(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 7418)(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
(Dz.U.UE L z dnia 25 października 2022 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 2 i 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) 30 sierpnia 2022 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej "Europejska inicjatywa obywatelska na rzecz wegańskich posiłków".
(2) Celem inicjatywy określonym przez organizatorów jest "wyraźne zapewnienie, by wegańska alternatywa była zawsze obecna w obiektach prywatnych i publicznych sprzedających żywność i napoje w Europie. Europejska inicjatywa obywatelska na rzecz wegańskich posiłków skierowana jest do wegan i do tych, którzy szanują prawo do wegańskich zamienników. Ma ona też przeciwdziałać zmianie klimatu przez oferowanie unijnym konsumentom łatwiejszego dostępu na co dzień do żywności pochodzenia roślinnego. Wolna od okrucieństwa dieta wegańska nie wiąże się z wykorzystywaniem i uśmiercaniem zwierząt i stanowi odpowiedź na rosnącą społeczną świadomość praw zwierząt. Dieta ta przyczynia się do zmiany wykorzystania gruntów pod względem wyboru działalności produkcyjnej i zatrudnienia, infrastruktury i logistyki, prowadząc do mniejszego zanieczyszczenia. W europejskiej inicjatywie obywatelskiej na rzecz wegańskich posiłków zwracamy się o wprowadzenie w drodze przepisów prawa wegańskiej alternatywy w sprzedaży żywności i napojów w Europie z nadzieją, że udział obywateli europejskich doprowadzi do zatwierdzenia unijnych przepisów przynoszących ogromne korzyści planecie, tj. korzyści w postaci złagodzenia kryzysu klimatycznego, ograniczenia wymierania gatunków dzikiej fauny i flory, zahamowania wylesiania, lepszego wykorzystania gruntów, ochrony fauny i flory morskiej, ograniczenia marnotrawienia żywności i wyeliminowania niedożywienia".
(3) Załącznik i dodatkowy dokument zawierają bardziej szczegółowe informacje na temat przedmiotu, celów i kontekstu inicjatywy, a także określają i szczegółowo uzasadniają powody, dla których należy wesprzeć inicjatywę. Organizatorzy inicjatywy twierdzą, że udostępnienie ogółowi społeczeństwa wegańskiej alternatywy w obiektach prywatnych i publicznych, gdzie prowadzona jest sprzedaż żywności i napojów, ułatwi dostęp do wegańskich zamienników, pomoże w walce z kryzysem klimatycznym przez zwiększenie konsumpcji żywności pochodzenia roślinnego oraz obniży koszty żywności. Ich zdaniem "ułatwienie dostępu do żywności wegańskiej w przestrzeni publicznej i prywatnej, gdzie prowadzona jest sprzedaż żywności i napojów przełoży się na ograniczenie emisji CO2, zanieczyszczenia środowiska, zużycia wody i cierpienia zwierząt".
(4) Jeżeli chodzi o cel inicjatywy, jakim jest wprowadzenie prawnego obowiązku oferowania produktów wegańskich przez podmioty działające na rynku detalicznym sprzedaży żywności i napojów, Komisja jest uprawniona do przedstawienia wniosku dotyczącego aktu prawnego na podstawie art. 114 TFUE. Ponadto w zakresie, w jakim inicjatywa może dotyczyć lub wymagać szczególnych środków w ramach wspólnej polityki rolnej, Komisja jest uprawniona do przedstawiania wniosków dotyczących aktów prawnych na podstawie art. 43 TFUE.
(5) Z powyższych względów żadna z części inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów.
(6) Konkluzja ta pozostaje bez uszczerbku dla oceny, czy w tym przypadku spełnione są konkretne warunki merytoryczne wymagane do podjęcia działań przez Komisję, w tym zgodność z zasadami proporcjonalności i pomocniczości oraz z prawami podstawowymi.
(7) Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że inicjatywa spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wskazała osoby wyznaczone do kontaktów zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia.
(8) Inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem i nie jest w sposób wyraźny niepoważna lub dokuczliwa, nie jest też w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.
(9) Należy zatem zarejestrować proponowaną inicjatywę obywatelską "Europejska inicjatywa obywatelska na rzecz wegańskich posiłków".
(10) Konkluzja, że warunki rejestracji określone w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/788 są spełnione, nie oznacza, że Komisja w jakikolwiek sposób potwierdza poprawność treści inicjatywy pod względem merytorycznym, za co wyłączną odpowiedzialność ponosi grupa organizatorów inicjatywy. Treść inicjatywy wyraża jedynie poglądy grupy organizatorów i w żaden sposób nie może być rozumiana jako odzwierciedlenie poglądów Komisji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Strasburgu dnia 18 października 2022 r.