prowadzone są za pośrednictwem szeregu mediów znajdujących się pod stałą bezpośrednią lub pośrednią kontrolą przywództwa Federacji Rosyjskiej. Takie działania stanowią poważne i bezpośrednie zagrożenie dla porządku publicznego i bezpieczeństwa publicznego Unii. Media te odgrywają istotną i zasadniczą rolę w tworzeniu warunków sprzyjających agresji wobec Ukrainy i wspieraniu tej agresji oraz w destabilizacji państw z nią sąsiadujących.
(13) Ze względu na powagę sytuacji i w odpowiedzi na działania Rosji destabilizujące sytuację na Ukrainie należy wprowadzić, w sposób zgodny z podstawowymi prawami i wolnościami uznanymi w Karcie praw podstawowych, w szczególności z prawem do wolności wypowiedzi i informacji uznanym w jej art. 11, dalsze środki ograniczające, by zawiesić działalność nadawczą takich mediów w Unii lub skierowanych do Unii. Środki te powinny zostać utrzymane do czasu zakończenia agresji na Ukrainę oraz do czasu, gdy Federacja Rosyjska i powiązane z nią media przestaną prowadzić działania propagandowe przeciwko Unii i jej państwom członkowskim.
(14) Zgodnie z podstawowymi prawami i wolnościami uznanymi w Karcie praw podstawowych, w szczególności z prawem do wolności wypowiedzi i informacji, wolnością prowadzenia działalności gospodarczej i prawem własności, uznanymi wjej art. 11, 16 i 17, środki te nie uniemożliwiają tym mediom i ich personelowi prowadzenia w Unii działalności innej niż nadawanie, takiej jak przeprowadzanie badań i wywiadów. W szczególności środki te nie wpływają na obowiązek przestrzegania praw, wolności i zasad, o których mowa w art. 6 Traktatu o Unii Europejskiej, w Karcie praw podstawowych oraz w konstytucjach państw członkowskich, w ich odpowiednich zakresach stosowania.
(15) Decyzją (UE) nr 2014/512/WPZiB zakazano przywozu ropy naftowej z Rosji rurociągiem lub transportem morskim. W decyzji 2014/512/WPZiB przewidziano jednocześnie tymczasowe odstępstwa dla przywozów realizowanych rurociągiem oraz - dla Bułgarii - dla przywozu drogą morską. Odstępstwa te miały wyłącznie na celu zapewnienie bezpieczeństwa dostaw w państwach członkowskich, przy jednoczesnym utrzymaniu równych warunków działania między nimi. Należy zatem wyjaśnić, że podobnie jak w przypadku państw członkowskich importujących rosyjską ropę naftową rurociągami, Bułgaria nie może sprzedawać kupującym mającym siedzibę w innych państwach członkowskich lub w państwach trzecich produktów ropopochodnych uzyskanych z rosyjskiej ropy naftowej przywożonej na podstawie tego odstępstwa. Uzupełnianie lub tankowanie paliwa dla pojazdów lub statków powietrznych w państwach członkowskich, które korzystają z tych odstępstw, nie jest objęte tym zakazem. W duchu solidarności z Ukrainą należy jednak zezwolić Węgrom, Słowacji i Bułgarii na wywóz do Ukrainy niektórych produktów rafinacji ropy naftowej uzyskiwanych z rosyjskiej ropy naftowej przywożonej na podstawie wspomnianych odstępstw, w tym, gdy jest to niezbędne, tranzytem przez inne państwa członkowskie. Należy również zezwolić Bułgarii na wywóz do państw trzecich niektórych produktów ropopochodnych uzyskiwanych z rosyjskiej ropy naftowej przywożonej na podstawie wspomnianych odstępstw. Jest to konieczne, aby ograniczyć zagrożenia dla środowiska i bezpieczeństwa, ponieważ takie produkty nie mogą być bezpiecznie składowane w Bułgarii. Roczny wywóz nie powinien przekraczać średniego rocznego wywozu takich produktów w ciągu ostatnich pięciu lat.
(16) Należy również dalej doprecyzować i zmienić zwolnienia z zakazu przywozu wyrobów stalowych, które pochodzą z Rosji albo zostały wywiezione z Rosji.
(17) Należy również wprowadzić lub rozszerzyć niektóre zwolnienia lub odstępstwa związane z niektórymi środkami, a także wprowadzić pewne korekty techniczne w części normatywnej.
(18) Unia powinna podjąć dalsze działania, aby wprowadzić w życie niektóre środki.
(19) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2014/512/WPZiB,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: