(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 6754)(Jedynie teksty w języku angielskim, czeskim, francuskim, hiszpańskim, niderlandzkim, niemieckim, polskim, szwedzkim, węgierskim i włoskim są autentyczne)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 28 października 2022 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 z dnia 17 kwietnia 2019 r. określające normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dla nowych lekkich pojazdów użytkowych oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 443/2009 i (UE) nr 510/2011 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 5 akapit drugi, a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2019/631 Komisja jest zobowiązana do określenia każdego roku średniego indywidualnego poziomu emisji CO2 oraz docelowego indywidualnego poziomu emisji dla każdego producenta odpowiedzialnego za nowe samochody osobowe i lekkie pojazdy użytkowe zarejestrowane w Unii, Islandii, Norwegii i, do roku kalendarzowego 2020, w Zjednoczonym Królestwie, a także dla każdej grupy producentów. Ustalone na tej podstawie wyniki producentów lub grup producentów umożliwiają sprawdzenie, czy przestrzegają oni obowiązku nieprzekraczania swoich docelowych indywidualnych poziomów emisji.
(2) Obliczenia średnich indywidualnych poziomów emisji CO2 oraz docelowych indywidualnych poziomów emisji za rok kalendarzowy 2020 są oparte na szczegółowych danych zebranych przez organy sprawozdawcze dotyczących rejestracji nowych samochodów osobowych i nowych lekkich pojazdów użytkowych w tym roku kalendarzowym.
(3) Wszystkie państwa przekazały Komisji swoje dane za 2020 r., jednak w niektórych przypadkach z pewnymi opóźnieniami w stosunku do terminu składania sprawozdań przypadającego na 28 lutego 2021 r. W przypadkach, w których weryfikacja przeprowadzona przez Komisję wyraźnie wykazała, iż pewnych danych brakuje lub są one rażąco błędne, Komisja kontaktowała się z organami sprawozdawczymi i, za zgodą tych organów, odpowiednio korygowała lub uzupełniała dane. Jeżeli osiągnięcie porozumienia z organem sprawozdawczym nie było możliwe, wstępne dane przekazane przez dane państwo nie były korygowane.
(4) 29 czerwca 2021 r. opublikowano wstępne dane i Komisja powiadomiła 93 producentów samochodów osobowych
i 68 producentów lekkich pojazdów użytkowych oraz odpowiednie grupy producentów o wstępnych obliczeniach ich średnich indywidualnych poziomów emisji CO2 oraz ich docelowych indywidualnych poziomów emisji w 2020 r.
(5) Producentów poproszono o weryfikację wstępnych danych zgodnie z art. 7 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2019/631 oraz o powiadomienie Komisji o wszelkich błędach w terminie trzech miesięcy od otrzymania powiadomienia. 63 producentów samochodów osobowych i 42 producentów lekkich pojazdów użytkowych złożyło powiadomienie o błędach.
(6) Wstępne dane obejmowały współczynniki korekcji, zarówno w odniesieniu do samochodów osobowych, obliczone zgodnie z art. 7 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/1153 2 , jak i lekkich pojazdów użytkowych, obliczone zgodnie z art. 6 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/1152 3 . Biorąc pod uwagę, że ostateczne współczynniki korekcji były takie same dla wszystkich producentów i grup producentów, nie było potrzeby korygowania obliczeń średnich indywidualnych poziomów emisji.
(7) W przypadku dwóch producentów samochodów osobowych i jednego producenta lekkich pojazdów użytkowych żadne pojazdy zgłoszone we wstępnym zestawie danych nie wchodziły w zakres rozporządzenia (UE) 2019/631. W przypadku jednego producenta samochodów osobowych indywidualnych poziomów emisji CO2 w cyklu NEDC nie zgłoszono dla żadnego z pojazdów we wstępnym zestawie danych, w związku z czym producenta tego nie uwzględniono w niniejszej decyzji.
(8) W odniesieniu do pozostałych 30 producentów samochodów osobowych i 26 producentów lekkich pojazdów użytkowych, którzy nie powiadomili o żadnych błędach w zestawach danych ani nie przesłali innej odpowiedzi, należy zatwierdzić wstępne dane i wstępne obliczenia średnich indywidualnych poziomów emisji oraz docelowych indywidualnych poziomów emisji.
(9) Komisja zweryfikowała zgłoszone przez producentów błędy oraz uzasadnienia konieczności ich skorygowania i potwierdziła lub skorygowała wstępne zestawy danych. W związku z tym należy potwierdzić lub zmienić wstępne dane dotyczące 93 producentów samochodów osobowych i 68 producentów lekkich pojazdów użytkowych.
(10) Zgodnie z art. 4 rozporządzenia (UE) 2019/631 producenta należy uznać za spełniającego docelowe indywidualne poziomy emisji, jeżeli jego średni indywidualny poziom emisji CO2 wskazany w niniejszej decyzji nie przekracza jego docelowego indywidualnego poziomu emisji. W przypadku producentów będących członkami grupy producentów zgodność należy oceniać na poziomie grupy zgodnie z art. 6 tego rozporządzenia. W przypadku producentów lub grup producentów, którym przyznano odstępstwo od docelowych indywidualnych poziomów emisji na rok kalendarzowy 2020 zgodnie z art. 10 tego rozporządzenia, średni indywidualny poziom emisji CO2 ocenia się pod kątem zgodności z przyznanymi im poziomami docelowymi w ramach odstępstw.
(11) Zgodnie z art. 4 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/631 do celów określenia średniego indywidualnego poziomu emisji CO2 dla każdego producenta lub każdej grupy producentów uwzględnia się jedynie 95 % nowych samochodów osobowych zarejestrowanych w roku kalendarzowym 2020, wybranych na podstawie ich poziomów emisji.
(12) Zgodnie z art. 5 rozporządzenia (UE) 2019/631 przy obliczaniu średnich poziomów emisji CO2 producentów samochodów osobowych każdy nowy samochód osobowy o indywidualnym poziomie emisji CO2 poniżej 50 g CO2/km (NEDC) liczy się jako 2 samochody osobowe w 2020 r., z zastrzeżeniem limitu "superjednostek" dla każdego producenta lub grupy producentów wynoszącego 7,5 g CO2/km.
(13) Ograniczenie emisji CO2 uzyskane dzięki zastosowaniu technologii innowacyjnych, które mają zweryfikowany udział w redukcji emisji CO2 i które zostały zatwierdzone przez Komisję zgodnie z art. 11 rozporządzenia (UE) 2019/631 ("ekoinnowacje"), są uwzględniane do celów obliczenia średniego indywidualnego poziomu emisji CO2, z zastrzeżeniem limitu całkowitego wkładu dla każdego producenta lub grupy producentów wynoszącego 7 g CO2/ km. W roku kalendarzowym 2020 uwzględnia się jedynie ograniczenie emisji CO2 dzięki zastosowaniu ekoinnowa- cji określone przez odniesienie do NEDC.
(14) Zapisy z kodem błędu B, tj. zawierające kompletne dane dotyczące masy w stanie gotowym do jazdy i emisji CO2, ale bez numerów identyfikacyjnych pojazdów lub z nieprawidłowymi numerami identyfikacyjnymi pojazdów, powinny również być uwzględniane przy obliczaniu docelowych indywidualnych poziomów emisji oraz średnich indywidualnych poziomów emisji CO2. Należy jednak wziąć pod uwagę fakt, że producenci nie mogą weryfikować ani korygować tych zapisów. W związku z tym przy określaniu odległości do poziomu docelowego dla danego producenta należy zastosować margines błędu.
(15) Margines błędu jest obliczany jako różnica między odległościami pomiędzy średnim indywidualnym poziomem emisji CO2 a docelowym indywidualnym poziomem emisji obliczana z jednej strony z uwzględnieniem wszystkich rejestracji pojazdów, których producent nie może zweryfikować, a z drugiej strony z wyłączeniem tych rejestracji. Margines błędu jest stosowany tak, aby zawsze poprawiał wynik producenta w stosunku do określonego dla niego docelowego indywidualnego poziomu emisji, niezależnie od tego, czy powyższa różnica jest wartością dodatnią, czy ujemną.
(16) W przypadku gdy po uwzględnieniu marginesu błędu odległość do poziomu docelowego producenta lub grupy producentów, w zależności od przypadku, jest większa od zera, nakłada się opłatę z tytułu przekroczenia poziomu emisji, zgodnie z art. 8 rozporządzenia (UE) 2019/631. Dotyczy to sześciu indywidualnych producentów samochodów osobowych (Subaru, Jaguar Land Rover, Bentley, DR Motor, Lamborghini oraz McLaren), dwóch grup producentów samochodów osobowych (grupa Suzuki i grupa Volkswagen-SAIC) oraz jednego indywidualnego producenta lekkich pojazdów użytkowych (Ssangyong).
(17) Zgodnie z art. 2 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2019/631 producenci odpowiedzialni za mniej niż 1 000 nowych rejestracji pojazdów są zwolnieni z obowiązku osiągnięcia docelowego indywidualnego poziomu emisji. Należy jednak obliczyć i zgłosić ich średni indywidualny poziom emisji oraz liczbę zarejestrowanych nowych pojazdów.
(18) Producenci powinni być również informowani o wartościach, które należy stosować do obliczania docelowych indywidualnych poziomów emisji i poziomów docelowych w ramach odstępstw w latach kalendarzowych 2021-2024 zgodnie z pkt 4 i 5 części A i B załącznika I do rozporządzenia (UE) 2019/631.
(19) Wartości dotyczące wyników producenta potwierdzone lub zmienione niniejszą decyzją mogą zostać zmienione w przypadku, gdy odpowiednie organy krajowe potwierdzą istnienie nieprawidłowości dotyczących wartości emisji CO2 lub wartości masy przedłożonych w celu ustalenia, czy dany producent spełnia wymogi dotyczące docelowego indywidualnego poziomu emisji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: