uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1 i art. 31 ust. 1,
uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,
(1) W dniu 20 lipca 2001 r. państwa uczestniczące w konferencji Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ) na temat nielegalnego handlu bronią strzelecką i lekką we wszystkich jego aspektach przyjęły program działania ONZ na rzecz zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią strzelecką i lekką, zwalczania i eliminowania go we wszystkich aspektach (zwany dalej "programem działania ONZ"). W dniu 8 grudnia 2005 r. Zgromadzenie Ogólne ONZ przyjęło międzynarodowy instrument umożliwiający państwom identyfikowanie i śledzenie, w odpowiednim czasie i w niezawodny sposób, nielegalnej broni strzeleckiej i lekkiej (zwany dalej "międzynarodowym instrumentem umożliwiającym śledzenie"). Zgodnie z oboma tymi instrumentami międzynarodowymi państwa będą odpowiednio współpracować z ONZ, tak by wspierać ich skuteczne wdrożenie.
(2) W dniu 12 lipca 2002 r. Rada przyjęła wspólne działanie 2002/589/WPZiB 1 w sprawie zwalczania destabilizującego gromadzenia i rozpowszechniania ręcznej broni strzeleckiej i lekkiej (BSiL).
(3) W dniu 16 grudnia 2005 r. Rada Europejska przyjęła "Strategię UE w zakresie zwalczania nielegalnego gromadzenia broni strzeleckiej i lekkiej i amunicji do tych rodzajów broni oraz handlu nimi". W strategii tej określono wsparcie programu działania ONZ jako główny priorytet w działaniach podejmowanych na szczeblu międzynarodowym i wezwano do przyjęcia prawnie wiążącego instrumentu międzynarodowego umożliwiającego śledzenie i oznaczanie BSiL oraz amunicji do niej.
(4) Po przyjęciu międzynarodowego instrumentu umożliwiającego śledzenie Unia poparła jego pełne wdrożenie poprzez przyjęcie i wdrożenie wspólnego działania Rady 2008/113/WPZiB 2 . Rada pozytywnie oceniła wdrożenie wspólnego działania.
(5) W dniu 18 lipca 2011 r. Rada przyjęła decyzję 2011/428/WPZiB 3 , w której poparła drugą konferencję Organizacji Narodów Zjednoczonych w sprawie przeglądu postępów w realizacji programu działania ONZ z 2012 r.
(6) Zgodnie z Agendą na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030, ogłoszoną w dniach 25-27 września 2015 r., zwalczanie nielegalnego handlu bronią strzelecką i lekką jest niezbędne, by osiągnąć wiele celów zrównoważonego rozwoju, w tym celów związanych z pokojem, sprawiedliwością i silnymi instytucjami, zmniejszaniem ubóstwa, wzrostem gospodarczym, zdrowiem, równouprawnieniem płci oraz bezpieczeństwem miast. Dlatego też w ramach celu zrównoważonego rozwoju nr 16.4 wszystkie państwa zobowiązały się, że znacznie ograniczą nielegalne przepływy finansowe i przepływy broni.
(7) W dniu 3 kwietnia 2017 r. Rada przyjęła decyzję 2017/633/WPZiB 4 , w której poparła trzecią konferencję Organizacji Narodów Zjednoczonych w sprawie przeglądu postępów w realizacji programu działania ONZ z 2018 r. W dniu 30 czerwca 2018 r. na trzeciej konferencji przeglądowej przyjęto dokument końcowy, w którym państwa ponownie zobowiązały się do zapobiegania przenikaniu BSiL i zwalczania tego procederu. Państwa potwierdziły wolę kontynuowania współpracy międzynarodowej i zacieśnienia współpracy regionalnej poprzez poprawę koordynacji, konsultacje, wymianę informacji i współpracę operacyjną, z udziałem właściwych organizacji regionalnych i subregionalnych, jak również organów ścigania, organów kontroli granicznej oraz organów wydających zezwolenia na wywóz i przywóz.
(8) W swoim planie działań na rzecz rozbrojenia pt. "Zabezpieczenie naszej wspólnej przyszłości", przedstawionym w dniu 24 maja 2018 r., Sekretarz Generalny ONZ wezwał do zajęcia się problemem nadmiernego gromadzenia broni konwencjonalnej i nielegalnego handlu tą bronią oraz do wspierania krajowego podejścia do kwestii BSiL i amunicji do niej uznanych za kluczowy czynnik umożliwiający przemoc zbrojną i konflikty.
(9) W dniu 19 listopada 2018 r. Rada przyjęła strategię UE na rzecz zwalczania nielegalnej broni palnej, broni strzeleckiej i lekkiej oraz amunicji do tych rodzajów broni, zatytułowaną "Zabezpieczenie broni, ochrona obywateli" (zwaną dalej "strategią UE dotycząca BSiL"), w której określono wytyczne działań Unii w dziedzinie BSiL. W strategii UE dotyczącej BSiL program działania ONZ uznaje się za globalne ramy przeciwdziałania zagrożeniu stwarzanemu przez nielegalną BSiL oraz wspiera się jego pełne i skuteczne wdrożenie na szczeblu krajowym, regionalnym i globalnym.
(10) W dniu 17 grudnia 2018 r. Rada przyjęła decyzję 2018/2011/WPZiB 5 . W strategii UE dotyczącej BSiL przewidziano, że Unia będzie systematycznie uwzględniać kwestie związane z płcią przy opracowywaniu nowych projektów dotyczących zwalczania przemocy z użyciem broni i ogólnie kontroli BSiL oraz rozpowszechnianiu dobrych praktyk w tym zakresie.
(11) W sprawozdaniu końcowym z ósmego odbywającego się co dwa lata posiedzenia państw służącego analizie wykonywania programu działania ONZ z 2022 r. odnotowano:
- że pełne i skuteczne wykonanie programu działania i międzynarodowego instrumentu umożliwiającego śledzenie ma zasadnicze znaczenie dla dalszych wysiłków na rzecz trwałego pokoju, bezpieczeństwa, rozwoju społeczno-gospodarczego, korzystania z praw człowieka i ochrony życia, również zgodnie z odpowiednimi przepisami dotyczącymi BSiL zawartymi w programie Sekretarza Generalnego na rzecz rozbrojenia,
- że należy zapewnić pełny, równy, znaczący i skuteczny udział kobiet we wszystkich procesach decyzyjnych i wykonawczych związanych z programem działania i międzynarodowym instrumentem umożliwiającym śledzenie oraz uwzględnić perspektywę płci w działaniach wdrożeniowych w celu zajęcia się zróżnicowanym wpływem nielegalnego handlu BSiL na kobiety, mężczyzn, dziewczęta i chłopców,
- rolę, jaką społeczeństwo obywatelskie odgrywa we wspieraniu wysiłków państw na rzecz pełnego i skutecznego wykonania programu działania, oraz uznaje się pozytywny wkład, jaki młodzież może wnieść w tym zakresie,
- potrzebę wzmocnionej, skutecznej i trwałej współpracy i pomocy międzynarodowej,
- że ostatnie zmiany w zakresie produkcji, technologii i projektowania BSiL, w szczególności broni polimerowej i modułowej, oraz broni palnej produkowanej techniką druku 3D mają wpływ na pełne i skuteczne wykonanie programu działania i międzynarodowego instrumentu umożliwiającego śledzenie i powinny zostać wzięte pod uwagę przez wszystkie państwa, z uwzględnieniem możliwości, wyzwań, roli przemysłu, a także potrzeby wsparcia finansowego i technicznego, luk technologicznych między państwami oraz potrzeby wspierania współpracy międzynarodowej,
- znaczenie skutecznego śledzenia BSiL dla zwalczania nielegalnego handlu tą bronią w sytuacjach konfliktowych i pokonfliktowych,
- znaczenie opracowania lub ustanowienia ścisłych krajowych ram regulacyjnych w zakresie znakowania, rejestrowania i śledzenia BSiL, zgodnie z międzynarodowym instrumentem umożliwiającym śledzenie, by zapobiegać przenikaniu i nielegalnemu międzynarodowemu przekazywaniu BSiL nieupoważnionym odbiorcom oraz zwalczać te zjawiska,
- konieczność realizacji zobowiązań w zakresie znakowania, rejestrowania i śledzenia zawartych w międzynarodowym instrumencie umożliwiającym śledzenie, niezależnie od materiałów lub metod wykorzystywanych do produkcji BSiL,
- utworzenie otwartej grupy roboczej ustanowionej na mocy rezolucji Zgromadzenia Ogólnego 76/233 w celu opracowania zestawu zobowiązań politycznych jako nowych globalnych ram, które wyeliminują istniejące luki w zarządzaniu amunicją w całym cyklu jej życia,
- odpowiednie role podmiotów zaangażowanych na różnych etapach całego cyklu życia BSiL, w tym, w stosownych przypadkach, znaczenie współpracy z przemysłem i sektorem prywatnym, z myślą o skutecznym zapobieganiu nielegalnemu wytwarzaniu BSiL i handlowi nią,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.270.67 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2022/1965 w sprawie wsparcia programu działania Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią strzelecką i lekką, zwalczania i eliminowania go we wszystkich aspektach |
Data aktu: | 17/10/2022 |
Data ogłoszenia: | 18/10/2022 |
Data wejścia w życie: | 17/10/2022 |