a także mając na uwadze, co następuje:(1) W konkluzjach przyjętych w dniu 24 lutego 2022 r. Rada Europejska z całą mocą potępiła niczym niesprowoko- waną i nieuzasadnioną agresję zbrojną Federacji Rosyjskiej wobec Ukrainy. Ponownie wyraziła ona niezachwiane poparcie dla niezależności, suwerenności i integralności terytorialnej Ukrainy w ramach jej granic uznanych przez społeczność międzynarodową.
(2) W konkluzjach przyjętych w dniach 24 lutego, 24-25 marca i 30-31 maja 2022 r. Rada Europejska zażądała, by Rosja niezwłocznie zaprzestała agresji zbrojnej na terytorium Ukrainy, natychmiast i bezwarunkowo wycofała wszystkie siły i sprzęt wojskowy z całego terytorium Ukrainy oraz w pełni respektowała integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy w ramach jej granic uznanych przez społeczność międzynarodową.
(3) W konkluzjach przyjętych w dniach 23-24 czerwca 2022 r. Rada Europejska stwierdziła ponadto, że Unia pozostaje głęboko zaangażowana w zapewnianie Ukrainie dalszego wsparcia wojskowego, które pomoże temu krajowi w wykonywaniu jego niezbywalnego prawa do samoobrony w obliczu rosyjskiej agresji oraz w obronie jego integralności terytorialnej i suwerenności. W tym celu Rada Europejska wezwała Radę do szybkich działań służących dalszemu zwiększeniu wsparcia wojskowego.
(4) Pismem z dnia 30 września minister spraw zagranicznych i minister obrony Ukrainy wspólnie zwrócili się do Unii z prośbą o udzielenie wsparcia wojskowego Ukrainie, potwierdzili, że obecne potrzeby Ukrainy w tym zakresie obejmują podstawowe i zbiorowe szkolenie wojskowe, jak również specjalistyczne szkolenie wojskowe personelu w zakresie medycyny, logistyki, ochrony chemicznej, biologicznej i radiologicznej, wsparcia inżynieryjnego, cyber- bezpieczeństwa i cyberochrony, a także szkolenie instruktorów połączonych rodzajów wojsk, bez uszczerbku dla innych obszarów, które mogą być obiektem zainteresowania w przyszłości, oraz z zadowoleniem przyjęli ustanowienie w tym celu, w trybie pilnym, misji Unii w zakresie pomocy wojskowej dla Ukrainy.
(5) W dniu 10 października 2022 r. Rada zatwierdziła koncepcję zarządzania kryzysowego dotyczącą możliwości utworzenia misji pomocy wojskowej dla Ukrainy (EUMAM Ukraine), która będzie misją w dziedzinie wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPBiO) bez mandatu wykonawczego, początkowo ustanowioną na okres dwóch lat, licząc od momentu jej uruchomienia.
(6) Strategicznym celem EUMAM Ukraine powinno być przyczynianie się do zwiększania zdolności wojskowych Sił Zbrojnych Ukrainy i tym samym nadawanie nowego impulsu operacjom i skuteczne ich prowadzenie, tak by Ukraina mogła bronić swojej integralności terytorialnej w ramach granic uznanych przez społeczność międzynarodową, skutecznie utrzymywać swoją suwerenność i chronić ludność cywilną w Ukrainie.
(7) EUMAM Ukraine będzie częścią zintegrowanego podejścia UE do zapewniania wsparcia Ukrainie, które obejmuje środki pomocy wojskowej w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju, ustanowionego decyzją Rady (WPZiB) 2021/509 1 , służące dostarczaniu sprzętu wojskowego Siłom Zbrojnym Ukrainy. EUMAM Ukraine będzie współpracować z delegaturą Unii w Kijowie i z cywilną misją EUAM Ukraine w dziedzinie WPBiO ustanowioną decyzją Rady 2014/486/WPZiB 2 .
(8) Uwzględniając prośbę Ukrainy o wsparcie wojskowe, EUMAM Ukraine powinna zapewniać indywidualne, zbiorowe i specjalistyczne szkolenie Sił Zbrojnych Ukrainy, szkolenie wchodzących w ich skład Sił Obrony Terytorialnej oraz koordynację i synchronizację działań państw członkowskich na rzecz prowadzenia szkolenia dla Sił Zbrojnych Ukrainy.
(9) Struktura EUMAM Ukraine powinna być skalowalna, modułowa i elastyczna, tak aby można było szybko dostosować działania misji do sytuacji w Ukrainie oraz do zmieniających się i długoterminowych potrzeb Sił Zbrojnych Ukrainy.
(10) Ze względu na wyjątkowe okoliczności wynikające z rosyjskiej wojny napastniczej przeciw Ukrainie i dopóki okoliczności te będą się utrzymywać, EUMAM Ukraine powinna działać na terytorium państw członkowskich, jako środek tymczasowy zgodnie z art. 42 ust. 1 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE), o ile Rada nie zadecyduje inaczej.
(11) Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa (KPiB) powinien sprawować - pod kierownictwem Rady i Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (zwanego dalej "Wysokim Przedstawicielem") - kontrolę polityczną nad EUMAM Ukraine, zapewniać jej kierownictwo strategiczne oraz podejmować stosowne decyzje zgodnie z art. 38 akapit trzeci TUE.
(12) Do jednostek i personelu EUMAM Ukraine dowodzonych przez Unię i rozmieszczonych na terytorium państw członkowskich zastosowanie powinna mieć unijna umowa dotycząca statusu sił (EU SOFA) 3 . Status personelu Sił Zbrojnych Ukrainy uczestniczącego w organizacji szkolenia zapewnianego przez EUMAM Ukraine lub korzystającego z takiego szkolenia należy określić w drodze ustaleń między właściwymi organami państw członkowskich, na terytorium których odbywa się dane szkolenie, a właściwymi organami ukraińskimi. EUMAM Ukraine może również dokonywać ustaleń z właściwymi organami ukraińskimi dotyczących warunków przyjmowania personelu Sił Zbrojnych Ukrainy przez EUMAM Ukraine.
(13) EUMAM Ukraine powinna być otwarta na uczestnictwo - na zaproszenie - państw trzecich o podobnych poglądach, pod warunkiem, że zawrą one umowy z Unią w sprawie swojego udziału i z zastrzeżeniem wyrażenia zgody przez KPiB.
(14) Na mocy art. 41 ust. 2 TUE i zgodnie z decyzją (WPZiB) 2021/509 wydatki operacyjne wynikające z niniejszej decyzji, które mają wpływ na kwestie wojskowe lub polityczno-obronne, powinny być ponoszone przez państwa członkowskie.
(15) Biorąc pod uwagę wyjątkowe potrzeby EUMAM Ukraine i szczególne warunki jej ustanowienia, wynikające z dużej skali szkoleń, które mają być przeprowadzane, i szybkiego tempa, w którym trzeba je udostępnić Ukrainie, należy przewidzieć, że niektóre koszty dodatkowe, wykraczające poza koszty kwalifikujące się jako wspólne koszty zgodnie z decyzją (WPZiB) 2021/509, będą traktowane jako wspólne koszty EUMAM Ukraine. W przypadku EUMAM Ukraine, ze względu na nadzwyczajne okoliczności, wspólne finansowanie - na zasadzie wyjątku - elementów niezbędnych do wsparcia uczestników szkolenia należących do Sił Zbrojnych Ukrainy i działań szkoleniowych, umożliwi Unii uruchomienie niezbędnych zasobów w celu zapewnienia Ukrainie wsparcia na wymaganą skalę.
(16) Biorąc pod uwagę pilny charakter sprawy, możliwie jak najszybciej amunicja i sprzęt lub platformy o śmiercionośnej sile powinny być finansowane ze specjalnego środka pomocy w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju uzupełniającego EUMAM Ukraine. Innego rodzaju sprzęt, w tym osobiste zestawy do szkolenia, powinien być zapewniany w ramach innego środka pomocy. Środki pomocy w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju mogłyby również zapewnić specjalistyczny sprzęt oraz, jeżeli zwróci się o to Ukraina, konserwację i naprawę sprzętu wojskowego przekazanego Ukrainie w ramach tego instrumentu.
(17) Aby móc jak najskuteczniej odpowiedzieć na potrzeby Ukrainy, EUMAM Ukraine powinna koordynować swoje działania partnerami międzynarodowymi o podobnych poglądach udzielającymi wsparcia wojskowego Siłom Zbrojnym Ukrainy, zwłaszcza w formie szkolenia wojskowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: