Decyzja 2022/1968 w sprawie misji Unii Europejskiej w zakresie pomocy wojskowej dla Ukrainy (EUMAM Ukraine)

DECYZJA RADY (WPZiB) 2022/1968 z dnia 17 października 2022 r.
w sprawie misji Unii Europejskiej w zakresie pomocy wojskowej dla Ukrainy (EUMAM Ukraine)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 42 ust. 4 i art. 43 ust. 2,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W konkluzjach przyjętych w dniu 24 lutego 2022 r. Rada Europejska z całą mocą potępiła niczym niesprowoko- waną i nieuzasadnioną agresję zbrojną Federacji Rosyjskiej wobec Ukrainy. Ponownie wyraziła ona niezachwiane poparcie dla niezależności, suwerenności i integralności terytorialnej Ukrainy w ramach jej granic uznanych przez społeczność międzynarodową.

(2) W konkluzjach przyjętych w dniach 24 lutego, 24-25 marca i 30-31 maja 2022 r. Rada Europejska zażądała, by Rosja niezwłocznie zaprzestała agresji zbrojnej na terytorium Ukrainy, natychmiast i bezwarunkowo wycofała wszystkie siły i sprzęt wojskowy z całego terytorium Ukrainy oraz w pełni respektowała integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy w ramach jej granic uznanych przez społeczność międzynarodową.

(3) W konkluzjach przyjętych w dniach 23-24 czerwca 2022 r. Rada Europejska stwierdziła ponadto, że Unia pozostaje głęboko zaangażowana w zapewnianie Ukrainie dalszego wsparcia wojskowego, które pomoże temu krajowi w wykonywaniu jego niezbywalnego prawa do samoobrony w obliczu rosyjskiej agresji oraz w obronie jego integralności terytorialnej i suwerenności. W tym celu Rada Europejska wezwała Radę do szybkich działań służących dalszemu zwiększeniu wsparcia wojskowego.

(4) Pismem z dnia 30 września minister spraw zagranicznych i minister obrony Ukrainy wspólnie zwrócili się do Unii z prośbą o udzielenie wsparcia wojskowego Ukrainie, potwierdzili, że obecne potrzeby Ukrainy w tym zakresie obejmują podstawowe i zbiorowe szkolenie wojskowe, jak również specjalistyczne szkolenie wojskowe personelu w zakresie medycyny, logistyki, ochrony chemicznej, biologicznej i radiologicznej, wsparcia inżynieryjnego, cyber- bezpieczeństwa i cyberochrony, a także szkolenie instruktorów połączonych rodzajów wojsk, bez uszczerbku dla innych obszarów, które mogą być obiektem zainteresowania w przyszłości, oraz z zadowoleniem przyjęli ustanowienie w tym celu, w trybie pilnym, misji Unii w zakresie pomocy wojskowej dla Ukrainy.

(5) W dniu 10 października 2022 r. Rada zatwierdziła koncepcję zarządzania kryzysowego dotyczącą możliwości utworzenia misji pomocy wojskowej dla Ukrainy (EUMAM Ukraine), która będzie misją w dziedzinie wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPBiO) bez mandatu wykonawczego, początkowo ustanowioną na okres dwóch lat, licząc od momentu jej uruchomienia.

(6) Strategicznym celem EUMAM Ukraine powinno być przyczynianie się do zwiększania zdolności wojskowych Sił Zbrojnych Ukrainy i tym samym nadawanie nowego impulsu operacjom i skuteczne ich prowadzenie, tak by Ukraina mogła bronić swojej integralności terytorialnej w ramach granic uznanych przez społeczność międzynarodową, skutecznie utrzymywać swoją suwerenność i chronić ludność cywilną w Ukrainie.

(7) EUMAM Ukraine będzie częścią zintegrowanego podejścia UE do zapewniania wsparcia Ukrainie, które obejmuje środki pomocy wojskowej w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju, ustanowionego decyzją Rady (WPZiB) 2021/509 1 , służące dostarczaniu sprzętu wojskowego Siłom Zbrojnym Ukrainy. EUMAM Ukraine będzie współpracować z delegaturą Unii w Kijowie i z cywilną misją EUAM Ukraine w dziedzinie WPBiO ustanowioną decyzją Rady 2014/486/WPZiB 2 .

(8) Uwzględniając prośbę Ukrainy o wsparcie wojskowe, EUMAM Ukraine powinna zapewniać indywidualne, zbiorowe i specjalistyczne szkolenie Sił Zbrojnych Ukrainy, szkolenie wchodzących w ich skład Sił Obrony Terytorialnej oraz koordynację i synchronizację działań państw członkowskich na rzecz prowadzenia szkolenia dla Sił Zbrojnych Ukrainy.

(9) Struktura EUMAM Ukraine powinna być skalowalna, modułowa i elastyczna, tak aby można było szybko dostosować działania misji do sytuacji w Ukrainie oraz do zmieniających się i długoterminowych potrzeb Sił Zbrojnych Ukrainy.

(10) Ze względu na wyjątkowe okoliczności wynikające z rosyjskiej wojny napastniczej przeciw Ukrainie i dopóki okoliczności te będą się utrzymywać, EUMAM Ukraine powinna działać na terytorium państw członkowskich, jako środek tymczasowy zgodnie z art. 42 ust. 1 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE), o ile Rada nie zadecyduje inaczej.

(11) Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa (KPiB) powinien sprawować - pod kierownictwem Rady i Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (zwanego dalej "Wysokim Przedstawicielem") - kontrolę polityczną nad EUMAM Ukraine, zapewniać jej kierownictwo strategiczne oraz podejmować stosowne decyzje zgodnie z art. 38 akapit trzeci TUE.

(12) Do jednostek i personelu EUMAM Ukraine dowodzonych przez Unię i rozmieszczonych na terytorium państw członkowskich zastosowanie powinna mieć unijna umowa dotycząca statusu sił (EU SOFA) 3 . Status personelu Sił Zbrojnych Ukrainy uczestniczącego w organizacji szkolenia zapewnianego przez EUMAM Ukraine lub korzystającego z takiego szkolenia należy określić w drodze ustaleń między właściwymi organami państw członkowskich, na terytorium których odbywa się dane szkolenie, a właściwymi organami ukraińskimi. EUMAM Ukraine może również dokonywać ustaleń z właściwymi organami ukraińskimi dotyczących warunków przyjmowania personelu Sił Zbrojnych Ukrainy przez EUMAM Ukraine.

(13) EUMAM Ukraine powinna być otwarta na uczestnictwo - na zaproszenie - państw trzecich o podobnych poglądach, pod warunkiem, że zawrą one umowy z Unią w sprawie swojego udziału i z zastrzeżeniem wyrażenia zgody przez KPiB.

(14) Na mocy art. 41 ust. 2 TUE i zgodnie z decyzją (WPZiB) 2021/509 wydatki operacyjne wynikające z niniejszej decyzji, które mają wpływ na kwestie wojskowe lub polityczno-obronne, powinny być ponoszone przez państwa członkowskie.

(15) Biorąc pod uwagę wyjątkowe potrzeby EUMAM Ukraine i szczególne warunki jej ustanowienia, wynikające z dużej skali szkoleń, które mają być przeprowadzane, i szybkiego tempa, w którym trzeba je udostępnić Ukrainie, należy przewidzieć, że niektóre koszty dodatkowe, wykraczające poza koszty kwalifikujące się jako wspólne koszty zgodnie z decyzją (WPZiB) 2021/509, będą traktowane jako wspólne koszty EUMAM Ukraine. W przypadku EUMAM Ukraine, ze względu na nadzwyczajne okoliczności, wspólne finansowanie - na zasadzie wyjątku - elementów niezbędnych do wsparcia uczestników szkolenia należących do Sił Zbrojnych Ukrainy i działań szkoleniowych, umożliwi Unii uruchomienie niezbędnych zasobów w celu zapewnienia Ukrainie wsparcia na wymaganą skalę.

(16) Biorąc pod uwagę pilny charakter sprawy, możliwie jak najszybciej amunicja i sprzęt lub platformy o śmiercionośnej sile powinny być finansowane ze specjalnego środka pomocy w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju uzupełniającego EUMAM Ukraine. Innego rodzaju sprzęt, w tym osobiste zestawy do szkolenia, powinien być zapewniany w ramach innego środka pomocy. Środki pomocy w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju mogłyby również zapewnić specjalistyczny sprzęt oraz, jeżeli zwróci się o to Ukraina, konserwację i naprawę sprzętu wojskowego przekazanego Ukrainie w ramach tego instrumentu.

(17) Aby móc jak najskuteczniej odpowiedzieć na potrzeby Ukrainy, EUMAM Ukraine powinna koordynować swoje działania partnerami międzynarodowymi o podobnych poglądach udzielającymi wsparcia wojskowego Siłom Zbrojnym Ukrainy, zwłaszcza w formie szkolenia wojskowego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Misja

1. 
Unia prowadzi misję pomocy wojskowej dla Ukrainy (EUMAM Ukraine).
2. 
Strategicznym celem EUMAM Ukraine jest przyczynianie się do zwiększania zdolności wojskowych Sił Zbrojnych Ukrainy i tym samym nadawanie nowego impulsu operacjom i skuteczne ich prowadzenie, tak by Ukraina mogła bronić swojej integralności terytorialnej w ramach granic uznanych przez społeczność międzynarodową, skutecznie utrzymywać swoją suwerenność i chronić ludność cywilną w Ukrainie.
3. 
Aby osiągnąć cel określony w ust. 2, EUMAM zapewnia:
a)
indywidualne i zbiorowe szkolenie dla personelu Sił Zbrojnych Ukrainy na poziomie podstawowym, zaawansowanym i specjalistycznym: w szczególności w przypadku dowódców niższego szczebla - od szczebla sekcji/drużyny i plutonu do szczebla kompanii, batalionu i brygady, w tym szkolenie operacyjne oraz przygotowanie kompanii, batalionów i brygad w zakresie wspólnych manewrów i wspólnych działań taktycznych do szczebla brygady, w tym doradztwo w zakresie planowania, przygotowywania i przeprowadzania praktycznych ćwiczeń strzeleckich;
b)
specjalistyczne szkolenie dla personelu Sił Zbrojnych Ukrainy;
c)
szkolenie dla Sił Obrony Terytorialnej wchodzących w skład Sił Zbrojnych Ukrainy;
d)
koordynację i synchronizację działań państw członkowskich na rzecz prowadzenia szkolenia dla Sił Zbrojnych Ukrainy.
4. 
W planowaniu strategicznym i operacyjnym, szkoleniu i sprawozdawczości EUMAM Ukraine w pełni uwzględnia się i aktywnie propaguje międzynarodowe prawo humanitarne, prawa człowieka i zasadę równości płci, ochronę ludności cywilnej, w tym przed przemocą uwarunkowaną płcią, a także agendę "Kobiety, pokój i bezpieczeństwo", "Program działań na rzecz młodzieży, pokoju i bezpieczeństwa" oraz "Program działań dotyczący dzieci w konfliktach zbrojnych".
5. 
Dopóki Rada nie zdecyduje inaczej i nie zmieni odpowiednio niniejszej decyzji, EUMAM Ukraine działa na terytorium państw członkowskich.
6. 
Szkolenie zapewniane przez EUMAM Ukraine może odbywać się w różnych miejscach w całej Unii, pod warunkiem wyrażenia wyraźnej zgody przez przyjmujące państwo członkowskie. Szkolenie to jest dostosowywane do zmieniających się i długoterminowych potrzeb Sił Zbrojnych Ukrainy.
7. 
Mandat EUMAM Ukraine jest mandatem niewykonawczym.
Artykuł  2

Wyznaczenie dowództwa sił misji

1. 
Jeżeli chodzi o dowództwo i kontrolę EUMAM Ukraine, Komórka Planowania i Prowadzenia Operacji Wojskowych (MPCC) jest dowództwem operacji i zapewnia również ogólną koordynację i synchronizację na poziomie strategicznym w ramach EUMAM Ukraine.
2. 
W tym kontekście na poziomie operacyjnym ustanawia się wielonarodowe dowództwo szkolenia połączonych rodzajów wojsk (CAT-C) na podstawie istniejącej i już w pełni operacyjnej krajowej struktury dowodzenia i kontroli w jednym z sąsiednich państw członkowskich, w którym ma mieć miejsce integracja elementów szkoleniowych w celu utworzenia sformowanych jednostek.
3. 
Inne państwo członkowskie udostępnia wielonarodowe specjalne dowództwo szkoleniowe, które kieruje działaniami szkoleniowymi na jego terytorium. To wielonarodowe specjalne dowództwo szkoleniowe ustanawia się w oparciu o istniejącą krajową strukturę dowodzenia i kontroli, by wzmocnić ofertę szkoleniową w pełnej koordynacji z CAT-C.
4. 
Funkcje CAT-C i wielonarodowego specjalnego dowództwa szkoleniowego oraz innych dowództw szkoleniowych ustanowionych w państwach członkowskich Unii są rozwijane w odpowiednich dokumentach dotyczących planowania zgodnie z ustanowionymi w Unii zasadami dowodzenia wojskowego i kontroli wojskowej.
Artykuł  3

Mianowanie dowódcy misji UE

Dowódcą misji EUMAM Ukraine jest dyrektor MPCC.

Artykuł  4

Planowanie i uruchomienie EUMAM Ukraine

Decyzję o uruchomieniu EUMAM Ukraine przyjmuje Rada po zatwierdzeniu planu misji EUMAM Ukraine, w tym jej zasad użycia siły.

Artykuł  5

Kontrola polityczna i kierownictwo strategiczne

1. 
W ramach odpowiedzialności Rady i Wysokiego Przedstawiciela KPiB sprawuje kontrolę polityczną i kierownictwo strategiczne nad EUMAM Ukraine. Rada upoważnia niniejszym KPiB do podejmowania stosownych decyzji zgodnie z art. 38 TUE. Upoważnienie to obejmuje uprawnienia niezbędne do zmiany dokumentów EUMAM Ukraine związanych z planowaniem, w tym planu misji oraz struktury dowodzenia. Upoważnienie to obejmuje również uprawnienia do podejmowania decyzji w sprawie mianowania unijnych dowódców, a mianowicie unijnych dowódców szkolenia połączonych rodzajów wojsk, dowódcy specjalnego szkolenia oraz wszelkich innych unijnych dowódców szkolenia. Rada zachowuje uprawnienia do podejmowania decyzji w odniesieniu do celów i zakończenia EUMAM Ukraine.
2. 
KPiB regularnie przedstawia Radzie sprawozdania.
3. 
KPiB regularnie otrzymuje od przewodniczącego Komitetu Wojskowego UE (EUMC) sprawozdania dotyczące przebiegu EUMAM Ukraine. KPiB może w stosownych przypadkach zapraszać dowódców unijnych na swoje posiedzenia.
Artykuł  6

Kierownictwo wojskowe

1. 
EUMC monitoruje właściwe prowadzanie EUMAM Ukraine, za której przebieg odpowiedzialny jest dowódca misji UE.
2. 
EUMC regularnie otrzymuje sprawozdania od dowódcy misji UE. EUMC może w stosownych przypadkach zapraszać dowódców unijnych na swoje posiedzenia.
3. 
Przewodniczący EUMC pełni rolę głównego punktu kontaktowego z dowódcą misji UE.
Artykuł  7

Spójność unijnej reakcji oraz koordynacja

1. 
Wysoki Przedstawiciel zapewnia wykonanie niniejszej decyzji oraz jej spójność z całością działań zewnętrznych Unii, w tym ze środkami Unii w zakresie pomocy wojskowej dla Ukrainy finansowanymi w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju.
2. 
Bez uszczerbku dla struktury dowodzenia, dowódca misji UE ściśle współpracuje i ściśle koordynuje działania z szefem delegatury Unii w Ukrainie i z dowódcą sił misji EUAM Ukraine. Dowódca misji UE, przy wsparciu ze strony unijnej struktury dowodzenia i kontroli, o której mowa w art. 2 ust. 2, ściśle współpracuje i ściśle koordynuje działania z organami ukraińskimi na odpowiednich szczeblach.
3. 
EUMAM Ukraine koordynuje swoje działania z dwustronnymi działaniami państw członkowskich na rzecz wsparcia Ukrainy, jak również z innymi partnerami międzynarodowymi o podobnych poglądach, w szczególności ze Stanami Zjednoczonymi Ameryki (USA), Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej (Zjednoczone Królestwo), Kanadą i komórką koordynacyjną międzynarodowych darczyńców (International Donor Coordination Cell - IDCC) oraz centrum kontroli EUCOM Ukraine.
4.  4
 EUMAM Ukraine współpracuje z NATO, w szczególności z pomocą NATO - Wspieranie bezpieczeństwa i Szkolenia na rzecz Ukrainy (NSATU), przy pełnym poszanowaniu zasad przejrzystości, wzajemności i inkluzywności, a także autonomii decyzyjnej i procedur obu organizacji.
Artykuł  8

Udział państw trzecich

1. 
Bez uszczerbku dla autonomii podejmowania decyzji przez Unię i jej jednolitych ram instytucjonalnych oraz zgodnie z odpowiednimi wytycznymi Rady Europejskiej do udziału w EUMAM Ukraine mogą zostać zaproszone państwa trzecie.
2. 
Rada upoważnia niniejszym KPiB do zapraszania państw trzecich, aby deklarowały wkłady, oraz do podejmowania stosownych decyzji w sprawie przyjęcia proponowanych wkładów, na zalecenie dowódcy misji UE i EUMC.
3. 
Szczegółowe uzgodnienia dotyczące udziału państw trzecich są przedmiotem umów zawieranych na mocy art. 37 TUE i zgodnie z procedurą określoną w art. 218 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. W przypadku gdy Unia i państwo trzecie zawarły umowę ustanawiającą ramy udziału tego państwa w misjach zarządzania kryzysowego prowadzonych przez Unię, postanowienia takiej umowy mają zastosowanie w kontekście EUMAM Ukraine.
4. 
Państwa trzecie wnoszące istotny wkład wojskowy w EUMAM Ukraine mają w odniesieniu do bieżącego zarządzania EUMAM Ukraine takie same prawa i obowiązki, jak państwa członkowskie biorące udział w EUMAM Ukraine.
5. 
Rada upoważnia niniejszym KPiB do podejmowania stosownych decyzji w sprawie ustanowienia komitetu uczestników, w przypadku gdy państwa trzecie wniosą istotne wkłady wojskowe.
Artykuł  9

Status personelu jednostek dowodzonych przez Unię

Unijna umowa dotycząca statusu sił (EU SOFA) ma zastosowanie do jednostek i personelu dowodzonych przez Unię rozmieszczonych na terytorium państw członkowskich.

Artykuł  10

Status personelu ukraińskiego

Status personelu Sił Zbrojnych Ukrainy uczestniczącego w organizacji szkolenia prowadzonego przez EUMAM Ukraine lub korzystającego z takiego szkolenia określa się w drodze ustaleń między właściwymi organami państw członkowskich, na terytorium których odbywa się dane szkolenie, a właściwymi organami ukraińskimi. EUMAM Ukraine i właściwe organy ukraińskie mogą zawierać ustalenia dotyczące warunków przyjmowania personelu Sił Zbrojnych Ukrainy przez EUMAM Ukraine.

Artykuł  11

Uzgodnienia finansowe

1. 
Wspólnymi kosztami EUMAM Ukraine zarządza się zgodnie z decyzją (WPZiB) 2021/509.
2. 
Zgodnie z art. 44 ust. 6 decyzji (WPZiB) 2021/509 do EUMAM Ukraine stosuje się następujące przepisy szczególne:
a)
unijna struktura dowodzenia i kontroli, o której mowa w art. 2 ust. 2 i 3, ma być finansowana - bez względu na lokalizację - zgodnie z przepisami mającymi zastosowanie do dowództwa sił misji;
b)
z Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju pokrywa się wspólnie następujące koszty dodatkowe:
(i)
koszty operacyjne związane ze wsparciem uczestników szkolenia należących do Sił Zbrojnych Ukrainy (transport z ukraińskiej granicy do ośrodków szkoleniowych i powrót oraz na terenie ośrodka, w jego pobliżu i między ośrodkami szkoleniowymi; wsparcie realnych potrzeb; wsparcie medyczne i ewakuacja);
(ii)
koszty operacyjne niezbędne do udziału w szkoleniu (materiały pędne i smary, utrzymanie pojazdów wykorzystywanych w szkoleniu; tłumacze ustni; oraz osobiste zestawy szkoleniowe, w przypadku gdy nie zapewnia ich Ukraina).
3. 
Osobistych zestawów do szkolenia, o których mowa w ust. 2, nie uznaje się już za wspólne koszty, gdy zostaną one udostępnione w ramach środka pomocy z Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju.
4. 
Składniki wymienione w ust. 2 mogą zostać dostarczone przez państwo członkowskie - w takimi przypadku EUMAM Ukraine zapłaci temu państwu członkowskiemu za te dostawy zgodnie z przepisami mającymi zastosowanie do płatności dla podmiotów zapewniających dostawy dla EUMAM Ukraine. Składniki te mogą również być zamawiane przez EUMAM Ukraine.
5. 
Finansowa kwota odniesienia na pokrycie wspólnych kosztów EUMAM Ukraine w okresie dwóch lat od jej uruchomienia wynosi 106 700 000 EUR. Odsetek kwoty odniesienia, o którym mowa w art. 51 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2021/509, wynosi 30 % w środkach na zobowiązania i 30 % w środkach na płatności.
6.  5
 Finansowa kwota odniesienia na pokrycie kosztów wspólnych EUMAM Ukraine na okres od dnia 14 listopada 2024 r. do dnia 15 listopada 2026 r. wynosi 408 800 000 EUR. Odsetek kwoty odniesienia, o którym mowa w art. 51 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2021/509, wynosi 0 % w środkach na zobowiązania i 0 % w środkach na płatności.
Artykuł  12

Komórka ds. projektów

1. 
W skład EUMAM Ukraine może wchodzić komórka ds. projektów, określająca i realizująca projekty. EUMAM Ukraine w stosownych przypadkach koordynuje i ułatwia wykonywanie projektów realizowanych przez państwa członkowskie i państwa trzecie w ramach ich odpowiedzialności oraz doradza w zakresie tych projektów, w obszarach związanych z mandatem EUMAM Ukraine i w ramach wspierania jej celów.
2. 
Z zastrzeżeniem ust. 3 dowódca misji UE jest upoważniony do korzystania z wkładów finansowych państw członkowskich lub państw trzecich w celu realizacji projektów, które uznano za uzupełniające w spójny sposób inne działania EUMAM Ukraine. W takim przypadku dowódca misji UE zawiera uzgodnienie z tymi państwami, obejmujące w szczególności konkretne procedury postępowania z wszelkiego rodzaju skargami stron trzecich w zakresie szkód zaistniałych z powodu działań lub zaniechań dowódcy misji UE w związku z korzystaniem ze środków finansowych przekazanych przez te państwa.
3. 
Unia ani Wysoki Przedstawiciel w żadnym przypadku nie ponoszą odpowiedzialności wobec państw wnoszących wkład za działania lub zaniechania dowódcy misji UE w związku z korzystaniem ze środków finansowych przekazanych przez te państwa.
4. 
KPiB zatwierdza przyjęcie wkładu finansowego państw trzecich na rzecz komórki ds. projektów.
Artykuł  13

Udostępnianie informacji

1. 
Wysoki Przedstawiciel jest upoważniony do udostępniania państwom trzecim, które przyłączą się do niniejszej decyzji, w stosownych przypadkach i zgodnie z potrzebami EUMAM Ukraine, informacji niejawnych UE sporządzonych do celów EUMAM Ukraine, zgodnie z decyzją Rady 2013/488/UE 6 :
a)
opatrzonych klauzulą tajności o poziomie nie wyższym niż przewidziany w mających zastosowanie umowach o bezpieczeństwie informacji zawartych między Unią a odpowiednim państwem trzecim; lub
b)
opatrzonych klauzulą tajności o poziomie nie wyższym niż "CONFIDENTIEL UE/EU CONFIDENTIAL" w innych przypadkach.
2.  7
 Wysoki Przedstawiciel jest również upoważniony do udostępniania Ukrainie, USA, Zjednoczonemu Królestwu, NSATU i IDCC, stosownie do potrzeb operacyjnych EUMAM Ukraine, informacji niejawnych UE sporządzonych do celów EUMAM Ukraine, opatrzonych klauzulą tajności o poziomie nie wyższym niż "RESTREINT UE/EU RESTRICTED", zgodnie z decyzją 2013/488/UE. W tym celu Wysoki Przedstawiciel oraz właściwe organy Ukrainy, NSATU i IDCC dokonują niezbędnych uzgodnień.
3. 
Wysoki Przedstawiciel jest upoważniony do udostępnienia państwom trzecim, które przyłączą się do niniejszej decyzji, wszelkich dokumentów jawnych UE związanych z treścią obrad Rady dotyczących EUMAM Ukraine i objętych zobowiązaniem do zachowania tajemnicy służbowej na podstawie art. 6 ust. 1 regulaminu wewnętrznego Rady 8 .
4. 
Wysoki Przedstawiciel może przekazywać uprawnienia, o których mowa w ust. 1-3, a także uprawnienie do zawierania uzgodnień, o których mowa w ust. 2, personelowi Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych lub dowódcom unijnym.
Artykuł  14

Wejście w życie i zakończenie

1.  9
 Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia. Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 15 listopada 2026 r.
2.  10
 Ocena strategiczna EUMAM Ukraine zostanie przedstawiona nie później niż w styczniu 2025 r. W stosownym czasie przed wygaśnięciem niniejszej decyzji przeprowadza się strategiczny przegląd EUMAM Ukraine.
3. 
Niniejszą decyzję uchyla się z dniem zamknięcia unijnej struktury dowodzenia i kontroli, o której mowa w art. 2 ust. 2 i 3, zgodnie z zatwierdzonymi planami dotyczącymi zakończenia EUMAM Ukraine, bez uszczerbku dla procedur dotyczących audytu i przedstawiania sprawozdań finansowych EUMAM Ukraine zgodnie z decyzją (WPZiB) 2021/509.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 17 października 2022 r.

1 Decyzja Rady (WPZiB) 2021/509 z dnia 22 marca 2021 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju oraz uchylenia decyzji (WPZiB) 2015/528 (Dz.U. L 102 z 24.3.2021, s. 14).
2 Decyzja Rady 2014/486/WPZiB z dnia 22 lipca 2014 r. w sprawie misji doradczej Unii Europejskiej na rzecz reformy cywilnego sektora bezpieczeństwa na Ukrainie (EUAM Ukraine) (Dz.U. L 217 z 23.7.2014, s. 42).
3 Umowa między państwami członkowskimi Unii Europejskiej w sprawie statusu personelu wojskowego i cywilnego oddelegowanego do instytucji Unii Europejskiej, statusu dowództwa i sił, które mogą być udostępnione Unii Europejskiej w kontekście przygotowywania i wykonywania zadań, o których mowa w art. 17 ust. 2 Traktatu o Unii Europejskiej, w tym ćwiczeń, oraz statusu personelu wojskowego i cywilnego państw członkowskich przekazanego do dyspozycji Unii Europejskiej do celów prowadzenia działań w tym kontekście (EU SOFA) (Dz.U. C 321 z 31.12.2003 s. 6).
4 Art. 7 ust. 4 dodany przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2024/2876 z dnia 8 listopada 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.2876) zmieniającej nin. decyzję z dniem 16 listopada 2024 r.
5 Art. 11 ust. 6 dodany przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2024/2876 z dnia 8 listopada 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.2876) zmieniającej nin. decyzję z dniem 16 listopada 2024 r.
6 Decyzja Rady 2013/488/UE z dnia 23 września 2013 r. w sprawie przepisów bezpieczeństwa dotyczących ochrony informacji niejawnych UE (Dz.U. L 274 z 15.10.2013, s. 1).
7 Art. 13 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2024/2876 z dnia 8 listopada 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.2876) zmieniającej nin. decyzję z dniem 16 listopada 2024 r.
8 Decyzja Rady 2009/937/UE z dnia 1 grudnia 2009 r. dotycząca przyjęcia regulaminu wewnętrznego Rady (Dz.U. L 325 z 11.12.2009, s. 35).
9 Art. 14 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 2024/2876 z dnia 8 listopada 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.2876) zmieniającej nin. decyzję z dniem 16 listopada 2024 r.
10 Art. 14 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 2024/2876 z dnia 8 listopada 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.2876) zmieniającej nin. decyzję z dniem 16 listopada 2024 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.270.85

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2022/1968 w sprawie misji Unii Europejskiej w zakresie pomocy wojskowej dla Ukrainy (EUMAM Ukraine)
Data aktu: 17/10/2022
Data ogłoszenia: 18/10/2022
Data wejścia w życie: 17/10/2022