KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej 1 , w szczególności jego art. 94 ust. 4 i art. 95 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W celu uproszczenia korzystania z EFS+ i zmniejszenia obciążenia administracyjnego beneficjentów należy zdefiniować niektóre stawki jednostkowe oraz ustanowić kwoty finansowania niepowiązanego z kosztami, które są dostępne w ramach zwrotu wkładu Unii na rzecz programów.
(2) Stawki jednostkowe na potrzeby refundacji wydatków poniesionych przez państwa członkowskie zostają ustanowione na podstawie rzetelnej, sprawiedliwej i weryfikowalnej metody obliczeń w oparciu o dane historyczne lub statystyczne, zgodnie z art. 94 ust. 2 akapit drugi lit. a)-d) rozporządzenia (UE) 2021/1060.
(3) Przy określaniu na poziomie Unii kwot finansowania niepowiązanego z kosztami należy zagwarantować przestrzeganie zakazu podwójnego finansowania oraz zasad należytego zarządzania finansami - w szczególności należy zadbać o to, by wykorzystane zasoby były adekwatne do prowadzonych inwestycji.
(4) Potwierdzając zobowiązania wynikające z Europejskiego filaru praw socjalnych dotyczące zwalczania nierówności i tworzenia równych szans, należy ułatwiać realizację operacji aktywnie wspierających zatrudnienie i edukację ludzi młodych w niekorzystnej sytuacji, a także tworzyć zachęty do wdrażania takich operacji.
(5) W ramach wdrażania wzmocnionej gwarancji dla młodzieży, wraz z inicjatywą Europejskiego Roku Młodzieży 2022, a także uwzględniając zalecenie Komisji (UE) 2021/402 2 w sprawie skutecznego aktywnego wspierania zatrudnienia w następstwie kryzysu związanego z COVID-19, Komisja powołała do życia inicjatywę "Mierz wysoko, ucz się, osiągaj biegłość, realizuj cele" (ALMA) 3 , która ma ułatwić integrację ludzi młodych na rynku pracy, w systemie edukacji i w społeczeństwie.
(6) Należy zdefiniować stawki jednostkowe oraz ustanowić kwoty finansowania niepowiązanego z kosztami dla programów lub priorytetów wspierających realizację inicjatywy ALMA. Należy umożliwić stosowanie tych stawek jednostkowych oraz kwot finansowania niepowiązanego z kosztami w przypadku operacji, które wspierają ludzi młodych, znajdujących się w niekorzystnej sytuacji, w integracji na rynku pracy, w systemie edukacji oraz w społeczeństwie.
(7) Takie operacje powinny obejmować indywidualnie dopasowaną fazę przygotowawczą w rodzimym państwie członkowskim uczestnika, nadzorowany pobyt za granicą ze stażem w przedsiębiorstwie lub instytucji w innym państwie członkowskim oraz stałe wsparcie po powrocie.
(8) Istnieją znaczne różnice między państwami członkowskimi w odniesieniu do poziomu kosztów tego rodzaju operacji. Zgodnie z zasadą należytego zarządzania finansami kwoty ustanowione przez Komisję odzwierciedlają specyfikę każdego państwa członkowskiego.
(9) Ponadto w celu utworzenia zachęty dla państw członkowskich do wspierania działań na rzecz ludzi młodych w niekorzystnej sytuacji, w dowolnym innym państwie członkowskim - w tym w tych, gdzie koszty życia są wyższe - należy ustalić kwotę dopłaty uzupełniającej na rzecz programów, wypłacanej w okresie pobytu uczestnika w innym państwie członkowskim, odzwierciedlającej wyższe koszty życia ponoszone w niektórych państwach członkowskich.
(10) Należy również ustanowić dodatkową dopłatę uzupełniającą, aby zachęcić państwa członkowskie do zapewnienia uczestnikom, w stosownych przypadkach, zasiłku, który zapewni godny poziom życia ludziom młodym w niekorzystnej sytuacji, przebywającym w tych państwach członkowskich. Taki zasiłek mógłby być przyznawany uczestnikom, którzy nie mają uprawnień do pobierania świadczeń społecznych w rodzimym państwie członkowskim. Stwierdzenie takiej potrzeby i decyzja o przyznaniu zasiłku uczestnikowi pozostaje w gestii instytucji zarządzającej.
(11) Uzasadnione jest ponadto ustalenie kwoty dopłaty uzupełniającej, która byłaby wypłacana w przypadku, gdy uczestnik odnosi sukcesy po zakończeniu operacji. Kwota ta byłaby wypłacana państwu członkowskiemu w ramach rekompensaty za podjęcie dodatkowych wysiłków.
(12) Aby stawki jednostkowe pozostawały odpowiednim wskaźnikiem do obliczania faktycznie ponoszonych kosztów oraz że kwoty finansowania niepowiązanego z kosztami pozostaną adekwatne do prowadzonych inwestycji w trakcie okresu programowania, należy przewidzieć odpowiednie metody dostosowywania,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 5 sierpnia 2022 r.